FlightSim.CZ   Reklama  
1st Czech IVAO Fly-In
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je středa 27. 8. 2025, svátek má Otakar Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Automat tahu Jeden příspěvek | Celý strom
Automat tahu   5. 1. 2007 / 15:50
Peetrs (Robert)   
Kdy se vypíná automat tahu při přistání ? Je to současně s autopilotem ? Někde jsem teď četl že je dokonce zakázáno používat při silném větru.
 

Re: Automat tahu   5. 1. 2007 / 15:57
milan
1.) zalezi na posadke a rozhodnuti PF

2.) prudovy motor ma urcite oneskorenie - z volnobehu na plny kotol chvilku trva, kym sa turbina roztoci...a preto, ked A/T udrziava nadefinovanu rychlost, tak IAS lietadla moze plavat od hornej medze po spodnu medz...no a rozdiel v rychlosti moze byt pomerne markantny...cize A/T sa snazi udrzat rychlost nadefinovanu na MCP a teda pokial je nahle stiahnuty na volnobeh a dojde k nejakemu srtihu,a lebo niecomu podobnemu, tak to trva par sekund, kym sa turbinka roztoci a dosiahne potrebunu IAS - teda lietadlo moze dosiahnut Vsr a spadnut..
 

Re: Automat tahu   5. 1. 2007 / 16:12
Štefan
Při DUAL CHANNEL A/P approach je automat tahu zapnutý až "do země", vypíná se po dosednutí automaticky s autopilotem.
V ostatních případech by měl být odpojen 100 ft RA - záleží na specifikacích provozovatele.
CSA - nejpozději v minimech při CAT1 se odpojuje AP a AT
Doporučení Boeingu: nepoužívat automat tahu bez autopilota. (tzn. i let se zapnutým AT bez navoleného módu SPD na MCP).

Pro případy střihu větru: na APP PAGE zadat přídavek k Vref (automat pak drží +/- 5kt od této hodnoty, při opravdu velkém větru se doporučuje řídit manuálně z důvodu pomalých reakcí - viz. příspěvek od "milana"
 1x  

Re: Re: Automat tahu   5. 1. 2007 / 16:15
Peetrs (Robert)   
Takže např. při 100ft RA vypnu ATHR a AP a stáhnu na IDLE a dosedám ?
 

Re: Re: Re: Automat tahu   5. 1. 2007 / 16:25
Michael   
100 ft je moc vysoko. A záleží na typu.
 

Re: Re: Re: Re: Automat tahu   5. 1. 2007 / 16:31
Michael   
...moc vysoko na stáhnutí na idle. a/p a a/t můžeš vypnout klidně v 1000 ft RA i víc.
 

Re: Re: Re: Automat tahu   5. 1. 2007 / 16:38
Serž   
treba T154 stahuje na idle az kdyz je nad prahem drahy, ale je to samozrejme trosku jine letadlo
 

Re: Re: Re: Re: Automat tahu   5. 1. 2007 / 16:43
Michael   
Až?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Automat tahu   5. 1. 2007 / 16:47
Serž   
podle zvuku ano, sedel jsem v posledni rade u okna
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Automat tahu   5. 1. 2007 / 16:50
Michael   
Aha, mně ale šlo o to, že je to spíš .
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Automat tahu   5. 1. 2007 / 17:43
Fabo™   
Áno. Tupolevy a aj iné ruské lietadlá znižujú plyny skoro, dokonca aj reverzujú ešte pred dosadnutím.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Automat tahu   5. 1. 2007 / 18:38
milan
skoro je velmi relativny pojem..
naozaj zalezi od lietadla... niektore tam maju plyny aj pri dotyku, niektore stahuju vo vacsej vyske tak, aby sa zavcas vytratila rychlost, niektore zase vyzaduju, aby sa plyn stahoval kontinualne az to momentu dotyku so zemou..
aktivovanie reverzovych klapeik vo vzduchu je tak, ako pises popisane v niektorych letovych manualoch, v praxi sa vsak velmi nevyuziva..vyzaduje to velmi jemny cit pri odhade vysky. v opacnom pripade hrozi poskodenie prednej podvozkovej sustavy..
na toto sluzi blokovanie reverzneho tahu, ktore neumozni jeho aktivaciu, pokial nie je vyvinuty urcity tlak v hydraulickych tlmicoch hlavneho podvozku..

niektore starsie lietadla vybavene reverzom mali publikovane pouzitie reverzneho tahu napriklad pri emerg descending...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Automat tahu   6. 1. 2007 / 06:37
Michael   
Ještě k tomu reversu: http://flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=143010&lan=0&gr=0
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Automat tahu   6. 1. 2007 / 16:35
milan
nechapem suvislost medzi prispevkom, co si pastol a tym, co sa tu preberalo...Štefan popisoval proceduru CAT III approach, ktora je specificka pre prevadzkovatela ČSA.
 

Re: Re: Re: Automat tahu   5. 1. 2007 / 18:11
Štefan
Autopilot v 50 ft RA začne zvyšovat úhel náběhu z cca 2,5 stupně na 5, ve 27 ft RA stáhne na IDLE.
 

Re: Automat tahu   5. 1. 2007 / 16:21
Michael   
Většinou se vypíná krátce po vypnutí a/p. Aby se zabránilo nějakému velkému poklesu rychlosti při přiblížení v případě narazů větru, upravuje se rychlost přiblížení – přidává se korekce pro vítr. Ta se pak dodržuje až někam nad práh dráhy. Ještě může nastat případný go-arround v případě GPWS windshear varování.
 

Re: Automat tahu   5. 1. 2007 / 16:24
aviator
Ohladom vypinania autothrottle, tak ten sa odpoji automaticky 3 sek. po tom ako air/ground senzor prejde do ground - pri dotyk podvozku so zemou.
O A/P sa tu uz pisalo...
 

Re: Re: Automat tahu   5. 1. 2007 / 18:32
milan
myslim, ze su to 2 sek.
 

Re: Re: Re: Automat tahu   5. 1. 2007 / 20:23
aviator
no fajn, jedna sekunda v živote pilota naviac
 

Re: Re: Re: Re: Automat tahu   5. 1. 2007 / 21:23
Fabo™   
Nebude to náhodou závisieť od typu?

Len aby sa tu zas neflejmovalo...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Automat tahu   5. 1. 2007 / 21:35
milan
u 737 su to 2 sekundy po dosadnuti..odpaja sa A/T aj A/P
airbusmi sa nezaoberam - to nie su lietadla
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Automat tahu   5. 1. 2007 / 21:40
Rozšafín Ctibum   
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Automat tahu   5. 1. 2007 / 21:55
aviator
pozor, pozor Milan. A/P nie. To musíš odpojiť ty.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Automat tahu   5. 1. 2007 / 22:55
milan
nie, nie...A/P sa takisto odpoji automaticky 2 sekundy po dotyku..spolu s A/T
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Automat tahu   6. 1. 2007 / 14:01
aviator
no, musím s tebou nesúhlasiť možno som len ja domýlený, ale pokiaľ ma pamäť neklame tak A/P sa automaticky odpája po touchdowne len vtedy, ak aktivuješ TO/GO mode (jeden TOGA switch stačí pri používaní single chennel a dve TOGA switche musíš stlačiť pri dual channel) inak ho musíš odpojiť cez A/P disengage switch na baranoch alebo cez A/P disengage bar na MCP - manuálne.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Automat tahu   6. 1. 2007 / 16:39
milan
ahoj.
pokial sa bavime o manualnom pristavani, A/P sa logicky vypina spravidla na baranoch v urcitej vyske - spravidla 500ft, pripadne tak, ako definuje prevadzkova prirucka danej firmy.

pokial sa vsak bavime o pristati na autoland, tak kuk toto:

http://flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=143010&lan=0&gr=0


maly vycuc:
důležité fáze:
- 2 sec. po dosednutí se odpojuje A/P
- 6 sec. po dosednutí padají otáčky motoru na LOW IDLE (v reálu nelze poznat, jde o
kontinuální pokles z letových hodnot nebo se začíná reverzovat)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Automat tahu   6. 1. 2007 / 17:32
aviator
hmm... myslím že sa od začiatku bavíme o automatickom odpojení A/T a A/P. Na autothrottle sme sa zhodli, že sú to dve sekundy po touchdowne.
No ja si stále myslím, že autopilota odpájaš manuálne - nie je na to žiadna automatika (okrem toho, čo som písal v predchádzajúcom poste).
U -700-ky je to tak isto.

Inak ešte ohľadne toho odpájania A/P v 500ft si myslím svoje . Predsa prebrať lietadlo z automatiky do ruky tak neskoro môže narobiť problémy. Buď letíš na ruku alebo s a/p. Samozrejme, to záleží od iných podmienok a je zbytočné sa o tom baviť keď obaja môžeme myslieť na dve rôzne situácie... no nie?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Automat tahu   5. 1. 2007 / 22:13
miki_pilot
Opravdu?? A jak to, že létají?? Běhá mi mráz po zádech z těchto názorů.Doufám, že to je myšleno z legrace. Viz.: tvrdit, že KIA nejsou auta je tak trochu podivný způsob jak ventilovat své problémy radikálního "značkopřísešnictví". PS: pardon za tu terminologii. M
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Automat tahu   5. 1. 2007 / 22:14
Fabo™   
Paraglide lieta tiež a nie je to lietadlo.


PLS nechajme flejm flejmom. Bitiek A vs. B už tu bolo dosť.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Automat tahu   5. 1. 2007 / 22:55
milan
nechcem tu rozputavat flame...ale minule som cital, ze koncepcia airbusu na najblizsich 20 rokov je odstranit z kokpitu pilotov uplne, nakolko podla ich tvrdeni su zdrojom najradikalnejsich chyb, ktore vedu k nehodam.

lietadlo je na to, aby letelo a pilot je na to, aby lietadlo pilotoval..
pilot = od slova pilotovat, riadit..

v airbuse lietadlo nekontrolujes, kontroluje ho pocitac
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Automat tahu   5. 1. 2007 / 23:10
Serž   
a ted se hlaste kdo z vas sedne do era ktere nema ani pilota
kdyz se vsechno pok**vi pocitac nema snahu zachranit si zivot
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Automat tahu   5. 1. 2007 / 23:16
EASY305
Nooo hele, zas na druhou stranu zase by sis zařídil...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Automat tahu   5. 1. 2007 / 23:19
Serž   
to spis naopak by byl kokpit pancerovany jak T72M4CZ
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Automat tahu   5. 1. 2007 / 23:22
crazy
Pokud by letadlo ridil pocitac, tak by kokpit moc potreba nebyl. Pristroje by klidne mohly byt pod palubou. Nicmene cela tahle diskuze mi prijde postavena na hlavu. Ze za vetsinu leteckych nestesti muze (alespon castecne) chyba posadky je fakt. Nicmene mluvit o realne koncepci bezpilotniho dopravniho letadla a jeste vic spojovat to jen s Airbusem je zcela zcestne.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Automat tahu   5. 1. 2007 / 23:59
milan
to, co si nazval scestnostou je bohuzial uz realita...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Automat tahu   6. 1. 2007 / 00:34
donCarlos
nevim nevim... kdyby se zavedlo letadlo bez pilotu, asi bych zacal opet mit strach z litani. vsichni vime, jak je technika spolehliva :X
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Automat tahu   6. 1. 2007 / 00:53
Serž   
zlaty boeing... a to nakonec jeste vsichni budete radi za T204 radu a IL-96
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Automat tahu   6. 1. 2007 / 08:24
donCarlos
to je jeden z mejch snu, letet necim takovym, protoze to znam jen z vypraveni dedecka, kterej jako pasazer prosel snad vsema svoetskejma letadlama a podle vypraveni to jsou uzasny stroje.
 

Gonzo
Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ