FlightSim.CZ   Reklama  
1st Czech IVAO Fly-In
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 3. 8. 2025, svátek má Miluše Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
At zije bulvar.... Jeden příspěvek | Celý strom
At zije bulvar....   18. 5. 2007 / 09:36
smejca   
http://nacerno.blesk.cz/Clanek76269.htm

Je hezke jak ten pan duchodce presne vedel kolik maji letadla paliva po letu z Hughardy..
 

Re: At zije bulvar....   18. 5. 2007 / 11:11
MAV
Jen nevím, kde jsi přišel, že ví přesný stav paliva? On snad řekl nějaké číslo? Myslím, že Ty bys taky řekl, že měl plné nádrže, nebo by jsi tvrdil, že má jen 3/4 či 1/2? Neříkám, že je to nějaký solidní článek, ale nechápu Tvojí reakci. P.S. Oni letěli z Brna ne z Egypta.
 

Re: At zije bulvar....   21. 5. 2007 / 10:18
Engin
smejco, souhlasím s tebou. Děda ve vidině 500Kč odměny řekl blábol, aby situace byla dramatická. Wow... úplně se mi u čtení orosilo čelo.
 

Re: Re: At zije bulvar....   21. 5. 2007 / 10:38
Tragédie v JRD
jaky blabol rekl? me tam nejak nic blaboliciho neprislo ....
 

Re: Re: Re: At zije bulvar....   21. 5. 2007 / 14:58
FSPilot   
Přečti si pipsův přízpěvek...
Blesk jako obvykle nezklamal. Při čtení toho článku se zdálo, že tomu éru snad chybí kus trupu nebo takového něco. A jestli teda letěli z Brna do Ostravy, tak plné nádrže neměli ani náhodou. Jestli tam bylo v křídlech 50%, tak to bylo moc
 

Re: Re: Re: Re: At zije bulvar....   21. 5. 2007 / 17:02
Tragédie v JRD
No .. zas tak tragicky mi ten clanek neprisel ... naopak, na blesk az prekvapive "strizlivy" ..

mimochodem, vubec nikdo z nas nemuze vedet, kolik paliva to ero melo na palube.. vzhledem k tomu, ze to ero letelo do hurgady, tak nikdo z nas krome nekoho z csa, pilotu a handlingu v brne nevi, jestli bral palivo do egypta uz v brne nebo si to nechaval az na ostravu ... tudiz ten dedula s plnyma nadrzema mohl mit klidne pravdu ...

a i jinak .. na to, ze ta nouzova situace sla az tak daleko, ze tam takhle cvicili s kastanama, je ta "reportaz" az necekane "neprehanejici" a cekal bych to mnohem prehnanejsi ...
 

Re: Re: Re: Re: Re: At zije bulvar....   21. 5. 2007 / 17:43
FSPilot   
S tím palivem teda nevím, ale co mě učili ve škole, tak dopravní éra nejsou stavěna na přistání s plnými nádržemi, takže do Hurgady palivo stopro neměl. Přecejen, zkus si spočítat, že to éro samotné váží naložené bůhví kolik tun + to palivo a při dosednutí by nechal asi kolečka v trupu. Kolega mi psal, že 757 má ten limit okolo 30%, nevím jak 737, ale 30% by do Hurgady nestačilo ani náhodou, leda že by doplachtil, to možná Z LKMT by ty plné nádrže určitě měl, je to přecejen něco přez 1600nm...Sám jsem viděl ČSA 737-400 na LKMT co letěla do té zmiňované Hurgady a hooodně dlouho u něj stála cisterna s palivem

P.S.: Trošku mě zaráží, že člověk znalý jako ty Tragéde si myslí, že když letí LKTB-LKMT a pak do Hurgady, tak že už v LKTB bude mít nádrže naládované palivem a s těma plnýma nádržema přistávat na LKMT
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: At zije bulvar....   21. 5. 2007 / 19:23
pseudoMates
Mno, nechci tě tu nějak shodit, ale Tragéd má pravdu a ty bohužel ne.. To, jestli bude tankovat v LKTB už i na let do HEGN, záleží na mnoha faktorech, o kterých asi nemáš zdání, jako jsou např. momentální zpoždění na prvním letu a hlavně cena paliva.
Pokud by totiž v LKTB měli palivo levnější než v Ostravě, mohli klidně ty plný bandy vzít..
Co se týče toho zpoždění, tak jsem to myslel v tom smyslu, že pokud by už z LKTB odlítali zpožděný, mohli zase klidně vzít víc, případně plnou, aby v LKMT už jen nabrali pacoše a hurá na HEGN. Ono totiž natankovat takovejch 15-20t paliva není otázkou dvou minut.
To, že dopravní éra nejsou stavěná na přistání splnými nádržemi, o tom bych taky dost polemizoval.. Když bude odlítat z LKPR B737-400, který po vzletu třeba blafne motor, bude se muset vrátit a jak známo, starý B737 nemají vypouštění paliva (aspoň doufám.. ) a situace se bude třeba horšit, taky nebudou čekat, až vylítají dost paliva, ale klidně s tím mrsknou o zem, i kdyby byli třeba na MTOW.. Primárně je důležitý přistát.. Takový přistání to éro zvládnout musí.. Je pak sice nutný ho poslat na generálku, ale musí to zvládnout..
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: At zije bulvar....   21. 5. 2007 / 19:27
Fabo™   
Ovšem... ale stále ostáva rozdiel medzi érom s blafnutým motorom, a érom, ktoré len mešká... Neverím, že by sa oplatilo spoločnosti viac tresnúť s érom ďaleko nad MTW než nabrať extra 20-30minút delay.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: At zije bulvar....   21. 5. 2007 / 19:49
pseudoMates
šmarjá.. a kde bereš jistotu, že s tím plácli o zem nad MTOW.. nebo nad MLW..?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: At zije bulvar....   21. 5. 2007 / 20:02
Fabo™   
No, ale tu sa bavime o tom ci sa vyplati spolocnosti natankovat plne nadrze na let LKTB-LKMT, nie?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: At zije bulvar....   21. 5. 2007 / 20:03
Tragédie v JRD
jo .))) trosku to odbocilo
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: At zije bulvar....   21. 5. 2007 / 20:11
pseudoMates
na samotnej let určitě ne.. ale pokud je to na pokráčko do HEGN, tak proč by ne..?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: At zije bulvar....   21. 5. 2007 / 20:46
aviator
Fabo má v tomto prípade k pravde bližšie!
Performance je performance a pri normal operations sa s lietadlom NAD maximum landing weight nesadá ani náhodou.
A emergency je emergency - keď musíš, tak musíš - to je samozrejmosť že pri takej situácií sadáš aj keby čo bolo...

Jednoducho, toho paliva nemôžeš brať koľko chceš, aj keď je cena pod 10.000 CZK za tonu ...jedine že by si povyhadzoval pax aj s baggage
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: At zije bulvar....   21. 5. 2007 / 19:54
FSPilot   
Jak psal Fabo, ono je dost rozdíl, jestli to éro jde na emrg. nebo na normální přistání... U emrg, kdyby sedal s plnýmí nádržemi, tak by s velkou pravděpodobností mohl mít po přistání nechtěně zaklápěcí kolečka a víceméně trup by se postaral, aby nádrže zůstaly nepoškozené.

No, myslím, že jsi mě neshodil, to je v pohodě. Jak jsem psal, tak mi toto tloukli do hlavy ve škole lidé z reáůného provozu, takže to nejsou čistě moje poznatky.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: At zije bulvar....   21. 5. 2007 / 19:57
pseudoMates
Ale co jsem si všimnul, tak tohle bylo emg landing..
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: At zije bulvar....   21. 5. 2007 / 19:59
Totti10
Ale nikdo nerika, ze pristavali nad maximal landing weight... jak vedle prepocitaval Traged, tak je celkem v pohode mozny letet tuhle trasu uz s rovnou natankovanym palivem.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: At zije bulvar....   21. 5. 2007 / 19:43
Tragédie v JRD
Ooo, mily Ivo ... dekuji ze jsi me poucil , zase jsem se dovedel neco noveho ..


ale ted vazne, prosim Te, premyslej a trosku si neco precti, nez tu neco placnes

1) ten tvuj priklad s 757 je nesmysl. nepises totiz s jakou zatezi a na jakou vzdalenost letis. pokud totiz vemu prazdnou 757-200, nalozim ji 4 tunama nakladu (treba pasazeri) a nalozim plnou davku paliva, ktere se do nej vejdou, tak se dostanu na vahu 57+34+4 coz dava 95 tun. a svete div se, 95tun je maximalni pristavaci hmotnost tohohle typu. takze muzu mit plnou nadrz a v klidu pristat. to jen tak naokraj..

2) airbusa se mi uz nechce moc pocitat, ale pokud vemu prazdnou hmotnost tohohle era (48 tun) a maximalni pristavaci hmotnost (77 tun) tak dostavam krasnych 29 tun na hrani se zatezi. a ted doufam ze v dalsim vypoctu neudelam chybu...

A321 uleti cca 2300 mili na 20 tun paliva.

tudiz, kdyz nalozim do A321 80% (at mam rezervu, letim 70% one vzdalenosti) teto hmotnosti (16t) tak mi zbyde 13t na hrani se zatezi .. coz muze byt rekneme 100 pasazeru...

tudiz nevidim jediny problem v tom, aby nemohl mit palivo do hurgady uz z brna (pominu ekonomicke duvody, ale ty tu zatim nikdo neresil)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: At zije bulvar....   21. 5. 2007 / 20:07
FSPilot   
"dekuji ze jsi me poucil , zase jsem se dovedel neco noveho "... toto komentovat nebudu.

Ale, uznávám, že s těma výpočtama máš pravdu. Konkrétně u té A321, při kapacitě sedadel cca 150-180 zaplnit z "poloviny" se ti při provozu asi neoplatí, a nebo si každý cestující připlatí a nevím nevím, kdo by si vybral zrovna takovou letenku. A ty náklady ti vychází, ¨nicméně, ikdyž neznám přesné kapacity jednotlivých jmenovaných letadel (akorát tu A321 jsem si našel), tak předpokládám, že s tímto zatížením využiješ kapacitu letadel pro cestující a náklad tak z 50%, jestli se nemýlím (jestli jo, tak mě opravte, neříkám, že to vím přesně.Vycházím z toho, že 4tuny nákladu je na 757 asi trošku málo)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: At zije bulvar....   21. 5. 2007 / 20:25
Fabo™   
Ovsem sa bavime len o useku LKTB-LKMT, tusiz este nemas nalozeny cely uzitocny naklad.
 

Re: At zije bulvar....   21. 5. 2007 / 20:37
Rychlokvaška
Zkusil bych zase trošku uvést na pravou míru pár vášnivě diskutovaných záležitostí.

1.) Před letem letadla se kalkuluje několik hmotností, které nesmějí být překročeny - MRM (Maximum Ramp Mass, někdy nazýváno i jinak, třeba off-blocks, taxi, ...), MTOM (maximum take-off mass), MRTOM (maximum regulated take-off mass), MLM (maximum landing mass), MRLM (maximum regulated landing mass) a konečně MZFM (maximum zero-fuel mass). Někdy se místo mass užívá weight, i když to není z fyzikálního hlediska totéž, USA na tom nějak trvá Vždy se provede výpočet na základě DOM (dry operating mass), PL (payload - pasažéři s příslušnými zavazadly, cargo a mail) a fuel a letadlo se natankuje a naloží na základě nejnižšího dosaženého limitu (tzn. pokud je omezující např. MPLM v destinaci, tak podle něj).
- MRM je obecně maximální - paliva je tam víc než pro MTOM nebo MRTOM, spálí se při provozu APU, startu a pojíždění, typicky několik set kg.
- MTOM pro provedení vzletu je omezující z hlediska limitů letounu a MRTOM z hlediska parametrů dráhy a profilu stoupání. MRTOM tak může být nižší (více omezující než MTOM
- MLM a MRLM pro provedení přistání a souvisejících postupů jako brždění a goaround - platí stejný princip jako pro vzlet a tyto hodnoty jsou pro přistání vždy o několik tun nižší - z důvodu většího namáhání draku letadla - zejména wing roots, gear, atd.
- MZFM - maximální hmotnost bez paliva, je vždy nejnižší. Omezení vyplývá zejména z namáhání draku letadla (zejména wing roots) při generování vztlaku.

2.) U velkých letadel se palivo měří hmotností a ne objemem, tzn. nikdy (i když se některé OM/SOP můžou lišit) se netankují plné nádrže. Proč ? Protože když se zvedne teplota, sníží se hustota, zvětší objem a otevřou se bezpečnostní ventily a palivo hezky pěkně vyteče zpátky na beton. A mezi dokončením tankování a vzletem letadla se za denního provozu zvýší teplota o pár stupňů téměř vždy, zejména na letištní ploše. Krom toho, jak už bylo popsáno výše, samotný vzlet letadla stejně není s maximálním množstvím paliva, které se natankovalo.

3.) Ano, poměrně často se tankuje více paliva, než je nutno pro provedení letu, z důvodu nižší ceny. Např. v Anglii, kde jsou díky neexistující (zatím) dani na letecké palivo ceny nízké až extrémně, se tankuje najednou i na několik legů, typicky takhle funguje EasyJet, RyanAir a další. Vezení paliva ale přináší také svou daň a to jsou náklady na transport téhle "mrtvé" hmotnosti. Natankovat víc se tedy vyplatí až od určitého rozdílu ceny. Tomuhle postupu se říká tankering a existují na něj příslušné tabulky a postupy. Není to tak jednoduché jak se může zdát, do procesu vstupují i jiné faktory jako je důvěra v kvalitu paliva v místě tankování, nebo i ne úplně zřejmé záležitosti jako je delší doba po kterou si více paliva udržuje nízkou teplotu po přistání a tím větší riziko vzniknutí nebo znovuobnovení námrazy, kdy příslušné odmrazování postřikem může ušetřený rozdíl ceny zcela vymazat.

4.) Emergency přistání s hmotností větší než MLW - existují letouny a postupy společnotí, které neumožňují přistání nad MLM a pokud to stav letounu umožňuje, používá se vypouštění (pokud je možnost) nebo vylétání paliva pro dosažení MLM a následné přistání. Airbusy umožňují ovšem přímo v postupech záležitost, které se říká Owerweight Landing Procedure, která je popsána v příslušném FCOMu. Hmotnost, se kterou je možno toto provést může být dokonce až MTOM. Procedury pak zahrnují zvýšené rychlosti, nastavení klapek, nutné inspekce podvozku a brzd, zvýšené nároky na prametry dráhy, atd. atd. Co je ale důležité, je možno to provést.

5.) Krátký příklad pro A320 - rozdíl mezi MTOM a MLW je nějakých cca 9 tun, při zběžně spočítané spotřebě nějaké 2 hodiny letu a něco. Tzn. že pokud letěl první let z LKTB do LKMT, zcela určitě to nebylo na MTOM.
 3x  

Re: Re: At zije bulvar....   21. 5. 2007 / 21:38
Už přistál   
Tak myslel ten dědek MTOM nebo MRTOM, když řekl, že letadlo mělo plné nádrže. To by si měl ujasnit, než něco kvákne do novin.
 

Re: Re: Re: At zije bulvar....   21. 5. 2007 / 21:40
Rychlokvaška
Jojo, plesnivej. A vůbec, měl by si taky seřídit hodinky, když odečítá čas po který stojí vedle cisterna, aby vypočítal správné množství
 

Re: Re: Re: Re: At zije bulvar....   21. 5. 2007 / 22:09
Už přistál   
 

Re: At zije bulvar....   21. 5. 2007 / 11:30
Pips   
Tak jsem slyšel tuhle historku přímo z úst kapitána, co s tím letěl.Byla to zcela normální nouzovka, jen i s nouzovými postupy pro pasažéry kvůli omezenému brždění díky vyteklé hydraulice,řízení na zemi, přistání se silným bočarem na 31 kvůli uzavřené 24, která by byla v tomto případě ideální a tak dále.Nic vyjímečného, vše tak jak bylo potřeba.Let nebyl z Hurgády, ale do Hurgády, startovali z Brna a měli jít do Ostravy a z ní letět do cílové destinace.Nebyla to sice jistě pro posádku sranda, ale nikdo nebyl v ohrožení života.Blesk to, jako obvykle, příšerně předramatizoval.Co taky čekat od tohoto dementního plátku?
 

Re: Re: At zije bulvar....   21. 5. 2007 / 19:00
Rychlokvaška
Ono bude asi ještě nějakou dobu trvat, než lidi a bulvár pochopí, že speciálně v letectví se všechno několikrát jistí a vždy se pro jistotu všechno připravuje na nejhorší scénář. Jsem si celkem jistý, že kdyby byl reportér blesku při předstartovní přípravě a slyšel departure brief, tak by napsal příští den článek, že jsou letadla příšerně nespolehlivé mašiny, protože se piloti už před startem celí rozechvělí připravují na požár motoru ;o)

Samozřejmě pokud nastane situace, kdy byly naplánované úkony potřebné a prefosionalita posádky zachrání životy cestujících, bude každý psát, jak jsou rádi, že jim někdo řekl, že ty brýle, propiska a utáhnutej pás jim zachrání život a vono jo a že jak je to potřebné se vždycky připravit na nejhorší.
Bohužel, i v takových případech se najde spousta takových, kteří nejen bulvárnímu plátku rádi řeknou, jak letecká společnost X a letadlo Y stojí za starou belu a chtějí kompenzaci za stres a další újmy...
 

Gonzo
Czech Virtual Air Rescue Service
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ