|  |  | Maj bulíky zpětnou vazbu? 12. 3. 2007 / 20:46 | |
|  | Nevíte, někdo náhodou, jestli má volant B 737 zpětnou vazbu? jako jestli se sám vrátí do původní polohy jako joystic.
P.S. v reálu myslim. |
| |
|
 |  |  | Re: Maj bulíky zpětnou vazbu? 12. 3. 2007 / 20:51 | |
|  | To ze se ti joy vrati do stredu (puvodni polohy) neni zpetna vazba. Zpetna vazba je to, ze citis pohyby ovladacich ploch, na ktere pusobi nejake sily a prevedou se ti do rizeni (u auta treba kola). Nicmene u 737 uz tu bylo myslim receno, ze je to tak zprevodovano, ze sily v rizeni necitis. |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Maj bulíky zpětnou vazbu? 12. 3. 2007 / 20:57 | |
|  | tak sem se zpět v pojmu. Sorry, tak ještě jednou, když v B 737 pustíš řízení, vrátí se volant sám do původní polohy? Jako joystic, ten se taky pustí a sám se vycentruje. Pokud si to teda někdo kdo má vychytanej joy nevypnul. |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Maj bulíky zpětnou vazbu? 12. 3. 2007 / 20:58 | |
|  | Olalala a proč teda u moderních hydraulikou řízených letadel dělají všechny ty hydraulické a dynamic pressure měřící složitosti s artificial feel unit ? |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Maj bulíky zpětnou vazbu? 12. 3. 2007 / 21:02 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Maj bulíky zpětnou vazbu? 12. 3. 2007 / 21:06 | |
|  | Já bych řekl, že NE. Protože předpokládám, že výškovka je vyvážená, takže když pustíš řízení, tak berany zůstanou v té poloze. Pochopitelně za letu!!! |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Maj bulíky zpětnou vazbu? 12. 3. 2007 / 21:09 | |
|  | Ja se domnivam, ze kdybys u Boeingu pustil rizeni a berany by "spadly" i kdyz by vyskovka zustala v rovine, tak ze je neco prinejmensim spatne  |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Maj bulíky zpětnou vazbu? 12. 3. 2007 / 21:07 | |
|  | Vytváření umělých sil v řízení. Při efektivitě hydraulického ovládání by pilot necítil žádné síly v řízení (když už pro nic jiného tak proto, že většinou není spojeno řízení s ovládanou plochou, ale jen se ovládá aktuátor) a tak by nebyl žádný problém urvat třeba výškovku zatažením nadoraz. Proto se řízení doplňuje o spoustu mechanických a hydraulických udělátek, aby vytvářely umělé síly v řízení a dávaly tak pilotovi pocit skutečného ovládání jako v systémech, kde řídí přímo plochy např. přes táhla. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Maj bulíky zpětnou vazbu? 12. 3. 2007 / 22:04 | |
|  | Což není to samé jako u bambusu, kde ten joy urveš a jsi no, ...., ale v bulíku, zkuste ten kus duté trubky ohnout. 
PDnku, sorry, ale to mi prostě nedalo.  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Maj bulíky zpětnou vazbu? 12. 3. 2007 / 22:08 | |
|  | No a že seš to ty, tak mi to taky nedá ;o)
Ulomení control column je imho vzhledem k délce páky a rozsahu pohybu pravděpodobnější, než sidesticku ;o)
A taky trochu z pravděpodobnějšího soudku - v případě FBW systému se samozřejmě pilotovy povely příslušně převedou na rozumné výchylky ovládacích prvků  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Maj bulíky zpětnou vazbu? 12. 3. 2007 / 22:10 | |
|  | Tak to bych rád viděl, jak ten colum někdo vohne. 
To jako myslíš z joye na klávesy F1-F8 a numerickou klávesnici?  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | OT: Re: Maj bulíky zpětnou vazbu? 12. 3. 2007 / 22:15 | |
|  | To nikdo netvrdí, jen je to pravděpodobnější, než ten sidestick 
Hele, já se začínám čím dál tím víc těšit na to, až první letadlo co ti dají do ruky bude z Toulouse ;o) |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: OT: Re: Maj bulíky zpětnou vazbu? 12. 3. 2007 / 22:15 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: OT: Re: Maj bulíky zpětnou vazbu? 12. 3. 2007 / 22:18 | |
|  | Tak já to rozčísnu. Originál sovětské berany z masivní sibiřské ocele u IL-62 by neutrhl nikdo, už proto, že IL-62 nemá žádnou hydrauliku a ty berany jsou proto tak široké, aby byla větší páka. |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Maj bulíky zpětnou vazbu? 12. 3. 2007 / 23:17 | |
|  | Jen bych podotknul, že Bulík (slespoň ty starší verze -> 500) má podle mých informací lanové ovládání všech prvků, takže je nemožné, aby jsi síly necítil  |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Maj bulíky zpětnou vazbu? 12. 3. 2007 / 23:21 | |
|  | No oni môže byť pri posiľňovači docela malé až by zanikkli, si myslím ja teda...
a NGča majú mechanickáý prevod tiež. |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Maj bulíky zpětnou vazbu? 12. 3. 2007 / 23:43 | |
|  | Kluci, mě by zajímalo kam na ty informace chodíte...proč mají podle vás tyhle letadla hydrauliku ?
Lanové propojení obou control columns - ok. Lanové propojení control column do hydraulického serva - ok. Lanové propojení serva na aileron - ok. Možnost propojení obojího pro manuální řízení při totálním výpadku hydrauliky - ok. Ale napadlo vás někdy, co to znamená třebas zvednout takovou výškovku jen tak rukama ? A navíc ještě když na ní působí za letu aerodynamické síly?
A proč jsem psal před pár hodinama o artificial feel ? |
| |
|
 |  |  | Re: Maj bulíky zpětnou vazbu? 12. 3. 2007 / 21:27 | |
|  | Jinak ano, vrací se do středové polohy. Neplatí to tak úplně při trimování a po vypnutí autopilota, ale obecně to má svoji neutrální polohu. |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Maj bulíky zpětnou vazbu? 12. 3. 2007 / 21:29 | |
|  | Tudíž ak som správne pochopil tak pri vypnutom AP sa vracajú do polohy odpovedajúcej potrebnej výchylke k rovnakému správaniu lietadla pri neutrálnom trime (tj. ak budem trimom zdvíhať nos tak mi pôjdu berany k bruchu?) |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Maj bulíky zpětnou vazbu? 12. 3. 2007 / 21:46 | |
|  | Nene. Trim v tomhle případě znamená, že pohybuješ horizontálním stabilizátorem, ne výškovkou. Tzn. že výchylka výškovky v obou směrech zůstává stejná a je v neutrální poloze (vůči stabilizátoru), ale díky výchylce stabilizátoru např. stoupáš. Stejně tak autopilot (a jedna z jeho nejdůležitějších funkcí - autotrim) se snaží kontinuálně nastavovat stabilizátor tak, aby když AP vypneš ti to nevyrazilo ovládání z ruky (v optimálním případě by mělo po vypnutí zůstat v neutrální poloze, stejně jako výškovka).
Něco jiného je aileron trim, kde se pochopitelně trimuje tak, že se nastaví celá ploška (a řízení se hýbe) a tento postup vytváří novou neutrální polohu v řízení, která je i indikovaná na stupnici na beranech. Tohle neplatí ovšem když je aktivní AP a z toho může vyplývat spousta problémů po jeho vypnutí (proto se ovládání aileron trimu při zapnutém AP nedoporučuje). |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Maj bulíky zpětnou vazbu? 12. 3. 2007 / 22:01 | |
|  | Fabo má asi do určité míry pravdu, neboť je duší tupolevista. A u TU-154 trimuješ pohybem výškového kormidla, ne celým stabilizátorem, takže se berany při trimu asi pohybují. Stabilizátor se hýbe automaticky podle vysunutí klapek.
Totéž jsem viděl v kokpit videu Concordu, kdy zkoušeli před vzletem trim a berany přitom šly od a k pilotovi. Ale trim u Concorde je asi vzhledem ke konstrukci křídla jiná pohádka. |
| |
|
|