|  |  | Když se nastaví odpovídač???? 20. 2. 2007 / 11:45 | |
|  | Ahoj prosím Vás chtěl bych se zeptat co znamená, když se v letadle nastaví tak zvaný odpovídač na nějakou hodnotu???? Díky moc za info |
| |
|
 |  |  | Re: Když se nastaví odpovídač???? 20. 2. 2007 / 11:47 | |
|  | že tam máš zadanou tu hodnotu co ti zadá atc |
| |
|
 |  |  | Re: Když se nastaví odpovídač???? 20. 2. 2007 / 11:48 | |
|  | Odpovídač sekundárního radaru (anglicky Transponder, zkratka XPDR) je zařízení, které umožňuje automatickou identifikaci letadla ve vzdušném prostoru pro potřeby řízení letového provozu. Poskytuje základní údaje o letadle jako je kód letu, výška a další. Může také informovat o vyjímečných situacích na palubě letadla prostřednictvím dohodnutých kódů. Pro UL a malá letadla se používají odpovídače s A/C módem. Tento odpovídač dává kód letu a údaj o výšce letadla. S-módové odpovídače se týkají velkých letadel.
Stačí?
|
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Když se nastaví odpovídač???? 20. 2. 2007 / 11:58 | |
|  | ....řekl bych přímo vyčerpávající do posledniho dechu  |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Když se nastaví odpovídač???? 20. 2. 2007 / 13:30 | |
|  | ja len dodam, ze SSR je priamo prepojeny so systemom TACAS, pricom mod A/C poskytuje lietadlu Traffic Advisory (hlasenie Traffic, Traffic) a mod S, co je v podstate digitalna vymena dat medzi lietadlami poskytuje lietadlam Resolution Advisory (prikaz ku klesaniu, alebo stupaniu) |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Když se nastaví odpovídač???? 20. 2. 2007 / 13:36 | |
|  | Teeda ak som pochopil správne, mod C a S sú z pohľadu riadiaceho rovnocenné a v leitadle sa rieši prepnutie prepínačom z TA na TA/RA? |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Když se nastaví odpovídač???? 20. 2. 2007 / 14:05 | |
|  | Ani z pohledu řídícího nejsou odpovídače rovnocené. Mod C dodává pouze informaci o nastaveném přiděleném kódu a mód A o tlakové výšce. Mod S může dodávat libovolnou komplexní informaci kódovanou dostupným počtem bitů včetně např. své identifikace. Takže zatímco u cílů s módem A se musí při radarové identifikaci spoléhat na korelaci, u cílů s módem s může k identifikaci sloužit i samotná informace vysílaná módem S (např. volačka). |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Když se nastaví odpovídač???? 20. 2. 2007 / 13:53 | |
|  | Musím Milane poopravit:
- A poskytuje traffic advisory (tzn, Traffic Traffic info o cílech v určité vzdálenosti, bearingu a closure rate)
- C poskytuje i resolution advisory (protože zná vzájemnou výšku cílů)
- S poskytuje coordinated Resolution advisory, tzn. že se TCASy vzájemně dohodnou kdo bude klesat na základě výšky nad terénem, výkonů letadla a dalších parametrů
C určuje kdo bude klesat jek na základě interního kódu toho zařízení (tuším snad sériové číslo) |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Když se nastaví odpovídač???? 20. 2. 2007 / 15:43 | |
|  | Pokud si dobře pamatuju, tak rozhoduje ten starší, čili nižší sériové číslo. Když tak ať mě někdo popraví.. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Když se nastaví odpovídač???? 20. 2. 2007 / 15:44 | |
|  | Pardon, šotek. Samozřejmě, že "poopraví". Už jsem jak v Cimrmanovi  |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Když se nastaví odpovídač???? 20. 2. 2007 / 13:57 | |
|  | A ještě malá drobnost tady 
Pro malá letadla bude bohužel velmi brzo platit i mód S, zejména např. v UK i přes tisícistránkové protesty a vysvětlování, že je to fakt kravina to nakonec prošlo a CAA bývá dost často etalonem pro ostatní JAA státy. |
| |
|
 |  |  | Re: Když se nastaví odpovídač???? 20. 2. 2007 / 12:28 | |
|  | | |
|
 |  |  |  | Re: Re: Když se nastaví odpovídač???? 20. 2. 2007 / 13:14 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Když se nastaví odpovídač???? 20. 2. 2007 / 13:37 | |
|  | Jeste bych mel doplnit nejake obecne platne konkretni squak kody, ale moc si jich napamatuji, snad jedine:
Pro VFR let nastavit 7000, pokud ATC (pro tebe pouze pri letu online) neda jinak
Pro primarni zachranny let 0045
Jiste se nekdo prida a doplni dalsi, nemuzu najit nejaky slusny odkaz...  |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Když se nastaví odpovídač???? 20. 2. 2007 / 13:45 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Když se nastaví odpovídač???? 20. 2. 2007 / 13:49 | |
|  | A proč se tomu říká squawk ? Protože to zařízení bylo dřív "parrot" ;o)
A tak, kdysi v dávných dobách, dostávali pajloti povely jako "let the parrot squawk"... |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Když se nastaví odpovídač???? 20. 2. 2007 / 13:47 | |
|  | Doplnil bych
- 7500 - unlawful interference (hijack) - pozor, nepoužívat online, není v souladu s pravidly
- 7600 - communications failure
- 7700 - emergency
K tomu VFR letu
- 7000 platí pro většinu Evropy
- 1200 v USA
Ještě se hodí znát
- 2000 IFR let bez přiřazeného odpovídače |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Když se nastaví odpovídač???? 20. 2. 2007 / 13:52 | |
|  | a pro ty, kteri si nepamatuji jednotlive kody pro nouzove situace (7500, 7600, 7700) tak je memotechnicka pomucka... nejdriv te unesou, pak ti zrusi radio a pak jsi definitivne v prdeli ...  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Když se nastaví odpovídač???? 20. 2. 2007 / 14:07 | |
|  | Nj, od AJSa )
Tonde vymyslel jednu peknú na 7700: Sedem-sedem, ja to je*em ) |
| |
|
|