FlightSim.CZ   Reklama  
1st Czech IVAO Fly-In
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je čtvrtek 14. 8. 2025, svátek má Alan Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Na malých letištích - jak se domluvím s věží? Jeden příspěvek | Celý strom
Na malých letištích - jak se domluvím s věží?   27. 9. 2007 / 13:10
Anyz
Dobrý den!

Ještě bych se chtěl zeptat, jak se mám dorozumět s věží na malých letištích, pokud létám VFR. Když chci přistát tak si zvolím dráhu a poté dám On Final, ale nikdo mi neodpoví. To mám přistát jen tak?

Díky, Ondřej Strnad.
   Seznam příspěvků  

Re: Na malých letištích - jak se domluvím s věží?   27. 9. 2007 / 13:30
Gustav ( BHA576 )   
Teď nevím jestli myslíš virtuální létání na IVAO,nebo pouze let v samotné FSce.Ve druhém případě to myslím záleží jak je udělaný AFCAD soubor a frekvence rádia a to je myslím na defaultních letištích malé velikosti nezpracováno
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Na malých letištích - jak se domluvím s věží?   27. 9. 2007 / 13:32
honzaa
Když létáte jen v FSce bez IVAO tak menší letiště nemluví....
   Seznam příspěvků  

Re: Na malých letištích - jak se domluvím s věží?   27. 9. 2007 / 13:51
FSPilot   
Záleží na jakých letištích se pohybuješ. Když tam je věž, což namená, že jsi v CTR a že je to tzv. řízený okrsek, tak se musíš hlásit min 3min před vstupem do toho okrsku, což je docela daleko od letiště, né až na finále (ta vzdálenost je myslím cca 5nm). Když letíš na Neřízené letiště, vlétáš do tvz. ATZ zóny a tam není věž, ale tzv. informační služba (INFO), které ti podává informace o dalším provozu a meteo podmínkách na letišti a tomu pouze hlásiš, co hodláš dělat. Když letíš a na frekvenci se nikdo neozývá, tak to musíš chvíli zkoušet a pokud se nikdo neohlásí, tak se pokusíš navázat spojení na jiné frekvenci na dané trati. To platí pro reál. Ve virtuálu na IVAO (na síti), pokud na daném stanovišti nikdo není, tak by jsi měl hlásit svou polohu pomocí textu na frekvenci 122.800 MHz, což je UNICOM. Mimo síť je to víceméně jedno. Na neřízených letištích není žádná služba, která by ti odpovídala, ale já osobně se tam třebas nehlásím, protože to je stejně dělané tak všelijak, takže na to kašlu Na síti,když je řídící, tak by ses hlásit měl
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Na malých letištích - jak se domluvím s věží?   27. 9. 2007 / 14:00
OK-Milda (BHA410)   
Myslím, že tvoje slova Když letíš a na frekvenci se nikdo neozývá, tak to musíš chvíli zkoušet a pokud se nikdo neohlásí, tak se pokusíš navázat spojení na jiné frekvenci na dané trati. jsou poněkud zmatečná. V reálu je to tak, že před příletem do ATZ zóny ladíš její frekvenci a vysíláš vše tak, jako by tě někdo slyšel, jen to třeba zopákneš dvakrát. Jinou frekvenci "na trati" ladit je nesmysl (za VFR ani moc trať mít nemusíš). Důvod je ten, že ve stejné situaci můžete být dva a takto alespoň uslyšíte jeden druhého a budete vědět co čekat. Rovněž může být i věžka na přijmu, jen třeba zrovna nemůže vysílat, ale alespoň ví, že se jí blíží provoz. A pokud jsi mě namysli, že bys třeba ladil oblastní info, tak ti jsou ti v takovém případě k prdu zcela, tím spíš, že za určitých podmínek VFR letu nemusíš mít ani odpovídač a tak tě navíc z důvodu malé výšky ani nemusí mít na radaru co by tečku.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Na malých letištích - jak se domluvím s věží?   27. 9. 2007 / 14:07
FSPilot   
Tahle věta platí pro reál, to je podle předpisů. Je to i v otázkách na PPL. A co se týče virtuálu, tak je jednoznačné, kde kdo sedí, protže když tam nidko není, tak se logicky nepřipojíš na freq. a co se týče těch dvou ér, tak jak zaručíš, že budou oba na stejné frekvenci? UNICOM je asi jediná reálně řešitelná věc, nebo, kdyby byli sobě tak blízko, že by se mohli vidět, tak si můžou poslat zprávu po chatu, protože při stisknutí Enteru je vidět volačka všech, kdo jsou v té multiplayer session, na IVAO jsou to všichni, kdo jsou v dohledu
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Na malých letištích - jak se domluvím s věží? REAL??   27. 9. 2007 / 22:42
kuma   
Omlouvám se, ale tento odstavec nemohu nechat bez odezvy, protože je na konci "...to platí pro reál.". Když údaje o reálu, tak by měly být přesné.

Řízený let: v reálu se nestane, že by ti někdo neodpovídal. Jak se pohybuješ prostorem, řídíci si tě podávají z frekvence na frekvenci, hlásíš povinné body atd. - to by bylo dlouhé a na to ses neptal.

Letiště poskytující pouze informace (se sloužbou AFIS) jsou obklopeny takzvanou "letištní provozní zónou" ATZ (Aerodrome Traffic Zone), která je ohraničena kružnicí o poloměru 3 NM (tedy něco přes 5 km) kolem vztažného bodu letiště do výšky 4000ft/1200m AMSL (tedy je to takový široký válec, prostupuje prostor G a E).

V přiměřené vzdálenosti od hranice ATZ letadlo volá na frekvenci daného letiště a navazuje radiový kontakt (např. "Lípa info oskar kilo papa lima oskar dobrý den"). Obvykle to bývá tak 5-4 majle od letiště, ale protože v posledení době afisáci používají ruční radiostanice (FUJ! já to dělám taky...), bývá spojení méně kvalitní. Afisáci taky ne vždy drží rádio v ruce a odpoví většinou až na druhé zavolání (to už je člověk tak akorát na hranici ATZ).

Teď to ale přijde - při letu na neobsazené letiště (bez afisáka) nebo mimo provozní dobu letiště - když se po prvním zavolání nikdo neozve a neodpoví - řekne letadlo kouzelnou formuli "vysílám naslepo" - a odmelduje to co je potřeba (kdo je, v čem sedí, ve kterém místě do ATZ vstupuje a jak vysoko).

Když se mu někdo z letiště ozve, domluví zbytek (každý to svoje, odkud kam to éro letí, zda jen průlet ATZ, nebo přistání, jaký je na zemi vítr, místní QNH, dráha a okruh v používání, jaký je kde provoz atd atd).

Když se ti ani pak nikdo neozve a ty chceš přistát, oznámíš "pokračuji nad letiště a zařadím se do..."(1. okruhové, polohy po větru atd.), pochopitelně si vybereš podle aktuálního větru a podle okruhu publikovaného v AIPu.

Pak letíš trochu nad okruhovou výškou nad letiště okouknout situaci (návěštní plochu, stav dráhy, vyložené znáky, větrný rukáv), postupně klesáš na okruhovou výšku rovnou se zařazením a pokračuješ. Nečekáš, že bude někdo odpovídat, ale koukáš kolem sebe jako rorýs a posloucháš na frekvenci toho letiště, jestli se tam kolem tebe nepoflakuje někdo jiný - protože to je to nejpodstatnější. I na neobsazeném letišti se tak letadla navzájem informují o svých úmyslech a poloze a tím se snižuje riziko srážky (každý hlásí to svoje - vstup do okruhu, polohu "po větru", finále, uvolnění dráhy, případně pojíždění na vyčkávací stanoviště, vstup na dráhu a vzlet, pak opuštění okruhu - směr a opuštění provozní zóny.

Takže MOC PROSÍM v reálu, když na volání afisák neodpovídá - se žádná jiná "frekvence na dané trati" neladí !!! Dík!
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Na malých letištích - jak se domluvím s věží? REAL??   27. 9. 2007 / 22:48
Lowmick   
Ne vsichni ridici si te v realu predavaj z frekvence na frekvenci...
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Na malých letištích - jak se domluvím s věží? REAL??   27. 9. 2007 / 22:59
OK-Milda (BHA410)   
Nic jinýho ajsem ani netvrdil. Děkuji za potvrzení mého názoru. Jak jsem předesla, má to scou logiku.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Na malých letištích - jak se domluvím s věží? REAL??   28. 9. 2007 / 09:23
FSPilot   
Já nechci prudit, ale opravdu to tak může být. Neříkám, že si myslím, že to takhle může být, ale píšu, že jsem to takhle na vlastní kůži zažil. Co se týče toho předávání se na další frekvence, tak to taky není pravda. Když letíš mimo CTR nebo ATZ a je to do 1000ft/300m AGL, tak tu může být putná kde co je mimo CTR a ATZ, popř. pohaniční pásmo 5km od hranic, protože v tomto prostoru se oboustranné spojení nevyžaduje. V prostoru E se taky nevyžaduje rádiové spojení a ani letové povolení (to jsou informace přímo z ICAO mapy).
A to s pokračováním na další freq. na trati je tak... když přilítáš na letiště s ATZ, tak už další frekvenci na trati nemáš, takže vysíláš naslepo. Ale když tou ATZ jen prolítáš, tak nahlásíš výšku a odkud kam letíš a pak se hlásíš dál. Já osobně s instruktorem jsem letěl přez Hranice (LKHN) a na frekvenci se nikdo nehlásil ani po 3tím volání, tak jsme nahlásili odkud kam a co jsme a hned jsme přecházeli na LKPO APP (Přerov Approach) a to jsme ještě nebyli ani nad letištěm.

"Řízený let: v reálu se nestane, že by ti někdo neodpovídal. Jak se pohybuješ prostorem, řídíci si tě podávají z frekvence na frekvenci..."

Když jsi VFR a letíš mimo CTR nebo TMA, tak jsi řízený let? Já myslím, že nejsi.
Když děláš AFISáka, tak předáváš každé éro, které někam letí na další frekvenci nebo když letí kousek za hranice tvého prostoru? Možná, že jo. Slyšel jsem i o letištíšch s ATZ, kde se letadla hlásila "... věž, žádám o povolení..." apod. Takže záleží, jak se k tomu přistupuje
   Seznam příspěvků  

Re: Na malých letištích - jak se domluvím s věží?   27. 9. 2007 / 13:54
leonell
Pokud myslíš IVAO a aeroklubová letiště:
Pokud je na tom "Tvém" letišti AFIS tak se chováš přesně podle reálných pravidel, naladíš jeho a komunikuješ s ním.
Pokud tam AFIS není a je na IVAO přítomen LKAA_CTR tak říkáš jen to nejhlavnější (on ti řekne kdy se máš ozvat).
Pokud není ani jeden tak píšeš zkratky do unicomu. Někdo píše všechno, někdo nic.

Koukni na fórum a sekci Pilot VFR na http://ivaocz.virtualskies.net

Leoš
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Na malých letištích - jak se domluvím s věží?   27. 9. 2007 / 14:02
FSPilot   
No většinou, když je třebas LKAA a někdo je na malém letišti a lítá třeba okruhy nebo blbne v jeho blízkosti a není tam provoz, tak se LKAA hlásit nemusí, stačí se s ním domluvit, aby se o něm vědělo a že tam a tam bude blbnout do té a té výšky a pak dát akorát ukončení, aby nebylo, že to éro spadlo, ale jinak se hlásit nemusí. Zbytečně to zatěžuje freq. a LKAA si myslím. Vem si, že letíš ve FL300 a dostáváš třebas DCT nebo info o provoze, popř. kesání a příetovky a do toho ti nějaký VFR žvatlá "...po větru a žádám letmé přistání a vzlet..." To i na té freq. zní blbě
   Seznam příspěvků  

VWAC
FS Medlánky
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ