FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pondělí 18. 8. 2025, svátek má Helena Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Jak si předávají informace jednotlivá stanoviště ATC? Jeden příspěvek | Celý strom
Jak si předávají informace jednotlivá stanoviště ATC?   26. 4. 2007 / 14:43
MT206
Když letim nějakou delší trasu, typu Praha- Londýn apod., musim odevzdat letový plán a letět evrpskými vzdušnými cestami, takže asi žádnej direct. No a mě by zajímala jedna věc, odevzdam letový plán v Praze, twr a departure mě odbaví, sem enroute a letim vstříct nějakému dalšímu ATC centru. Jak tohle centrum dostanu muj letovej plán, respektivě, jak ví, kudy chci letět aby mě moh navigovat? Nebo mě nechá ať poračuju svojí navigací kam chci, pouze si mě v případě potřeby přizpůsobí provozu? Komu se vlastně odevzdává flight plan. A jak je to na IVAO? Odešlu FLP a kdo to dostane?

P.S. Dotaz se týká pohybu ve vzdušném prostoru eurocontrolu, ale jestli někdo ví, jak to chodí v zapadlejších částch světa, tak určitě informujte.
Dík
 

Re: Jak si předávají informace jednotlivá stanoviště ATC?   26. 4. 2007 / 14:57
Tragédie v JRD
ty jsi podal ten letovy plan v praze a oni zajistili rozeslani na prislusna mista.... tak se dovi o tom, kam letis ....
 

Re: Re: Jak si předávají informace jednotlivá stanoviště ATC?   26. 4. 2007 / 15:05
MT206
Tak to ale musí bejt docela cvrkot....Kdyz vezmu v potaz, kolik tak dene startuje letadel traba na takovim Hearthrow.............
 

Re: Re: Re: Jak si předávají informace jednotlivá stanoviště ATC?   26. 4. 2007 / 15:15
Tragédie v JRD
no .. je doba pocitacu .))) a na letovy plany je tam specialni pracoviste, ze (clearance delivery)

 

Re: Jak si předávají informace jednotlivá stanoviště ATC?   26. 4. 2007 / 15:06
OK-Milda (BHA410)   
Doplním, že na IVAO je tvůj letový plán automaticky přístupný komukoli, kdo tě má ve svém vzdušném prostoru a nejen ten, ale i každý, kdo se třeba podívá přes IvAe.
 

Re: Jak si předávají informace jednotlivá stanoviště ATC?   26. 4. 2007 / 15:51
Matthew
Já taky doplním. Ve skutečnosti jsou všechny plány odesílány do centrálního systému v Bruselu, kde je počítač zkontroluje a pošle na příslušná stanoviště. Aspoň myslim... Pokud je to špatně, tak mě opravte
 

Re: Re: Jak si předávají informace jednotlivá stanoviště ATC?   26. 4. 2007 / 16:15
Marky Parky   
Tak já shrnu všechny domněnky co tu padly a uvedu je na pravou míru.

Základní princip je historicky asi takovýhle: letový plánek se podá na briefingu. Ten ho rozešle po síti AFTN (defakto dálnopisná síť) na všechna stanoviště, kterých se let bude týkat. Takhle to funguje do dnes když se letí mimo evropu. Pokud se letí po evropě, tak namísto toho, aby se plánek posílal zvlášť káždému stanovišti z briefingu, pošle se plánek pouze na dvě adresy (jedna je v Brusselu a druhá někde ve francii), odkud se teprve dál rozešle na všechny zúčastněná stanoviště v evropském prostoru. Pro přílet do/odlet z evropy se pak použije obojeho - tj pro evropskou část se to pošle do Brusellu a otamtud se to rozešle na stanoviště, pro mimoevropskou čast se plánek rozešle ručně.

Toto ovšem není jediná cesta jak cestují zprávy o letu - někdy se plánek zatoulá nebo letadlo divertuje a pak na něj plánek není. Potom se může zpráva o letu předat několika různými dalšími cestami - a to telefonickou nebo automatickou konfigurací. Telefonická probíhá tak, že řídící prostě po koordinační telefoní lince zavolá svému kolegovi na dalším stanoviště (resp. příslušnému stanofišti Flight data) a nasype mu po telefonu detaily o letu. Automatická konfigurace probíhá tak, že si stejným způsobem předají mezi sebou data počítače po zvláštní komunikační lince zprávou ABI - advanced boundary information - která potřebná data obsahuje.

To byl reál.

Co se týká IVAO, tak technicky je FPL uložen po dobu letu v databázi na serveru a na žádost libovolného programu připojeného do sítě (IVAC, IVAP, IVAE...) přijde odpověď s celým plánkem, či jen jeho částí, podle toho jak je potřeba.
 

Re: Re: Re: Jak si předávají informace jednotlivá stanoviště ATC?   26. 4. 2007 / 21:38
FSPilot   
A takhle vypadá papír, co leze z něčeho jako Fax přímo na věžce, ale spoň já to tak viděl
17242 B / 377 x 500 / 100_0136.jpg
 

Re: Re: Re: Re: Jak si předávají informace jednotlivá stanoviště ATC?   26. 4. 2007 / 21:44
Marky Parky   
Tohle je standardní ICAO formulář letového plánu...
 

Re: Re: Re: Jak si předávají informace jednotlivá stanoviště ATC?   26. 4. 2007 / 23:22
crazy
Jen doplnim, jako minule, ze druha adresa ve Francii je v Bretigny-sur-Orge u Parize.

http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=140062&lan=0&gr=0
 

Re: Jak si předávají informace jednotlivá stanoviště ATC?   26. 4. 2007 / 16:06
pseudoMates
Nejlíp, myslím tím i s názvy jednotlivých stanovišť, by to popsal asi Marky, nebo MaFra..
Pokud se bavíme o klasických linkách (let. společností), přípravu FP má na starosti specializované pracoviště, které FP připraví s ohledem na ekonomiku letu, aktuální omezení a následně pošle do Bruselu na kontrolu. Jakmile FP "zkoukne" počítač v bruslích, odešle ho zpět potvrzený a tím se dostane do systému ŘLP. Na Delivery odletového letiště vypadne strip. Jakmile TWR povolí mašině vzlet, zadá čas vzletu (stiskem klávesy v systému) do počítače a v ten okamžik se po celé, plánované, trase letu zobrazí informace o daném letu.
Co se týče directů, je to věcí koordinace, ale to je na hodně dlouhý povídání.. Pro pilota víceméně nepodstatný.
Na IVAO vyplníš FP a od té chvíle je viditelný pro všechny ATC v dosahu, případně pro všechny, kdo si tvůj FP otevřou v IVAE (jak už psal Milda).
 

Re: Re: Jak si předávají informace jednotlivá stanoviště ATC?   26. 4. 2007 / 16:30
Marky Parky   
Tohle bych ještě upřesnil a trošku rozpitval. Informace o letadle totiž není vidět na všech stanovištích okamžitě po zadaní vzletu, ale teprve až když na stanoviště dorazí zpráva Estimate. Stanoviště sice má celý flightplan už dávno v systému, ale nemá letadlo aktivované. Tahle zpráva obsahuje informace kde, kdy, jak vysoko, s jakou volačkou a s jakým kódem SSR letadlo vstoupí. Teprve po obdržení téhle informace se letadlo a strip zobrazí. Ta opět může dorazit různým způsobem:

a) věžka i následující stanoviště pracují na stejném systému, takže jakmile věž zadá start, letadlo se zobrazí všem zúčastněným (např. LKPR - ve chvíli kdy TWR zadá start, tak se strip objeví na APP i na ACC. V německu ho ale ještě nemají....)

b) stanoviště jsou spolu spojena nějakou datovou linkou a zpráva EST přijde v elektronické formě do systému - například let z LZIB do LKPR - když odstartuje v Bratislavě, v Praze o něm ještě nevíme. Jakmile jsou ale splněny nějaké pevně dané podmínky, dojde k tomu, že se odešle zpráva a vytiskne se strip (a současně se letadlo zkoreluje na radaru - podle systému). V praxi se pak stáva například u letů z polska, kde se tyhle zprávy zadávají do systému ručně a ne automaticky, že se k prostoru blíží nezkorelované letadlo a kousek před hranicí, když teprve dorazí zpráva o něm do systému, se teprve označí volačkou a zobrazí se jeho strip

c) když je porucha automatického systému, že automatická zpráva nedorazí. Pak si stanoviště předávají zprávy estimate telefonicky. Pokud selže jen výměna zpráv est, ale plánky dorazily, pak stačí předat víše zmíněné informace telefonem, další stanoviště si je zadá do svého systému ručně a letadlo se aktivuje a zobrazí. Pokud však neexistuje plánek (například diverze, oblétání oblačnosti), pak si musí obě stanoviště vyměnit kompletní informace o letu (viz druhá moje odpověď v jiné části tohoto vlákna).

Ve výsledku to vypadá tak, že strip vypadává jednotlivým stanovištím cca 10-15 minut předtím, než letadlo vstoupí do jejich prostoru odpovědnosti.

Co se děje, když letadlo startuje a letiště je blíže než těch zmiňovaných 10 minut k hranicím dalšího stanoviště, to už je záležitost na delší povídání
 

Re: Jak si předávají informace jednotlivá stanoviště ATC?   26. 4. 2007 / 20:12
MT206
Diky moc vsem jenom bych měl ještě jeden dotaz: chci letět z..třeba Prahy do Londýna, to je jedno. Trasu si muzu vybrat jakou chci, nebo sem necim omezenej, krome koridorů? Tzn. existujou třeba mezi LKPR a EGLL nějaký standart trasy, který bych měl dodržovat, nebo si můžu vybrat sám, po kterjech trasách poletim a vzít to třeba přes Afriku?
 

Re: Re: Jak si předávají informace jednotlivá stanoviště ATC?   26. 4. 2007 / 20:15
Tragédie v JRD
muzes letet kudy chces ale za dodrzeni ruznych omezeni .. ak jako na silnici mas jednosmerky, zakay vjezdu , prikazane smery jizdy, tak jejich "obdoba" existuje i ve vzduchu a existuji omezeni ze kdyz letis pres nejaky bod, tak nemuzes letet pres urcitou trasu, nektere trasy jsou jednosmerne, nektere jenom kdyz letis do nejakeho bodu, nektere kdyz neletis do nejakeho bodu ..

ale kdyz si naplanujes praha londyn pres afriku tak si mozna poklepou na celo, ale nic ti v tom branit nebude.. leda tak dolet letadla .)
 

Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ