FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pondělí 4. 8. 2025, svátek má Dominik Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Jsou sid/star nutnost? Jeden příspěvek | Celý strom
Jsou sid/star nutnost?   19. 2. 2007 / 16:27
MT206
Když letim IFR let, například budu přistávat v Praze, musim při příletu a následnym navádění na přistáni dodržovat STAR? Protože pak sem dost omezenej vlastnictvim dobrýho GPS. Kdybych ho neměl a měl třeba jen radionavigaci, tak prakticky nejsem schopnej body přesně nalítnout.
Zajímá mě to v reálu. Jestli sou prio mě prostě sid a star závazný.
 

Re: Jsou sid/star nutnost?   19. 2. 2007 / 16:33
Fabo™   
V reále máš 2 možnosti:

a) Si RNAV equipped (vrátane tých miním čo sa tu kedysi tuším Marky rozpisoval, že niektoré 734 CSA niesú dostatočne certifikované pre Londýn), vtedy sú záväzné, ak ti ich teda prikáže ATC.

b) Nie si RNAV equipped, vtedy musíš byť schopný zaletieť len NON-RNAV procedúry, čo sú napríklad na Slovensku všetky, ale v Prahe máš vždy len jeden prílet a žiaden odlet.
Tieto procedúry sú stavané tak, aby sa dali zaletieť so základným rádionavigačným vybavením, myslím 2x VOR prijímač, ADF prijímač a DME.
Ovšem potom sa môžeš medzi letiskami navigovať len po NON-RNAV tratiach, v Čechách len W32 (resp. možno aj P27 smerom na Poprad je NON-RNAV), keďže iné trate vzhľadom na svoje vybavenie niesi schopný zaletieť v potrebnej miere presnosti.
 

Re: Re: Jsou sid/star nutnost?   19. 2. 2007 / 16:35
OK-Milda (BHA410)   
Příště mi dej vědět, ať si neničím klávesnici
 

Re: Re: Re: Jsou sid/star nutnost?   19. 2. 2007 / 16:37
Fabo™   
Rozumím D1 )
 

Re: Jsou sid/star nutnost?   19. 2. 2007 / 16:34
OK-Milda (BHA410)   
Je to malinko složitější. Za prvé je třeba si říct, že pro zjednodušení existují dva druhy tratí SID/STAR. Jsou to RNAV a nonRNAV. Zase pro jednoduchost potřebuješ pro RNAV příslušné vybavení (FMC, CIVA, Omega apod.), se kterým máš možnost zaletět libovolný bod definovaný pouze zeměpisnými souřadnicemi. Tratě nonRNAV jsou pro zěnu definovány tak, že se dají zaletět pouze s běžným IFR vybavením, tedy pomocí radiomajáků.
Pak z toho plyne, že podle výbavy letadla, letíš tu kterou trať. Pokud bys z jakéhokoliv důvodu nebyl schopen se na trati udržet, je potřeba toto vkomunikovat s ATC, který si tě pak dá na vektory. V praxi je pak mnohem běžnější, že tě ATC stejně vektoruje, aby si vytvořil příslušnou přistávací sekvenci.
Na druhou stranu, pokud ti trať dostaneš a neprotestuješ, tak je její dodržení pro tebe závazné.
 

Re: Jsou sid/star nutnost?   19. 2. 2007 / 16:37
Jennik   
Troufam si odpovedet:
1. NONRNAV SID/STAR se da zeletet jen pomoci radionavigacniho zarizeni, VOR, NDB, DME i kdyz je to celkem fuska.
2. RNAV SID/STAR muzes zaletet jen s certifikovanym zarizenim, "nejaka" GPSeska je ti naprd, ale kdyz uz ji mas a dobrou, mas vystarano.
3. Pokud nejsi z nejakeho duvodu schopen zaletet SID/STAR, muzes si zazadat o vektorovani. Na IVAO je to celkem bezne, ne kazdy ma cerstve mapy nebo plnohodnotne FMC v eru.
 

Re: Re: Jsou sid/star nutnost?   19. 2. 2007 / 16:38
Jennik   
hehe, tri klavesnice...
 

Re: Re: Re: Jsou sid/star nutnost?   19. 2. 2007 / 16:39
Fabo™   
Nj, daj to dokopy a máš informáciu ktorá ti aj pomôže )
 

Re: Re: Re: Re: Jsou sid/star nutnost?   19. 2. 2007 / 16:40
Totti10
A to se tu nedavno stezovalo, ze na peraku nikdy nikdo neodpovida k problemu a nikdo se tu nic nedovi.... ted se o odpovedi dokonce pereme ))
 

Re: Re: Re: Re: Re: Jsou sid/star nutnost?   19. 2. 2007 / 17:03
Pjotr   
Tak pánové za tuto diskuzi jednička s hvězdičkou. Řekl bych, že všichni tři máte za jedna a já zánovní klávesnici. A konečně jsem pochopil NON RNAV i já
 

Re: Jsou sid/star nutnost?   19. 2. 2007 / 16:45
MT206
Sou ty non RNAV zakreslený třeba v mapách stažitelnejch z IVAO?
 

Re: Re: Jsou sid/star nutnost?   19. 2. 2007 / 16:46
Totti10
V kazdy konkretni mape mas napsany jestli se jedno o RNAV nebo NON-RNAV.
 

Re: Re: Jsou sid/star nutnost?   19. 2. 2007 / 16:55
OK-Milda (BHA410)   
Určitě ano, ale třeba v Praze už nonRNAV odletovky nejsou vůbec. Jukni třeba i sem http://flight.sanyjo.cz, tam je těch map spousta.
 

Re: Re: Re: Jsou sid/star nutnost?   19. 2. 2007 / 17:42
donCarlos
jen jeden praktickej dotaz navrch: muzu si presto zazadat odlet treba "direct VOZ"? (jasny ze zazadat muzu, ale jestli to bude mit nejakej efekt )
A kdyz ne, tak jak se to resi kdyz jinak nemuzu?
 

Re: Re: Re: Re: Jsou sid/star nutnost?   19. 2. 2007 / 17:52
OK-Milda (BHA410)   
Při podávání letového plánu dáaváš první bod na trati. Jak se k němu dostaneš už vykomunikuješ v průběhu letového povolení.
 

Re: Re: Re: Re: Jsou sid/star nutnost?   19. 2. 2007 / 17:52
Jennik   
To je na domluve s ridicim, nerekl bych, ze by ti to zamitnul, obvykle kdyz je moznost a prostor, casto te taky rovnou na ten VOZ poslou bez SID. Na IVAO bych dale cekal, ze kdyz si na UNICOM nahlasis po vzletu DCT VOZ, ze se nidko podivovat nebude, pokud teda nekomu nepoletis naproti pro "pusinku".

IMHO nektere procedury jsou tak slozite z nekolika duvodu, ktere treba na siti moc prakticke nejsou. Jednak z duvodu hustoty provozu a s ohledem na okolni letiste, dale s ohledem na zastavbu v oblasti (jiznim smerem pres Prahu letaji letadla max. 230KIAS) a tedy jde zrejme o hluk. A nakonec taky proto, aby se nepotkavala letadla priletajici a odlatajici v protismeru, pokud je v pouzivani jedna draha. Ale tady uz znacne fabuluju.

Tech duvodu proc letat procedury je mnoho, nejdulezitejsi asi je, ze ridici vi, kde te v nasledujicich chvilich bude mit a ze se mu nebudes plest nejakou spatne zaletenou zatackou na VOZ nekde, kde te nechce.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Jsou sid/star nutnost?   19. 2. 2007 / 17:56
donCarlos
jinymi slovy - s temahle vymyslama lezt na sit kdyz neni prilis provozu to jsem chtel slyset, diky.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jsou sid/star nutnost?   19. 2. 2007 / 18:00
Jennik   
Myslis "vymyslama" jakoze si to hodi po vzletu na VOZ? Celkem souhlas Ale pamatuju, ze kdyz jsem zacinal letat na siti a v tomhle jsem mel jeste dost velkej hokej, zadny ridici me radsi pres SID neposilal pri sebevetsim provozu, protoze by si spis pridelal praci
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jsou sid/star nutnost?   19. 2. 2007 / 18:04
donCarlos
nabouchat SID do FMC mi nedela problem, ale tyhle "vymysly" (ano, myslim tim misto SID direct) mi nedaly spat a jen kvuli tomu jsem nevytahoval zadny era bez FMC.
 

Re: Jsou sid/star nutnost?   19. 2. 2007 / 17:46
MT206
Ještě k tomu non RNAV. Může to bejt označeno v mapě například VOR RWY 04? Nebo u toho musí bejt vyloženě NON RNAV? Já sem totiž v mapách našle všude pouze RNAV a VOR Rwy.....
Dík.
 

Re: Re: Jsou sid/star nutnost?   19. 2. 2007 / 17:53
OK-Milda (BHA410)   
Nepleť si mapy stratěmi příletu a odletu s mapami konečného přiblížení.
 

Re: Re: Jsou sid/star nutnost?   19. 2. 2007 / 17:57
Jennik   
RNAV nebo noRNAV STAR je priletova trat, ktera zacina na koncovem bodu tve trate zadane ve FPL a podle nej se i jmenuje (napr. BODAL 2P) a konci na IAFu - tedy bodu konecneho priblizeni. Pak beres do ruky mapku procedury priblizeni na urcitou drahu urcitou metodou (ILS, VOR DME, NDB DME atd. pro RWY XX)

Jinak receno, kazdy STAR te dovede k zahajeni pristavani, nikoli primo na drahu. Taky v nem vyznaceny HOLDING pro pripad, ze bys na tu drahu nedostal povoleni a musel vyckavat. behem STARu tedy rozhodne NEPRISTAVAS.
 

Re: Re: Jsou sid/star nutnost?   19. 2. 2007 / 18:02
Rozšafín Ctibum   
Koukáš špatně. U Jeppesen map hledej vpravo nahoře bílý text v černém poli, je tam napsáno buď RNAV STAR (což je RNAV STAR ) a nebo pouze STAR (což neznamená hvězda, ale v tomto případě nonRNAV STAR)

jak je to u AIPu z hlavy nevím.
 

Re: Re: Re: Jsou sid/star nutnost?   19. 2. 2007 / 19:17
Fabo™   
Tak teda v AIPe (asi = stiahnuté z ivao.aero/cz) to je takto:

** - cislo drahy
a2-pr-star**n.pdf - RNAV STARy pre konkretnu drahu - oznacene vpravo hore ako RNAV STAR RWY ** PRAHA / Ruzyně

a2-pr-star31241306.pdf - NON-RNAV STARy pre vsetky drahy - oznacene vpravo hore ako STAR - RWY 31/24/13/06 PRAHA / Ruzyně.

Jedná sa o mapy z 23 NOV 06, ale malo by to byť rovnako aj v prípadných novších.
 

Re: Re: Jsou sid/star nutnost?   19. 2. 2007 / 18:04
Totti10
Uz pri pohledu na to jak vypadaj tyhle dve mapy (jedna RNAV STAR/SID ... a druha VOR RWY 04) ti musi dojit, ze se jedna o uplne neco jinyho ... STAR je mapa priblizeni k dane runway a konci na IAFu, ta druha mapa na IAFu zacina a je tedy az pro pro samotne pristani na dane runwayi.
 

Re: Re: Re: Jsou sid/star nutnost?   19. 2. 2007 / 20:18
MT206
To ja chapu, jen mi bylo divny, že sem nenašel v žádný mapě vpravo nahoře to kouzelné slůvko non RNAV. Měl sem v podstatě na mysli mapy vocaď: http://flight.sanyjo.cz/mapy/index.php
 

Re: Re: Re: Re: Jsou sid/star nutnost?   19. 2. 2007 / 20:22
Fabo™   
Tak to sú jeppíky, to zrejmil Borek.
 

Re: Re: Re: Re: Jsou sid/star nutnost?   19. 2. 2007 / 20:42
Totti10
Jestli si koukal treba na LKPR, tak je vsechno v poradku... tam jsou vsechny priletovy a odletovy trasy jak uz taky nekdo psal pouze RNAV.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Jsou sid/star nutnost?   19. 2. 2007 / 20:46
Tragédie v JRD
No .. pokud me dnesni pamet neklame, tak bylo psano (a snad to tak i je tak priletova non-RNAV jeste stale je.. vzdy na OKL....
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jsou sid/star nutnost?   20. 2. 2007 / 07:27
Blackrat
Ale taky tady myslim nekdo rikal, ze je to jen formalita (snad kvuli nejakymu predpisu) a ze vsechny NON RNAV prilety na LKPR jsou v realu vektorovany..
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jsou sid/star nutnost?   20. 2. 2007 / 10:48
OK-Milda (BHA410)   
Ano. U Jepíků strana 10-2H nese označení STAR (což je to nonRNAV)
 

VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ