FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pondělí 4. 8. 2025, svátek má Dominik Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Maj bulíky zpětnou vazbu? Jeden příspěvek | Celý strom
Maj bulíky zpětnou vazbu?   12. 3. 2007 / 20:46
MT206
Nevíte, někdo náhodou, jestli má volant B 737 zpětnou vazbu? jako jestli se sám vrátí do původní polohy jako joystic.
P.S. v reálu myslim.
 

Re: Maj bulíky zpětnou vazbu?   12. 3. 2007 / 20:51
Teflon_490   
To ze se ti joy vrati do stredu (puvodni polohy) neni zpetna vazba. Zpetna vazba je to, ze citis pohyby ovladacich ploch, na ktere pusobi nejake sily a prevedou se ti do rizeni (u auta treba kola). Nicmene u 737 uz tu bylo myslim receno, ze je to tak zprevodovano, ze sily v rizeni necitis.
 

Re: Re: Maj bulíky zpětnou vazbu?   12. 3. 2007 / 20:57
MT206
tak sem se zpět v pojmu. Sorry, tak ještě jednou, když v B 737 pustíš řízení, vrátí se volant sám do původní polohy? Jako joystic, ten se taky pustí a sám se vycentruje. Pokud si to teda někdo kdo má vychytanej joy nevypnul.
 

Re: Re: Maj bulíky zpětnou vazbu?   12. 3. 2007 / 20:58
Rychlokvaška
Olalala a proč teda u moderních hydraulikou řízených letadel dělají všechny ty hydraulické a dynamic pressure měřící složitosti s artificial feel unit ?
 

Re: Re: Re: Maj bulíky zpětnou vazbu?   12. 3. 2007 / 21:02
MT206
S čim????????????????
 

Re: Re: Re: Re: Maj bulíky zpětnou vazbu?   12. 3. 2007 / 21:06
OK-OPL (CSA107)
Já bych řekl, že NE. Protože předpokládám, že výškovka je vyvážená, takže když pustíš řízení, tak berany zůstanou v té poloze. Pochopitelně za letu!!!
 

Re: Re: Re: Re: Re: Maj bulíky zpětnou vazbu?   12. 3. 2007 / 21:09
Lowmick   
Ja se domnivam, ze kdybys u Boeingu pustil rizeni a berany by "spadly" i kdyz by vyskovka zustala v rovine, tak ze je neco prinejmensim spatne
 

Re: Maj bulíky zpětnou vazbu?   12. 3. 2007 / 21:07
Rychlokvaška
Vytváření umělých sil v řízení. Při efektivitě hydraulického ovládání by pilot necítil žádné síly v řízení (když už pro nic jiného tak proto, že většinou není spojeno řízení s ovládanou plochou, ale jen se ovládá aktuátor) a tak by nebyl žádný problém urvat třeba výškovku zatažením nadoraz. Proto se řízení doplňuje o spoustu mechanických a hydraulických udělátek, aby vytvářely umělé síly v řízení a dávaly tak pilotovi pocit skutečného ovládání jako v systémech, kde řídí přímo plochy např. přes táhla.
 

Re: Re: Maj bulíky zpětnou vazbu?   12. 3. 2007 / 22:04
Latom   
Což není to samé jako u bambusu, kde ten joy urveš a jsi no, ...., ale v bulíku, zkuste ten kus duté trubky ohnout.
PDnku, sorry, ale to mi prostě nedalo.
 

Re: Re: Re: Maj bulíky zpětnou vazbu?   12. 3. 2007 / 22:08
Rychlokvaška
No a že seš to ty, tak mi to taky nedá ;o)
Ulomení control column je imho vzhledem k délce páky a rozsahu pohybu pravděpodobnější, než sidesticku ;o)

A taky trochu z pravděpodobnějšího soudku - v případě FBW systému se samozřejmě pilotovy povely příslušně převedou na rozumné výchylky ovládacích prvků
 

Re: Re: Re: Re: Maj bulíky zpětnou vazbu?   12. 3. 2007 / 22:10
Latom   
Tak to bych rád viděl, jak ten colum někdo vohne.

To jako myslíš z joye na klávesy F1-F8 a numerickou klávesnici?
 

OT: Re: Maj bulíky zpětnou vazbu?   12. 3. 2007 / 22:15
Rychlokvaška
To nikdo netvrdí, jen je to pravděpodobnější, než ten sidestick
Hele, já se začínám čím dál tím víc těšit na to, až první letadlo co ti dají do ruky bude z Toulouse ;o)
 

Re: OT: Re: Maj bulíky zpětnou vazbu?   12. 3. 2007 / 22:15
Ados (ADD039)   
 

Re: Re: OT: Re: Maj bulíky zpětnou vazbu?   12. 3. 2007 / 22:18
SONP   
Tak já to rozčísnu. Originál sovětské berany z masivní sibiřské ocele u IL-62 by neutrhl nikdo, už proto, že IL-62 nemá žádnou hydrauliku a ty berany jsou proto tak široké, aby byla větší páka.
 

Re: Re: Maj bulíky zpětnou vazbu?   12. 3. 2007 / 23:17
FSPilot   
Jen bych podotknul, že Bulík (slespoň ty starší verze -> 500) má podle mých informací lanové ovládání všech prvků, takže je nemožné, aby jsi síly necítil
 

Re: Re: Re: Maj bulíky zpětnou vazbu?   12. 3. 2007 / 23:21
Fabo™   
No oni môže byť pri posiľňovači docela malé až by zanikkli, si myslím ja teda...


a NGča majú mechanickáý prevod tiež.
 

Re: Re: Re: Maj bulíky zpětnou vazbu?   12. 3. 2007 / 23:43
Rychlokvaška
Kluci, mě by zajímalo kam na ty informace chodíte...proč mají podle vás tyhle letadla hydrauliku ?
Lanové propojení obou control columns - ok. Lanové propojení control column do hydraulického serva - ok. Lanové propojení serva na aileron - ok. Možnost propojení obojího pro manuální řízení při totálním výpadku hydrauliky - ok. Ale napadlo vás někdy, co to znamená třebas zvednout takovou výškovku jen tak rukama ? A navíc ještě když na ní působí za letu aerodynamické síly?
A proč jsem psal před pár hodinama o artificial feel ?
 

Re: Maj bulíky zpětnou vazbu?   12. 3. 2007 / 21:27
Rychlokvaška
Jinak ano, vrací se do středové polohy. Neplatí to tak úplně při trimování a po vypnutí autopilota, ale obecně to má svoji neutrální polohu.
 

Re: Re: Maj bulíky zpětnou vazbu?   12. 3. 2007 / 21:29
Fabo™   
Tudíž ak som správne pochopil tak pri vypnutom AP sa vracajú do polohy odpovedajúcej potrebnej výchylke k rovnakému správaniu lietadla pri neutrálnom trime (tj. ak budem trimom zdvíhať nos tak mi pôjdu berany k bruchu?)
 

Re: Re: Re: Maj bulíky zpětnou vazbu?   12. 3. 2007 / 21:46
Rychlokvaška
Nene. Trim v tomhle případě znamená, že pohybuješ horizontálním stabilizátorem, ne výškovkou. Tzn. že výchylka výškovky v obou směrech zůstává stejná a je v neutrální poloze (vůči stabilizátoru), ale díky výchylce stabilizátoru např. stoupáš. Stejně tak autopilot (a jedna z jeho nejdůležitějších funkcí - autotrim) se snaží kontinuálně nastavovat stabilizátor tak, aby když AP vypneš ti to nevyrazilo ovládání z ruky (v optimálním případě by mělo po vypnutí zůstat v neutrální poloze, stejně jako výškovka).

Něco jiného je aileron trim, kde se pochopitelně trimuje tak, že se nastaví celá ploška (a řízení se hýbe) a tento postup vytváří novou neutrální polohu v řízení, která je i indikovaná na stupnici na beranech. Tohle neplatí ovšem když je aktivní AP a z toho může vyplývat spousta problémů po jeho vypnutí (proto se ovládání aileron trimu při zapnutém AP nedoporučuje).
 

Re: Re: Re: Re: Maj bulíky zpětnou vazbu?   12. 3. 2007 / 22:01
SONP   
Fabo má asi do určité míry pravdu, neboť je duší tupolevista. A u TU-154 trimuješ pohybem výškového kormidla, ne celým stabilizátorem, takže se berany při trimu asi pohybují. Stabilizátor se hýbe automaticky podle vysunutí klapek.

Totéž jsem viděl v kokpit videu Concordu, kdy zkoušeli před vzletem trim a berany přitom šly od a k pilotovi. Ale trim u Concorde je asi vzhledem ke konstrukci křídla jiná pohádka.
 

VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ