|  |  | | Kvalita ATC reál vs virtuál 9. 6. 2007 / 08:42 | |
|  | Tak jsem narazil na Pprune na docela zajímavou debatu o kvalitě reálných řídících ve Španělsku, která se rozjela do celkem slušných rozměrů Pro někoho to může být nudné čtení, ale je tam spousta zajímavých pohledů a postřehů, stejně tak jako příkladů některých hrůz. Když vidím co se děje v reálu ve Španělsku nebo Francii, tak se ani nedivím, že jejich IVAO protějšky jsou takové jaké jsou ;o)
Btw. - na straně 5 krom zajímavých příkladů je taky pochvala pro české řídící - už víte kluci proč je u testů tak krutá angličtina ? ;o)
http://www.pprune.org/forums/showthread.php?t=276611 |
| |
|
 |  |  | | Re: Kvalita ATC reál vs virtuál 9. 6. 2007 / 11:42 | |
|  | Díky No, původně jsem to chtěl vzdát a nečíst pro těch 12 stránek, ale vyplatilo se. Bylo to zajímavé čtení a já z vlastní zkušenosti bohužel musím souhlasit! |
| |
|
 |  |  | | Re: Kvalita ATC reál vs virtuál ...- groundspeed ??? 10. 6. 2007 / 10:07 | |
|  | Dík za odkaz, to je moc hezké a poučné čtení nejen pro virtuální ATC.
Myslím, že příspěvky č. 84, 85 ("cultural background") situaci dobře vysvětlují a nejen ve Španělsku, ale taky u nás v aeroklubech, v reálu i ve FS - a taky tady na péráku - a člověk se tak může po ránu u zrcadla sám sebe zeptat - budu dneska v luftě prosazovat svoji individualitu, nebo se spíš budu držet zavedených postupů ? 
Chtěl bych se ale zeptat znalých na rychlosti při komunikaci AC - ATC.
Asi budu vypadat jako blbec, ale v oboru řízených letů jsem ve skutečnosti laik (své real zkušenosti z řízených letišť počítat nemůžu, protože při VFR letech se moje korespondence s ATC za celé roky zatím bez výjimky obešla pouze s údaji jako výška, kurs, čas a místo).
Takže - když si AC a ATC povídají o rychlosti - myslí tím ground speed?
Připadá mi to logické především z pohledu ATC, protože na obrazovce mu radar nic jiného kreslit nemůže a taky pro vzájemný pohyb bodů v prostoru je ground speed rozhodující. A rozdí své GS proti airspeed už by měl každý pilot určit sám, podle situace a polohy, ve které letí - a taky podle GPS, která mu ji ukazuje.
Na druhou stranu se tu před delší dobou vedla diskuse (nemám bohužel odkaz), kdy si jakýsi pilot stěžoval, že jej na finále ATC nutil letět pomaleji, než je jeho pádová rychlost a v té diskusi se o rychlosti (proti)větru vůbec nehovořilo.
Jak to teda je?
Sorry za trivial question - a dík! |
| |
|
 |  |  |  | | Re: Re: Kvalita ATC reál vs virtuál ...- groundspeed ??? 10. 6. 2007 / 10:18 | |
|  | | No nevím, jestli je tohle přesně na co se ptáš, ale pádová rychlost se bere z indikované (přístrojové rychlosti). V podstatě, když letíš proti větru tak máš za stále stejné přístrojové rychlosti menší rychlost vůči zemi (ground speed). Pokud by si letěl s větrem v zádech a měl indikovanou rychlost pořád stejnou, tak ground speed bude větší. |
| |
|
 |  |  |  |  | | Re: Re: Re: Kvalita ATC reál vs virtuál ...- groundspeed ??? 10. 6. 2007 / 10:45 | |
|  | | |
|
 |  |  |  | | Re: Re: Kvalita ATC reál vs virtuál ...- groundspeed ??? 10. 6. 2007 / 10:42 | |
|  | | AC a ATC sa bavia o IAS alebo Machu. |
| |
|
 |  |  |  |  | | Re: Re: Re: Kvalita ATC reál vs virtuál ...- groundspeed ??? 10. 6. 2007 / 10:50 | |
|  | Oki. To je jasné. Ale já myslím (například): když budu v poloze odpovídající downwind na IAS 200kt a vítr bude 30kt, mám GS 230kt. Na finále pak budu mít (pochopitelně nemyslím s Vivatem ) 180kt IAS a 150kt GS (BTW to není situace pro Mach)
A otázka je: budu se mnou ATC mluvit o 200kt resp. 180kt anebo o 230kt a 150kt? tedy - přepočet mezi IAS a GS je úkolem pro pilota nebo ATC? |
| |
|
 |  |  |  |  |  | | Re: Re: Re: Re: Kvalita ATC reál vs virtuál ...- groundspeed ??? 10. 6. 2007 / 10:58 | |
|  | O IAS s tebou ATC mluví hlavně proto, aby na základě toho dělal rozstupy na finále.. IAS mají letadla pořád stejnou, bez ohledu na vítr. Což umožňuje ATC připravovat sekvenci i v příadě, kdy letadla nemají stejnou výšku = tím pádem nemusí mít stejný vítr..
Nehledě na fakt, že GS se každou chvíli, právě vlivem větru, mění a udržet nařízenou rychlost by bylo značně obtížné.. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | | Re: Re: Re: Re: Re: Kvalita ATC reál vs virtuál ...- groundspeed ??? 10. 6. 2007 / 11:05 | |
|  | Kurna ja nez to sepsal tak tu je x odpovedi  |
| |
|
 |  |  |  |  |  | | Re: Re: Re: Re: Kvalita ATC reál vs virtuál ...- groundspeed ??? 10. 6. 2007 / 10:59 | |
|  | | To není úkolem nikoho, ATC řídí Machem nebo IAS, takže bude mluvit o 200 kts a 180 kts. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | | Re: Re: Re: Re: Kvalita ATC reál vs virtuál ...- groundspeed ??? 10. 6. 2007 / 11:00 | |
|  | | Zakalkulovať si vplyv vetra je práca pre ATC. Ty stále komunikuješ s ATC v IAS a teda budeš hovoriť o 200kts a 180kts. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | | Re: Re: Re: Re: Kvalita ATC reál vs virtuál ...- groundspeed ??? 10. 6. 2007 / 11:04 | |
|  | Podle me te ATC GS zaspeedovat ani nemuze, predstav si, ze letis rychlosti 120kt po vetru kterej ma 50kt, dohromady mas 170kt GS coz se muze jevit ATC jako moc, tak by ti dal omezeni na GS 130kt,tzn ze bys mel IAS ale uz jen 80kt coz muze byt pod padovkou. Tohle je jen takovej priklad co by moh udelat normalni vitr, predstav si omezeni rychlosti pri nejaky vetsi zmene smeru popripade jeho sile...
Takze si myslim, ze omezeni rychlosti GS je blbost. Mj. by se myslim ATC pri omezovani rychlosti mel nejdriv zeptat jaka je tvoje momentalni IAS a od ni si omezeni odvodit. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | | Re: Re: Re: Re: Kvalita ATC reál vs virtuál ...- groundspeed ??? 10. 6. 2007 / 11:12 | |
|  | dÍK všem!
to lowmick ... tolik odpovědí a skoro každá jiná! 
no, jsem z toho moudrej jen napůl.
Nejlogičtější se mi (logicky) jeví odpověď Matese. Neřeší to ale tu situaci, kdy na přiblížení v proudu jiných letadel ATC zpomaloval pod (aktuální s ohledem na malý protivítr) pádovku daného typu... Ale to jistě není standard.
Zatím to chápu: ATC používá v komunikaci IAS (a pro letadla na kursech proti větru by si tak nějak podle jejich typu či kategorie měl minimálky hlídat)
Nebo jsem vedle? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | | Re: Re: Re: Re: Re: Kvalita ATC reál vs virtuál ...- groundspeed ??? 10. 6. 2007 / 11:15 | |
|  | | Jak tady psal Mates i Lowmick - vítr je Ti jedno řídíš se podle IAS. řídící zřejmě neznal pádovku tak letadlo poslal nechtěně k zemi. Vítr tu v příkazech nehraje roli. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kvalita ATC reál vs virtuál ...- groundspeed ??? 10. 6. 2007 / 20:37 | |
|  | Tak jen potvrzuji, řídící vždy používá buďto IAS nebo Mach, podle toho jak je letadlo vysoko.
Jinak já bych hlavně zmínil, že přestože řídící by měl znát typy a výkony letadel, tak
a) neumí to u všech
b) nezná další situaci na palubě, která to ovlivňuje (naložení, teplota okolního vzduchu atd...).
Důsledkem toho je, že řídící nemá! zodpovědnost za znalost a klidně se může stát, že nařídí letadlu rychlost mimo jeho možnosti (zvláště ve vysokých hladinách při řízení Machovo číslem se to stane raz dva). Potom je povinnost pilota! oznámit, že není schopen tu danou rychlost držet a vyžádat si náhradní povolení... |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kvalita ATC reál vs virtuál ...- groundspeed ??? 11. 6. 2007 / 14:15 | |
|  | Díkes, konečně sem si jistej  |
| |
|
 |  |  |  |  |  | | Re: Re: Re: Re: Kvalita ATC reál vs virtuál ...- groundspeed ??? 10. 6. 2007 / 11:25 | |
|  | Piloti používaj jen IAS (pod FL245), GS je zajímá akorát při IVAO longhaulech, kdy jsou šťastný za každýho uzla do zad
|
| |
|
|