|  |  | Otázka dne č.1 - hijacking 26. 2. 2007 / 20:41 | |
|  | Dostal jsem takový (možná stupidní nápad, trochu tu oživit konferu a zároveň nenásilnou formou dostat do hlaviček místních pilotů některé důležité informace ze světa letadel. Tak jak procházím teorií, narážím na různé zajímavé věci, které nebývají tak úplně známé, panují o nich různé pověry, nebo jsou jinak zajímavé ;o) N2kter0 budou snadné, některé naopak těžké a záludné. Stejně tak řada z nich může rozpoutat i celkem zajímavou diskusi.
Takže kdo chce, ať se zůčastní, kdo ne ať na to prdí, každopádně aspoň napište, jestli je to úplná kravina nebo ne ;o)
Tohle fórum samozřejmě není ideální, ale pro tyhle potřeby to nemusí být zázračně sofistikovaný systém.
Na otázky odpovídejte prosím přímou odpovědí na originál příspěvek a do subjectu připište "odpověď". Zároveň zkuste i zdůvodnit, proč si myslíte, že to je, jak to je 
Takže otázka pro dnešní den (č.1 zní
Jakým způsobem můžete dát jako pilot na vědomí, že Vaše letadlo bylo uneseno, vyjma klasické komunikace (únosce máte za zády) a známého odpovídače 7500? |
| |
|
 |  |  | odpoveď 26. 2. 2007 / 20:50 | |
|  | pokiaľ si zachová chladnú hlavu a únosca sa nejak nevyzná, tak nejak nenápadne zmáčknuť vysielanie a použitím správnych slov pri komunikácii s únoscom na seba upozorniť  |
| |
|
 |  |  |  | Re: odpoveď 26. 2. 2007 / 20:54 | |
|  | začnu do radia hlasit nějaký nesmysl třeba že chci nastoupat do výšky 130km nebo jinou blbost tak aby těm řídícím došlo ?? |
| |
|
 |  |  |  | Re: odpoveď 26. 2. 2007 / 20:54 | |
|  | To téma v subjectu nechej, jen dopiš "odpověď" ;o)
Rádio nepoužívat  |
| |
|
 |  |  |  | Re: odpoveď 26. 2. 2007 / 20:58 | |
|  | Pokud se unosce nevyzna, tak je idealni sq7500, protoze neriskujes. ATC (pokud neni hovado) te nebude nijak zvlast kontaktovat. Jen velmi opatrne. Takze tohle se mi nezda. Nicmene me nenapada nic smysluplneho. Vselijake sq ident a podobne vyvolaji spis otazky ATC. |
| |
|
 |  |  | Re: Otázka dne č.1 - hijacking - odpověď 26. 2. 2007 / 20:58 | |
|  | Mě napadá akorát měnit výšku a směr letu. |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Otázka dne č.1 - hijacking - odpověď 26. 2. 2007 / 20:59 | |
|  | Jen aby misto "Hi, Jack!" nedoslo k "midair collision"... |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Otázka dne č.1 - hijacking - odpověď 26. 2. 2007 / 21:02 | |
|  | To máš pravdu, ale máme TCAS. Ten není všemocný ale aspoň něco a jak jsem psal nic jiného mě nenapadá. |
| |
|
 |  |  | Re: Otázka dne č.1 - hijacking 26. 2. 2007 / 21:02 | |
|  | Súhlasím so Zarembom, možno meniť smer nejakým predpísaným spôsobom? )
Prípadné použitie svetelných a iných signálov predpokladá viditeľnosť iným lietadlom a to sa len ťažko dá zaručiť (resp. že si t iné éro bude všímať.. kým mu nezačne rvať TA)
Takže kedy asi môžeme čakať fundovanú odpoveď? ) |
| |
|
 |  |  | Re: Odpověď 26. 2. 2007 / 21:05 | |
|  | Otázka je irelevantní, protože podle platných bezpečnostních předpisů se do pilotní kabiny v současnosti nesmí nikdo cizí dostat (během letu a správně ani v době před až do vystoupení cestujících), tím pádem by k takové situaci nemělo nikdy dojít .
A pokud by k tomu došlo, tak letadlo letí jinou trat a nekomunikuje, když mu v tom únosci brání.
A pokud je letadlo na zemi, tak nezasunutím klapek po přistání.
|
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Odpověď 26. 2. 2007 / 21:07 | |
|  | For Phantom: Ja si myslím, že držitelia preukazu ATPL, ATPL(F), možno CPL a ľudia aktívne pracujúci na jeho dosiahnutí (sorry tonde ;o) ) by mali byť vylúčení )
Nič osobného latome ) |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Odpověď - reakce 26. 2. 2007 / 21:14 | |
|  | Néé, v pohodě. Pokud to chcete, tak se nebudu zúčastňovat. Necítím v tom žádnou křivdu. Třeba se dozvím i věci, které jsem ještě neslyšel. Člověk se učí stále.
Takže odpovídat nebudu.  |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Odpověď 26. 2. 2007 / 21:13 | |
|  | Tome, já mám pocit, že předpisy jsou jedna věc a realita druhá Ne že by současná pravidla pro přístup do kokpitu byla špatná, ale rozhodně nezabrání odhodlanému únosci. To, že by k takové situaci nemělo nikdy dojít je sice pěkné zbožné přání, ale rozhodně ne realita a už vůbec ne vylučující takovou otázku 
Po přistání klapky - ano, jedna ze správných odpovědí, po přistání.
A za letu ?
Znovu podotýkám, nemůžeme komunikovat, nemáme možnost squawkovat 7500 a abych to trošku směroval ke správné odpovědi - únosce nás nenutí letět jinam, takže pokračujeme po trati  |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Odpověď 26. 2. 2007 / 21:20 | |
|  | Sklesám/vystoupu o 500ft. Pokud je to možné, potom význačně změním trať (ne dřív, abych nespařil nějaké letadlo) i když mě o to únosce nežádá.
Další možnost, pokud výše uvedené nemohu, je třeba že nesquawkuju 7500, ale v určitých intervalech pravidelně měním kód na jiný, nebo aspoň intenzivně identuju.
Neodpovím na relace které jsou mi určené, nebo odpovím nestandardně. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Odpověď 26. 2. 2007 / 21:23 | |
|  | Tak k tým pilotom možno pridám aj ATC )
Alebo nám aspoň nechajte jeden deň... ;o) |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Odpověď - SPRÁVNĚ 26. 2. 2007 / 21:31 | |
|  | ;o)))
Tak se mi zdá, že lidé s vazbou na současné nebo budoucí povolání z oboru by měli počkat nejméně do dalšího dne a dát tak ostatním šanci ;o)
Takže Marky trefil samozřejmě hřebíček na hlavičku.
Odpověď kterou jsem očekával je sklesat/vystoupat o 500ft. Jedná se mezinárodně uznávanou činnost, kterou na sebe upozorníte každého správně vycvičeného ATC, který provede následné kroky. Když bude mít Marky čas nebo chuť, určitě nám popovídá co se děje dál na zemi a jak se řeší situace kolem dotčeného letadla.
Koukám, že reakce byly rychlejší než jsem očekával, původně jsem si myslel, že bude jen jedna otázka za den ;o)
Takže dáme dneska rovnou další ? ;o) |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Odpověď - SPRÁVNĚ 26. 2. 2007 / 21:35 | |
|  | Áno, rovno ďalšiu ) |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Odpověď - SPRÁVNĚ 26. 2. 2007 / 22:38 | |
|  | Tak já můžu dodat jen část toho co se na zemi řeší.
a) Rozstupy - úkol číslo jedna je zajistit bezpečnost a protože nevíme, co to letadlo bude dělat, tak se počítá s nejhorší možnou variantou točení/klesání/stoupání a i za cenu rapidního vyhýbání okolního provozu se letadlu dělá cesta
b) Informace - úkol číslo dvě je informovat všechna okolní stanoviště, kterých se může únos týkat opět s ohledem na to, že nevíme jak se letadlo jak se letadlo zachová.
c) Potvrzení únosu - na frekvenci se nesmí vyslat přímo dotaz na to jestli je letadlo unesené. Pokud ale squawkuje 7500, je nutné si ověřit situaci dotazem "confirm squawk". I když posádka na tento dotaz neodpoví, bere se jako nezákoný čin.
d) Informuje se armáda a koordinuje se s ní další postup.
e) Pokud se armáda rozhodne zakročit, může označit letadlo jako RENEGADE, a pak jsou přesně stanovené rozsupy, které musí dodržet řídící mezi ostatním provozem a letadlem RENEGADE, protože se předpokláda, že zakročující stíhače budou potřebovat nějaký prostor na manévrování. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odpověď - SPRÁVNĚ 26. 2. 2007 / 22:39 | |
|  | ad e) případně prostor pro zbloudilé rakety vzduch-vzduch.. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odpověď - SPRÁVNĚ 26. 2. 2007 / 22:49 | |
|  | Myslíš, že by to sestřelovali raketou? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odpověď - SPRÁVNĚ 26. 2. 2007 / 22:53 | |
|  | Tak, že by přímo Gripenem..?? To by byl ale sakra drahej sestřel.. ) |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odpověď - SPRÁVNĚ 26. 2. 2007 / 23:46 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odpověď - SPRÁVNĚ 27. 2. 2007 / 00:26 | |
|  | jediny mi znamy pripad sestreleni korejce 007 nekde u kamcatky, btw v dobe kdy ja sam jeste na te kamcatce byl jako pulrocni, tak pilot pouzil kanon jako prostredek vystrahy a rakety na zniceni cile a to rovnou 2, jedna udajne byla tepelne a druha nevim jak navadena
http://en.wikipedia.org/wiki/Korean_Air_Flight_007 |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odpověď - SPRÁVNĚ 27. 2. 2007 / 07:09 | |
|  | ale to je rusko... my kdybysme na neco strelili raketu, tak zustaneme obrany neschopni a bez raket    |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odpověď - SPRÁVNĚ 27. 2. 2007 / 12:10 | |
|  | v ramci humanitarni pomoci nam(vam) amici poslali zasilku nejakych sidewinderu nebo sparrowu nebo co to bylo za krapy |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odpověď - OT 27. 2. 2007 / 18:58 | |
|  | Jakýpak jediný známý, přece o něco později si někde u Krymu taky někdo něco sestřelil (omylem) do Černého moře. Myslím, že to bylo asi 80 lidí... A byly to právě ty "dvě rakety" - pokud si dobře pamatuju, po cvičném cíli byly vystřeleny v krátkém sledu dvě rakety, první zasáhla - a druhá ztratila cíl tak letěla dál - a na dosahu doletu si "něco našla" - civilního tupoleva. Podle drbů byla obsluha střílejcíí baterie vyzmamenána... |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odpověď - OT 27. 2. 2007 / 19:03 | |
|  | slo o ukrajinske cviceni vs. civilni linku tusim tel aviv - moskva
protiletadlovci zatim vedou 1:0 |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odpověď - SPRÁVNĚ 26. 2. 2007 / 23:13 | |
|  | jednodussi ho sundat kanonem a nakonec i vetsi sranda  |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Odpověď 26. 2. 2007 / 21:23 | |
|  | Myslim ze si si sam odpovedal 
Proste nekomunikovat. A ten kto nekomunikuje, o chvilu ma stihaciu letku za chvostom a vedla kridiel. Potom je jesne, ze sa nieco deje. |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Odpověď 26. 2. 2007 / 21:37 | |
|  | Ad: klapky
fiha, no to cucim. To na letistich opravdu nekdo sleduje kazdy letadlo jestli hezky zasunuji klapky a vzdy pripraven zavolat pripadnou pomoc? |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Odpověď 26. 2. 2007 / 21:50 | |
|  | No přístup do kokpitu je ošemetná věc. Pro člověka znalého typu je to práce na max 10s. A to ty dveře mohou být zamčené a jištěné jakýmkoliv systémem. Takže zámky na kódy, neprůstřelné dveře, a jiné zabezpečení je k ničemu, protože každy nouzový otvor v letadle se můsí při nouzové evakuaci rychle zpřístupnit. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Odpověď 26. 2. 2007 / 21:52 | |
|  | To máš sice pravdu, ale dveře do kokpitu nejsou nouzový východ a podle aktuálních předpisů musí být zamykatelné zevnitř, bez možnosti otevření zvenku + dveře a bulkhead dostatečně chráněné proti střelným zbraním. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Odpověď 26. 2. 2007 / 21:55 | |
|  | to je sice pravda, ale jsou stále jedním z nouzových výlezů pro posádku, která, když je nutná vyprostit, tak se k nim někdo dostat musí. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Odpověď 26. 2. 2007 / 22:04 | |
|  | A co okýnko z kokpitu + lano ?  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Odpověď 26. 2. 2007 / 22:07 | |
|  | Při deformaci rámu kabiny je otevření okénka nemožné. A pak znalostí Murphyho zákonů, zrovna otevřít nepůjdou. Zatím, co jsem se setkal s letadly, které měly dveře zamezující vstup nepovolaných osob, tak sly nějak otevřít. Jen vědět jak. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Odpověď 26. 2. 2007 / 22:17 | |
|  | No nemusíš je přece otvírat způsobně  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Odpověď 26. 2. 2007 / 22:29 | |
|  | ono se lepené sklo o síle i 2-6cm i nezpůsobně špatně otevírá.   |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Odpověď 26. 2. 2007 / 22:53 | |
|  | Něco jiného je myslím čelní sklo a něco jiného boční sklo. Taky jsou občas v kokpitu celkem užitečné nástroje na rozbíjení všeho možného  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Odpověď 26. 2. 2007 / 22:54 | |
|  | .. třeba manželství stewardek apod.. |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Odpověď 26. 2. 2007 / 21:44 | |
|  | viděl jsem na Ruzyni pojíždět dost letadel s vysunutými klapkami (min 3 denně). Myslím, že BMI Baby a easy Jet to zrovna moc neřeší,... |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Odpověď 26. 2. 2007 / 21:49 | |
|  | Taky sem si rikal... a taky je pak u gatu necekalo ozbrojeny komando  |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Odpověď 26. 2. 2007 / 23:17 | |
|  | pojizdeni s vysunutymi klapkami musi kapo oznamit ridicimu, a to predpokladam ste neslyseli/nemeli scanner. btw klapky se naopak vysouvaji uz pri pojizdeni na odlet, snad nikdo nebude honit letadlo po rwy v nejakych jeepech s kulometem jak to byva v americkych filmech  |
| |
|
 |  |  | Re: Otázka dne č.1 - hijacking 26. 2. 2007 / 21:20 | |
|  | Mám další ze svých SciFi nápadů. Co držet nějakou předepsanou rychlost? |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Otázka dne č.1 - hijacking 26. 2. 2007 / 21:22 | |
|  | a k cemu by to bylo? jaka by byla ta rychlost? v TAS? nebo .. v GS? nebo ... v IAS? nebo .. v necem jinem? .) |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Otázka dne č.1 - hijacking 26. 2. 2007 / 21:25 | |
|  | Já jsem psal, že to je SciFi nápad |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Otázka dne č.1 - hijacking 27. 2. 2007 / 22:01 | |
|  | ale nutno podotknout, že více než 1 mach pro bulíka by byl velmi podezřelý... 
|
| |
|
 |  |  | Re: Otázka dne č.1 - hijacking - odpoveď 26. 2. 2007 / 21:22 | |
|  | Hypoteticky vzato, načo to mam, ako pilot oznamovat ? kým som vo vzduchu, aj tak mi nik nepomože, max ma necha niekto zostrelit (v česku tuším minister obrany ?) ) no a na zemi, viď Latom a jeho klapky ))) |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Otázka dne č.1 - hijacking - odpoveď 26. 2. 2007 / 21:30 | |
|  | ja si myslim, ze take strobe lights su pri taxovani este viac napadnejsie ako nezasunute klapky, tak po pristani by som tipoval na nechani rozsvietenych svetiel. pocas letu by to bolo nejake nezmyselne ladenie kodu na transpoderi |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Otázka dne č.1 - hijacking - odpoveď 26. 2. 2007 / 21:36 | |
|  | Svetlá by šli...podľa mňa
Transponder podla zadania nesmies pouzivat ;o) |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Otázka dne č.1 - hijacking - odpoveď 26. 2. 2007 / 21:45 | |
|  | Strobe jsem už viděl na zemi hodněkrát puštěné, dokonce I po dojezdu na stojánku. Stejně tak protisrážkové světla. Éro dojede na stojánku, stojí, vesele si bliká vším a nic se neděje. I na LKPR k vidění.  |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Otázka dne č.1 - hijacking - odpoveď 26. 2. 2007 / 21:52 | |
|  | ...a ja tiez mam skusenost, ze som sedel v lietadle, ktore narolovalo k stojanke s vysunutymi klapkami ;o)
dufam,ze v nom neboli teroristi |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Otázka dne č.1 - hijacking - odpoveď 26. 2. 2007 / 23:18 | |
|  | a jen co jsi vystoupil tak je vypnuli  |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Otázka dne č.1 - hijacking - odpoveď 27. 2. 2007 / 10:37 | |
|  | To je pravda,
... případů, kdy se zapomene na STROBy a přijde se na to až při čtení C/L na stojánce je hodně. To samé klapky - navíc při kontaminaci dráhy je zakázané klapky úplně zasouvat, aby případný nános rozježděné směsi z dráhy nezpůsobil zamrznutí uvnitř vysouvacího mechanizmu.Pak se s FLP 15 dojíždí až na stojánku, kde čeká technik, který vizuálně klapky zkontroluje a buď rozhodne o jejich zasunutí (jsou -li čisté), nebo ponechání v otevřené poloze pro následné čištění.
|
| |
|
|