FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je sobota 16. 8. 2025, svátek má Jáchym Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Letový plán - Non-RNAV Jeden příspěvek | Celý strom
Letový plán - Non-RNAV   9. 3. 2007 / 14:30
step   
Zdar, chci se zeptat:

1) Když poletím IFR s letadlem bez FMC, GPS. Můžu vyplnit do letového plánu jen VORy a NDB.

Např: LKPR VOZ OKF STO GRZ KFT LOWK
Jde mi především o to jestli musím za každou cenu dodržovat nějaké non-RNAV tratě.

2) Obecně musím dodržovat tratě, ať už RNAV nebo non-RNAV? Nebo si můžu podat libovolný letový plán: BOD dct BOD atd.

Vastně ty otázky souvisí, ale to už je jedno.
   Seznam příspěvků  

Re: Letový plán - Non-RNAV   9. 3. 2007 / 14:41
Fabo™   
Na IVAO by ti za VOR DCT VOR nemal nikto utrhnúť hlavu, reálne by si mal lietať len po nonRNAV tratiach, ako W32 v ČR, P27 v ČR/SR alebo A42 v SR.

Podmienky použitia DCT si určuje každý štát sám, malo by to byť v textovej časti AIPu.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Letový plán - Non-RNAV   9. 3. 2007 / 17:48
Zaremba   
Já myslím - pouze informace založená na mé chabé paměti a doměnce, že v Evropě je možné letět navigací VOR to VOR.
P.S. Pokud se mýlím opravte mě.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Letový plán - Non-RNAV   9. 3. 2007 / 18:29
Marky Parky   
Každý stát má vydáno v rámci svých AIP SUP takzvané DCT Limits - v těch se definuje kdo může a za jakých podmínek plánovat mimo letové cesty.

V čechách se smí přímo (mimo letovou cestuú plánovat jen:
přelety mezi letišti LKPR, LKVO a LKKV
přelety mezi jedním z výše uvedených a LKPD
odlety z LKVO, LKKB na koncové body SID z LKPR
odlety a přílety z/do LKNA, LKCV na/z bodu do délky 60NM
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Letový plán - Non-RNAV   9. 3. 2007 / 18:34
Zaremba   
Díky!
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Letový plán - Non-RNAV   10. 3. 2007 / 01:03
Rozšafín Ctibum   
To mi nesedí...je to sice už dlouho, ale slyšel jsem v reálu z frekvence na Mošnovským radaru, že dostali po vzletu přímo RASIM.... a spojitost mezi LKMT a LKPR tam vůbec chybí...
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Letový plán - Non-RNAV   10. 3. 2007 / 01:05
Tragédie v JRD
mozna se mylim, ale pletes dve ruzne veci .. to o cem mluvi marky je to, co si smis naplanovat ...

to , co ti da ridici, je uz neco jineho.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Letový plán - Non-RNAV   10. 3. 2007 / 01:31
Rozšafín Ctibum   
jo aha... to mě nenapadlo...
   Seznam příspěvků  

Re: Letový plán - Non-RNAV   9. 3. 2007 / 14:43
OK-Milda (BHA410)   
Něco se dočteš tady http://ivaocz.virtualskies.net/forum/viewtopic.php?t=177&highlight=rnav ale obecně se letět (spíš plánovat) VOR-VOR nedá, musí po definovaných cestách. V praxi se pak mohdy letí zkratkou, kterou si předem buď ty domluvíš s řídícím, nebo tě tak řídící pošle sám.
Jen pro zajímavost, jsem nedávno po rozhovoru s pilotem CSA přišel k poznání, že do Ostravy z Prahy běžně lítaj tak, že po vzletu z RWY24 točej pravou zatáčku a valej DCT Ostrava. Naplánováno maj ale přes Brno
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Letový plán - Non-RNAV   9. 3. 2007 / 14:45
Latom   
A jsi si jistý, že to je doprava z rwy 24? TVS točí vždy doleva.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Letový plán - Non-RNAV   9. 3. 2007 / 14:47
OK-Milda (BHA410)   
Tak mi to povídal. I když mezi tím byl u mě na návštěvě jen pan němec, co mi schovává věci ....
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Letový plán - Non-RNAV   9. 3. 2007 / 14:49
Latom   
No tak pak se není čemu divit, že ČSA jsou tam kde jsou, když si buď pletou strany nebo zbytečně pálej palivo.
Už když jsem dělal pro ČSA diplomku, tak mi vedoucí diplomky říkal, žádná čísla, jinak uviděj, kolik prodělávaj.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Letový plán - Non-RNAV   9. 3. 2007 / 14:50
OK-Milda (BHA410)   
Já bych to raději na ČSA neházel, buďme rádi, že jim nešéfuju já
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Letový plán - Non-RNAV   9. 3. 2007 / 14:51
Srandista
A kdo k tobě chodí? Neříkej že ti taky schvává věci pan Alzhajmr! Mě je zase chovává slečna Skléróza..
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Letový plán - Non-RNAV   9. 3. 2007 / 14:54
EASY305
tzv.ožralecký páteční express. After takke off turn left dir OTA.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Letový plán - Non-RNAV   9. 3. 2007 / 19:11
Petlok
O mě se perou a předhánějí se, co kdo umí ...
   Seznam příspěvků  

Re: Letový plán - Non-RNAV   9. 3. 2007 / 18:45
step   
Všem díky.
   Seznam příspěvků  

Re: Letový plán - Non-RNAV   9. 3. 2007 / 21:12
Marek Guman
Ale po RNAV tratiach sa da letiet bez FMS a GPS. Len nie tak strojovo presne. Da sa to relativne lahko napriklad v pripade VOR-INT-INT-VOR, ak mas INT-INT-INT-INT, tak je to o dost horsie, treba ratat WCA (wind correction angle), kolko preletis za aky cas podla ground speed atd. Ale to uz je robota pre navigatora.

Ako inak by lietali napr. DC9-ky?
http://www.airliners.net/open.file/0217411/L/
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Letový plán - Non-RNAV   9. 3. 2007 / 22:18
Totti10
Ja nevim jak ty, ale jestli ten obrazek ma slouzit jako dukaz absence neceho jako FMC v kokpitu, tak ja na panelu u druhyho pilota vidim neco jako palubni pocitac
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Letový plán - Non-RNAV   9. 3. 2007 / 23:08
OK-Milda (BHA410)   
Jestli to identifikuji dobře, tak je to Omega, skutečně navigační záležitost.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Letový plán - Non-RNAV   10. 3. 2007 / 00:15
Marek Guman
Presne tak, sekol som sa.
Je to KNS 660 Area Nav System (RNAV). Control display unit.
Zly priklad.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Letový plán - Non-RNAV   10. 3. 2007 / 06:53
Marky Parky   
Jinak u nás je možné plánovat tak jak ty říkáš pod FL95, přesněji řečeno - nad FL95 musíš splňovat RNAV s ekvivalentem RNP5, zatímco pod FL95 nemusíš (a tím pádem klidně můžeš letět třeba navigaci výpočtem...)
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Letový plán - Non-RNAV   10. 3. 2007 / 07:28
Marek Guman
Dik za vysvetlenie. Pre upresnenie uvadzam zdroj svojich nepresnych informacii:

"There was no FMC in SAS DC9, we used the VOR/DME and/or Area Nav for all kind of navigation including holdings."

"A few DC9s have been retrofitted with FMCs but - like Stellan already said - not the ones SAS used to operate."

www.hilmerby.com

Teraz rozmyslam, ze oni pod FMC myslia celkovo ten pocitac, ktory vypocitava parametre letu a spotrebu paliva, TOD atd. A mali na navigaciu Area Nav.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Letový plán - Non-RNAV   10. 3. 2007 / 09:06
Rychlokvaška
Nechci být tohleto, ale téměř všechny letadla za posledních minimálně 40 let měly nějakou formu INS. Že by někdo lítal po RNAV tratích jen za využití VOR/DME/ADF, to se týká tak maximálně letadel s navigátorem (kteří se stali nadbyteční právě v okamžiku zavedení INS) a v té době byly stejně nároky na navigaci ve smyslu RNP a konstrukce tratí úplně někde jinde než dnes.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Letový plán - Non-RNAV   10. 3. 2007 / 10:38
Balooo   
40 let je možná trochu hodně. Ruské stroje v té době létaly vápočtem a NDB korekcí (např. Jak-40), dálkové tratě s různými formami dopplerovských systémů DISS kombinovaných se SVS (lety nad mořem). V SSSR byl rozšířený systém RSBN, který byl docela použitelný i pro area nav. INS i Omega byly ve výbavě vzácné. Docela by mě ale zajímalo, jaké používali vybavení a letové cesty při letech na západ.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Letový plán - Non-RNAV   10. 3. 2007 / 10:51
kuma   
Navigátor je navigátor.

Tváří v tvář této pozici stojím vždy v němém úžasu, když si vzpomenu na dálkové bombardovací či výsadkové lety v době WWII, kdy to co měli shodili tam co měli (pochopitelně hovoří se častěji o situacích, kdy to shodili jinde, ale nelze upřít, že v drtivé většině se trefovali skvěle) po mnohasetkilometrových letech cik cak - v noci, bez vidu, bez RNAV - jen s rámovou anténou, kompasem, otočným computerem a stopkami.
Můj obdiv, pánové!
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Letový plán - Non-RNAV   10. 3. 2007 / 11:36
Marky Parky   
Oni taky používali různé fígle, například letadlo sledovalo hyperbolickou dráhu po praprsku vysílaném z anglie, a ve chvíli kdy protlo jinou hyperbolu, bylo nad cílem. Shodilo nad cílem světlice a následující bombardéry už tak přesnou navigaci nepotřebovaly ..
   Seznam příspěvků  

Re: Letový plán - Non-RNAV   10. 3. 2007 / 11:48
Rychlokvaška
Ono ostatně i takové ILS má původně kořeny v tom, jak dopravit výbušný náklad přesně nad cíl
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Letový plán - Non-RNAV   10. 3. 2007 / 13:15
kuma   
Mhmhmhmh, no právě, na to byla ta "rámová anténa", že??
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Letový plán - Non-RNAV   10. 3. 2007 / 14:03
Marky Parky   
Na to by asi jen rámovka nestačila, ta ti dá maximálně tak zaměření a ještě dvě Abys dostal jedno správné, musíš už ji zkombinovat alespoň s jednou směrovou.

Ale tady už bylo použito primitivního analogového počítače v kombinací se soustavou antén - principiálně šlo právě tehdy poprvé o to, že letadlo neletělo někam kde bylo radionavigační zařízení, ale o to, že vysílací majáky tohoto systému mohly vesele stát v anglii, ale přitom dovedly letadlo na libovolné místo nad evropou.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Letový plán - Non-RNAV   10. 3. 2007 / 12:04
Rychlokvaška
Ruská letadla možná ano. Ale taková INS od Delco byla poměrně standardním vybavením západních airlinerů dané doby. Najdeš ji ve výbavě B707 (ve službě od roku 1958), DC-8 (1959), Tristaru (1972), DC-10 (1971), B727 (1964). Jako opravdu (s výjimkami), doba navigátorů skončila 60.-70. léty, doba palubních inženýrů léty osmdesátými. Tak už to bývá.

Ono to má svoje kořeny v potřebách daných letů. Zatímco nad Sibiří ti bude stačit pár NDBček a mapa (zjednodušeně, ale myslím že víme o co jde), nad oceánem už to neplatí. A zavedení INS a provoz výše uvedených letadel právě znamenal onen velký boom letecké dopravy díky letům zejména přes Atlantik.
   Seznam příspěvků  

VWAC
FS Medlánky
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ