|  |  | Sudá,Lichá,TL,TA 4. 9. 2007 / 15:55 | |
|  | Chtel bych se zeptat, jak to je s temi Sudymi a Lichymi hladinami..jestli se pocita 1.cast trate nebo zemepisna poloha letist, a za druhe jak se pouzivaji TA a TL...jako myslim k cemu to je v praktickem vyuziti... |
| |
|
 |  |  | Re: Sudá,Lichá,TL,TA 4. 9. 2007 / 16:12 | |
|  | na západ hladiny sudé (060,080,100 atd). na východ liché (050, 070 ....) pro VFR lety púlené - západ (.... 065, 085) východ (...055 075 095)
|
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Sudá,Lichá,TL,TA 4. 9. 2007 / 21:01 | |
|  | Dodal bych pár důležitých drobností:
1.) Rozdělení na východ/západ je brán podle magnetic track a to v rozmezí 0°-179° (východ) a 180° - 359° (západ) (všechno včetně)
2.) Tohle pravidlo se země od země liší, ale většinou platí že do 3000ft AMSL se může letět defacto jakkoliv - nejen mimo sudé/liché, ale defacto v jakékoliv výšce.
3.) Krom výjimek jako změna východ/západ na sever/jih ještě existují země (jako např. UK), kde se používá kvadrantový systém.
4.) A pokud tohle všechno dodržíte, tak vězte, že pokud poletíte IFR, tak to stejně letí všechno brzo komínem ;o), protože každá trať má uvedenou výšku, kterou je možné pro ni použít. Ta je dána jednak jako minimální (tzv. MEA - minimum enroute altitude), pak jako rozmezí (upper/lower, ...) a v neposlední řadě i jak se liší od daného pravidla např. východ/západ. Dobré enroute mapy (Jeppesen) mají pro tyhle případy jednoduchou symboliku (šipečky a písmena), u Navigraph verze jsem to bohužel nenašel (možná se to změnilo od doby co jsem je zkoušel). U každé tratě pak vidíte nejenom jestli je jednosměrná, ale taky jestli letět sudou nebo lichou + výše uvedená omezení. |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Sudá,Lichá,TL,TA 4. 9. 2007 / 21:07 | |
|  | Ještě drobnost, sice zmíněná, ale zaslouží si zdůraznění - magnetic track se týká každého legu dané trati, nikoliv spojnice letiště-letiště. Leckdy se tak stane, že je se změnou kurzu v rámci letu po trati nutné změnit i hladinu (i když dobře navržené tratě mění v definici orientaci pro zachování hladiny v používaných směrech). Dělá se to pak tak, že se v letovém plánu uvede místo kde ke změně dochází, aktuální rychlost a nová výška. Např. LANUX/N0360F350 znamená, že v bodě LANUX přechází letadlo při rychlosti 360kt TAS (!) do letové hladiny 350. Stejně se ostatně řeší i step climby nevynucené změnou systému sudá/lichá, přechod z/do RVSM nebo MNPS prostoru a další situace.
Samozřejmě ne vždy to musí být tak striktní, viz příspěvek Markyho na IVAO fóru. |
| |
|
 |  |  | Re: Sudá,Lichá,TL,TA 4. 9. 2007 / 16:15 | |
|  | | |
|
 |  |  | Re: Sudá,Lichá,TL,TA 4. 9. 2007 / 16:16 | |
|  | Takže o hladinách sa marky rozpísal tu: http://ivaocz.virtualskies.net/forum/viewtopic.php?t=537
TA - transition altitude - prevodná výška, v stúpaní keď dosiahneš túto výšku a stúpaš ďalej tak meníš nastavenie výškomera z lokálneho QNH na QNE=1013,25hPa.
TL - transition level - prevodná hladina. Je to presne opačne. Keď klesáš, tak v tejto hladine meníš nastavenie výškomera z QNE na lokálne QNH.
TL je vždy vyššie ako TA. Vertikálna vzdialenosť medzi nimi sa volá transition layer. |
| |
|
 |  |  | Re: Sudá,Lichá,TL,TA 4. 9. 2007 / 16:22 | |
|  | suda a licha - to uz ti vicemene odpovedeli ... 
TL a TA .. to souvisi s tim, ze zatimco na letisti a do urcite vysky nad nim (to se lisi stat od statu a letiste od letiste) letas s vyskomerem nastavenym na QNH toho letiste. ve vyssi vysce nastavujes QNH "obecne" - 1013 (resp. altimter 2992 podle US systemu).
Takze kdyz vzletnes tak do vysky TA mas na vyskomeru nastaveny tlak letiste a vysku pocitac na feety. kdyz prekrocis TA tak na vyskomeru nastavis QNH 1013 a dal uz vysky pocitac na hladiny - FL60, FL70, atd.
kdyz pristavas , tak mas nejdriv FL a kdyz prekorics TL, tak prestelujes vyskomer na tlak letiste a dal uz se vysky berou ve feetech "normalne"...
(takovy maly jubilejni 10000 prispevek na periskopu) |
| |
|
 |  |  | Re: Sudá,Lichá,TL,TA 4. 9. 2007 / 16:24 | |
|  | Jenom tak mě napadlo,když už jsme u těch FL.Jak to funguje když letí např letadlo z Evropy přes Rusko,tak se po přelétnutí do Ruského FIRu musí provést nějaká korekce FL aby to souhlasilo s Ruským metrickým systémem? |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Sudá,Lichá,TL,TA 4. 9. 2007 / 16:31 | |
|  | Přesně tak. Návod je na Vatsimu v sekci školička. |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Sudá,Lichá,TL,TA 4. 9. 2007 / 18:22 | |
|  | Takisto ked leti lietadlo do francuzka, kde maju parne a neparne FL rozdelene nie vychod-zapad ale sever-juh. |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Sudá,Lichá,TL,TA 4. 9. 2007 / 18:26 | |
|  | Onehdy sem se snazil najit nejaky dokument, ktery by mel jasne definovano, ktere zeme pouzivaji N-S system misto klasickeho E-W, no a nasel sem jeden jediny na vatsimu tusim, kde bylo napsano jen mimochodem, ze tento system pouzivaji Italie, Francie, Portugalsko a Spanelsko. Myslim, ze se tahle informace muze nekomu hodit. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Sudá,Lichá,TL,TA 4. 9. 2007 / 19:24 | |
|  | No ono je to celkem logicke, kdyz nektera zeme bude mit 5km na sirku a 150km na dylku, tak by bylo celkem o hubu mit E-W  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Sudá,Lichá,TL,TA 4. 9. 2007 / 19:33 | |
|  | A co Norsko?Myslím že docela zapadá 5km na šířku 150km na délku .. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Sudá,Lichá,TL,TA 5. 9. 2007 / 00:09 | |
|  | Ja sem ale nelamentoval na tim, proc to tak je, jen sem se chtel dopidit toho, kde se to tedy vsude po Evrope pouziva. Nikde sem to totiz jasne a pohromade nenasel. Nemuze sem nekdo napsat, ktere zeme pouzivaji North-South system, at je v tom jasno? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sudá,Lichá,TL,TA 5. 9. 2007 / 01:58 | |
|  | Tak vidím, že mně nikdo důkladně nečte, tak to zdůrazním ještě jednou a tentokrát na plná ústa ;o)
Něco jako "země, co používají N/S systém" v reálném IFR provozu neexistuje, osobně bych to nazval zažitým (zlo)zvykem uvedeným jako zjednodušení pro IVAO/VATSIM. Jedinou výjimkou v rozumném okolí je tuším Izrael. Naproti tomu ale existuje systém značení tratí (viz zmiňovaný Jeppesen), kdy jsou výjimky ze standardního E/W systému uváděny jako dodatečná informace ke každému segmentu. Výjimky jsou častější v zemích, kde je dominantní N/S provoz (Itálie, Francie, Švýcarsko, Španělsko, Portugalsko, Maroko, ...), které sousedí s Oceanic prostory, non-RVSM prostory, apod. Není náhoda, že země označované jako mající N/S systém mají těchto výjimek mnohem více než ostatní. Pořád jsou to ale jen výjimky - tzn. neoznačené tratě dodržují klasický E/W systém.
Čili - jediná správná cesta je vzít do ruky enroute mapu (Jeppesen pokud možno) a tam se zkuste zakoukat na označení tratí. V místech kde jsou výjimky je malá šipečka a u ní písmeno A (lichá hladina) nebo B (sudá hladina). Podle směru šipky se pak uvedená hladina aplikuje. Pokud to někdo nechce tímto způsobem řešit, pak nezbývá než považovat výše uvedené země za N/S a podle toho letět, což samozřejmě v mnoha případech povede ke konfliktům. Samozřejmě rovněž podle odborné úrovně dotyčných řídících a pilotů v daném prostoru. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sudá,Lichá,TL,TA 5. 9. 2007 / 02:32 | |
|  | No, myslim, ze takovehle planovani je tedy pro potreby site trosku zcestne, uz proto, ze 99% pilotu o tomhle deleni ani nevi a tudiz podle toho nelita. Dalsi vec, nevim, kde bych se k tem jeppikum, ve kterych rikas, ze je to rozumne zaznamenano, normalne dostal, pokud nepocitam nedavnou nabidku TVS. A navic, pokud bych mel takhle planovat kazdy let, ze kazdych 5 minut zmenim hladinu, tak nedelam nic jinyho, nez planuju. Na tohle maji spolecnosti cas a lidi v realu, ale na sit to nevidim moc stastne.
Takze se nedivim, ze sem nasel akorat zminky o konkretnich zemich, kde se to vesmes hodi na vetsinu trati, je dobre tedy vedet, ze se to v realu dela systemem co trat to jina hladina, ale pravdepodobne to uz nekdo zjednodusil pro ucely site timto zpusobem.
Diky za objasneni. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Sudá,Lichá,TL,TA 5. 9. 2007 / 02:41 | |
|  | Platí ještě jedna věc - tratě navržené routefinderem vedou většinou korektně tak, že se hladina v průběhu nemění, nebo se mění většinou jen na hranicích FIRů. Ty země které jsem zmiňoval patří mezi ty, na kterých je třeba si dát záležet.
Ale jinak k tomu co je a co není zcestné - rozhodně neplatí, že bys měnil každých 5 minut hladinu, viz výše. Co je ale právě problém je fakt, že neexistuje jasné pravidlo. Výsledkem je, že zejména pokud není pokrytí, není problém se potkat v protisměru s někým, kdo nemá ponětí ani o výjimkách, natož o hladině pro konkrétní segment trati. Škoda, že se tímto pravidlem právě s ohledem na nedostupnost map nemůže stát ten reálný svět. Když byly enrouty v PDFkách dostupné na DAFIFu, tak to nikoho nezajímalo a teď už je pozdě  |
| |
|
|