|  |  | Intersection 16. 9. 2003 / 16:09 | napis |
|  | Moze mi niekto vysvetlit, co to znamena Intersection ?
Je tym zabordelovana cela mapa, ale inac tomu nerozumiem. Nema to frekvenciu, nic to neprijima ani nevysiela.
Aky to ma zmysel a ucel ???
Ma to nieco spolocne s VOR ???
Aky je rozdiel medzi VOR a VOR/DME ???
Peter
|
| |
|
 |  |  | Re: Intersection 16. 9. 2003 / 16:22 | |
|  | Je to mysleny bod ktery ma pevne dane jmeno a zemepisne souradnice. Letove trasy jsou pak definovany jako spojnice techto intersection.
VOR je radiomajak slouzici k pristrojove navigaci. Spolecne to ma to, ze letova trasa samozrejme muze koncit radiomajakem a to budto typu VOR nebo NDB. Rozdil mezi obema typy je v tom, ze u majaku NDB jsi na pristrojich schopen urcit pouze primy smer k majaku, kdezto u majaku VOR jsi schopen urcit libovolny kurz v majaku.
DME je treti typ majaku, z jehoz signalu ti pristroje dokazou urcit tvou vzdalenost od nej. Ten se casto zdruzuje s VOR majakem, proto oznaceni VOR/DME.
Stejnym znacenim se pak oznacuje i pristrojove priblizeni k pristavaci draze pomoci map a udaju z majaku VOR a DME.
Vice si precti na http://www.volny.cz/satcocz v sekci skolicka...
|
| |
|
 |  |  | Re: Intersection 16. 9. 2003 / 16:25 | PavelS |
|  | Intersection = vymyšlený navigační bod, definovaný buď vzdálenostmi a radiálami od VOR nebo prostě jen zeměpisnými souřadnicemi a vyznačený na leteckých mapách.
Slouží k navigaci, především dle palubních navigačních počítačů, t.j. nelze ho "naladit" na žádné frekvenci ( na zemi není v tom místě žádný vysilač ani nic.
S VOR to má společné jen to, že to slouží k letecké navigaci. Protože navigačních bodů je potřeba hrozně moc, tak stavět všude VORy je nesmysl, tak se od cca 1970 zavádějí houfně tyto body všude v civilizovaném světě. Protože většina velkých letadel létá dle palubních počítačů a ne jen dle VOR/DME navigace, tak to nevadí.
VOR je maják, co vysílá na UKV frekvenci (108-118MHz) a - když to hodně zjednoduším - tak ukazuje směr letu.
DME nemá s VOR nic společného, kromě toho, že bývá umístěno na stejném místě, ale nemusí. Je to dálkoměr, čili zařízení, které udává vzdálenost letadla od majáku ( fyzicky je to taková roura ) ). Další vysvětlování asi přesahuje rozsah této odpovědi.
|
| |
|
 |  |  | Re: Intersection 16. 9. 2003 / 20:15 | Stanislav Moravek |
|  | Vsak si je muzes vypnout, kdyz ti prekazeji. Dela to jeden z tech buttonku nad mapou. |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Intersection 17. 9. 2003 / 08:52 | napis |
|  | Dakujem za vsetky odpovede a myslel som si presne to, co ste mi odpisali, ze je to len "bezvyznamny" navigacny bod. Ale budme realisti, kto z Vas v skutocnosti vyuzie v FSke tieto navigacne body ? ))
Je jasne, ze tie body mam vypnute, len ma to zaujimalo.
Peter
|
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Intersection 17. 9. 2003 / 11:16 | |
|  | V pripade IFR letani bych si dovolil nesouhlasit s bezvyznamnym navigacnim bodem - prave naopak. Vzdusny prostor je usporadan podobne jako pozemni dalnice a silnice (airways) a krizeni techto tras je oznacovano jako intersection. Trasy jsou vetsinou oznacovany jako V-241 (Victor) nebo J-45 podle toho pro jakou letovou hladinu (a jake typy letadel jsou urceny). Intersections maji pomerne exoticke nazvy (KONBA). Aby nedochazelo ke kolizim letadel, ktera leti na dane trase ve stejny okamzik, je kazda trasa rozdelena na letove hladiny s tim, ze podle smeru letu ma letadlo pridelenu urcitou letovou hladinu - 0-179° vetsinou liche tisice stop 180-359° vetsinou sude tisice stop (od FL330 se to pocita jinak, ale to uz bych byl moc podrobny).
No a protoze motto FS je as real as it gets (tak realne, jak jen je mozne) a protoze realne aerolinky planuji trasy podle airways a intersection, tak se objevuji i na mapach ve FS. V realu je cca 90% navigacnich bodu intersections. Soucasti pripravy na let je i programovani palubniho pocitace (FMS), kdy pilot zadava do pocitace prave nazvy intersection a pocitac mu vyhleda odpovidajici airways.
Problem s VOR a NDB je jejich kratky dosah, coz na pevnine nevadi, ale uz nejaky ten rok litaji letadla pres oceany a tam by vystavba site radiomajaku pro leteckou navigaci byla trochu problematicka. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Intersection 17. 9. 2003 / 12:26 | |
|  | Jen tě trošku doplním, aby nevznikl mylný názor, že si pilot sedne do kokpitu a hodinu tam buší do FMC třeba 12-ti hodinový let. V databázi FMC je to už dávno vloženo, včetně různých variant a pilot na základě aktuální navigační přípravy, na základě aktuálního počasí po trati, jen tu danou trať vyvolá. A stačí mu pro to jen několik údajů o názvu tratě. Jsou to tzv. company routes.
Toto jde udělat v simu jen pod podmínkou, že danou trať už tam máš nebo ji někde sosneš. Jinak ji tam holt naboucháš. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Intersection 17. 9. 2003 / 12:52 | kamil |
|  | Opps, zapomnel jsem se pod svuj prispevek podepsat, sorry.
Jeste doplnim, ze sve databaze airways a navigacni body pro FS Navigator, DF737, PSS A320 Pro, ... muzete zdarma aktualizovat z:
www.navdata.com |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Intersection 19. 9. 2003 / 15:22 | |
|  | Kamile,
přesto, že jsi ve druhé větě přesně definoval pojem Intersection, v dalších odstavcích už ho trochu rozostřuješ, ale nic ve zlým, spousta lidí to nahlíží podobným způsobem....
Intersection - křížení letových tras (airways), může být i v místě, kde je radiomaják či jiné navigační zařízení. Obecný úzus je takový, že za intersection se berou body, kde se kříží airways a kde zároveň není radionavigační zařízení. Ostatní body na airway se nazývají waypoints. Dalším druhem "intersections" jsou tzv. fixy (například EKROT je klasický fix, neleží ani na airway ani se v něm tudíž nekříží žadné letové trasy, slouží jako fix pro přiblížení na LKKB). Vzhledem k tomu, že obecně jsou ve všech mapách (papírových i elektronických) tyto různé navigační body v jedné vrstvě, je obtížné je od sebe odseparovat. Řeší to především přibližovací plánky a en-route mapy, které si pro své účely berou jenom pro ně potřebné body.
To, co píše Tomáš, tak se jedná především o waypoints a intersection, pomocí nichž je definován airway. Většina FMC systémů pro programování letového plánu funguje tak, že zadáš airway identifikátor (např. UL984) a koncový bod (intersection), kde přecházíš na jinou airway (např. DONAD). Možná jsem nezvolil zrovna transparentní příklad, protože DONAD je zároveň i fix (slouží jako koncový bod SIDu z LKPR), ale budiž. FMC ze své databáze doplní veškeré waypoints, které leží v daném úseku na trati.
Snad jsem trochu osvětlil odlišnosti jednotlivých pojmů, a nikoliv naopak Společné je jim všem to, že jejich polohu nejčastěji určujeme pomocí koordinátů ze souřadnicového systému (myslím, ale opravte mě, pokud se mýlím, že se jedná o souřadnicový systém pro GPS). Většina fixů a intersections se dá samozřejmě definovat pomocí radiálu od/k VORu a DME, nebo průsečíku radiálů od/ke dvěma VORům (výjimečně i k NDB, ale zatím jsem to neviděl) jak psal tuším Pavel Svoboda. Tato druhá definice se velmi dobře hodí pro IFR létání bez FMC a vřele doporučuji najít si v AIPu stránku, kde je toto definováno pro fixy v TMA Praha!
Karel |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Intersection 19. 9. 2003 / 15:37 | PavelS |
|  | Teda ty tady dáváš sodu )
Mimochodem myslím, že část bodů lze definovat vzdáleností a radiálou VOR ( je na to tabulka ) a část bodů nelze.
Ty druhé jsou dány právě jen zeměpisnými souřadnicemi.
Tyto body jsou pak uváděny pouze na mapách určených pro tzv. R-NAV, čili prostorovou navigaci ( t.j. za použití FMC a podobných vymožeností ). Body definovány radiálou a vzdáleností jsou na mapách pro NON R-NAV.
Píšu to tady - bez nároku na absolutní přesnost - jen proto, že se tyto pojmy ( R-NAV, NON R-NAV , atp. ) často vyskytují a hodně lidí v tom nemá úplně jasno. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Intersection 19. 9. 2003 / 15:44 | |
|  | "Mimochodem myslím, že část bodů lze definovat vzdáleností a radiálou VOR ( je na to tabulka ) a část bodů nelze"
bezpochyby, Pavle, jestli to nebylo z mého posledního odstavce zřejmé, pak se omlouvám.
Do podrobností typu R-NAV a NON R-NAV (respektive NAV? jsem se nechtěl pouštět.
Karel |
| |
|
|