|  |  | Jak to je s těma přistávacíma světlama? 28. 2. 2007 / 10:53 | |
|  | Mám dojem, že pokud je letadlo pod 10 000 feet, měl by mít zaplý přistávací světla. Mám v tom ale trochu zmatek, protože když zapnu landing lights, tak mi začnou šajnit velký reflektory, ale já mám za to, že ty světla, který by měli bej zaplý pod FL 100 sou ty, co blikaj ( o navigačních světlech ani nemluvim ). Abych to zhrnul: jak se anglicky menujou světla, který se používaj pří rolování, přistávání a ty, co musej bejt zaplý pod 10000feet. P.S. taky mám v mašině něco jako BC lights |
| |
|
 |  |  | Re: Jak to je s těma přistávacíma světlama? 28. 2. 2007 / 11:12 | |
|  | Pokud vím, tak rozsvěcení některých světel není až tak obecně předepsáno, jako si to různé společnosti upřesňují sami.
Pokud vím, tak se rozsvědcí následovně (platí u velkých airlinerů - u malých Ak letadel se mnohdy rozsvěcí jen Bacon):
- Na zemi při oživení elktriky (stačí i připojení ext. zdroje) se rozsvítí navigační světla (Nav lights), což jsou ty barenvý na křídlech.
- Po dobu běhu motorů se rozsvědcí oranžový majáček nad a pod trupem (Bacon light).
-Při vstupu na dráhu a po dobu letu pod FL100 se pouštějí stroba - bílá záblesková světla na konci křídel
- Pojížděcí (Taxi lights) se rozsvědcí dle potřeby po dobu pojíždění
- přistávací (Landing lights) se rozsvdcí během vzletu a před přistáním, při vydání povolení k přistání (i dříve)
To jsou ta základní světla. Pak jsou ještě taková, jako osvícení loga na ocase, osvětlení náběžné hrany křídel, jako protinámrazová ochrana (doufám, že nekecám) a další.
Také je třeba podotknout, že za určitých podmínek se naopak světla zhasínají, aby nerozzařovala třeba mlhu-oblačnost před očima pilota apod. |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Jak to je s těma přistávacíma světlama? 28. 2. 2007 / 11:17 | |
|  | Mno, co vim tak MT ma pravdu, ze na landing lights (ty sajnovaci) je opravdu pravidlo 10000 ft.
A co se tyce tech Strobe lights, tak ty se nad FL100 taky vypinaj? Ja mel za to, ze ty jsou zapnuty od vstupu na drahu po celou dobu letu az po opusteni runwaye po pristani. |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Jak to je s těma přistávacíma světlama? 28. 2. 2007 / 11:26 | |
|  | S těma strobama se hádat nebudu, ale řekni mi, proč by se s Landingama mělo svítit už od 10000 ft, když by ti stejně nebyly k ničemu. Myslím, že jejich zhasnutí po vzletu je dáno spíš dobou, kdy se provádějí úkony po vzletu. Navíc to bude i tak indivudelní, když vezmu v úvahu, že u mnohých letadel jsou LL navíc výklopná a tudíž jejich včasné zavření je nutností. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Jak to je s těma přistávacíma světlama? 28. 2. 2007 / 13:58 | |
|  | Mno a ani v USA neni nejaky podobny pravidlo pro landing lights? ... FSPax (a 100% to delal jeste jeden addon) na me rve vzdycky presne na 10000ft. Kdyz je pri klesani zapomenu pred FL100 zapnout, tak mi dokonce uctujou pokutu za poruseni predpisu.... |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Jak to je s těma přistávacíma světlama? 28. 2. 2007 / 14:51 | |
|  | FSFlightKeeper to taky hlídá a uděluje 10% penalizaci ...  |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Jak to je s těma přistávacíma světlama? 1. 3. 2007 / 02:37 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Jak to je s těma přistávacíma světlama? 28. 2. 2007 / 11:35 | |
|  | No co se týče světel, tak my to provádíme následovně.
Po nahození elektriky (APU) - polohová světla (pouze v noci nebo za snížené dohlednosti a to po celou dobu až do opětovného odpojení elektriky)
Před nahazováním motorů - májáky (jsou zapnuty po celou dobu chodu motorů)
Před pojížděním - pojížděcí světla (necháváme je do HL 100. Při klesání je zase v HL 100 zapínáme)
Před vstupem na dráhu - stroby (po celou dobu letu až do opuštění dráhy po přistání)
Při obdržení povolení ke vzletu nebo přistání - přistávací světla (vypínáme je po vzletu a po přistání při opuštění dráhy)
Ostatní světla (Inspekční světla na námrazu křídel či Osvětlení loga - podle potřeby).
Samozřejmě se to může lišit společnost od společnosti, ale myslím, že podstata bude všude stejná |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Jak to je s těma přistávacíma světlama? 28. 2. 2007 / 11:37 | |
|  | Tak jsem se zas tak nesekl Jen ta stroba na celou dobu letu a zapoměl jsem na taxíky, kdy vypnout  |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Jak to je s těma přistávacíma světlama? 28. 2. 2007 / 13:15 | |
|  | Jo skoro trefa, pouze upřesním:
1.TAXI LIGHT - používají se při pojíždění, při zastavení se zhasínají (hlavně pokud se jinému letadlu dává přednost)
2.WING LIGHT - používají se také při pojíždění, zůstávají svítit do FL100 (rozsvícená pod FL 100) - jejich účelem při pojíždění je osvětlovat vjezdy do zatáček
3.LANDING LIGHTS
- vzlet - zapínají se na dráze nebo obdržení povolení ke vzletu, zhasínají se po přečtení After Takeoff C/L.
- přistání - rozsvícejí se při povolení k přistání, zhasínají se po opuštění dráhy |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Jak to je s těma přistávacíma světlama? 28. 2. 2007 / 13:31 | |
|  | Ale oni ty LANDING LIGHTS svíti i, když je letadlo ještě mimo ILS????
|
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak to je s těma přistávacíma světlama? 28. 2. 2007 / 13:47 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Jak to je s těma přistávacíma světlama? 28. 2. 2007 / 14:21 | |
|  | Já měl za to, že wing lights slouží jen k osvícení křídel během exterior inspection, případně při nestandardních situacích. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak to je s těma přistávacíma světlama? 28. 2. 2007 / 17:33 | |
|  | Ale jo,pravdu díž,
WING LIGHTS jsou na sledování křídel - hlavně námraza,
v předchozím příspěvku jsem měl na mysli RWY TURN OFF LIGHT, ale napsal jsem WING.
Omlouvám se za mystifikaci. |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Jak to je s těma přistávacíma světlama? 28. 2. 2007 / 13:49 | |
|  | landing lights rozsvecuju kdyz mam drahu v dohledu (sakra ted neuvazuju kdyz je mlha hmm - to asi rozsvicim driv  ) |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Jak to je s těma přistávacíma světlama? 28. 2. 2007 / 13:56 | |
|  | A nebo pozdějc, aby tě neoslňovaly  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Jak to je s těma přistávacíma světlama? 28. 2. 2007 / 14:29 | |
|  | no by me zajimalo jeslti v urcitych situacich jako je treba velmi husta mlha - se ty pristavacky nemusi zapinat vubec kvuli tomu oslneni |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak to je s těma přistávacíma světlama? 28. 2. 2007 / 18:01 | |
|  | Mam se mrknout do predpisu? Dneska sem se prohrabaval L-2 a tuhle kapitolu sem tam nasel. Zatim to preskakuju, protoze u kluzaku tyhle problemy neresim
|
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak to je s těma přistávacíma světlama? 28. 2. 2007 / 21:13 | |
|  | | |
|
 |  |  |  | Re: Re: Jak to je s těma přistávacíma světlama? 28. 2. 2007 / 12:11 | |
|  | Po dobu běhu motorů se rozsvědcí oranžový majáček nad a pod trupem (Bacon light).
Slaninová světla? Já mám v Boeingu Beacon Light (maják)... |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Jak to je s těma přistávacíma světlama? 28. 2. 2007 / 12:12 | |
|  | Mě víc chutná slanina, než nějakej majáček - halt před obědem myslím spíš na to žrádlo  |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Jak to je s těma přistávacíma světlama? 28. 2. 2007 / 17:29 | |
|  | na majaku bys asi slaninu nemel a nebo jo, ale nic jinyho... neni to zadna sranda makat na majaku  |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Jak to je s těma přistávacíma světlama? 28. 2. 2007 / 12:15 | |
|  | To máš tak, jako se, alespoň u boeingů, ve většině společností přešlo z termínu PNF (pilot non flying) na PM (Pilot monitoring), tak doznaly svou změnu i majáky na slaninová světla.Změna je život . |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Jak to je s těma přistávacíma světlama? 28. 2. 2007 / 14:33 | |
|  | Díky za osvětlení Slaninové... |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Jak to je s těma přistávacíma světlama? 28. 2. 2007 / 17:27 | |
|  | V tom případě se bude asi brzo přecházet i na "flambing lights".  |
| |
|
 |  |  | Re: Jak to je s těma přistávacíma světlama? 1. 3. 2007 / 02:42 | |
|  | | |
|
|