FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pondělí 18. 8. 2025, svátek má Helena Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Otázka dne č. 5 - Wet Start Jeden příspěvek | Celý strom
Otázka dne č. 5 - Wet Start   5. 3. 2007 / 19:21
Rychlokvaška
Dnešním tématem budou motory.

Předpokládám, že spousta pilotů zná poměrně obvyklý termín "Hot Start" a co znamená. Otázka dnešního dne se zabývá méně obvyklým problémem spouštění proudových motorů - Wet Startem.

Co WET START znamená, jakým způsobem jsou konstruovány motory pro řešení po něm následující situace a jaký je další postup z hlediska pilota (pokud není řešeno automaticky) ?
 

Re: Otázka dne č. 5 - Wet Start   5. 3. 2007 / 20:41
Fabo™   
Hmm.. nebude to štart motorov pri prítomnosti paliva v spaľovacej komore?

Ohľadne reakcie piltoa, povedal by som že asi bude potrebné okamžite vypnúť prívod paliva(ak je zapnutý... asi nie ) ) , prerušiť štart, nejako "prefúknuť" motor nech sa to palivo dostane von?
 

Re: Re: Otázka dne č. 5 - Wet Start   5. 3. 2007 / 20:46
Lowmick   
To si myslim ze jsi popsal Hot start...asi

Jinak se pak protoci turbina bez paliva na starter.
 

Re: Re: Re: Otázka dne č. 5 - Wet Start   5. 3. 2007 / 20:52
domajs
Obrázková dokumentace k HOT STARTu http://www.youtube.com/watch?v=bB2G5c1PPng&mode=related&search
 

Re: Otázka dne č. 5 - Wet Start   5. 3. 2007 / 22:21
Rychlokvaška
To co je na obrázku je právě příklad, jak může vypadat následný start motoru po wet startu. Hot start je trochu jiná situace.
 

Re: Re: Re: Otázka dne č. 5 - Wet Start   5. 3. 2007 / 20:59
crazy
Ja bych si tipnul, ze Fabo ma pravdu. Start s nadmernym mnozstvim paliva v komore. Postup: Vypnout privod paliva. Pozna se podle nerostouciho EGT. Ale krk na to nedam...
 

Re: Otázka dne č. 5 - Wet Start   5. 3. 2007 / 21:34
Jennik   
Hot start je podle me tedy situace, kdy se pusti palivo prilis brzo do motoru, ktery jeste nema dostatecne vysoke otacky. Diky tomu se velmi rychle prehreje a spali. Vetsinou je to na vymenu motoru.

Wet start je situace, kdy v spalovaci komore motoru zbylo nejake palivo, napriklad po prerusenem spousteni. V takovem pripade se spousti motor bez pusteni paliva, "protaci" se "na sucho" aby palivo bylo odsato a nemohlo dojit ke vzniceni v jinych castech motoru nebo v nevhodnou chvili. Nerika se tomu cranking nebo tak nejak?

Doufam, ze jsem si nezadelal na trapas
 

Re: Re: Otázka dne č. 5 - Wet Start   5. 3. 2007 / 22:19
Rychlokvaška
Zatím nejlepší odpověď, ale ještě mi chybí 2 drobnosti
1.) Co je potřeba vypnout krom přívodu paliva
2.) Jak jsou motory na tuhle situaci zařízené (krom činnosti pilota)
 

Re: Re: Re: Otázka dne č. 5 - Wet Start   5. 3. 2007 / 22:41
Stew
ad 1.)- ignitéry?
 

Re: Otázka dne č. 5 - Wet Start - SPRÁVNĚ   5. 3. 2007 / 23:30
Rychlokvaška
OK, myslím, že by se to takhle dalo uzavřít
Fabo dobře začal, ale nedokončil a Jojo ve spolupráci se Stewem uzavřeli...

Správná odpověď tedy zní:

1.) Co wet start znamená?
Jedná se o situaci, kdy neproběhne start motoru - zážeh paliva. Pozná se podle nezvyšující se hodnoty EGT (nic se nespaluje) a stabilizace RPM na maximální hodnotě, kterou je schopen poskytnout startér (startér točí motorem, který se sám nerozběhl). Protože rozpoznat tuto situaci nějakou chvíli trvá a po celou dobu proudí do motoru slušné množství paliva bez jeho spalování, bývá po chvíli motor palivem poměrně saturován. To lze zjistit i podle indikace na fuel flow indikátoru - kolik proteklo paliva, tolik tam někde bude. Riziko pak spočívá v tom, že pokud tam zůstane a následný start bez protiopatření bude úspěšný, toto nahromaděné palivo se vznítí a výsledkem je moc pěkný, ale nikterak příjemný plamen za motorem (torching)- viz video od Domajse.
Důvodů pro wet start může být spousta - závada igniteru, závada palivové trysky, problém s přívodem paliva, apod.

2.) Jakým způsobem jsou konstruované motory pro řešení dané situace ?
Podle typu spalovací komory existuje různě konstruovaný fuel drain system - soustava odvodů paliva a vypouštěcí ventil, který je za normální činnosti motoru uzavřený. Při nahromadění paliva se ale otevře a zajišťuje optimální stékání do pozice, kde může být při následném protočení motoru rozfoukáno činností kompresoru a odpařeno včetně všech zbytků ve spalovací komoře. Hlavně to ale neříkejte zeleným aktivistům ;o) Aby bylo možné tohle protočení provést, bývají startéry konstruovány pro kontinuální činnost po dobu 3-5 minut a mají také možnost běžet bez spuštěných igniterů a přívodu paliva. Tomuto protočení se říká "blowout cycle" nebo "motoring over cycle". "Cranking" jsem neslyšel, ale je možné, že se taky používá.

3.) Jaký je další postup z hlediska pilota?
V okamžiku kdy je diagnostikován wet start (max. starter RPM, no EGT rise, positive fuel flow) je třeba vypnout H.P. cock a ignitery, ale nerušit start - ponechat běžet startér po předepsanou dobu (podle typu motoru), čímž probíhá dále rotace motoru na max RPM startéru a výše popsané zbavení se zbytků paliva. Po určité době je pak možné provést další spouštění (samozřejmě je vhodné diagnostikovat problém, například zjištěním zda fungují ignitery, apod.)
 

Re: Otázka dne č. 5 - Wet Start   5. 3. 2007 / 22:13
Aldaran
JETy nejsou muj salek kavy, ale vidim to nasledovne.

Jestlize je spalovaci komora teplejsi, nez zapalna teplota paliva, zacne pri pokusu o startovani palivova pumpa poustet palivo do komory a to se tam vzniti. Reseni je uzavrit privod paliva do motoru, a nechat pusteny starter (pripadne pusteny stlaceny vzduch), zbytky paliva ktere tam natlacila palivova pumpa se vyfouknou (castecne vyhori).

 

Re: Re: Otázka dne č. 5 - Wet Start   5. 3. 2007 / 23:08
Aldaran
Sorry, spatne jsem si precetl otazku.... reagoavl jsem na HOT start. K Wet start dojde, pri asi pri zavade IGNITION. Tak asi privod paliva a IGNITION... Predpokladam ale, ze by to mel rozpoznat FADEC a zaridit vse sam.
 

VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ