|  |  | "čáry" od letadel 9. 6. 2007 / 20:55 | |
|  | Nevíte někdo jak je to s "čáry" na obloze od letadel? od jaké výšky se to děje a proč až tam? občas sem viděl jak najednou tu "čáru" přestane letadlo na obloze dělat a za pár vteřin zas ano... jakoby nic mezi tim... myslim v reálu samozřejmě, dík |
| |
|
 |  |  | Re: "čáry" od letadel 9. 6. 2007 / 21:20 | |
|  | Je to tym, ze vysoko je zima a vlhky vzduch. Teplom z motorov sa kvapky kondenzuju a vytvaraju paru. Uz sa to tu preberalo, skus vyhladat "contrails" tuto na fore. |
| |
|
 |  |  | Re: "čáry" od letadel 9. 6. 2007 / 21:31 | |
|  | Zdravim
No tie ciary su spojene konenzaciou. Kondenzacia, je jav, kedy sa meni plynne skupenstvo plynu na tekute. Pokusim sa Ti to vysvetlit na fazovom diagrame, vody, ktory najdes dole.
Na danom p-t (tlak - teplota) diagrame vidis tri krivky, ktore rozdeluju diagram na tri casti, resp. tri skupenstva vody:
[s] - tuhe skupenstvo
[l] - tekute skupenstvo
[g] - plynne skupenstvo
bod kde sa tie tri krivky stretavaju je tzv. trojny bod - oznaceny ako 0.
Kondenzacia je ako som napisal jav ked dochadza k prechodu plynneho skupenstva do tekuteto - v termomechanike je to proces znaceny ako g -> l proces. Ked si pozries mas tam krivku definovanu pre standartny tlak 101325Pa a k tomu odpovedajucu teplotu. Cize z tohoto vyplyva ze tento jav sa vytvara pri inom tlaku pri inej teplote. A teraz k problemu u lietadiel. Z motorov lietadiel vystupuju horke plyny v urcitej teplote. Vzhladom na okolity studeny vzduch sa dane plyny ochladzuju a ked sa ochladia na primeranu teplotu, a pri danom tlaku v letovej vyske ktora sa priblizuje k nasej krivke ktora rozdeluje plynne skupenstvo od tekuteho nastava kondenzacia a "vytvaraju sa oblaciky" ktore vidis ked sa pozries na oblohu. Cize to ze kedy sa to zacne objavovat zavisi od teploty a od tlaku, cize napriklad ked lietadlo klesa tak to zmizne - zmena tlaku a teploty, a rovnake to je pri vzlete. To ze preco to mizne ked je masina vo vzduchu to moze by zapricinene ze v danej oblasti je bud nejaka teplotna anomalia - staci ak letis pod oblakom a uz mas nizsiu teplotu, alebo to moze byt tlakovou anomaliou, ktora moze uz nemusi byt o 1 - 2 km a vtedy tu ciaru vidis opat. Snad som to nezbabral, pripadne nech ma niekto mudrejsi opravy.
Peto |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: "čáry" od letadel 9. 6. 2007 / 21:53 | |
|  | opravujem, pouzil som nepresny vyraz nie tekute ale kvapalne skupenstvo, sorry, nieje to totiz to iste. |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: "čáry" od letadel 10. 6. 2007 / 00:43 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: "čáry" od letadel 10. 6. 2007 / 01:05 | |
|  | no jo, chybicka se vloudila, som si to uvedomil az potom  |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: "čáry" od letadel 9. 6. 2007 / 22:11 | |
|  | díky moc, ten graf si matně pamatuju ze školy ale vysvětlení je super, dík |
| |
|
|