FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 5. 5. 2024, svátek má Klaudie Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Zajímavé éro Jeden příspěvek | Celý strom
Zajímavé éro   6. 6. 2003 / 11:14
Charlie   
Dovolím si upozornit na zajímavý kousek z finských luhů a hájů. Jedná se o cvičný stroj Valmet L-70 Vinka, velice podobný Zlinu Z-142. Model má povedenou letovou dynamiku, umožňující vývrtku. Zatím je ke stažení zde http://files.fsnordic.net/files/msfs/new/ , ale brzy by se měl objevit i na obvyklých FS serverech.

http://www.flightsimnetwork.com/mmniemi/shots/vnforum/4.jpg
http://www.flightsimnetwork.com/mmniemi/shots/vnforum/pan1.jpg
http://www.flightsimnetwork.com/mmniemi/shots/vnforum/6.jpg
 

Re: Zajímavé éro   6. 6. 2003 / 15:43
Jirka Kallasch   
vypadá opravdu dobře...
 

Re: Zajímavé éro   6. 6. 2003 / 16:33Milan Lisner
Hmm, to zni zajimave. A zkousels to osobne?
Jestli myslis, ze by se to dalo predelat i na Zlina, tak muzu autorum napsat - Mikko Maliniemi i Kari Virtanen jsou moji znami - delali mi betatestery na F18, a urcite se s nima domluvim.
 

Re: Re: Zajímavé éro   6. 6. 2003 / 21:20FilM
Ta dynamika je fakt velice dobra....cely ten stroj je super. Dostal me jeste panel, 3d kokpit a pruzici podvozek ))
 

Re: Re: Re: Zajímavé éro   6. 6. 2003 / 21:56
JBr   
Takze nic co by nemel zatim nevydany Milanuv gmaxovy Zlin Z-142 pro FS2002
 

Re: Re: Zajímavé éro   7. 6. 2003 / 10:00
Luděk Ch.
Opravdu jde krásně do vývrtky, myslím, že na Zlína by to byla super dynamika, však jsou ty letadla dost podobné.
img_forumn/r14539_1.jpg (500x375)
 

Re: Re: Re: Zajímavé éro   7. 6. 2003 / 14:24
Tomáš 2   
Vývrtky to umí krásně a i jinak jsem z toho celýho modelu nadšenej a pokud by se to dalo udělat na 142ku tak s jedinou změnou. 142ka se neumí sama vybrat z vývrtky. Zatímco tady u L-70 (v simu) stačí povolit knipl a rotace se zastaví, ale u 142ky se musí dát plná noha kontra a potlačit. A to je tu ještě jeden háček. Když jste se 142kou ve vývrtce tak na výškovku působý síla ktará přitahuje knipl na pupek. A dokud nepotlačíte, nevyberete.
 

Re: Re: Re: Re: Zajímavé éro   7. 6. 2003 / 16:17
Jirka Chvátal (OK-PTH)
Mno, Vinka je hezky udělaná, i 3D kokpit je fajn, ale k dynamice bych až tak nekritický nebyl ... Nebo myslíte že je v pořádku, že umí udělat skoro kobru a po potlačení skoro bez ztráty rychlosti pokračovat ve stoupavém letu??? Nebo že se na zemi otočí na pětníků? V letu je tak obratná, že by Kayris se SU26 záviděl ... Dokáže šíleně utahovat zatáčky a ani nemá snahu přecházet do vývrtky, při ustáleném letu, plném přitažení a plné noze letí ve skluzu a do vývrtky nepřejde ... Navíc při tom skoro neztrácí rychlost ... Taky hovadina ... Při přetažení a plné noze přepadává na opačnou stranu než by měla a s houpajícím nosem padá k zemi .... Při plném přitažení bez náznaku křidélek vždy přejde do jednoho výkrutu, přičemž když přitažení podržím, v druhé otočce už nepokračuje. To samé na zádech. Hodně divné ... při letu na zádech a plném odtlačení dojde k půlvýkrutu (před odtlačením jsem měl cca 95 knotů). Co se mi ale na modelu líbí nejvíc je hezký průběh výkrutu a hlavně vývrtka ... Ta je myslím v rámci možností FSky udělaná na jedničku.
Zkusím udělat úpravu dynamiky a uvidím jestli se dá v rámci možností upravit co je špatně, nebo co myslím že by mělo být jinak .a poslat ji Mikkovi.
 

Z-142 a vyvrtka (was: Re: Re: Zajímavé éro)   7. 6. 2003 / 15:15
JBr   
Milane, staci ti tohle jako odpoved?

Nedalo mi to, abych nezkusil tu dynamiku u Zlinka. Puvodne neupravenou, nakonec jsem do ni implantoval motorovou sekci z tvoji puvodni dynamiky. Vinka (a potazmo i tenhle Zlinek) lita hezky, ale i tak by se nasly k vyvrtce vyhrady.

Vyvrtka - pokud pri uvadeni do vyvrtky dam plnou nohu, ero nema tendenci do ni prejit a po pulce obratky se ustali v jakemsi padu. Pokud v te chvili potlacim, tak prejde do takoveho podivneho rezimu, castecne podobneho tomu co MS vydava za vyvrtku. Pokud se pri uvadeni pokusim plnou nohu korigovat, ero okamzite reaguje a prechazi do vyvrtky na druhou stranu, tady uz jsem radsi nikdy plnou nohu nezkousel a vybiral

Vyvrtka na zadech - je rozhodne plossi a rychlejsi nez klasicka, bohuzel nemuzu potvrdit nakolik se to blizi realu. Vybirani neni stejne jako u klasicke zadny vetsi problem (v realu u Z-142 by to urcite bylo slozitejsi).

Souvrat - tohle budu komentovat jen tim, ze jsem 15 minut lital se Zlinkem jeden za druhym, jako skateak na U rampe Souvrat se sice jakztakz dal udelat i s puvodni dynamikou u Z-142, ale tohle je proste neco jineho.

Verdikt - jestli se ti to podari a domlouvis se s tymem co delal Vinku, aby pomohli s dynamikou, bude ta 142ka naprota bomba
img_forumn/r14544_1.jpg (330x400)
 

Re: Z-142 a vyvrtka (was: Re: Re: Zajímavé éro)   7. 6. 2003 / 15:36A.J.Scandall
K ty vejvrtce na zádech - jak píšeš "v reálu by to bylo složitější". Nemáš docela pravdu, zádový vejvrtky jsou o poznání snažší a jednodušší na vybrání než klasický, a to proto, že nemáš úplavem zastíněnou směrovku. Dokonce při vybírání nemusíš přešlapovat, stačí vrátit řízení do neutrálu.
Pro pobavení dodám (k tomu jak popisuješ vejvrtku se Z-142 na simulátoru): soutěžní akrobacie je jeden velkej podvod, kdy se piloti snaží rozhodčím předstírat, že nějakej prvek provedli. Názorným příkladem je vývrtka na Z-142. Zámek na výškovce a nemožnost vybrání bez poměrně hrubýho protizásahu se ne Z-142 projeví až po stabilizaci rotace, což jsou tak tři otočky. Do tý doby to je prd a ne vejvrtka. A aby tu neustalenou autorotaci soutěžní letec neměl problém elegantně zvládnout, uchyluje se ( v závislosti na osobním charakteru, ovšem) k podvodu, spočívající v tom, že ihned po uvedení trochu vrátí knipl k neutrálu, čímž dojde k tomu, že se éro jakoby točí ve vrtáku, ale ve skutečnosti není proudění na vnitřním křídle utržené, takže lze rotaci zastavit okamžitě, do směru a bez plného přešlápnutí nohy. A ze země to vypadá jak vejvrtka.... Dost mi to připomíná ten tvůj postup uvádění))
Jinak je neoddiskutovatelným faktem, že 142 je největší sráč na vejvrtky z hlediska vybírání, taková pajda anebo Trenér jsou nesrovnatelně lepší.
 

Re: Re: Z-142 a vyvrtka (was: Re: Re: Zajímavé éro)   7. 6. 2003 / 16:23
JBr   
Mno, asi jsme se blbe pochopili To co jsem tam vypsal byly odchylky od toho jak by to snad melo byt v realu, zkusim tu konkretni situaci popsat lip.

Uvedeni do vyvrtky delam podle VPL-4, tzn. rychlost k padovce a udrzovat ji pritahovanim, plna noha a plne pritazeni (coz bohuzel prave tak uplne nejde). To co jsem predtim popisoval byly prave odchylky od tohodle schematu.

Pokud dam pri uvadeni plnou nohu, model do vyvrtky neprejde a po pulobratce se ustali v rezimu, ktery nedokazu popsat jinak nez "plochy pad" - ero je proste +- v horizontu a pada dolu bez jakekoliv rotace za drnceni zvonecku. Sem prave patri ta pasaz o potlaceni z minule zpravy, protoze to je jediny zpusob jak to vybrat.
Stejne tak sem patri i zminovany prechod do opacne vyvrtky. Imho v realu nemuze mit jen mirne povoleni nohy (noha neprejde pres "neutral") z plne polohy na druhou stranu za nasledek prechod do vyvrtky na druhou stranu.

U modelu staci (nebo mozna spis "je vyzadovana") na uvedeni do vyvrtky jen mala vychylka nohy. Cim vic se vychylka blizila plne noze, tim mensi byla sance dostat model do vyvrtky - to je prave ten rozdil na ktery jsem se snazil poukazat (kdyz si ten prispevek procitam znova, tak pripoustim, ze jsem to formuloval dost blbe ).

Co se tyce zadove vyvrtky, jsem rad, zes me vyvedl z omylu. Kazdopadne bys hadam dokazal jako clovek z praxe posoudit ten letovy model daleko lip nez ja, teoretik
 

Re: Re: Re: Z-142 a vyvrtka (was: Re: Re: Zajímavé éro)   7. 6. 2003 / 16:55A.J.Scandall
Už jsem napíchl brčko do sítě a sosám a sosám... Doma tu Vinku schválně ozkoušim, ale moc si od toho neslibuju, znajíc možnosti FS. Jo a k tý vejvrtce - chtěl jsem tim říct, že ne každá "vejvrtka" je vejvrtka a to i v reálu. Mimochodem éro, který umí vejvrtku, musí umět udělat i kopanej výkrut a vlastně i lomcovák. Tak schválně to zkusim
 

Re: Re: Re: Re: Z-142 a vyvrtka (was: Re: Re: Zajímavé éro)   7. 6. 2003 / 21:19
milan
tak to by som chcel vidiet, ako by si na Ose robil kopany vykrut )))) ale nie... jasne, ze kazde lietadlo, ktore vie pekne vytocit vrtak, musi vediet...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Z-142 a vyvrtka (was: Re: Re: Zajímavé éro)   7. 6. 2003 / 21:22
milan
a este jedna quest... pani, ktori lietate- nezda sa vam, ze podla priruciek a osnov by sa vyvrtky mali tocit tak, "aby nedoslo k pretoceniu lietadla na chrbtovu stranu....". ved ten vrtak je bud toceny opacne, alebo zle ))
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Z-142 a vyvrtka (was: Re: Re: Zajímavé éro)   9. 6. 2003 / 14:17A.J.Scandall
Tak jsem si tu Vinku ozkoušel... No, mám-li být upřmný, trochu mš to zklamalo. Vzhledově je to nádherně udělaný, všechna čest, ale... Vinku jsem v reálu pochopitelně nelétal, leč věřim tomu, že bude mít k 142 opravdu hodně blízko. Můj pocit je, že oproti jinejm letadlům ve FS je rozdíl akorát ve větší citlivosti a menší těžištní zásobě. Ale díky tomu se to chová, zejména na malejch rychlostech tak, jak silně pochybuju, že by se skutečný éro chovalo. Řízení je i pod 100km/h citlivý natolik, že to otočí výkrut s pochybnou lehkostí. Kdo se někdy při rychlosti 120km/h pokoušel otočit výkrut na Z-142 (v malých výškách nedoporučuji), ví, co mám na mysli. A směrovka? Nenene, tak ne. Ještě jsem nelítal éro, který by při vyšlápnutí nohy nemělo za sekundární pohyb klonění. Vinka, ostatně jako všechny éra ve FS, při tom kloní jen minimálně, možno říci vůbec. A zatáčení, jakožto primární efekt směrovky, je taky přinejmenším zvláštní. Rotaci podobnou vývrtce jsem sice uvedl, ale takovym způsobem a za použití křidélek, že pochbuju, že by se to v reálu utrhlo. Problém totiž může být v tom, že autoři FS prostě vůbec do dynamiky letadel nezakomponovali možnost asymetrického odtržení proudnic.

Troufnu si říct, že ne všechno, co padá k zemi a vrtí se u toho, zanechávajíc za sebou efekní čoudovou spirálu, ve vývrtce opravdu je (viz moje poznámka v předchozím příspěvku). Prostě podle mého názoru to FS neumí a nelze to změnit žádnou úpravou daného modelu letadla.
Pokusím se svoji teorii podložit: při vývoji nových letadel je z hlediska aerodynamických výpočtů vždycky nejbolavější vypočítat chování letadla právě v autorotacï. Říká se, že v době vývoje L-39 to uměl jenom jistý pan Kočka, kterému se dalo zadání, a on se zavřel, bádal, bádal a za 14 dní vylezl. Řekl, že se to bude chovat tak a tak - a pak se ukázalo, že měl pravdu. V současnosti se s tím musí porvat specializovaný software a ani ten nebude bezchybný. Silně tedy pochybuju, že by najednou přišel Microsoft s hrou, která by uměla na základě strohých charakteristik modelu určit, jak se bude éro v autorotaci chovat. A jestli nějaký simulátor tohle zvládne (třeba X-plane), tak pak určitě má v sobě zakomponovaný jednoduchý model autorotace, pak ovšem to bude muset umět udělat každý éro a nebude potřeba moc šachovat s dynamikou jednotlivých letadel.

Na závěr uvedu ještě to, co jsem měl minule na mysli poměrem mezi vývrtkou a kopanym výkrutem. Obojí je autorotační prvek, a rozdíl je v tom, že u vývrtky převažují síly gravitační, tudíž éro vrtá k zemi, zatímco u kopáče převažují síly setrvačné - letoun pokračuje více-méně přímo. Vyplývá z toho, že po ztrátě kinetické energie přejde kopáč do vývrtky. A začne-li se kopáč směrem vzhůru, je ten přechod elegantní, letoun stojí na místě, a chvilku se točí kolem všech svých os. Tato figura je onen Lomcovák. Proto kopáč umí teoreticky i Vosa (neboli Osa), jenom je to s ohledem na pevnost konstrukce lepší nedělat. Mimochodem kvůli velkým gyroskopickým momentům ma vrtuli a na kompresoru to má Z-142 zakázáno dělat.

A na úplný závěr chci říct tohle: tím, že jsem to takhle zdrbnul, nechci říct, že FS je principiálně špatnej. Akorát svoji touhou po vývrtce se z něho snažíme vydolovat to, co v něm (podle mě), není.
 

Re: Z-142 a vyvrtka (was: Re: Re: Zajímavé éro)   8. 6. 2003 / 10:15
Zbyněk
Taky jsem si předělal Z-142 na dynamiku z Vinky a i přes všechny výhrady je to velké zlepšení.
Těším se na novou Z-142.

Nemáte někdo tip na další éra, která umí lítat aspoň takhle??
img_forumn/r14566_1.jpg (500x375)
 

Re: Re: Z-142 a vyvrtka (was: Re: Re: Zajímavé éro)   8. 6. 2003 / 20:17
m.ART.y
Ještě taky SIAI-Marchetti SF.260 o RealAir Simulations http://www.realairsimulations.com/ je dost dobrá. Bohužel je to komerční produkt.
 

Gonzo
Czech Virtual Air Rescue Service
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ