|  |  | Otázka dne č. 5 - Wet Start 5. 3. 2007 / 19:21 | |
|  | Dnešním tématem budou motory.
Předpokládám, že spousta pilotů zná poměrně obvyklý termín "Hot Start" a co znamená. Otázka dnešního dne se zabývá méně obvyklým problémem spouštění proudových motorů - Wet Startem.
Co WET START znamená, jakým způsobem jsou konstruovány motory pro řešení po něm následující situace a jaký je další postup z hlediska pilota (pokud není řešeno automaticky) ?
|
| |
|
 |  |  | Re: Otázka dne č. 5 - Wet Start 5. 3. 2007 / 20:41 | |
|  | Hmm.. nebude to štart motorov pri prítomnosti paliva v spaľovacej komore?
Ohľadne reakcie piltoa, povedal by som že asi bude potrebné okamžite vypnúť prívod paliva(ak je zapnutý... asi nie ) ) , prerušiť štart, nejako "prefúknuť" motor nech sa to palivo dostane von? |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Otázka dne č. 5 - Wet Start 5. 3. 2007 / 20:46 | |
|  | To si myslim ze jsi popsal Hot start...asi
Jinak se pak protoci turbina bez paliva na starter. |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Otázka dne č. 5 - Wet Start 5. 3. 2007 / 20:52 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Otázka dne č. 5 - Wet Start 5. 3. 2007 / 22:21 | |
|  | To co je na obrázku je právě příklad, jak může vypadat následný start motoru po wet startu. Hot start je trochu jiná situace. |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Otázka dne č. 5 - Wet Start 5. 3. 2007 / 20:59 | |
|  | Ja bych si tipnul, ze Fabo ma pravdu. Start s nadmernym mnozstvim paliva v komore. Postup: Vypnout privod paliva. Pozna se podle nerostouciho EGT. Ale krk na to nedam... |
| |
|
 |  |  | Re: Otázka dne č. 5 - Wet Start 5. 3. 2007 / 21:34 | |
|  | Hot start je podle me tedy situace, kdy se pusti palivo prilis brzo do motoru, ktery jeste nema dostatecne vysoke otacky. Diky tomu se velmi rychle prehreje a spali. Vetsinou je to na vymenu motoru.
Wet start je situace, kdy v spalovaci komore motoru zbylo nejake palivo, napriklad po prerusenem spousteni. V takovem pripade se spousti motor bez pusteni paliva, "protaci" se "na sucho" aby palivo bylo odsato a nemohlo dojit ke vzniceni v jinych castech motoru nebo v nevhodnou chvili. Nerika se tomu cranking nebo tak nejak?
Doufam, ze jsem si nezadelal na trapas  |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Otázka dne č. 5 - Wet Start 5. 3. 2007 / 22:19 | |
|  | Zatím nejlepší odpověď, ale ještě mi chybí 2 drobnosti 
1.) Co je potřeba vypnout krom přívodu paliva
2.) Jak jsou motory na tuhle situaci zařízené (krom činnosti pilota) |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Otázka dne č. 5 - Wet Start 5. 3. 2007 / 22:41 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Otázka dne č. 5 - Wet Start - SPRÁVNĚ 5. 3. 2007 / 23:30 | |
|  | OK, myslím, že by se to takhle dalo uzavřít 
Fabo dobře začal, ale nedokončil a Jojo ve spolupráci se Stewem uzavřeli...
Správná odpověď tedy zní:
1.) Co wet start znamená?
Jedná se o situaci, kdy neproběhne start motoru - zážeh paliva. Pozná se podle nezvyšující se hodnoty EGT (nic se nespaluje) a stabilizace RPM na maximální hodnotě, kterou je schopen poskytnout startér (startér točí motorem, který se sám nerozběhl). Protože rozpoznat tuto situaci nějakou chvíli trvá a po celou dobu proudí do motoru slušné množství paliva bez jeho spalování, bývá po chvíli motor palivem poměrně saturován. To lze zjistit i podle indikace na fuel flow indikátoru - kolik proteklo paliva, tolik tam někde bude. Riziko pak spočívá v tom, že pokud tam zůstane a následný start bez protiopatření bude úspěšný, toto nahromaděné palivo se vznítí a výsledkem je moc pěkný, ale nikterak příjemný plamen za motorem (torching)- viz video od Domajse.
Důvodů pro wet start může být spousta - závada igniteru, závada palivové trysky, problém s přívodem paliva, apod.
2.) Jakým způsobem jsou konstruované motory pro řešení dané situace ?
Podle typu spalovací komory existuje různě konstruovaný fuel drain system - soustava odvodů paliva a vypouštěcí ventil, který je za normální činnosti motoru uzavřený. Při nahromadění paliva se ale otevře a zajišťuje optimální stékání do pozice, kde může být při následném protočení motoru rozfoukáno činností kompresoru a odpařeno včetně všech zbytků ve spalovací komoře. Hlavně to ale neříkejte zeleným aktivistům ;o) Aby bylo možné tohle protočení provést, bývají startéry konstruovány pro kontinuální činnost po dobu 3-5 minut a mají také možnost běžet bez spuštěných igniterů a přívodu paliva. Tomuto protočení se říká "blowout cycle" nebo "motoring over cycle". "Cranking" jsem neslyšel, ale je možné, že se taky používá.
3.) Jaký je další postup z hlediska pilota?
V okamžiku kdy je diagnostikován wet start (max. starter RPM, no EGT rise, positive fuel flow) je třeba vypnout H.P. cock a ignitery, ale nerušit start - ponechat běžet startér po předepsanou dobu (podle typu motoru), čímž probíhá dále rotace motoru na max RPM startéru a výše popsané zbavení se zbytků paliva. Po určité době je pak možné provést další spouštění (samozřejmě je vhodné diagnostikovat problém, například zjištěním zda fungují ignitery, apod.) |
| |
|
 |  |  | Re: Otázka dne č. 5 - Wet Start 5. 3. 2007 / 22:13 | |
|  | JETy nejsou muj salek kavy, ale vidim to nasledovne.
Jestlize je spalovaci komora teplejsi, nez zapalna teplota paliva, zacne pri pokusu o startovani palivova pumpa poustet palivo do komory a to se tam vzniti. Reseni je uzavrit privod paliva do motoru, a nechat pusteny starter (pripadne pusteny stlaceny vzduch), zbytky paliva ktere tam natlacila palivova pumpa se vyfouknou (castecne vyhori).
|
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Otázka dne č. 5 - Wet Start 5. 3. 2007 / 23:08 | |
|  | Sorry, spatne jsem si precetl otazku.... reagoavl jsem na HOT start. K Wet start dojde, pri asi pri zavade IGNITION. Tak asi privod paliva a IGNITION... Predpokladam ale, ze by to mel rozpoznat FADEC a zaridit vse sam. |
| |
|
|