FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je sobota 20. 12. 2025, svátek má Dagmar Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Jeden z L-39 ze dne NATO je poškozený spátky v Ostravě Jeden příspěvek | Celý strom
Jeden z L-39 ze dne NATO je poškozený spátky v Ostravě   16. 9. 2007 / 19:13
FSPilot   
Teď to bylo na ČT1, že při odletu o sebe 2 éra ťukly a vrátily se spátky na LKMT. Jeden už odletěl spátky na svou základnu a druhý zůstal na LKMT a ostatní éra nesmí do vzduchu. Zítra tam budu, pokusím se zjistit něco víc
   Seznam příspěvků  

Re: Jeden z L-39 ze dne NATO je poškozený spátky v Ostravě   16. 9. 2007 / 19:17
Lowmick   
Co ten globemaster a plameny od motoru? Resili to nejak Amici nebo v klidku odleteli?
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Jeden z L-39 ze dne NATO je poškozený spátky v Ostravě   16. 9. 2007 / 22:37
FSPilot   
No, nevypadalo to, že by je to nějak rozházelo... asi ten motor prohlídnou, ale toto by měl takový motor v pohodě vydržet
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Jeden z L-39 ze dne NATO je poškozený spátky v Ostravě   16. 9. 2007 / 22:45
Lowmick   
Ty plameny by mel motor vydrzet? Tak to pak jo...dobrej efekt...
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Jeden z L-39 ze dne NATO je poškozený spátky v Ostravě   16. 9. 2007 / 22:48
OK-PPT (AVP57T)   
To měl na forsáži.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Jeden z L-39 ze dne NATO je poškozený spátky v Ostravě   16. 9. 2007 / 22:55
FSPilot   
Tak když si vezmeš, že tam v těch místech je nadzvuková rychlost a teplota vzduchu okolo 700-800°C, tak nějaký krátkodobý plamínek to nemůže jen tak rozhodit. Spíš je třeba zkontrolovat, jestli nějaké lopatky neutrpěly nějaké poškození, jinak se tomu motoru až tak co nemá stát. Ony jsou konstruovány na přímý zásah docela dornýmě věcma. Jak jsem viděl testy z General motors jak do turbíny, co běžela na plný výkon házeli několik mražených kuřat, nebo normální mrtvé ptáky, bloky ledu a ten motor zarachotil a spokojeně bez nějakého delšího náznaku snížení výkonu vrčel dál, tak to jsem měl dost
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Jeden z L-39 ze dne NATO je poškozený spátky v Ostravě   16. 9. 2007 / 23:02
Lowmick   
Pockej tobe pri prechodu na reverz pripadaj plameny od turbiny ok? wow
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jeden z L-39 ze dne NATO je poškozený spátky v Ostravě   16. 9. 2007 / 23:14
FSPilot   
No, mluvil jsem s řídícím z LKMT a říkal, že např. srážky s ptáky jsou na LKMT víc než běžné, hlavně teď před zimou, kdy hejna cestujou od Jistebnických rybníků do okolí. Mě v cessně někdy není moc příjemně, jak mi před letadlem kličkuje třeba racek nebo nějaká tkaová potvora. To už jsem zažil néjednou, naštěstí jsem se mu vyhnul. A co se týče těch turbín, tak to video, co tu bylo s tou 757 bylo extrém, když ten motor prostě chytnul a byl v háji. Když se udělá takový krátký plamen za motorem, jak takový zážeh, tak to teoreticky tomu motoru po tepelné stránce nic neudělá. Jak sjem psal, max. by se mohlo stát, že se poškodí lopatky, tak je třeba to prohlédnout jinak je to v pohodě. Je tam vysoká teplota aty lopatky daný předmět rozsekají na drť a ta pak na konci za spalovací komorou prostě shoří a my uvidíme ten plamen. Jak jsem to viděl, tak se mnou cuklo, ale jak to bylo jen tak krátce a ani se nezměnil zvuk motoru, tak bylo vidět, že je vše v relativním pořádku To se neboj, ty motory vydrží takové věci, že člověku zůstává rozum stát
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Jeden z L-39 ze dne NATO je poškozený spátky v Ostravě   16. 9. 2007 / 23:39
Rychlokvaška
Ivoši, já vím, že mně už asi nebudeš mít rád, ale zase bych měl takovou poznámku, tentokrát už ne drobnost, ale poměrně dost zásadní technologickou záležitost. nepochybuju o tom, že jet engine vydrží leccos (a taky na druhou stranu paradoxně snadno nevydrží docela "prkotiny"), ale NADzvuková rychlost uvnitř ?
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jeden z L-39 ze dne NATO je poškozený spátky v Ostravě   17. 9. 2007 / 00:10
pseudoMates
Taky si nejsem jistej, jestli by srážka s ptákem "maximálně poškodila lopatky" a jinak by to bylo "docela v pohodě".. Přece jen, ten pták má nějakou svoji hmotnost a rychlost..
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jeden z L-39 ze dne NATO je poškozený spátky v Ostravě   17. 9. 2007 / 00:15
Rychlokvaška
Ale jo, ptáci nejsou taková tragédie...jednotlivé kousky řekněme do velikosti holuba nebo racka jsou pro moderní motory celkem ok. Notabene většina z nich se do maličkého jádra (kde mají šanci něco skutečně poškodit) stejně nedostane. Ale něco většího, nebo hlavně větší množství i blbých vrabců, to je velkej průšvih.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jeden z L-39 ze dne NATO je poškozený spátky v Ostravě   17. 9. 2007 / 00:25
Swordfish   
Moc pěkný článek na toto téma byl v časopise REVI-Su-22 a srážka s dravcem- i když ne do sání ale těsně pod rám kabiny.Podle fotografií celkem překvapivé následky.
Jinak Dejve zdravím a přeji mnoho úspěchů.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jeden z L-39 ze dne NATO je poškozený spátky v Ostravě   17. 9. 2007 / 02:47
milan
nojo..to by uz plamen zhasol a nehorelo by nic
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jeden z L-39 ze dne NATO je poškozený spátky v Ostravě   17. 9. 2007 / 08:48
FSPilot   
No podle toho, co jsem se zase naučil ze školy co jsme tak letem světem probrali motory, tak nám řekli, že na výstupní trysce se vzduch skutečně pohybuje mírně nadzvukovou rychlostí. Divím se, že zrovna ty se tomu tak divíš, protože třebas u křídla od Jumba v některých místech při vyšších rychlostech krátkodobě a v malých částech nad křídlem, kde je větší rychlost než dopředná taky dochází k občasnému překročení nadzvuku a to křídlo letadlo nepohání
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jeden z L-39 ze dne NATO je poškozený spátky v Ostravě   17. 9. 2007 / 23:44
Rychlokvaška
No já se tomu divím velmi, protože z toho mála co jsme tu letem světem o motorech probírali my, jsem nabyl dojmu, ze proudové motory se konstruují naprosto striktně tak, aby k překročení rychlosti zvuku právě NEdošlo a navíc pokud vstupní proudění již nadzvukové je, zpomaluje se na rychlost podzvukovou.

Ať už je to ve vstupu do motoru z důvodu funkčnosti kompresoru (není schopen zvládnout nadzvukové proudění), nebo před spalovací komorou z důvodu udržení stálého hoření, nebo před turbínou (z principu spalování, z podobných důvodů jako kompresor a taky z důvodu namáhání při vysokých teplotách). Jediným místem kde se proudění blíží rychlosti zvuku záměrně je ve výstupní konvergentní trysce u turbojetu, ale podotýkám že blíží nebo dosahuje, ne překračuje. Důsledky překročení by byly poměrně dalekosáhlé - od obrovské hlučnosti, po snížení efektivity v transient oblasti. Jediné zvýšení rychlosti se dosahuje zvýšením teploty (např. přídavným spalováním, pro které se ale opět rychlost musí kvůli hoření nejdříve zpomalit), protože při vyšší teplotě je i vyšší rychlost zvuku, čili proudění je stále podzvukové, nebo na úrovni rychlosti zvuku.

Tyhle pravidla platí pro všechny klasické turbo-jet, -fan, -shaft motory. Dokonce i pro famózní PW-J58 (JT11D) a zejména u těchto vojenských typů je soustava ve vstupním ústrojí zabezpečující uvedené parametry proudění velmi složitý komplex.

Místní překročení nadzvuku na křídle a tvorba rázových vln je úplně jiný problém a s motory bych řekl nijak nesouvisí. Krom toho taky není zrovna vítaným prvkem s dalšími nároky na konstrukci, změnu způsobu trimování, atd.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jeden z L-39 ze dne NATO je poškozený spátky v Ostravě   18. 9. 2007 / 08:29
FSPilot   
Já jsem neřek ani slovo o vzduchu s rychlostí zvuku při vstupním ústrojí, od toho zpomalení tam i jsou ty vysouvací části, koukal jsem na to u Concorda, nebo u MiGa 29, nebo to má třeba MiG 21 řešené vysouváním toho kužele vepředu apod., ale jak jsi psal o výstupní trysce. Je možné, že v tom, že se tam snaží konstruktéři dosáhnout podzvuku, ale zapřemýšlej. Bude nadzvukové letadlo pohánět proud vzduchu, který bude mít menší rychlost než letadlo? Já si myslím, že ne a tak obzvlášť u těch vojenských, kde to je vysoce nadzvukový samotný let ten proud na výstupní trysce musí být nadzvukový, jinak by to prostě nemohlo takovou rychlostí letět. To mi příjde jako logické a trošku bych to přirovnal ke kolům auta, když s nima nebudeš točit dost rychle, tak to auto tak rychle nemůže jet. Totéž už toho jetu, pokud z něj vzduch nebude vystupovat vyšší rychlostí než je rychlost letu, tak to letadlo už nemůže zrychlovat. To, co je vidět u forsáže, jak se v tom plamenu dělají ty "kroužky" jsou důsledkem nadzvuku. Proto dělají ty motory takový kravál a u dopravních to o moc lepší není. Aplikovalo se tam spousta poznatů na snížení hluku, ale jen proto, že to nedělá rachot, tak se nedá říct, že tam není nadzvuk

Co se týče těch dopraváků, které so pohybují do 0.8- 0.9 M to proudění může být těsně podzvukové, ale v tom případě by ten motor blízko těchto rychlostí měl docela malý výkon a při poryvu nebo nějakému problému by nebyl schopen to letadlo udržet a jak určitě všichni tady ví, tak dopraváci mají konstruované motory tak, že jsou schopny letu na 1 motor bez větších problémů, ikdyž né klasickou cestovní rychlostí, ale jsou schopny. Samozřejmě mohl bys oponovat, že letadlo nepohání jenom proud vzduchu ale i jeho teplota, ale tu nejde zvyšovat do nekonečna a většinou se tam teplota (u dopravních, u vojáků nevím) pohybuje kolem 600-800°C.

Takže si myslím, že nemáš až tak úplně pravdu
   Seznam příspěvků  

Re: Jeden z L-39 ze dne NATO je poškozený spátky v Ostravě   18. 9. 2007 / 09:33
Rychlokvaška
Ivoši, v prvé řadě si myslím, že se pořád odsouváš někam do dálav od oné původní myšlenky na kterou jsem reagoval ;o) A tou je tvoje věta "Tak když si vezmeš, že tam v těch místech je nadzvuková rychlost a teplota vzduchu okolo 700-800°C, tak nějaký krátkodobý plamínek to nemůže jen tak rozhodit." jako odezva na diskusi o "problému" Globemasteru. Myslím, že se tady nejedná o žádné nadzvukové letadlo a že rychlost na výstupní trysce nijak nesouvisí s tím, jak moc nebo málo vadí nasátí nějakého předmětu. O tom že ten "plamínek" pravděpodobně není jen nějaké vedlejší hoření ve výstupní trysce a jeho původ a taky zdroj velkých problémů leží někde hlouběji. Takže ok, můžeme se tady bavit o pravých turbojetech a nadzvuku, ale rozhodně ne v souvislosti s tvou mírně řečeno zavádějící formulací, kterou jsem se pokusil uvést na pravou míru.

Ale zpět k oné filozofické otázce OK, já jsem se už napřemýšlel dostatečně, takže to zkus teď ty V čem myslíš že spočívá onen drobný rozdíl mezi proudovým a tryskovým (raketovým) motorem, který umožňuje právě onen zajímavý jev, že totiž letadlo samotné letí rychleji, než je rychlost výstupních plynů v jeho výstupní trysce...(i když ti to možná může připadat nelogické).

A k oněm kroužkům a nadzvuku a supersonickým letadlům (aniž by to byla původní diskuse), apod....Drobný kvíz: Zkoušels někdy zapřemýšlet nad tím, jak se mění místní rychlost zvuku se vzrůstající teplotou ? (nápověda - tá závislost je docela značná). Čili když nám teplota výstupního proudu roste, tak místní rychlost zvuku bude dělat co ? A rozdíl mezi rychlostí zvuku a rychlostí onoho proudění naopak co ?

Ten poslední odstavec jsem popravdě řečeno příliš nepochopil. Nejen že to nijak nesouvisí s předchozím, ale nevidím v něm ani nějakou podporu tvým předešlým argumentům, notabene ani nechápu souvislost s letem na jeden motor, nebo poklesem výkonu. A to už ani nemluvím o tom, že dopraváky jsou primárně turboFAN motory a tam se zase jedná o trochu něco jiného.

Takže Ivoši, jako každý člověk nemám ve spoustě věcí pravdu. Ale v souvislosti s naší debatou mi možná nějak uchází kde přesně já ne a ty ano. Nebo se pletu?
   Seznam příspěvků  

Re: Jeden z L-39 ze dne NATO je poškozený Zpátky v Ostravě   18. 9. 2007 / 07:45
Zaremba   
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Jeden z L-39 ze dne NATO je poškozený Zpátky v Ostravě   18. 9. 2007 / 08:30
FSPilot   
Nojo no... informace jsou, i fotky mám, ale nevím, jestli by mě armáda nepřišla domů zastřelit Tak se to tady bojím napsat
   Seznam příspěvků  

VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ