|  | |  | |  |  | | helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 16:16 |  | 
 |  |  |  |  |  |  | 
 
 | 
 |  |  | |  |  | | Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 16:56 |  | 
 |  |  |  |  |  |  | 
 
 | 
 |  |  | |  |  | | Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 17:05 |  | 
 |  |  |  | | Ten výboj to bude nějaká fotomontáž.Když nejsi spojenej se zemí tak  nemá kde přeskočit.JInak se takhle opravdu provádí inspekce na vvn vedení.Jednou dokonce takhle přejeli přes čáru do Rakouska. | 
 |  |  | 
 
 | 
 |  |  |  | |  |  | | Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 17:23 |  | 
 |  |  |  | | Hele, v čem je teda vtip? Chápu, není uzemněnej, ale to potom způsobí co? Proč ho to nespálí na uhel se táži? Je tady někdo kompetentní?  | 
 |  |  | 
 
 | 
 |  |  |  |  | |  |  | | Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 17:48 |  | 
 |  |  |  | | Je to tam napsany - vyrovnava se elektricky potencial. | 
 |  |  | 
 
 | 
 |  |  |  |  |  | |  |  | | Re: Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 18:14 |  | 
 |  |  |  | | Přesně tak, rozdíl potenciálů vzniká i ve vzduchu. Není i velký, ale je. Ta tyčka především zabrání, popálení, protože ten proud není nebezpečný, ale to jiskření má teplotu. Asi tak. 
 | 
 |  |  | 
 
 | 
 |  |  |  |  | |  |  | | Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 18:07 |  | 
 |  |  |  | | Protoze neprochazi proud, protoze nema kam. | 
 |  |  | 
 
 | 
 |  |  |  |  | |  |  | | Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 20:31 |  | 
 |  |  |  | | to iskrenie to je vybijanie statickej elektriny.Dobry kopanec z elektriny mozes dostat aj ked visis z vrtulnika a dotknes sa zeme.Zrejme ide o podmienky a dobu letu a dalsie veci,ktore ovplyvnuju na aku hodnotu sa dokaze ta masina nabit.Lietadla maju tzv.vybijace statickej elektriky na kridlach a stabilizatoroch.Su to take kefky.Vrtulniky neviem co maju.Asi takeho elektrikara,ktory ich pred pristatim vybije..... | 
 |  |  | 
 
 | 
 |  |  |  | |  |  | | Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 17:25 |  | 
 |  |  |  | | Nevim, nejsem elektrikář, ani elektronik.. Ale přijde mi, že to video ani v nejmenším fotomontáž není.. Proč by pak na sobě musel mít speciální oděv apod.. Btw.. Když vystoupíš z auta, který nemáš dobře uzemněný, taky dostaneš šlupku, ne.? Ta helikopotvora taky třeba není perfektně uzemněná, takže se asi "nabíjí", a vzhledem k tomu, že ten chlápek na ní sedí, tak asi přijímá část proudu z ní.. Tak možná proto tam přeskočí ta jiskra..
 | 
 |  |  | 
 
 | 
 |  |  |  |  | |  |  | | Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 18:08 |  | 
 |  |  |  | | V tom je právě ten fór, že ta helikoptéra není uzemněná. Kdyby byla, tak by to nemohli dělat. | 
 |  |  | 
 
 | 
 |  |  |  |  |  | |  |  | | Re: Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   16. 6. 2007 / 11:36 |  | 
 |  |  |  | | Ono kdyby byla helikoptéra uzemněná, tak by měla strašně malej akční rádius  | 
 |  |  | 
 
 | 
 |  |  |  |  |  |  | |  |  | | Re: Re: Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   16. 6. 2007 / 23:53 |  | 
 |  |  |  | | Mohla by tahat kabel, aby se uzemnila. Ale chodily by stížnosti od poškozenejch, co dostali pohlavek.  | 
 |  |  | 
 
 | 
 |  |  |  |  |  |  |  | |  |  | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   17. 6. 2007 / 08:57 |  | 
 |  |  |  | | No nevim, to by se ten vrtulník nesměl přiblížit k naší jisté městské čtvrti, pilot by riskoval svůj život a ztrátu heliny několikanásobným překročením MTOW  | 
 |  |  | 
 
 | 
 |  |  |  |  | |  |  | | Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 18:08 |  | 
 |  |  |  | | Taky nejsem elektrikář, ale nebude to tím, že když vystoupíš ty se uzemníš, ale auto je stále špatně uzemněné ? | 
 |  |  | 
 
 | 
 |  |  |  | |  |  | | Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 18:17 |  | 
 |  |  |  | | Hehe, ten výboj rozhodně není fotomontáž. Vyrovnává se elektrický, respektive elektrostatický potenciál dvou nabitých objektů. Nejsem přes elektriku, abych to mohl vysvětlit odborně, ale vidím to takhle: Vrtulník ve vzduchu je elektricky nabitý předmět. Nevím, jestli se nějak navenek projevuje to, že má generátory střídavého i stejnosměrného proudu, ale co hlavně - listy rotoru protínající vzduch obrovskou rychlostí produkují šílený elektrostatický náboj. Ten se nejdříve musí vybít. A chlápek si může vybrat: Buď to půjde přes něj, když se chytí packou, nebo si vezme ten drát spojený s kostrou vrtulníku. Druhá možnost se asi osvědčila víc.  Tohle ale není jen záležitost drátů elektrického vedení. Když vrtulník přistává na lodi, je to to samé.
 | 
 |  |  | 
 
 | 
 |  |  |  |  | |  |  | | Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 18:21 |  | 
 |  |  |  |  |  |  | 
 
 | 
 |  |  |  | |  |  | | Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 18:20 |  | 
 |  |  |  | | Žádná fotomontáž to není, takhle se to fakt normálně dělá  Když se ta helina přiblíží k VN drátu, ten maník ji uvede na stejný potenciál jako je to VN (vysoké napětí)- ten prut co drží v ruce je vodivým lankem spojenej s vrtulníkem a proud toho výboje prochází tím lankem, né maníkem. Vzduch není ideální izolant - proto to jikří a proud teče z toho VN kabelu přes prut a vrtulník do okolního vzduchu. Zároveň s prutem si tam cvakne druhé pevné lano - spojí natvrdo helikoptéru s VN vedením a jsou na stejném potenciálu, prut odloží a může bez obav přelízt na to vedení. Kdyby v tom momentě přelízání nebyla mašina a to VN propojené, spadne dolů lidskej škvarek. Pak se zase musí spojit tím prutem s helinou, aby mohl odpojit to pevné lano s karabinou a ona mohla poodletět. To samé když se vrací - postup je stejný. | 
 |  |  | 
 
 | 
 |  |  |  |  | |  |  | | Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 18:23 |  | 
 |  |  |  | | To jsem si ten komentář mohl ušetřit.  | 
 |  |  | 
 
 | 
 |  |  |  |  |  | |  |  | | Re: Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 18:31 |  | 
 |  |  |  | | Já taky  | 
 |  |  | 
 
 | 
 |  |  |  |  | |  |  | | Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 22:49 |  | 
 |  |  |  | | No, je ale zajímavé, že tam pak leze a dotýká se 2 drátů zároveň. Znamená to, že v nich je stejný proud, tedy  (pólově) tak, že to nezkratuje? Vím, přikládal tam nějakou (vypadalo to kovově) plošinku, kterou zahákl o oba dráty, ale nic se nestalo a tudíž nepředpokládám, že by to nějak zkratovalo to vedení. Jak je to teda s těmi dráty? Jaké proud tam teče? a co se stane, když se spojí?  | 
 |  |  | 
 
 | 
 |  |  |  |  |  | |  |  | | Re: Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 22:57 |  | 
 |  |  |  | | ty dva dráty jsou tzv. jena fáze a jsou vlastně galvanicky propojeny, jinak by ho to určitě zabilo. | 
 |  |  | 
 
 | 
 |  |  |  |  |  |  | |  |  | | Re: Re: Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 23:09 |  | 
 |  |  |  | | No právě, mě zajímá, proč se tam nic nestane, když to spojí nebo co se stane z fyzikálního hlediska, že prostě nedojde k tomu klasickému známému ničivému zkratu? Totéž je k vidění, když se pracuje na trolejovém vedení (např. u vlaků), kdy takovou tyč zaháknou o trolej a drátem spojí se zemí (kolejnicí) a od určité vzdálenosti na to v pohodě můžou šahat  Trošku mi to nejde do hlavy  | 
 |  |  | 
 
 | 
 |  |  |  |  |  |  |  | |  |  | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 23:40 |  | 
 |  |  |  | | Miki Ti na to odpověděl. Ty 2 dráty jsou jedna fáze, tzn. v jednom teče to samé, co ve druhém. Na těch druhých dvou drátech naproti leze jiný chlápek. Aby se stalo to, co očekáváš, museli by se ti 2 během práce na drátech sblížit.  Takhle to máš na všech stožárech, s tím rozdílem, že u nás v polích stačí jeden drát, zatímco někde v nedostupné divočině to asi raději vedou ve dvou drátech, kdyby se s jedním něco stalo, ať není celé město týden bez proudu. | 
 |  |  | 
 
 | 
 |  |  |  |  |  |  |  |  | |  |  | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 23:58 |  | 
 |  |  |  | | I u nás se to vedou ve dvou drátech.. 
 Tže ja HK divočina..?
    sry DEJVe..    | 
 |  |  | 
 
 | 
 |  |  |  |  |  |  |  |  | |  |  | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   16. 6. 2007 / 10:06 |  | 
 |  |  |  | | Dva dráty tam nejsou kvůli zálohování, kdyby jeden praskl, ale proto, že se jedná o vedení ZVN (zvlášť vysokého napětí) a uspořádání více vodičů pro jednu fázi odstraní či zmenší koronu - zrovnoměrní elektromagnetické pole okolo vodičů. Kdyby jeden drát praskl, mohl by se dotknout země či konstrukce stožáru a stejně by došlo k vypnutí. U nás se to používá u vedení vvn - 400 kV, tam jsou uspořádány tři vodiče do trojúhelníku pro jednu fázi. Ostatní zde již bylo rozebíráno. Helikopotvora je izolovaná od země a výboj, který nastává při přiblížení je jev při uvedení vodiče a helikoptéry na stejný potenciál. A lepší, když to projde drátem než maníkem, který dělá údržbu. Asi by spadl.
 Zkratování a uzemnění vodičů při údržbě trolejového vedení je jeden z bodů zajištění pracoviště pro bezpečnou práci. Dělá se na všech venkovních vedeních, tedy i při pracech na distribuční síti od hladiny napětí vn. Je to pět bodů zajištění pracoviště:
 
 vypni
 zajisti
 odzkoušej
 uzemni a zkratuj
 odděl živé části od neživých (části pod napětím od ostatních)
 
 Spojením se zemí, tj. uvedením na stejný potenciál jako má země, se chrání proti atmosférickým výbojům a naindukovaným napětím do vedení. Kdyby pár km dále práskl do vedení blesk, tak uzemnění vodičů svede toto napětí do země a nepozabíjí montéry, kteří na vedení dělají. Také chrání před možným chybným zapnutím vedení při údržbě. Před zapnutím vedení se musí uzemnění a zkraty odmontovat, jinak by z toho byl pěkný ohňostroj.
 
 Aby v té divočině na videu toto nemuseli dělat, asi by to trvalo déle naž vlastní údržba, tak provádějí údržbu pod napětím. Pak ani nemusí vypínat a přerušovat dodávku energie.
 | 
 |  |  | 
 
 | 
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | |  |  | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   16. 6. 2007 / 15:26 |  | 
 |  |  |  | | Teraz som sa bavil s odbornikmi priamo od fachu,takze skusim oponovat na to , ze to je pod prudom.Takze nie je to pod prudom. Nejaky usekovy dispecer vypne urcity usek vedenia aby si tam ti chlapci mohli zadovadet.Samozrejme, ze je to vsetko dohodnute......asi. U nas su na to specialne plosiny, ked je treba nejaky fyzicky zasah,i ked neviem ako by dosli s plosinou napriklad v priesmyku za Strecnom na vysoke vedenie,ktore je v 60stupnovom stupani.
 No a kontroly vedeni sa u nas robia termoviziou,takze asi mame modernejsiu technologiu....zrejme.
 | 
 |  |  | 
 
 | 
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | |  |  | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   17. 6. 2007 / 08:44 |  | 
 |  |  |  | | No, nevim, kdo byl ten odbornik o fachu, zrejme nejaky elektrikar, ktery vymenuje pojistky a opravje vypinace. (lidi od fochu t.j. tech, kteri mohou provadet prace na VVN pod napetim je u nas cca 50) Samozrejme ze se nektere prace na VN a VVN provadeji i pod napetim. Jedna se hlavne o vymenu izolatoru, pri vymene nosnych lan se vedeni vypina. V nekterych reakcich si autori trochu pletou NN, VN, VVN, z toho prameni rozpory, ktere se zde objevly. Kazde napeti se totiz chova jinak a proto se k PPN (prace pod napetim) musi take jinak pristupovat. Pekny clanek s popisem jak to lze delat i bez vrtulniku : http://www.volny.cz/casopis.energetika/e_0606_3.html | 
 |  |  | 
 
 | 
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | |  |  | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   17. 6. 2007 / 21:57 |  | 
 |  |  |  | | Tak hned som to odoslal "odbornikovi" na energetiku , ktory sa asi podivi.A ten odbornik naozaj robi v energetike. | 
 |  |  | 
 
 | 
 |  |  |  |  |  |  |  | |  |  | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   16. 6. 2007 / 01:43 |  | 
 |  |  |  | | Když se spojí tyč s trolejí a kolejnicí je to vedení 100% už vyplé. Dává se to jako pojistka, kdyby tu trolej náhodou chtěl někdo omylem zapnout. 
 Kdyby to totiž nebylo vyplé tak by to byly jiné blesky než ty prskavky v tom videu
  | 
 |  |  | 
 
 | 
 |  |  |  |  |  |  |  |  | |  |  | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   16. 6. 2007 / 12:27 |  | 
 |  |  |  | | Já si myslím že to klidně může být zapnutý.. Viděl jsem dokument o amících jak opravovali nějaký vedení normálne z auta z plošiny..Jen tam prostě všude měli pogumovaný povrchy a nějaký speciální rukavice a boty a určitě to bylo nějak jištěný a ja nerozumím tomu jak,ale veřím že to prostě jde dělat i pri nevypnutém vedení..   | 
 |  |  | 
 
 | 
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | |  |  | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   16. 6. 2007 / 20:10 |  | 
 |  |  |  | | Ale jo nějaké práce na zpnutém vedení jdou ale nejde vyzkratovávat zapnuté vedení přes trolej a kolej. To by byly blesky jak sviňa. | 
 |  |  | 
 
 | 
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | |  |  | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   16. 6. 2007 / 20:28 |  | 
 |  |  |  | | Jak říkal jeden kamarád... "Jiskřičkýýýý!!!"  | 
 |  |  | 
 
 | 
 |  |  | |  |  | | Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 17:59 |  | 
 |  |  |  | | Nedovedu si dost dobře představit výši finační odměny, za kterou by mě na ty dráty motivovali jít  | 
 |  |  | 
 
 | 
 |  |  |  | |  |  | | Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   16. 6. 2007 / 00:12 |  | 
 |  |  |  | | No, já bych byl radši jejich "taxikářem"  | 
 |  |  | 
 
 | 
 |  |  | |  |  | | Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   16. 6. 2007 / 09:35 |  | 
 |  |  |  | | To je uzasny! 
 Mel bych par dotazu na mistni odborniky...
 
 - jak se ti borci co utikali takto do Rakouska dostavali pres jednotlive stozary vvn ktere jsou uzemene? Vzhledem k tomu, ze vsechny stozary u nas maji lana podvesena pod rameny, museli na tech lanech ruckovat...
 
 - pokud zminovane video neni upravovane jak uvadite, co je to za masinu ta helikoptera, ze je slyset vyboj stat. energie a cvakani klesti a kovovych rozperek a neni slyset ani motor ani vrtule? Nejaka specialne upravena verze s odhlucnenym chodem pro nataceni u filmu?
 
 Dik
 V.
 | 
 |  |  | 
 
 | 
 |  |  |  | |  |  | | Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   16. 6. 2007 / 11:47 |  | 
 |  |  |  | | Ti co prchali do Rakouska neviseli pokud vím na fázi, oni se vezli po ocelovém laně co je až nahoře - samostatně - jde souběžně s vedením, je vodivě spojeno se zemí a stožáry a funguje jako hromosvod při bouřkách. Není v něm napětí. Každopádně vylézt na něj a nepřiblížit se k VN musel být sakra adrenalin. 
 Ohledně videa - zvuk bude jistě dodělávanej, v kravále té helikoptéry by určitě žádné prskance ani cvakání kleští nenatočili
  | 
 |  |  | 
 
 | 
 |  |  |  | |  |  | | Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   16. 6. 2007 / 12:02 |  | 
 |  |  |  | | To video je úryvek z IMAX Straight Up - Helicopters in Action. A jako u všech IMAXů je každý záběr a každý zvuk skoro umělecké dílo. V Mikrokosmosu jsme taky slyšeli, jak mravenci ťapkají, ačkoliv normálně je neslyšíme ani když nám vlezou do ucha..  | 
 |  |  | 
 
 | 
 |  |  |  | |  |  | | Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   17. 6. 2007 / 08:46 |  | 
 |  |  |  |  |  |  | 
 
 | 
 |