|  |  | Spoilery.. 29. 9. 2007 / 18:02 | |
|  | Čus kucíí, jen takovej dotaz páč fakt nevím.. Vysouvaj se spoilery i ve vzduchu nebo až na zemi..? |
| |
|
 |  |  | Re: Spoilery.. 29. 9. 2007 / 18:20 | |
|  | Ahoj,
pokud bys potřeboval vysunout spoilery už ve vzduchu, tak to jde, třeba u 737 je to hláška v FMC: DRAG REQUIRED. Bývá to kvůli tomu, že potřebuješ letadlo zbrzdit na nějakou konkrétní rychlost, a právě spojlery ti v tomhle pomohou. A na zemi teda vždycky po dosednutí |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Spoilery.. 29. 9. 2007 / 18:25 | |
|  | Dík.. Já že se začínám seznamovat s většíma érama a jako používám to na snížení rychlosti, jen mě teď tak napadlo jestli se to tak fakt dělá, páč jsem to vlastně nikdy nikde neviděl.. |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Spoilery.. 29. 9. 2007 / 18:27 | |
|  | Ja jsem to ve vzduchu videl jenom jednou, a to ted posledne kdyz jsem letel B737/300 ThomsonFly z Bournemouthu do Prahy, tak pri sestupu brzdil spoilery, jiank nikdy predtim jsem to nevidel. |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Spoilery.. 29. 9. 2007 / 18:28 | |
|  | Ve vzduchu se speed brakes bezne pouzivaji, treba 737 ma limit ve vzduchu do 320 IAS. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Spoilery.. 29. 9. 2007 / 18:42 | |
|  | A další limit jsou vztlakové klapky.Při otevření klapek 15 se otevírání spojlerů nedovoluje. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Spoilery.. 29. 9. 2007 / 18:56 | |
|  | Jen doplním, že nejen ma snížení rychlosti (letu - dopředné) ale taky na zvýšení vertikální rychlosti. (klesání). Čím vyšší rychlost, tím větší účinnost.
Neobvyklé mi to nepřijde vůbec, jelikož co jsem přistával v Ostravě na 04 od HLV s osmikilem, tak jsme šli přes speedbrake vždycky. Hoj |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spoilery.. 29. 9. 2007 / 19:29 | |
|  | Tak cim letim rychleji a mam vysunute spoilery, tak tim rychleji klesam?? Mam to chapat takto? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spoilery.. 29. 9. 2007 / 20:10 | |
|  | Nene, když vysuneš spoilery, tak spomalíš a při stejné rychlosti klesání uletíš kratší vzdálenost, protože máš menší rychlost a tím jakoby rychleji zklesáš  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spoilery.. 29. 9. 2007 / 20:12 | |
|  | Tak, Ivosku, nekdy mi to musis vysvetlit, ja jsem z toho ted takovy jelen ,tak nekdy na ICQ  !
No a jak je to pri stoupani? Klapky se co nejdrive zatahuji? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spoilery.. 29. 9. 2007 / 20:12 | |
|  | Až v bezpečné výšce a rychlosti (ubereš si tím odpor). Ty slouží hlavně pro zkrácení vzletu  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Spoilery.. 29. 9. 2007 / 23:28 | |
|  | No a řídící zajímá rate of descent nebo angle of descent ?  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Spoilery.. 30. 9. 2007 / 00:04 | |
|  | Řídícího zajímá, aby letadlo doklesalo do místa, kde má a tudíž úhel klesání mezi letadlem a tratí, což není rate of descend (jestli tenhle pojem chápu správně - toto je jen informativní a zbytek se musí odhadnout )  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Spoilery.. 30. 9. 2007 / 10:25 | |
|  | Ivoši, už asi vidím z čeho vzniká ono nepochopení...
když pominu, že scénář který popisuješ (nejdřív zpomalíš a pak klesáš) je v zásadě mírně řečeno velmi neoptimální (ono klesání a zpomalování dohromady moc nejde a s oním "nejdřív zpomalíš" by tě řídící taky hnal), tak vzájemné separace se řeší především pomocí climb/descent rate - taky proto mají řídící na radaru speedvektory - čili kde bude dané éro za daný čas. Krom toho taky počítají s tím, že v určitých fázích letu poletíš určitou rychlostí - a náhlé zpomalení jim příliš radosti neudělá. To co popisuješ jako "be level at..." je něco jiného a ve své podstatě jako pilot to taky řešíš primárně výpočtem přes čas a climb/descent rate a nikoliv úhly.
Ono ve většině letadel (mimo Airbusy, ale tam je to primárně pro přiblížení) máž hint už na MCP - myslím že krom V/S tam moc úhlových točítek nenajdeš... |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Spoilery.. 29. 9. 2007 / 20:12 | |
|  | Není to blbost? U letadel jsou (prý) aerodynamické brzdy (což spoilery jsou) konstruovány tak, aby je bylo možné vysunout při jakékoliv rychlosti, aby se předešlo překorčení maximální povolené rychlosti, což 320KIAS u Bulíka určitě není (pro nižší výšky. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Spoilery.. 29. 9. 2007 / 21:19 | |
|  | Bud sem to blbe napsal nebo si to blbe pochopil - tim limitem sem nemyslel to, ze by se nad 320 IAS neotevrely, ale ze neni doporuceno je pouzivat, nad tuto rychlost uz piloti reportovali citelne vibrace. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spoilery.. 29. 9. 2007 / 22:57 | |
|  | Jojo, nicméně si myslím, že na to konstruovány budou. Když si vezmu, tak těch 320 KIAS o moc nepřekročíš a jsi na Vne, takže ta doba, po kterou by byly takhle otevřeny, tak by byla asi docela krátká, což je akceptovatelné  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Spoilery.. 29. 9. 2007 / 22:37 | |
|  | Bacha spoiler není aerodynamická brzda... Ta pouze zvyšuje odpor, spoilery, ty na horní straně křídel, zároven ruší vstlak, logicky od slova spoil, kazit, spoiler, česky rušič vztlaku. Aerodynamická brzda jsou třeba ty plácačky co má Alca pod trupem nebo BAe146 "jumbolino" ocas |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spoilery.. 29. 9. 2007 / 22:55 | |
|  | Tak jasně, ale je to jediný prostředek, kterým by se dala případná vysoká rychlost snížit, protože vysunout klapky je o křídlo a podvozek taky není moc moudré vytáhnout  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spoilery.. 29. 9. 2007 / 22:56 | |
|  | No, ono se to asi lisi na ruznych typu letadel, uz se to tu jednou rozebiralo. Jak to chapu ja je to, ze "speedbrake" je jednoduse paka, ktera ovlada ty plosky na kridle, "spoilery", a podle typu pouziti jsou ty plosky bud flight spoilers, nebo ground spoilers. Za letu maji spoilery promenlivou miru vysunuti, na zemi se pak vysunuji "na plno" a taky dohromady - flight+ground spoilers. |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Spoilery.. 29. 9. 2007 / 18:55 | |
|  | U väčšiny dnešných ér to ide, ale napríklad u T-134 boli až na zemi. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Spoilery.. 29. 9. 2007 / 20:52 | |
|  | Ad Blood. Hele je takhle. Ten spojler se ve vzduchu použije tehdy, pokud z nějakého důvodu, potřebuješ rychle zbrzdit, ale většinou proto, že potřebuješ rychleji klesat.
Tady musím, ač nerad poopravit Iva. Při stejné rychlosti budeš klesat při použití speedbrake rychleji než bez nich. Takže, když to plácnu úplně od oka, tak např. pokud poletíš 280knotů v LVLCHG -budeš klesat 2000ft/min. Pokud použiješ spojler, éro ti bude klesat 3500 ft/min.
Tou účinností je to myšleno takto: pokud-že použiješ spojlery při vyšší rychlosti, bude výsledný efekt výraznější. Používat tohle zařízení při nízkých rychlostech (neřkuli výškách) je samozřejmě blbost a k tomu nebezpečná. Protože spojler (jinak taky rušič vztlaku) ti značně nabourá aerodynamiku.  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Spoilery.. 29. 9. 2007 / 21:27 | |
|  | Vyplatilo by se ještě upozornit na jednu drobnost - spojlery jsou primárně rušiče vztlaku. A jako takové se používají diferenciálním způsobem k ovládání letadla v režimu klonění (místo aileronů, nebo ve spolupráci s nimi). U některých typů letadel (např. A310) téměř výhradně. Využití spoilerů v režimu speedbrake je pak to co asi nejpochopitelněji popsal EASY a asi byl i původní dotaz autora. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Spoilery.. 29. 9. 2007 / 21:31 | |
|  | Tak tak.. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Spoilery.. 29. 9. 2007 / 21:39 | |
|  | Takový příklad ze života - pokud by byla organizace provozu optimální, předvídatelné počasí a geniální piloti a řídící, tak by se používaly speedbrakes jen na zemi ke zkrácení dojezdu. Protože to tak ale není, tak se používají i ve vzduchu a to dost často - primárně kdykoliv, kdy má letadlo příliš velkou energii např. před zahájením finálního příblížení. Tou energií může být jak přebytek výšky, tak rychlosti.
K tomu by se dal připojit jeden fórek ;o)
APP: Speedbird 123, increase rate of descent.
BA123: Unable, already at max ROD.
APP: Speedbird 123, increase rate of descent please, use your speed brakes, you should be able to reach xxx fpm without problem with your type of a/c.
BA123: Unable, these are for my mistakes, not yours
;o) |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Spoilery.. 29. 9. 2007 / 22:02 | |
|  | Např. jak ta buržoazní, ale ruská letecko-školní literatura praví, že nejkrásnější klesání je to, kdy se postaví volnoběh na hladině, a přidá se plyn až s prvním vysunutím klapek na výšce okruhu. Interceptory (spoilery) jsou chápány jako něco, co tu krásu kazí. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Spoilery.. 29. 9. 2007 / 22:40 | |
|  | A interceptory taky nejsou spoilery interceptory jsou ty malé žiletky, které tam holící se konstruktér v zápalu vývoje zanechal. Usměrnují proud vzduchu na křídle a jsou tam "na pevno". |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spoilery.. 29. 9. 2007 / 23:04 | |
|  | Chceš snad tvrdit, že tou pakou vlevo se ovládají ty příčné "žiletky" na křídle? Nebo se od r. 89 změnila terminologie? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spoilery.. 29. 9. 2007 / 23:07 | |
|  | Nic neznáš   
btw. to je panel z B-52 ?  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spoilery.. 29. 9. 2007 / 23:08 | |
|  | oni tam meli interceptory? sikovni yankee |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spoilery.. 29. 9. 2007 / 23:07 | |
|  | hm, co jsem zahledl "interceptory" v nejake literature, uz ale nevim od jakeho autora, tak tim byli mysleny prave spoilery. ale uz jsem videl i verzi jak psal flyyyyyyy, ze to neni "to iste" |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spoilery.. 29. 9. 2007 / 23:09 | |
|  | On má namysli turbulátory. Jiný výraz neznám  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spoilery.. 29. 9. 2007 / 23:10 | |
|  | Se nesmíte upínat je na jeden typ toho zařízení.Třeba taková vztlaková klapka - a co je jich typů. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Spoilery.. 29. 9. 2007 / 23:07 | |
|  | Pozor, to nemusí být pravda Záleží na náklonu letadla. Při stejném tohle platí, ale pokud máš např. 300 KIAS a 2500ft/min klesání, tak vysuneš spoilery a držíš 2500ft/min a rychlost necháš klesnout třebas na 230 KIAS a neklesáš rychleji, ale relativně rychleji. Na vzdálenosti např 50nm zklesáš při 300KIAS a klesání 2500ft/min třebas o 15000ft, ale při stejném klesání a nižší rychlosti na stejné vzdálenosti zklesáš třebas o 20000 ft. Je to obyčejný vektorový trojúhelník  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spoilery.. 29. 9. 2007 / 23:09 | |
|  | to ses naucil za tu dobu co ses nudil na vezi?  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spoilery.. 29. 9. 2007 / 23:11 | |
|  | To do mě tloukli celou střední, tak aspoň doufám, že správně  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spoilery.. 29. 9. 2007 / 23:13 | |
|  | teda my na stredni pocitali nejake matice, nejake derivace a integraly |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spoilery.. 29. 9. 2007 / 23:17 | |
|  | To my taky, ale tyhle počty mám z mechaniky ( dynamika ) |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spoilery.. 29. 9. 2007 / 23:20 | |
|  | Nabízí se otázka, co máš za sřední..? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spoilery.. 29. 9. 2007 / 23:29 | |
|  | Zemedelka to asi nebude  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spoilery.. 29. 9. 2007 / 23:54 | |
|  | A co by néééé..?  
Tak zajímá mě to.. Já mám stavebku ale cel jsem k letadlům tak jsem teď v Odolene Vodě, tak ci vědět jestli nemá to samý a jestli pak taky budu tak chytrej..  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spoilery.. 30. 9. 2007 / 00:05 | |
|  | SOŠ Dopravní  |
| |
|
|