FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pondělí 4. 8. 2025, svátek má Dominik Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Dolety do destinaci Jeden příspěvek | Celý strom
Dolety do destinaci   19. 2. 2007 / 00:10
wizards   
Ahojky,zajimala by me vec jaky dolet do destinaci maji letadla jako 737,738,A319,A320,A321.
Kdyz si vezmu uz jen vladni letku,takovy mamut jako TU154 musi mit vetsi dolet nez maličká A319,ne? ...vezmeme treba lety do Egypta,na Kanary apod...
TVS tam leta s 738,nekdy i s 734..kdyz vezmeme jaka je to dalka,treba Hurghada,urcite vyhodnejsi je 738,ne?
Takova A319 nevim jestli by tam doletela treba kdyz CSA nasazuje v lete A321.
Zajimavy priklad byl i onen A310 ktery ma prime lety do Toronta a na JFK,ta predstava ze musi zvladnout pul Evropy a pak jeste cely Atlanticky ocean a pak jeste kus treba do Toronta,to je s palivem pro me neustale zahadou...
Copak si pak muze dovolit Go Around kdyz leti s kapkou do cíle?
Nekdo rikal z leteckeho okoli me blizsi,ze sice se to da zvladnout ale moc go-around si dovolit nemuze,jiní rikaji ze to ma jen tak tak,jini zase ze uplne v poho.
Kazdopadne doleti
Jake muze existovat porovnani? Ja myslim ze takove:

B736 - A318
B735 - A319
B734 - A320
B737,B738 - A320 mezi s A321
B739,B752 - A321
B767 - A310
B777 - A330
B747 - tezkorict,navrch ma zatim urcite A380....
 

Re: Dolety do destinaci   19. 2. 2007 / 00:21
Tragédie v JRD
dolety jednotlivych letadel najdes na google na dve kliknuti ...

velikost letadla nesouvisi s doletem .. ale zalezi (zejmena) na jeho hmotnosti, spotrebe a mnozstvi paliva ktere muze vezt.

co je zajimave na pripadu A310 do ameriky? A310 ma dolet 9 000 Km, do nju jorku je to necelych 7000 ... takze tam proste doleti ...

 

Re: Re: Dolety do destinaci   19. 2. 2007 / 00:37
wizards   
A310-200, 7982km (4310nm) for CF6 powered A310-300, 9580km (5170nm) for high gross weight A310-300 with CF6s.....

Dokonce 9580km O.K.,beru zpet A310-200 by mela problemy s Go Around,nikoliv A310-300 kterou vlastni CSA...
...ale i tak u ostatnich typuviz.Boeing by me to zajimalo
Zdroj: http://www.airliners.net/info/stats.main?id=20
 

Re: Dolety do destinaci   19. 2. 2007 / 00:37
Tragédie v JRD
jinak, nemuzes to srovnavat takto, protoze ty typy letadel nejsou delane ani tak podle doletu, jako podle kapacity.. ale kdyz uz je chces mermomoci porovnavat podle doletu tak jses taky trosku mimo, protoze...

B734 - bez srovnatelneho
B735 - bez srovnatelneho
B736 - A321
B737 - A318
B738 - A320

B739 nemuzes vubec co se doletu srovnavat s B752 - to jsou ohledne doletu dost nekde jinde ... taktez ti tam nejak uplne hapruje ta A321, ktera ma o dost mensi dolet nez ty dve

totez B777 a A330 - doletem uplne nekde jinde, kdyz uz, tak B777 a A340
A330 je na urovni B767, ktere maji o neco malo vetsi dolet nez A310

takze vlastne ta tabulka je uplne nesmyslna.. a to bez ohledu jestli to porovnavas podle doletu nebo podle poctu pasazeru ... kdes na ni prisel?
 

Re: Re: Dolety do destinaci   19. 2. 2007 / 00:48
wizards   
Diky,to me zajimalo

Jen dve otazky,pokud se 736 dejme tomu rovna A321,zajimalo by me zda plne nalozeny B736 by doletel do Hurghady stejne jako charterova nasazovana A321 od CSA v letnich mesicich...

A321 ma mensi dolet nez B752 ci B739? Myslel jsem ze se A321 s B752 da pripadne i rovnat..

Co se tyce B777,B767 a A340 v tom bych souhlasil,zapomel jsem na A340,pak to vzniklo spatne...jinak s timto porovnanim bych pak souhlasil

Nikde,je me to zajimalo a hodil jsem na sklo svoji predstavu jak by to mohlo byt...samozrejme pocital i s opravou jak to treba ve skutecnosti opravdu je a to mi jako odpoved pro predstavu staci
 

Re: Re: Re: Dolety do destinaci   19. 2. 2007 / 00:57
Tragédie v JRD
proc srovnavas nesrovnatelne? a736 je pidiletadylko ... s polovicni kapacitou proti a321 .. a do ty tvy hurgady (proc te napada zrovna hurgada?) by dala A321 nejspis v pohode a b736 v "tezke" verzi...


PS: kdyby jsi nebyl tak linej, tak vsechno tohle by jsi nasel za par minut na netu .. rychlejc nez si dal dohromady ten dotaz .. je lepsi , nez se na neco zeptas, taky vyvinout nejakou vlastni aktivitu a zkusit si to najit sam .. najit dolety letadel je zrovna jedna z nejjednodussich

mmch, taky by jsi se dovedel, ze
A321 - dolet cca 4500 km
B757 - dolet cca 6100 km (-300)
B739 - dolet cca 4000 km - 5000, ER verze
 

Re: Re: Re: Re: Dolety do destinaci   19. 2. 2007 / 01:01
wizards   
Nemam ted moc casu protoze jsem v praci a jen me to zajimalo,vedel jsem že nekdo rad odpovi i kdyz malinko zase udela vlny ) ...dik!

btw: Hurghada me napadla jen proto ze loni tam letel v cervnu s A321 od CSA a proto kdyz vidim B737-600 je docela usmevne jak by A321 letela a 736 padala za Kretou do more )))
 

Re: Dolety do destinaci   19. 2. 2007 / 00:52
Rychlokvaška
Tady nejde o to, jestli si může nebo nemůže dovolit go-around. Pro tankování paliva jsou velmi přísné předpisy.

Klasický let musí mít:
- taxy fuel (APU, startup, taxi, h/p hold)
- trip fuel (t/o, SID, climb, enroute, step climb, desc, STAR, app, landing) - vše s ohledem na plánovaný vítr
- alternate fuel (go-around v destinaci, go-around procedura, climb, enroute do alternate, descent, STAR, approach a landing)
- contingency (typicky 5% z trip fuel, ale existuji i další možné výpočty a pravidla)
- final reserve (30 minut holding v 1500ft nad letištěm)
- additional (Island Holding, očekávané holdingy, let v nižší hladině, nebo jiná zdržení)
- extra (palivo navíc z rozhodnutí kapitána)

Nikdy, podotýkám nikdy, nesmí letadlo přistát s nižším množstvím, než je final reserve, pokud se tak stane, jsou z toho pěkné problémy. Od doby kdy nějací šikmoocí přístali na Heathrow a motory jim zdechly po uvolnění na taxiway se na to velmi hodně dává pozor.

Takže prosím, žádné "může si dovolit go-around", nebo "kapka do cíle".

Ještě by se hodilo podotknout, že s ohledem na nutné palivo je nutné plánovat max. množství nákladu, tak aby nebyly překročeny MTOW a MLW, nebo že trasy nemůžou vést jen tak X-Y přímá trasa ground distance, ale air distance a s ohledem na procedury (NATs, ETOPS, airwaye, počasí, atd.), ale to už je zase jiná kapitolka.

Takže až budeš někdy zase dumat nad doletem nějaké mašiny, ber v potaz tyhle záležitosti. Hlavní důvod proč to píšu je, že max. dolet je nicneříkající číslo (no payload), a stejně tak ground distance mezi body A a B (protože letíš vždy víc nebo míň).
 2x  

Re: Re: Dolety do destinaci   19. 2. 2007 / 00:58
wizards   
diky moc,stačí bohatě Rád se přiučím a tady to bylo vyčerpávající.
Co se tyce doletu,moc predstavu jsem nemel jaka jsou kriteria s mnozstvim pro pristani ci urcite Go-Around...DÍK!
 

Re: Re: Dolety do destinaci   19. 2. 2007 / 07:40
Fabo™   
K posledej vete: letiet menej ako je ground distance... no, neviem si to celkom predstaviť ) (veď ideálnym prípadom by mala byť ortodomická krivka - sorry za výraz, ale keď ja to technicky pomenovať neviem ) - a nie je práve to tá ground distance?)

a ešte k tomu final reserve: Ak som teda správne pochopil, let sa teda plánuje palivo, ktoré by sa spálilo (toto čo popisuješ) + final reserve?

Lebo ak by mal mať kapča problém za to, že mal väčší headwind / menší tailwind, musel holdovať aby sa potom pokúsil sadnúť, nepodarilo sa mu to, vzápatí sa dozvedel, že sa destinácia zatvára a teda letí do ALTN a tam nakoniec sadol s menším zostatkom, sa mi celkom nezdá... veď on za to vlastne nemôže že?
Iné by bolo keby priletel k DEST s tým, že sadá, lebu mu "řve" upozornenie na minimum paliva.
 

Re: Re: Re: Dolety do destinaci   19. 2. 2007 / 10:56
Rychlokvaška
Letět menší vzdálenost vzduchem než je ground distance, můžeš velmi snadno - s tailwindem. V případě takového 747 na delší trase, to může být rozdíl podstatný natolik, že by člověk překročil MLW.

Té křivce se dá říct taky snadno a česky velká kružnice

Final reserve

V prvé řadě, let se plánuje s ohledem na plánovanou a aktuální situaci na trase. Tzn. že pokud by byl velmi výrazně větší headwind / menší tailwind, tak někdo udělal něco hodně špatně na plánovacím nebo u rosničkářů, případně kapitán, pokud to plánuje sám. I přesto se to ale samozřejmě může stát a pro tyhle případy je contingency fuel.

Nezdařené přiblížení a následnou diverzi na alternate řeší zase dodatečná zásoba alternate fuel.

Případy, kdy se očekává dodatečné holdování v destinaci, alternate, nebo na trase se zase řeší jako additional. Vím třeba, že v destinaci mají jen jednu dráhu. Nebo vím, že obvykle se holduje 15 minut, či to mají přímo v proceduře (Heathrow). Vím, že počasí není optimální, nebo se bude zhoršovat. Vím, co znamená za zdržení aktivace LVP v destinaci. Vím, že letím do destinace bez alternate. Nebo letím nad vodou a plánuju pro případ dekomprese nebo vysazení motoru. Atd. atd. Tohle všechno je nutné předpokládat, plánovat a dostatečně zabezpečit.

Čili, až nastane velmi nepravděpodobný případ který popisuješ a ty opravdu spálíš všechny reserves včetně těch navíc pro které ses zabezpečil, přiletíš nad alternate a tam dosáhneš final reserve, tak minimálně vyhlásíš pan pan a pak strávíš pár hodin vyplňováním formulářů, proč se to stalo a tvoje aerolinka bude muset vysvětlovat, jak je to možné. Třeba to opravdu tvoje chyba nebude a prokážeš, žes všechny eventuality naplánoval, ukážeš computer plan ve kterým budeš mít pravidelné ověřování stavu paliva a to celou trasu neukousne z contingency, že situaci v cílovém ani záložním letišti nebylo možné v žádném přpadě očekávat, že ses rozhodl divertovat včas a žes vyhlásil pan pan, atd. Ale ruku na srdce, myslím, že se dá vždycky něco najít

Jako opravdu, letectví, a pokud jde o bezpečnost zejména, neexistuje žádné "whoops, já za to nemůžu, to jsem netušil".

A u paliva rozhodně platí ono "jediná chvíle kdy máš příliš paliva je, když jsi v plamenech".
 

Re: Re: Re: Re: Dolety do destinaci   19. 2. 2007 / 12:42
Fabo™   
No jasne, nejak mi tie air miles nedocvakli )

Dik za obsirnejsi rozpis.
 

Re: Re: Re: Dolety do destinaci   19. 2. 2007 / 10:57
Luděk Ch.
Ne, tu rezervu opravdu mít musí a pod ní se nesmí dostat ani po letu do alternetivní destinace. A to často může zjistit až během holdování. No a kapitán samozřejmě musí hlídat, jak dlouho může maximálně hodlovat, aby mu zbylo palivo s patřičnou rezervou do alternativní destinace. Jasně to napsal Phantom, že to vše je zahrnuto v rezervě do altenrate: "- alternate fuel (go-around v destinaci, go-around procedura, climb, enroute do alternate, descent, STAR, approach a landing)
"
 

Re: Re: Re: Re: Dolety do destinaci   19. 2. 2007 / 11:10
Tragédie v JRD
a k tomu jeste pripocti "captains fuel" ci jak se to preklada... coz je dalsi pridavek k reserve fuel, ktery nezminujes a odvisi na uvaze kapci...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Dolety do destinaci   19. 2. 2007 / 11:14
Rychlokvaška
Říká se tomu a v PLOGu to bývá označené jako "extra". Viz http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=152884&lan=0
 

Gonzo
VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ