FlightSim.CZ   Reklama  
1st Czech IVAO Fly-In
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pondělí 18. 8. 2025, svátek má Helena Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Jak na B737 Visual approach ? Jeden příspěvek | Celý strom
Jak na B737 Visual approach ?   9. 1. 2007 / 23:59
Peetrs (Robert)   
Zdravím, při plnění některých misí v FSX jsem teď celkem často narazil na Visual approch. Bohužel nemám manuál 737 takže nevím jaká kritéria a podmínky jsou pro toto přiblížení. Měl jsem vždy takový dojem že je to přiblížení většinou pro menší éra a způsobem zahlas až uvidíš rwy a přistaň si na ni jak chceš. Mám za to že mi pro toto přiblížení vystačí ke kontrole pouze vario, alt a speed. To mi právě nějak nejde s těmí dopraváky.

Používá se to vůbec často ?
 

Re: Jak na B737 Visual approach ?   10. 1. 2007 / 00:12
Pips   
Sice je dopravní, ale pořád je to letadlo, ze kterého je vidět, tak se s ním dá i přistát tak, že to řídí pilot Používá se to na některých letištích pořád.Příklad třeba taková Madeira, kde není žádné ILS, jen jedno NDB a jeden VOR maják a to ještě ne na letišti.Není to asi způsobem přistaň si jak chceš, ale spíš způsobem leť takhle a tudy při takových a takových minimech, pak nahlaš dráhu v dohledu a na ní pak normálně přistaň
 

Re: Re: Jak na B737 Visual approach ?   10. 1. 2007 / 00:27
Peetrs (Robert)   
hmm...přistání na Madeira od Fischera mám shlédnuto ale jedná se mi o to že řídící mi v té jedné misi řekl že clear to visual approach a já byl docela dost mimo osu letiště a docela vysoko a abych to stihl tak jsem s tím boingem letěl jak s akrobatem -prudce dolů a prudce v pravo, plné klapky, air brzdy atd. Sice jsem dosedl ale určitě bych v takovém éru nechtěl sedět ve skutečnosi při takovém manévru.

Je to takto možné ?
(nedávno jsem viděl nějaké video kde maník dělal výkrut v podélné ose s bulíkem )

Nabyl jsem dojmu že i při visual approach musí být pro určitá éra nějaké pokyny a specifické omezení.

Nemýlím se ?
 

Re: Re: Re: Jak na B737 Visual approach ?   10. 1. 2007 / 00:33
pseudoMates
Mno, chtělo by to mít tyto finesy nacvičeny i na malém letadélku..
Pak by pro tebe nebyla novinka, že si můžeš nalítnout do "po větru", čímž můžeš ztratit trochu výšky..
Úplně do "po větru" ale nemůžeš, bo nesmíš ztratit vizuální kontakt s dráhou. Ale něco mezi "po větru" a "base leg" by bylo ideální na vyklesání a odbrzdění. Pak už stačí v rozumné konfiguraci otočit na finále a je to..
Ale jak říkám.. Chce si to natrénovat i na malých letadlech, abys věděl, co a jak a kdy a proč.
 

Re: Re: Re: Jak na B737 Visual approach ?   10. 1. 2007 / 00:40
Petlok
To povolení patrně bylo v pořádku - visual approuche není jen až ta poslední fáze, kdy sedáš na dráhu, ale i celý obdélníkový obrazec přiblížení na dráhu. V jeho průběhu ale od tebe většinou řídící chce nahlásit jen pozici "po větru" a pak až "finale".
 

Re: Re: Re: Re: Jak na B737 Visual approach ?   10. 1. 2007 / 01:13
Peetrs (Robert)   
No jo ale publikované obdelníkové obrazce např. v mapách VFR jsou pouze u malých letišť , tím pádem pro malá letadla, a nebo u větších letišť nejsou publikovaná vůbec a jsou tam jen vstupní body.

Si dost dobře nedovedu představit že bych dostal při příletu na LKMT "clr to visual approach" a já bych nahlásil "vstupní bod whisky a pak zařazení povětru , baseleg a finále...."

Jako chápu visual u malýho letadla ale pořád mi to nesedí s tím velkým, jako že to je minimálně hodně nebezpečné i při CAVOK,a pokud se nemýlím stojí za tím i ta nehoda AN24 na slovákách.

Prostě čekám nějaké hodnoty že např. možnost povolit vis appr jen do určitého stupně od osy dráhy, nebo od určité vzdálenosti od prahu, popřípadě výšku a tak.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Jak na B737 Visual approach ?   10. 1. 2007 / 05:39
Proxx
Pri IFR letoch ti riadiaci moze povolit vizualne priblizenie ked si to ty od neho vyziadas. VOR/NDB priblizenie je nieco ine, tam ides podla map a v podstate inu moznost ako vizualne priblizenie k drahe od toho voru/ndb ani nemas.
Na vizualne priblizenia platia len zasady ako pri VFR letoch a to urcita vzdialenost od oblakov a vizualny kontakt so zemou... Prakticky ty mozes poziadat o vizual aj ked nemas drahu/letisko v dohlade ale vies kde sa nachadzas a dokazes sa podla toho aj orienovat...

 

Re: Re: Re: Re: Re: Jak na B737 Visual approach ?   10. 1. 2007 / 09:58
pseudoMates
Ach jo..
Už jsem ti něco podobného psal včera. Asi si to nečetl. Nevím, proč do IFR zakončeného vizuálním přiblížením, motáš VFR vstupní/výstupní body..?
I když s letadlem děláš vizuální přiblížení, pořád zůstáváš letem IFR a vztahujou se na tebe určitá pravidla.
To, že na malých letištích jsou publikovány obrazce pro letištní okruh neznamená, že velké letiště tento okruh nemá..
V praxi je naprosto běžný jev, že ATC řekne : "Po minutí Alfa (VFR bod) pokračujte do polohy po větru levého dráhy 24".
Vizuální přiblížení je u IFR lítání docela šikovnej způsob, jak si jinak dlouhé přiblížení o notný kus (a tedy i drahocený čas) zkrátit. Bývá zvykem, že tě ATC navektoruje do pozice, ze které bys měl mít vizuální kontakt s letištěm/dráhou, po potvrzení tohoto kontaktu povolí vizuální přiblížení a přeladí na TWR. Vektoruje se většinou na base leg (bývá cca na 4.-10. majli), nebo po větru, nebo na dlouhé finále.
To, jak je to s rychlostma v jednotlivých fázích letu nevim, ale pro simulátor ti bude stačit, když se to naučíš citem.. Těžko asi budeš mít po větru 250IAS, ale taky těžko budeš mít na stejné poloze 140IAS. Chce to odhad, když už ty rychlosti nevíš (nemáš Operation manual).
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak na B737 Visual approach ?   10. 1. 2007 / 10:47
Peetrs (Robert)   
Ale četl, přečti si ty ještě jednou co jsi mi psal a co já jsem ti odpověděl. Prostě mi nebylo známé že by si bulík jen tak nalítával při vizuálu lehce do fáze "po větru" nebo kamkoliv a jak se mu zachce. Stačí říct že se to běžně děje a že se to netýká jen malých letadel , kde je mi to zcela jasné.

Schválně kolikrát za den je v CTR LKPR slyšet u nějakého dopraváka v komunikaci "base leg" nebo "down wind" ?

Prostě jsem měl pocit že to do letu IFR nepatří a že je to záležitost čistě VFR.

Osobně když chci létat IFR beru dopraváka nebo nějakej bizjet a když chci létat VFR beru něco malého vrtulového kde létám vlastně stále na "vizuál".
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak na B737 Visual approach ?   10. 1. 2007 / 11:36
adagio   
On se ten vizuál na velkejch mezinárodních letištích asi moc často nepraktikuje - jak psal Matej, zdržovalo by to a komplikovalo plynulost vytíženýho letiště, ale výjimka je třeba (dnes už nepoužívaný) Kai Tak - rwy 13, kde byl vizuál jediná možnost (+ IGS přiblížení s vizuálním zakončením). Vizuál se asi nejvíc praktikuje na různých ostrovech - letních charterových destinacích - třeba v Řecku, kde je buď jen nějaký VOR nebo ani to ne. Proto je asi potřeba si to čas od času "oprášit", aby z toho pak pilot nebyl v létě zaskočenej Mezi FS a reálem je i trochu rozpor - např. letiště LGPZ - Preveza se ve FS tváří jako ILS, ale v reálu je tam jen nějaký NDB mimo letiště a tak se přistává na vizuál. V praxi to asi pak není o nějakých VFR procedurách, ale řídící tě vektoruje. Jakmile potvrdíš dráhu v dohledu, dostaneš povolení a do osy se už srovnáš sám. Pokud letíš na dovču, poznáš to většinou tak, že éro je hodně nízko, dělá poměrně prudký zatáčky, kdy se skoro bojíš, že nabere křídlem vodu a pak za jednou takovou zatáčkou najednou šup a sedí na zemi - finále je tedy podstatně kratší než při VOR/DME nebo ILS.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak na B737 Visual approach ?   10. 1. 2007 / 11:44
adagio   
Na IVAO se pak těch vizuálů asi praktikuje víc - někoho ILS nudí, někdo nemá pořádný mapy, nezná STAR nebo třeba neumí VOR/DME. Typickej příklad je dráha 13 na LKPR v momentě uzavření 24/06. Kolik pilotů doopravdy zaletí VOR/DME a kolik si vyžádá vizuál, případně VOR/DME vizuálem maskuje ti řeknou spíš IVAO řídící
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak na B737 Visual approach ?   10. 1. 2007 / 11:57
pseudoMates
On se vizuál, když na to je počasí, praktikuje docela často..
Vizuální přiblížení je možné vždy, když je na to vhodné počasí, čili používat radionavigační zařízení není nutné použít.
Při vizuálu tě ATC může navektorovat kolmo na cca 4. majli, případně, např. u těch řeckých ostrovů, navektoruje do polohy po větru a povolí vizuál. Zatímco na ILS se vektoruje na 10., resp. na 8. majli.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak na B737 Visual approach ?   10. 1. 2007 / 12:02
pseudoMates
Jen bych doplnil, že na letištích s paralelními rwys není možné použít vizuální přiblížení z důvodu možné záměny s jinou dráhou.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak na B737 Visual approach ?   10. 1. 2007 / 12:06
adagio   
to je chytrý, ale jak pak tedy v té Preveze, kde jsou 2 dráhy a není jiná možnost než vizuál? (Ale je jasný, že je to vojenský letiště a mám pocit, že ta 25L-07R se už ani nepoužívá - nicméně omyl se stát může taky)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak na B737 Visual approach ?   10. 1. 2007 / 14:21
pseudoMates
Zase na Perverze nemáš takovej provoz, jako např. v Amsterdamu.. Tam se ti situace, že máš na R letadlo na vzlet a současně na L letadlo na přílet stane jednou za měsíc.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak na B737 Visual approach ?   10. 1. 2007 / 11:54
pseudoMates
Mno, koukni se na strom a uvidíš, že tohle je první článek, kde mi odpovídáš.. Před tim si odpovídal Petlokovi..
Co se týče hlášení poloh u dopraváků opravdu uslyšíš málokdy.. Ale pokud není špička příletů, je pěkné počasí, tak naopak poměrně často uslyšíš "runway in sight".
Znovu opakuju, že vizuální přiblížení je způsob, jak si dost razantním způsobem zkrátit cestu na letiště.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak na B737 Visual approach ?   10. 1. 2007 / 22:48
LS
Jenom pro doplnění, většinou si o vizuály říkají piloti, ať už z výcvikových důvodů, či zkrácení zpozdění atd.

V reálu se s tím setkáš bežně i na LKPR a jak tu psal Mates, tak mimo špičku při CAVOKu se piloti ptají občas už i z velké dálky od letiště... Vše záleží na podmínkách a rozhodnutí pilotů...Zhlediska pro ATCho je lepší povolit vizuál, protože si pak rozestupy určuje a hlídá pilot - samozřejmě musí mít dostatečné info o provozu.

A hlavně si neplést IFR vizuál vs VFR - dvě odlišné věci...

Pokud ti ATC povolí vizuál, tak očekává, že poletíš nejkratší možnou cestou na letiště a na finále budeš točit do cca OM...Jednou se mi stalo (na IVAO), že jsem povolil vizuál a pilot letět asi na 12majli finále...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak na B737 Visual approach ?   11. 1. 2007 / 18:37
Michael   
Je časté "request direct PR and then visual app rwy 24"? Nerad bych případně žádal kraviny
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak na B737 Visual approach ?   11. 1. 2007 / 18:42
pseudoMates
Spíš než "request" se ozývá "proceed dct FAF"..
Tohle se používá spíš v PCE.. "Proceed dct PK..".
 

Re: Re: Re: Jak na B737 Visual approach ?   10. 1. 2007 / 08:47
Cesmina
V praxi většinou dostaneš dost daleko od letiště expected visual approach a podle toho se přibližuješ , abys až dostaneš clear to visual approach byl v rozuimné pozici. Problém bude asi v ATC ve FS , který dává občas příkazy vedoucí k jisté havárii
 

Re: Re: Re: Re: Jak na B737 Visual approach ?   10. 1. 2007 / 10:38
Peetrs (Robert)   
Tak to bude ono
 

Re: Jak na B737 Visual approach ?   10. 1. 2007 / 12:26
Štefan
Vizuální přiblížení: do LLZ nalétávat již z klapkami min.5, rychlost 180, go GP minimálně Gaer Down, FLP 15. Je vhodné si udělat na FIX Page 3nm kolečko, toto kolečko křižovat 1000ft AAL (bude-li výška letiště 650ft, být na 3nm v 1650ft). To zabezečuje ideální sestpový úhel. Do 1000ft RA (maximálně 500ft RA) být plně stabilizován v plné přistávací konfiguraci.



Při obdobném vizuálním manévru - Circle to land:
Pozor na nepřelétnutí 4,2 nm od letiště (dále již podle předpisu nemusí být zabezpečena min. výška nad překážkami), POZOR na některých řeckých letištích by s touto výškou nebylo možné přistání (důvod - blízké kopce), proto se tam používají americké FAR hodnoty, které zajišťují min. výšku nad překážkou pouze do 1,8 nm od letiště....

Vizuál:
17738 B / 600 x 164 / Snap1.JPG
 

Re: Re: Jak na B737 Visual approach ?   10. 1. 2007 / 13:35
EASY305
Já jenom, že Mates ti to popsal přesně a jen dodám, že u nás v Ostravě se vizuál lítá přes léto poměrně často. Většinou už dost daleko od letiště si pilot vyžádá povolení a dostane buť (zkusím česky) volno pro vizuál RW XX oznamte finále, nebo volno pro viz. pokračujte na FAF RW XX. Pilot pak jen ohlásí finále. V FS je vizuál podle mne sprasený. Jinak ještě bych hooodně podtrhl co napsal Mates. Hodně lidí zamněňuje visuální přiblížení s VFR a podobné nesmysly. IFR je IFR, má svá přesně daná pravidla a je jedno jaké jsou meteorologické podmínky. Co se týče technického provedení vysvětlil perfektně Štefan. Štefane ty s tím lítáš, nebo to máš tak nabouchané? Skrátka a ůplně jednoduše na BASE, nebo v jeho úrovni měj podvozek a klapky 15, jakmile se srovnáš s lajnou tak ihned 25 a 30. Šťastné přistání!
 

Re: Re: Re: Jak na B737 Visual approach ?   10. 1. 2007 / 14:59
Fabo™   
Len dodám, podľa FAA (emerika) predpisov možno nariadiť (Amíci majú menšie limity na rozostupy a pod. pri vis. app. - plynulejšia prevádzka), u nás musíš žiadať.

V Košiciach za pekného počasie tiež bežná vec, ako na 01 tak 19.

Na 01 sa používa ona okrídlená hláška "železiarne in sight".
 

Re: Re: Re: Jak na B737 Visual approach ?   10. 1. 2007 / 15:47
Štefan
... to jsou léta dřiny a odříkání...

Ne je to prostší. CSA.
 

Re: Re: Re: Re: Jak na B737 Visual approach ?   10. 1. 2007 / 15:54
Štefan
Ještě doplním manévr, zvaný "swing over". Docela často v letních měsících to aplikují v Paříži na CDG, občas i v ZRH z RWY 14 na 16. Je pak na rozhodnutí PIC, zda-li souhlasí (obvykle to znamená výhodu, např kratší pojíždění, menší čekání apod.).

V Paříži se provádí IFR přiblížení např na 26R, po usazení řídícíse povolí "swing over 26L". - v určité vzdálenosti se provede manévr na osu druhé dráhy. Je to popsané v Jeppesenu LFPG (21-0) jako "Circling on close parallel RWYs". Obvykle je dále popsána i procedura pro případ nezdařeného přiblížení, neboť na ose původní dráhy již může být další letadlo.

 

Re: Re: Re: Re: Re: Jak na B737 Visual approach ?   10. 1. 2007 / 22:23
EASY305
Pro Štefan. Jen mne to napadlo, protože jsem si všiml tvých perfektních rozborů a návodů. Ale pak mne zarazilo to 3NM kolco kolem FIXu převedené z LEGS do FIX page. Tuhle vychytávku zná asi málokdo. Já jsem se to učil jako VDP=MDH*3/1000. A výpočet pak stejným způsobem přenést z bodu určujícího RW jako kružnici do FIX. Jaký je v tom prosím tě rozdíl. Ď.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak na B737 Visual approach ?   11. 1. 2007 / 12:06
Štefan
To je de facto to samé, akorát to vypadá složitěji...
 

Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ