FlightSim.CZ   Reklama  
1st Czech IVAO Fly-In
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je úterý 26. 8. 2025, svátek má Luděk Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
24 hodin maraton ( můj osobní názor ) Jeden příspěvek | Celý strom
24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 08:26
Gustav ( BHA576 )   
Tak pánové,pomalu končí slovenský maraton.Momentálně je tam volno , pouze jeden stroj.Já osobně chci za akci slovenské divizi poděkovat,to samé také patří české,maďarské no a i Dieterlemu Měl jsem to " štěstí " sedět v Blavě zrovna v tom nejhustším provozu a mé poznatky mne bohužel nutí k malé jízlivosti,která je ovšem míněna v dobrém,tak mne hned nemlaťte
1. Nepleťme si takovouto akci se zkouškou na C1 a vyšší. Zcela zbytečně se "nacvičovalo" emergency jenom proto,že si někdo neuměl spočítat palivo i pro holdování ( a nebo mu došla trpělivost ? )
2. Pro centříka už jenom maličkost. Letadla můžeme separovat nejen výškově,ale také i směrově a když už vidím,že mi z ODNEMU přilétá mašina a zcela logicky bude klesat,tak tu která letí proti ní prostě odkloním z kurzu a nechám jí stoupat.Pak se nestane taková zbytečnost jakou je nechat mašinu od Blavy až po ODNEM pouze ve FL120

Tak a to je všechno.Všem moc děkuji za akci a s přáním ať je takovýchto akcí více - vzhůru do vzduchu
   Seznam příspěvků  

Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 08:32
FSPilot   
Možná měl centřík jako já kamarádku na Skype, tak se dostatečně nevěnoval řízení (naštěstí na věži to nebyla až taková hrůza)
   Seznam příspěvků  

Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 11:35
Mike2811
Centřík byl fajn, do žiliny mě poslal vlastní navigací za IFR... Jinak taky nevím, proč si nebrat víc paliva, já odletěl všechno bez dotankovávání, nic to nestojí... Jak se to nezasvěcené líbilo ?
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 11:44
FSPilot   
Možná chtěl tankovat za letu

btw. nezasvěcené se líbilo, ale moc tomu nerozuměla, protože všichni, co přilítli mluvili anglicky a hold ty naše anglické fráze nejsou ve standardní angličtně moc srozumitelné a už vůbec né, když je člověk nezná a slyší to takové pochroumané přez TS Ale pak jsem se jí omlouval, protože se mnou "telefonovala" asi 2 nbeo 3 hodiny a 3/4 času to bylo "moment... oskar kilo... "
   Seznam příspěvků  

Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 10:38
DEJV
Já bych chtěl také poděkovat kolegům ze SK za skvělé řízení , já si byl včera zalétat v Košiciach , kde byl celkem silný traffic , normálně v jednu chvíly provoz jak na Ruzyni ve špičce
ale řídící , ten si to dával

Takže díky všem za skvělou akci

pár scréénů na závěr
1)Harmony se nějak propadla
2)I 763 nás tam navštívila
3)škoda že je to romázlý
4)něco jako GA ale byl to průlet
5)provoz ustal a já už pokračoval na ''full stop land''
6)v LZKZ mrtvo a věžník odchází ''vyčerpán??''
26555 B / 600 x 447 / fsscr080.JPG
23204 B / 600 x 450 / fsscr083.JPG
39670 B / 600 x 442 / fsscr084.JPG
18334 B / 600 x 442 / fsscr085.JPG
24581 B / 600 x 450 / fsscr088.JPG
21641 B / 600 x 450 / fsscr090.JPG
   Seznam příspěvků  

Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 21:11
Flora   
Já taky všem moc děkuju za výbornou akci, bylo to fakt excelentní Jen tak dál
   Seznam příspěvků  

Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 11:53
Mike2811
Taky moc děkuju za akci, bylo to fajn a dobře jsem si zalítal, i když prosadit se občas na frekvenci, to bylo na hodně ukřičený hlas... Nelíbila se mi jenom jedna maličkost, že řídící jednou mluvili česky a podruhé anglicky. Popravdě sám jsem tomu nepřidal a občas jsem koktal angločesky v rámci jedné zprávy...
   Seznam příspěvků  

Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 12:27
pseudoMates
"Nelíbila se mi jenom jedna maličkost, že řídící jednou mluvili česky a podruhé anglicky. Popravdě sám jsem tomu nepřidal a občas jsem koktal angločesky v rámci jedné zprávy."

Nechápu.. Když letadlo mluví česky, tak je celkem logický, že mu ATC v Česku odpovídá česky. Nebo co si tím chtěl říct..?
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 12:36
SONP   
Já bych hlavně v rámci eventů odboural přežitek z dob, kdy nebyl takový provoz, a to je hlášení "ON BLOCKS". Včera jsem si pro zajímavost pustil stopky, a tento dialog zaplácl TWR frekvenci na 25 sekund, po které nebylo možno povolovat přistání, pojíždění, atd.

Je samozřejmě hezké si s řídícím na závěr letu pokecat a rozloučit se, nicméně na to je čas v řídkém provozu - na eventech by se to dělat nemělo. Průšvih je, že když se člověk bez tohoto odpojí, je možná vnímán jako nezdvořák - tak tento nesmysl taky hlásím, ale rád bych s tím přestal. Pojďte se domluvit, a necháme toho.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 12:42
BloodDrainer   
Muzu se jenom zeptat na to ON BLOCKS? Co to je? Jako rozlouceni?

Ja vzdycky reknnu jenom: "Dekuju za rizeni, naslysenou."

At nezdrzuju frekvenci!
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 12:43
Filip   
Já bych to zkrátil tak na cca 5 sec.
"Tower AC123 on stand XX, have o good night"
"Good night"

Žádné:...Welome to XXX, local time XXX, thanks for flying atd...
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 12:54
SONP   
Já bych to vyškrtl zcela - informační hodnota je nula-nula-nic a ostatní to na frekvenci zdržuje. Podle mě by to mělo být i vypuštěno z publikovaného IVAO tutoriálu.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 12:58
BloodDrainer   
Tak podekovat za rizenia rozloucit se, to je takova slusnost.
Ale musi to byt zpusobem: "Dekuju za rizeni a naslysenou,"
a ne
"Bylo mi velmi velkym potesenim litat za vasi podpory ze zeme, uz se moc a moc tesim,az me zase budete ridit, naslysenou a preji prijemny vecer, vikend, den a noc ......... !"

Proste kdyz je to kratke, tak si myslim, ze je to NO PROBLEM .
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 13:02
SONP   
Rozloučit se přece můžeme při instrukcích pro pojíždění:

"CSAXXX, taxi via D,F, H to stand 22"
"Via D,F, H to stand 22, CSAxxx, Thank you, good-bye"

A je rázem o jednu relaci méně. Jak říkám, to samozřejmě nebrání rozsáhlejšímu děkování a loučení při řídkém provozu.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 12:59
Rychlokvaška
Musím říct, že jsem tyhle zdržovačky kdysi používal taky. Jak ale začne být provoz, je to strašná otrava. Je to sice pěkné a slušnost, ale někdy nepoužitelné. Ve státech jsem měl čas poděkovat za řízení tak možná 2x-3x. V UK, když řeknete London Control "Good morning" na začátku relace, tak odpověď dost často zní - "remain outside controlled airspace". A je po ptátkách, celej den v háji a přípravy jakbysmet. A platí to všude...trend jsou naprosto krátké relace a profesionální přístup. Místo "holding short rwy X at taxiway (holding point) Y, in sequence, ready for departure" se používá jen "ready for departure". To stejné ve vzduchu - někdy se jen přihlásíte volačkou, maximálně přidáte výšku a povolenou hladinu. Pokud jste v řízeném prostoru a máte podaný letový plán, tak všichni vědí kde jste a nikoho nezajímá jaký je den, jak se máte a co jste měli k večeři ;o) Bohužel zrovna na IVAO to pak má někdy CTR docela těžké (pokud se mu v úvodní relaci éro jen přihlásí někde na letišti jako prvnímu a neřekne kde), ale to už se holt musí nechat na pilotech, aby pochopili, kdy je to potřeba.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 13:05
BloodDrainer   
Prosim, co to znamena to :"remain outside controlled airspace"?
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 13:06
Mike2811
Nevím jistě, ale vyvolává to ve mně asociaci vypadni a už se neukazuj (v řízeném prostoru).
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 13:10
Rychlokvaška
Někdy se stane, že letíš např. z prostru E nebo G do vyšších tříd (my tak lítáme z Oxfordu do London TMA a pak po A class airways dál po UK). Před vstupem musíš požádat o povolení. No a když máš např. po airways naplánovaných 90% letu a řídící tě takhle odbyde, tak jde samozřejmě všechno komínem a zbývá ti tak maximálně vrátit se domů.
   Seznam příspěvků  

Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 13:12
Rychlokvaška
Samozřejmě všechno je řešené přes sloty v Maastrichtu, takže máš efektivně zkaženou zábavu po celý zbytek dne.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 13:17
BloodDrainer   
Promin,ale ja to nejak vubec nechapu
Takze ridici te normalne posle Z5 na zem a vykaskle se na tebe??
A jake sloty? O co jde?
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 13:25
Rychlokvaška
Nepustí tě z neřízeného prostoru do řízeného prostoru. Takže ti zbývají 2 věci - buďto vyčkávat v neřízeném prostoru, čekat až se umoudří řídící nebo provoz a mezitím hrozí, že přijdeš o slot pro trať nebo cílové letiště, anebo se prostě vrátit domů a letět tam jindy. Oni si hrozně potrpí na profi přístup a mají celkem nulovou toleranci ke zbytečnému zdržování. Ani se jim nedivím - na frekvenci je doslova kontinuální tok komunikace.

A k těm slotům - zjednodušeně, pro svůj let prostě musíš mít předem dohodnutý čas, ve kterém provedeš vzlet, poletíš po trati a provedeš přiblížení a přistání na cílovém letišti. Pokud se do něj nevlezeš s určitou tolerancí, musíš požádat předem o nový, jinak se nevejdeš mezi ostatní provoz. Jsou letiště, kde jsou pro nás k dispozici třebas jen 4 sloty za den. Tzn. když o něj přijdu, nemá cenu se tak pokoušet daný den vůbec letět. Jsou letiště, kdy má slot cenu v miliónech (euro), jako např. Heathrow. Jsou dokonce aerolinky, co raději poletí prázdný éro, než aby pro slot přišly. Na druhou stranu jsou ale prostory a tratě, kdy to taková krize není. Záleží na místních předpisech a hustotě provozu.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 13:35
BloodDrainer   
Dekuju moc za vysvetleni!!

A to se opravdu nekomu vyplati letet treba prazdnou B747 nebo B777????

A takze neexistuje, abys v realu anglickemu ridicimu rekl Good morning?
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 13:39
Rychlokvaška
Ano, vyplatí. Protože přijít o slot (myšleno o dlouhodobý) na Heathrow může mít pro aerolinku dost katastrofální důsledky.

Existuje, ale pokud je hodně vytížený a má toho dost a ty mu to dělaš ještě těžší, tak nemůžeš čekat, že se bude snažit tě napasovat někde mezi už tak hodně natěsno běžící provoz.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 13:42
BloodDrainer   
To je moc zajimave s temi sloty, to jsem nevedel.

A muzu se zeptat, jak tje to treba se sloty na LKPR nebo LKMT??? Na LKMT se urco nevyplaci posialt prazdne letadlo,ale co treba to LKPR?
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 13:44
Rychlokvaška
Nevím jestli už LKPR dospěla k dlouhodobě bookovaným slotům, k tomu tu budou povolanější. Jak houstne provoz, bývá to větší problém.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 13:47
BloodDrainer   
Tak treba v nektere hodiny by to mohlo byt bookovane, mozna, ale vubec se nejak nevyznam.


A kdyz treba budu mit problem a poletim treba z Barcelony /tam me moc zdrzi pri nakladani letadla/ a pak priletim na Heathrow treba o hodinu pozdeji, tak budu mit financni sankce?
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 14:40
Gustav ( BHA576 )   
Ondro,jestli máš další konkrétní dotazy,tak raději pošli Mirkovi soukromou zprávu.Jinak se ten strom rozroste do velkých rozměrů a hlavně už to není o čtyřiadvacetihodinovce
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 14:55
FSPilot   
No, pravděpodobně mít asi stálé sloty nebudou (aspoň né pro linky z LKMT), protože se dost často piloti na frekvenci na LKMT ptají, jestli už pro ně mají slota do LKPR a někdy je a někdy není
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 16:09
Marky Parky   
Ono je potřeba taky nemíchat do sebe letištní sloty a přidělené CTOT.

Jinak LKPR je pro letadla od určité váhy koordinované letiště a je nutné dopředu žádat o letištní sloty. Koho zajímá více, viz AIP.
   Seznam příspěvků  

Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor ) - jestli jeste nekdo pamatuje??   17. 11. 2007 / 22:45
BloodDrainer   
Ze serveru www.planes.cz:

"Příběh letů prázdných letadel z přeplněných britských letišť k udržení letištních slotů pokračuje. Britští novináři zjistili, že vzhledem k nedostatku palubního personálu uskutečnily British Airways v posledních týdnech několik zaoceánských letů prázdnými letadly. Začátkem listopadu měl být zcela prázdný let BA 179 z Londýna do New Yorku a opačným směrem letící BA 176. Další podobné lety směřovaly do Toronta, Houstonu a Los Angeles. Mluvčí společnosti British Airways potíže s nasazováním palubního perosnálu do služeb potvrdil."

Jenom ze jsme se o tom s Davidem jednou bavili, a tady k tomu jedna aktualitka!
   Seznam příspěvků  

Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor ) - jestli jeste nekdo pamatuje??   18. 11. 2007 / 11:52
Rychlokvaška
Nojo, už i BA...BMI takhle lítaly nedávno několik týdnů v kuse. Slot na Heathrow je "majetek" za pěkných pár miliónů liber o který není dobré přijít.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 14:39
leonell
Zajimavé čtení ale nevím jestli jsem to dobře pochopil.
Ty (dlouhodobé) sloty přiděluje tedy Brusel? A hlídá tedy také jejich realné využívání? Čili pokud je někdo nevyužije (asi opakovaně) tak hrozí že o něj přijde a je přidělen jinému žadateli o dlouhodobý slot (na daném letišti)?
Sloty (normální) se přidělují všem IFR linkám? I v rámci FIR - třeba LKPR-LKTB?

Díky,
Leoš
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 16:12
Marky Parky   
Do letištních slotů (to čemu říkáš dlouhodobé) nemá myslím Brussel co kecat - to je záležitost provozovatele letiště.

To čemu říkáš "mormální sloty", abychom byli přesní, tak přidělené CTOT, tak to je to, co Brussel (resp. CFMU) přiděluje v závislosti na regulaci provozní zátěže jednotlivých sektorů po trati, včetně cílového letiště. Takže mužeš dostat slot i v rámci FIRu, a třeba pokud budeš v létě plánovat IFR v jihovýchodních čechách lehce po poledni, tak je skoro stoprocentní šance, že ho i dostaneš
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 14:54
FSPilot   
No, ale odhlásit se z frekvence by se mělo, aby v tom ATC neměl ještě větší zmatek, než v tom může být tím, že bude nebude vědět, kdo už je fuč nebo stojí a vypíná mašinu a kdo ještě třeba pojíždí. Ale tvrdit, že odhlašování se z frekvence je nesmysl je hoodně odvážné tvrzení. Samozřejmě né ve stylu IVAO, jako "TWR, xxxxx na stojánce a žádám vypnutí a ukončení plánu..." toto jsou kraviny, ale říct "TWR, xxxxx na stojánce, naslyš" by se mělo říct, protože by tě řídící ještě mohl volat, hlavně když je velký provoz, tak nemusí mít 100% přehed a neví, jestli už stojíš, nebo se někde pohybuješ a jeslti tam třeba může poslat nějaké další éro...
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 16:19
Marky Parky   
a) Řídící musí mít vždy 100 přehled o svém prostoru odpovědnosti. Od toho je řídící. Neexistuje, že by mo po letišti pojíždělo letadlo a on nevěděl kde je.

b) To není odvážné tvrzení, to je normální fakt - jakmile se pohybuješ mimo prostor, ve kterém je povinnost být na spojení (tedy např. jakmile opustíš provozní plochu - nezapomínejme, že stojánky už jsou mimo provozní plochu a tedy mimo prostor odpovědnosti řídícího), tak není žádného důvodu oznamovat opuštění frekvence. Stejně tak, jako nemusíš ani žádat, ani oznamovat opuštění třeba neřízených frekvencí (Praha Info a podobně). To, že se to někde dělá "ze slušnosti" IMHO nevadí, nicméně faktem zůstává, že nikde není napsáno, že by se to dělat mělo.

Takže tvoje stať je pěkná, nicméně zcestná, protože své "zdůvodnění" zakládáš na nepravdivých předpokladech.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 17:37
FSPilot   
a) pochybuju, že např. řídící v ATZ má 100% úřehled o všech letadlech v okolí Ale bavili jsme se především o letištích kde je věžka... Jen tak na okraj, né všechny letiště mají pozemní radar a obzvláště při velmi nízké viditelnosti nemusí přesně vědět, kde ty letadla jsou (proto na větších letištích jsou i nějaké ty hlásné body, nebo jak se tomu nadává a nebo řídící dá pilotvi, ať se mu hlásí a neví, kde to éro je, jestli jede správně a důvěřuje, že pilot je tam, kde ho poslal (viz. tragédie 2x 747 do se be v Itálii - nevím už přesně letiště, ale vím, že to byl KLM a ještě kdosi ). Další věc je, že když sedí člověk na věži, tak nemusí vidět úplně všude. Na většinu ano, ale někde ne. A přiznejme si, když má ATC hodně provozu a hodně pojezdovek, tak ani Ty by jsi neměl přehled. A není jednoduše možné, aby ATC při takovém provozu běhal po věži tam a zpátky, aby se podíval, kde kdo je, ale spíš sedí u mikrofónu, poslouchá a píše si jak divý...

b) jestli to je takhle, tak se schválně zeptám instruktorů ze školy.

Teď cituji z otázek na testy "Omezeného průkazu letecké pohyblivé služby" vydanými Českým telekomunikačním úřadem:

"Rádiové spojení může být ukončeno - na pokyn letecké stanice."

Pozn.: Letecká stanice je služba, kde je ATC. Letadlová stanice je "vysílačka" v letadle.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 18:01
pseudoMates
ad a) ať se ti to zdá sebevíc nemožné, tak i bez pojezdovýho radaru musí mít ATC 100% přehled o tom, kde kdo je..
jsou na to postupy, který se trénujou.
Letiště, kde pojezdový radar nemají, nemají ani 50 pohybů za hodinu, logicky, že..
Jedná se většinou právě o regionální letiště, kde se počet pohybů dá spočítat na prstech obou rukou.. V tom se přehled udržet dá.
   Seznam příspěvků  

Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 18:11
Rychlokvaška
a) ATZ není řízený prostor a tak se to bez spolupráce oněch letadel ani nepředpokládá. K těm věžkám - LVP jsou něco jiného a procedurální řízení taky. Za takových podmínek řízení provozu funguje trochu jinak.
2x747 byla na Tenerife, ne v Itálii a to druhé éro byl PanAm. Když řídící nedůvěřuje pilotovi, tak není nic snažšího než se ho zeptat kde je.
A k tomu kde kdo je - no ono to že je věžka prosklená má taky svoje důvody ;o) To že si třebas na JFK spletou éra pořadí nebo jsou jinde než mají být v daný čas je většinou jejich chyba a to řídícího nijak nezbavuje zodpovědnosti o nich v každou chvíli vědět.

b) Dva příklady ze života - opuštění CTR a při pojíždění opuštění provozní plochy, které popisoval Marky. Proč myslíš že bys v takovém případě měl někomu něco hlásit, když jsi mimo jejich prostor zodpovědnosti a tak tě ani řídit nemůžou?
   Seznam příspěvků  

Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 19:40
FSPilot   
ad B) tak mi řekni, co asi udělá řídící, když odletíš (například u LKMT přez bod Echo) a neohlásíš se a opustíš jeho frekvenci a zaletíš třeba ta ty kopce tam a on tě ztratí z radaru. Může se stát, že se momentálně věnuje třeba několika odletům a nebo příletům (není vyjímkou, kdy se na VFR "zapomene" a musí se připomínat) a co asi v takovém případě ATC udělá? Letadlo ztratí z radaru a už třeba není na jeho freq. tak neodpovídá... Ještě si myslíš, že se tam hlásit nemá? Toto je o pořádný průser. Opuštění provozní plochy myslíš dráhu, předpokládám a to se hlásit musí, resp. musíš si zažádat o povolení pojíždět (což má v tu chvíli stejný význam) a to taky nemusíš? To je přinejmenším trošku špatně formulované, ne?
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 00:28
Marky Parky   
Prosím, když už se snažíš diskutovat, tak musíš znát pojmy a vědět o čem mluvíš.

1) Provozní plochy nerovná se dráha. Provozní plochy = dráha + pojezdový systém, nicméně nespadají do něj stání letadel. Takže nemíchat hrušky z jabkama.

2) Mohl bys prosím konkretizovat jaký průser by nastal? Upřímně - nedovedu si žádný představit, ale strašně by mě to zajímalo. Zatím se docela bavím....
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 13:07
FSPilot   
No, to jsem rád, že se bavíš, ale příjde mi na hlavu postavené např. opuštění CTR (mám takový pocit, že výstupní body jsou povinným hlásným bodem a jinudy by jsi z CTR odletět neměl).

Když už jde o ten průser, pokud by skutečně bylo éro, které odletí z CTR a jen tak si přeladí na jinou freq. a neřekne ani ň a je v terénu třeba podobném jako je LKMT (na východ kopce) a odletí z dosahu radaru, tak co by jsi předpokládal o letadle, které ti zmizí z radaru a neozývá se? Já bych usoudil, že se něco stalo a zkoušel bych obvolat ostatní stanoviště, jesli se jim nehlásí a kdyby ne, tak bych třebas i vyslal záchranné složky, protože éro v kopci není žádná prdel a to je sakra průser

To si teda myslím, ale asi zítra pojedu na LKMT a schválně se zeptám nejpovolanějších a jestli proletím dveřma (jak předpokládám), tak si tě najdu a osobně ti.... to vysvětlím
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 13:10
Serž   
kdyz uz mluvis o tech nejpovolanejsich, hehe... od Markyho ti vysvetleni nestaci?
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 13:11
FSPilot   
ne
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 13:19
Serž   
pak nevim co bys chtel vic, pak snad jedine sehnat instruktora nebo lepsi inspektora
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 13:27
FSPilot   
Já něco vymyslím Má v profilu, že se teprve zaučuje, tak pche
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 13:31
LS
No uz se doucil...
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 13:33
FSPilot   
To už ho vyhodili? Né, samo, beru to. Jen mi příjdou některé věci postavené na hlavu a nevím, jak by se ke mě jakožto k letadlu chovali ATC, kdybych dělal toto... Takže můžu s tím vyjet na instruktory, co mě to učí za kraviny???
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 13:38
LS
jo vyhodili...
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 16:47
Marky Parky   
Jo vyhodili. Nicměně půl roku jsem řídil IFR provoz na ACC Praha a proto mne tak pobavilo, jak jsi říkal, že ATC při hustém provozu nemůže mít přehled - já totiž na vlastní kůži jaksi vím, že musí )) ... Teď dělám na FIC Praha a shodou okolností se každý den setkávám s piloty, co si v prostoru třídy E žádají různá klesání, stoupání, změny frekvencí a podobné koniny. A nejhorší na tom je, jak často člověk zažije, že letí nějaké letadlo výcvik, žáček trošku blekotá, a tak mu to instruktor vezme a ve snaze mu to ukázat (a zachránit situaci) z něj vypadne takový nesmysl, že se člověku chce spíš plakat, než smát.

Nicméně než na někoho vystartuješ, tak bych ti doporučoval mít trošku větší prozumění celé tématice - protože evidentně máš v hodně věcech hokej a dovedu si docela živě představit, že až budeš "vyjíždět" na instruktory a budeš jim to vysvětlovat vlastními slovy, tak
a) zase něco zmotáš, takže pokud narazíš na někoho kdo tomu rozumí, tak na tebe bude koukat jako kdybys spadl z marsu
b) pokud narazíš na někoho, kdo ti bude tvrdit opak, tak stejně nebudeš schopen argumentovat, protože do hloubky tomu nerozumíš
c) po celou dobu co spolu debatujem, mám při ruce různé předpisy + AIP a kontroluju se, jestli neplkám kraviny. Bez toho, jen na základě vlastní interpretace a ještě vytržené z kontextu si akorád koleduješ o to, že na tebe insturktoři nakonec budou naštvaní a z výcviku si uděláš peklo



   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 17:32
FSPilot   
Já jsem to myslel jenom z legrace Samozřejmě se jich na něco zeptám, ale né stylem "Jak je možné, že děláme to, když..." To bych si nedovolil ani náhodou A hokej v tom mám, protože jsem žil v přesvědčení, že mě učí něco správně, ale byl to omyl, tak se koukám do ICAO mapy(kde toho samo moc není) a ořezané AIPy taky k moc věcem nebudou Ale v kliidu Po nikom nevyjíždím Jen zkouším, co všechno je konina a jestli máte opravdu všechno podložené (narozdíl odemě), protože vím, že ve znalostech některým místním lidem nesahám ani po kotníky, tak se snažím to nabourat a věř tomu, že z téhle "zajímavé" konverzace jsem si odnesl hooodně nových poznatků a poopravil jsem si to, co jsem chápal správně (bohužel ale né u všeho... to bude chtít ještě pár nakopnutí a do kebule to vleze )
   Seznam příspěvků  

Instruktoři apod. (was Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor ))   1. 10. 2007 / 20:02
Rychlokvaška
Dovolil bych si k tomu ještě malé povídání...

Vím, že pro spoustu lidí neexistuje jiná cesta, než se ptát zkušenějších lidí (pilotů, instruktorů) které znají, nebo je cvičí. Já jsem si tím obdobím samozřejmě taky prošel a na to co řekl Franta nebo Karel jsem nikdy nedal dopustit. Ale jak se tím začne člověk prokousávat sám, zjistí že ono to zase tak úplně pravda být nemusí. Proč to tak bývá ? Pokusil bych se rozdělit dotazované na dvě skupiny:

1.) Instruktoři. Drtivá většina instruktorů jsou aerokluboví matadoři, kteří mají neuvěřitelné zkušenosti s lítáním malých letadel a výcvikem pilotních žáků. Asi ale nelze očekávat, že by každý z nich disponoval platnou ATPL kvalifikací, nebo prošel výcvikem a zkusil praxi jako řídící letového provozu. Není to samozřejmě špatně, specializují se na jiné záležitosti a ty dělají výborně, ostatně taky....kdo by jim to zaplatil. Nemůžeš ale očekávat, že budou vědět všechno, když se jejich zkušenost s řízenými prostory a velkými letišti odbývá většinou na nějakém malém regionálním letišti když občas zbyde čas, nebo je to potřeba kvůli výcviku žáků. Spousta z nich (i když by třeba správně měli) taky nesleduje aktivně všechno co se v oboru letectví rychle mění, ať už jde o komunikaci, předpisy, nebo jiné metody. Mají prostě svou zažitou rutinu a tu dělají dobře.

2.) Piloti. Odpovědi pilotů bych (z mnoha a mnoha let zkušeností ;o) rozdělil na následující kategorie
a) Fórek / latina - možná se to nezdá, ale hodně odpovědí je touto formou...Jak získáváš zkušenosti, spousta blbostí se dá podat tak seriózně, že se nechytáš. Bohužel se tím hodně lidí dost baví, já osobně takovou konverzaci vedu pokud možno jen s lidmi, kteří tomu rozumí (a do legrace se zapojí), nebo s přítelkyní ;o) (které to pak vysvětlím správně). Ne všichni jsou ale podobně vstřícní.
b) Stručná odpověď - "vždycky tam dáváme 25", "vždycky lítáme na plnejch", "nikdy nebrzdíme na MAX", apod. Tomu bych řekl rychlé se zbavení komplikované otázky. Taky poměrně dost častá forma odpovědi, a docela pochopitelná. Ono na rovinu, v letectví není nic příliš jednoduché, černobílé a popsatelné dvěma slovy. A jakmile uslyšíš něco jako "všichni, vždycky, nikdy, jenom, maximálně, apod..." tak za tím je většinou hodně "ale". A komu se nechce, popisovat podrobnosti a výjimky ti nebude.
c) Odpověď ze zkušenosti - tzn. ne na základě faktů, ale "my to tak děláme". Což může být v pořádku pro jedno letadlo a provozovatele, ale může být naprosto odlišné od jiného provozovatele, výrobce letadla, země provozu, apod.
d) Odpověď striktně předpisová a kompletní, na základě faktů, knih, předpisů, znalostí, apod. Tyhle bývají hodně v menšině. Liší se v tom, že zatímco ty se ptáš na jednu věc, odpověď je na 10 dalších ;o) Protože ty s tím prostě souvisejí a nejde říct jen A nebo B. Ten kdo odpovídá se tak nesnaží všechno zjednodušit a odpovědět nějak kr8tce, ale prostě ti popíše co všechno se za tím skrývá.

Výsledkem toho co se dozvíš od 1 a 2a-c bývá většinou trošku vzdálenější od exaktního pojetí problematiky. Není to rozhodně špatně, ale nemůžeš to použít při školení někoho jiného jak se mají věci dělat správně, nebo v nějakém argumentačním souboji

Pokud můžu mluvit za sebe, snažím se vždycky odpovídat jako skupina 2d. Je to většinou na dlouho, pro čtení a pochopení asi i komplikovanější, ale nechci nic vynechat. Někdy sklouznu k variantě 2c, ale to jen proto, že zkušenost je natolik silná a striktní, že nebývá většinou pochyb o správnosti. Vždycky se ale snažím uvést, k čemu se to vztahuje, z jakých podmínek daná zkušenost plyne. A stejně myslím jako v Markyho případě (a řady dalších místních lidí), můžeš se spolehnout že tím na co odpovídám jsem strávil 100% svého času za poslední minimálně rok a že i když jsem už těch 14 teoretických ATPL zkoušek (a další hromady praktických) udělal s výsledkem víc než vynikajícím, stejně než něco napíšu tu knihu vždycky ještě otevřu, abych měl jistotu. Abych nepsal pro ostatní něco od boku a tvrdil tak, že je to správně.

A na závěr vždycky ještě jedna věc - pro správnou odpověď není nic důležitějšího, než se správně zeptat ;o) Ono to zní jako drobnost, ale pokud položíš někomu tzv. leading question (tzn. takovou co už svým zadáním tak nějak implikuje odpověď), můžeš se dočkat toho, že se sice dozvíš to co očekáváš, ale už to nemusí být to, co by ses správně měl dozvědět nevýhodou je, že správně položená otázka vyžaduje většinou odpověď, do které se nikdo nechce moc pouštět

A aby toho povídání nebylo málo - rozhodně bych nechtěl aby celý Pérák sklouzl do podoby, kdy se všichni budou ptát a očekávat odpověď od 4-5 lidí. Rozhodně se nebojte odpovídat a radit ostatním na základě svých zkušeností a znalostí - jen se nesnažte stavět odpovědi jako dogmata. Dejte prostor svým pochybnostem, nebo možnosti doplnění a jinému názoru. Já osobně taky nemám vždycky čas sepisovat všechno a raději doplním nebo opravím někoho jiného. A co bývá občas nepochopeno - ne proto, abych se po něm svezl, nebo ho zesměšnil, nebo ztrapnil, nebo prostě nějak jinak setřel. Nic nemůže být dál od skutečnosti. Dělám to proto, abych mohl ostatním předat zkušenosti a vědomosti....a nic není lepší učební metoda, než vysvětlení jak to dělat správně na příkladu, který správně není. A je mi vždycky tak trochu líto, když to někdo neunese a má pak pocit, že se musí hádat do krve, protože já se po něm vozím. Ti co takový pocit občas mají, zapoměňte prosím na to Já to dělám ve svém volném čase a proto abych pomohl ostatním a jako vedlejší důvod abych si taky pěkně zopáknul sám, co jsem třebas pozapomněl. Nic jiného za tím není.

Konec hlášení.
   Seznam příspěvků  

Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 13:41
Rychlokvaška
O lala la la....Tohle už začíná trošku zavánět...
   Seznam příspěvků  

Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 13:48
FSPilot   
Mě teď chlapci naštvali a zjišťuju, že víceméně skoro všechno, co mě učí jsou kraviny a blbosti a úplně jinde, než jsou předpisy a to mě logicky štve, protože ten výcvik (sám to dobře víš) není nijak levný a říkají mi, že to děláme předpisově a ona to podle toho, co tady čtu (ostatně je to z mých reakcí občas vidět), je prostě blbost. Tak teď nevím, jestli jsem vůl jenom já, nebo i ti, co mě to učí (já teda jsem určitě, to mi psát nemusíte )
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 13:56
LS
Ne ty tohle jenom blbe chapes
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 14:04
Serž   
takze je to s nim jasne
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 16:55
Marky Parky   
Nechci samozřejmě dokrve bránit tvé instruktory, neb je neznám, a jak zmiňuji jinde, i od instruktora člověk sem tam uslyší kravinu. Nicméně principiálně bych nehledal chybu v tom co tě učí, ale v tom
a) jak ty věci oni tobě (i sobě) zjednodušují, ve snaze zabránit průseru (dám příklad ze svého vlastního výcviku - jeden z mých instruktorů mi vždy kladl na srdce abych nezapoměl při letu podklesat TMA a to i v době, kdy toto TMA není aktivní a mění se v prostor třídy E - a tohle neberu, jako že on by to neznal, ale že je prostě radši, když budu jako žák vždy mimo tohle TMA, než aby mě v průběhu výcviku ještě zatěžoval hlídáním hodinek)
b) v tom, jak si pak ty věci interpretuješ - důležité je totiž hlavně nevytrhávat z kontextu a nebrat za bernou minci "že to Franta říkal", ale každou informaci co dostaneš řádně profiltrovat, rozumět jí a jejím souvislostem.

Takže neřekl bych, že je někdo vůl, ale že se musíš ještě moc a moc učit a pak ti začne docházet jednak proč ti ty věci říkají, a uvidíš za nimi i víc, a také pomalu získáš svůj přehled a nebudeš potřebovat aby ti to říkali.
   Seznam příspěvků  

Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 13:57
Rychlokvaška
Mně by ale opravdu zajímala odpověď na tu mou otázku - proč si myslíš, že bys měl něco hlásit řídícímu, pokud seš mimo jeho prostor zodpovědnosti a míříš směrem od něj ? Vždyť jemu je úplně jedno co tam děláš, jestli tam máš dalších 20 letadel, nebo děláš nějaký vylomeniny.

Dám jeden příklad z praxe, kdy je ono čekání na řídícího pro opuštění frekvence nejen zbytečné, ale dokonce na škodu. Letěl jsem si takhle "Valley Rally" okolo Phoenixu, což byla taková naše oblíbená zábava - nějaké 2 hodinky letu těsně pod úrovní class Bravo pro Phoenix Sky Harbor, kdy se postupně provede let na 7 letišt v okolí s CTR třídy D, na nich se provede párkrát touch and go a letí se dál. Po druhém tng na Williams Gateway jsem požádal o "north departure", dostal ho schváleno a pokračoval na Falcon Field. Obě CTR se vpodstatě dotýkají, takže předtím, než vlétnu do toho dalšího, potřebuju ATIS a joining instructions a samozřejmě také povolení pro vstup. To nelze udělat jinak, než prostě po získání povolení pro "north departure" přeladit na novou frekvenci a kontaktovat dalšího řídícího. Já jsem to jednou udělal tak, že jsem čekal na povolení k opuštění frekvence od Williams Gateway, dokonce jsem ho i o to požádal. Po přeladění na Falcon Field mi řídící říká - "sir, I have an advice for ya - you will make life much easier for us and you will also live longer if you do not mess with the controller you're leaving and contact me as soon as possible. I have 7 planes in close traffic waiting for your call".
Takže asi tak.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 14:06
kuma   
Dík za ilustraci, píšem asi oba to samý, já u nás za humnama, ty nad Death Walley -ale pořád je to furt to samý (aspoň myslim)

Princip je v tom (a už to tu nedávno někdo napsal, akorát nevim jak to najít), že když AC žádáš o povolení něčeho - a on ti to dá, tak všichni (AC, ostatní piloti na frekvenci, ostatní dispečeři uradaru) předpokládají, že tu věc přesně a bez dalších opičáren co nejdřív uděláš. A aspoň trochu kvalitní pilot (u nás, na Ruzyni, V Salcburku, v LA, kdekoliv) to prostě udělá. A k tomu jsou další řeči zbytečný.

Pochopitelně já sám mám k tomuto stupni daleko a v reálu blekotám hrozně, omlouvám se tímto všem ještě žijícím řídícím, jak jim ničím zdraví a zkracuju život. Ale možná, že se za pár desítek let dožiju, že i já se vypracuju...
   Seznam příspěvků  

Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 14:08
Serž   
krasna rada do zivota
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 14:13
Rychlokvaška
Jojo, krásná...a když jsem pak s jedním z místních letadel letěl paralelní přiblížení (a to je v tomhle případě pouhých pár desítek metrů rozestup), tak bych skoro přísahal, že si v něm klepe instruktor na čelo
Není nic krásnějšího než být sprdnut veřejně na frekvenci ;o)
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 14:16
Serž   
jeste ze "jen" 7 stanic na frq. na jinem stanovisti to mohlo mit rozsahlejsi nasledky
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 14:22
Rychlokvaška
Mňojo...a pro kolegu mělo...On byl na jiné frekvenci na letišti, které bylo v daném čase CTR třídy D (spletl si čas, kdy se mění na E). Po druhém touch and go přiletěl zpátky k nám, přeladil, kontaktoval věžku a první odpověď byla..."Sir, do you have a paper and pen ? Because you better write down what I'm going to tell you know" ;o))
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 14:37
Fabo™   
Asi sa ti tam na koniec vlúdilo nechcené k ;o)

Ale vážne, tak toto by som fakt nechcel zažiť, nebolo by lepšie na takomto letisku pre istotu predsalen zavolať? Better safe than sorry
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 14:46
Rychlokvaška
Aaa, pardon, vloudilo ;o)

On volal, ale na jiné frekvenci a protože si myslel že je mimo provozní hodiny a tudíž v Echo, tak jen hlásil polohy jako v ATZ...
Že mu nebylo divný že neslyší ty ostatní éera kolem apod., to doteď nechápu Ani světlice na něj nestříleli, asi z toho byli na prášky ;o)
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 14:50
nimbo
Ako to dopadlo?
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 17:40
FSPilot   
Nakonec se probrali z šoku a sestřelili ho světlicí
   Seznam příspěvků  

Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 19:09
Rychlokvaška
Přistál u nás, věžník mu vysvětlil co se do něj vešlo, nahlásil to instruktorovi, ten ho na pár dní groundnul a pak nechal letět pár lekcí opáčko no a na závěr z toho bylo téma číslo jedna na následujícím safety briefingu instruktorů

Ona to totiž není sranda....nebýt to horizontálně, ale vertikálně, tak stačilo 300ft a mohl být klidně v Class Bravo, kam nejenom že nemůže jako solo student ani s povolením od ATC, ale hlavně by to bylo minimálně na report k FAA...
   Seznam příspěvků  

Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 17:42
FSPilot   
To jě pěkná rada. Beru k srdci

Mimoch. je v USA lítání prý o něčem jiném, než v Evrope (hlavně, co se komunikace týče), je to tak?
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 19:16
Rychlokvaška
O lítání v USA by se dala napsat kniha...Je to jiný než v Evropě a nejen můj názor je, že mnohem lepší. Víc zodpovědnosti je na pilotovi, máš strašně moc možností kam letět a co dělat, nejseš tolik vázán různými zákazy a omezenými prostory, máš k dispozici mnohem víc služeb a pomoci a hlavně je to super pro výcvik - všude je tak hustý provoz, že je to pro našince stěží představitelné.

Co je trochu potíž jsou samozřejmě různé odlišnosti, hlavně v komunikaci a pak v něco málo předpisech. Jsou to ale věci, který prostě musíš zvládnout tak nějak za běhu a není toho tolik - po přechodu do UK to v našem případě spraví jeden seznamovací let a trochu samostudia pro JAA frazeologii a místní odlišnosti. Když víš co je jinak, tak je to celkem hračka.

Já osobně se určitě budu chtít do USA na nějaký polítání vrátit - je to v tomhle ohledu opravdu země zaslíbená a kdo má možnost, jednoznačně doporučuju to zkusit.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 16:33
Marky Parky   
Takže si zase ujasníme pár pojmů.

1) Nezaměňujme hlásné bod + podmínky vstupu/výstupu z CTR (případně ATZ - protože i tam je povinné hlásit opuštění) s žádostmi na změnu frekvence o kterých se tu spolu bavíme. Jsou to dvě různé věci, které se (vzhledem k našemu uspořádání CTRek a pod) často spojují do jedné. Samozřejmě, že musíš hlásit povinné hlásné body a opuštění prostorů, pokud ATC neříká jinak. Ale důležité je, že poté, co splníš všechny svoje povinnosti, jsi mimo prostor a už nejsi předmětem letového povolení, tak si můžeš změnit frekvenci jak chceš. Tj odlétáš z tebou zmiňované Ostravy, ohlásíš ECHO (protože musíš) a i když ti věžka nedá žádné další informace o frekvencích, můžeš se s klidem odladit.

2) Co se týká údajného zmiňovaného průseru, tak tady si zase provedeme malou exkurz do poskytovaných letových provozních služeb. Možná budeš překvapen, ale kdyby měli všichni tvůj přístup, tak by chudáci na RCC nedělali nonstop nic jiného než hledali letadla co někde zmizí z radaru a frekvence. Cca před 20 minutami jsem měl na frekvenci odlet z LKLN do LOAW, 4x mi za svou cestu zmizel z radaru a 2x z frekvence - vše kvůli pokrytí. A to je každodení praxe. Nicméně přejděme opět k vysvětlení.

To co zmiňuješ (tedy obvolávání okolních stanovišť, kontaktování záchranných služeb a pod v případě, že je podezření na to, že se ztratilo letadlo) se vše skrývá pod pojmem pohotovostní služba. Ta je poskytována následovně:

- a) pokud letadlo nemá podaný letový plán, tak na hranice řízeného vzdušného prostoru. V praxi to znamená, že Ostravksého věžníka v okamžiku opuštění CTR přestává to letadlo zajímat (dokonce mu vydává letové povolení Cleared to exit point Echo...) a i kdyby vteřinu po tom to letadlo zmizelo z radaru (jakože vzhledem k ostravskému radarovému pokrytí možná zmizí i dřív), tak je v klidu, protože dál je to busines toho pilota

- b) pokud letadlo má podaný letový plán, tak jakmile mine hranice CTR, tak tuhle službu poskytují následující služebny. Dál už závisí na tom, zdali letí na řízené či neřízené letiště, vnitrostátní či mezinárodní let, atd.., nicméně zjednodušeně řečeno, o to, zdali někdo někde nezmizel, se příslušná stanoviště začnou zajímat až 30 minut po předpokládaném času přistání na cílovém letišti, pokud mezitím plán nezrušil nebo nedorazila zpráva, že přistál ručně.
Takže pokud náš "průser" letí třeba z LKMT do LKBE, tak opět po opuštění CTR si klidně může pokračovat bez ohlášení kdekoliv až do destinace (za předpokladu, źe se vyhne prostorům kde je povinné být naspojení), tam si pak přistát (abych byl puntíčkář, tak tam samozřejmě v ATZ spojení naváže, protože musí) a i když si bude celou dobu mizet a objevovat se na radu jak chce a cestou se 3x přeladí na Praha Info nebo Praha Terén, zeptá se na jednu dvě věci (oblastní QNH, aktivované prostory) a zase sám zmizí z jejich frekvencí, aniž by jim cokoliv pípnul, tak všechno bude OK. Po přistání pak vezme telefon a zavolá na FIC Praha, že je v pořádku. Teprve když do půl hodiny po předpokládaném času na FIC nikdo nezavolá, začne se vyhlašovat pátrání. (Prakticky se začne zjišťovat trošku dříve, většinou se jedná jen o opomenutí, tak aby se zbytečně nepátralo oficiální cestou,tak se obvolá cílové letiště a pod..)
Pokud náš "průser" letí na řízené letiště, je to podobné, akorád se nemusí hlásit přistání, zpávu o něm vyšle věžka a pokud letadlo nedorazí, tak pátrání taky vyhlašuje věžka.

Doufám, že jsem to popsal srozumitelně a hodně štěstí na LKMT. Nicméně mám obavu, že pokud budeš klást otázky takhle divně, jako je kladeš tady, tak ten průlet dveřma bude, protože nebudou mít tolik trpělivosti to vysvětlovat (byť s mírnou nadsázkou jako já....
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 00:47
Marky Parky   
a)

1) "pochybuju, že např. řídící v ATZ má 100% úřehled o všech letadlech v okolí" - ATZ do toho nemotej, bavíme se o řídících. AFISák není řídící.

2) "Jen tak na okraj, né všechny letiště mají pozemní radar a obzvláště při velmi nízké viditelnosti nemusí přesně vědět, kde ty letadla jsou" - Řídící při nízke dohlednosti (opravdu se tomu neříká viditelnost musí dvojnásob vědět, kde ta letadla jsou, protože on zabraňuje jejich srážkám a ty letadla se navzájem nevidí. Samozřejmě ne s přesností na metr - ale povoluje si provoz na pojezdovkách tak, aby to neposrážel

3) "Další věc je, že když sedí člověk na věži, tak nemusí vidět úplně všude.." - Nikdo tady netvrdí, že musí vidět. Já tvrdím, že musí VĚDĚT! To je poměrně velký rozdíl

4) "A přiznejme si, když má ATC hodně provozu a hodně pojezdovek, tak ani Ty by jsi neměl přehled." Tahle věta mě hodně rozesmála, zvláš s tím zvýrazněným Ty. Možná by to chtělo vědět s kým se bavíš, když takhle zvesela argumentuješ...

5) "viz. tragédie 2x 747 do se be v Itálii - nevím už přesně letiště, ale vím, že to byl KLM a ještě kdosi )." - pleteš do sebe dvě havárie. A ani jednou nešlo o tom, že by řídící nevěděl kde má letadla, v obou případech došlo k tomu, že letadla (z nějakého důvodu) byla jinde, než měla od řídícího nařízeno (na tenerife jedno uvolnilo po nesprávné pojezdovce a druhé odstartovalo bez povolení, v té itálii se jedno letadlo dostalo na jinou pojezdovku než mělo být). Takže opět, než začneš argumentovat, tak znát fakta, jinak si kapánek ... do vlastního hnízda

4) "A není jednoduše možné, aby ATC při takovém provozu běhal po věži tam a zpátky, aby se podíval, kde kdo je, ale spíš sedí u mikrofónu, poslouchá a píše si jak divý..." - Nikdo netvrdí, že běhá po věži - naopak, ten řídící ví kde má které letadlo právě díky tomu, že ma před sebou postupovou tabuli a pár stripů a do nich si píše. A bude to vědět i bez pojezďáku i v hnusném počasí. O tom právě to řízení je...

b)
A koukal ses takhle náhodou kde? Neplatí tohle náhodou jenom ve třídách vzdušného prostoru, kde je je povinnost mít spojení? Nicméně s piloty, co se za VFR v třídě E nebo G zbytečně ptají na uvolnění frekvence, se setkávám každý den v práci. A víš co jim na to říkám? "Naslyšenou..." Ano, všímáš si správně, žádné "Povoleno", "Schováleno", nic takového....

Zvesela do další argumentace, těším se, co de dozvím nového...
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 09:41
Serž   
je pondeli 1.10.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 13:26
FSPilot   
ad 5) Ano, ten řídící věděl, kde ty éra poslal a třeba měl přehled v povoleních, ale nevěděl, kde ty éra ve skutečnosti jsou (přepokládal, ale nevěděl to ani s takovou přesností, aby je varoval a to je taky rozdíl) a o tom jsem psal Je spousta blbců pilotů (včetně mě), kteří potvrdí a udělají něco jiného (v mém případě jsem potvrdil pojíždět na LKMT po F a C a chtěl jsem jet na B... naštěstí mě instruktor zastavil... chvilkový skrat, tak se stydím, ale přiznám to), takže se pilotům nedá věřit až tak bezvýhradně (ikdyž je to blbost, jsme lidi a ti bohužel dělají chyby a s tím by se mělo počítat).

ad b) Já jsem se bavil o CTR a to je stejně jako TMA třída D, kde se oboustranné spojení vyžaduje. A jestli je někde letiště, kde je CTRko jako třída E nebo G, tak to bych rád viděl (neber to jako narážku, ale "veselou argumentaci" )
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 13:34
Serž   
imho v okamziku kdy pilot opusti rizeny prostor, at uz s pozdravem nebo bez, ridiciho uz nebude zajimat uz proto ze je v prostoru nizsi tridy. jestli si pak pristal za barakem nebo v kopci uz je tak nejak boj toho pilota.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 13:38
FSPilot   
Hmm... to je docela nepříjemné, když letíš a něco se stane a podle tohoto víš, že na tebe všichni kašlou... To není moc povzbudivá věc...

Ale stále mi v hlavě chrastí, že vstupní a výstupní body jsou povinné hlásné body
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 13:39
Serž   
co podle me neni moc prijemna vec je 115 mrtvych za minuly mesic na silnicich
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 13:44
FSPilot   
Dobřé, dobřé... kašlu na vás Jste 2 proti jenomu Vyhráli jste...

Ale ještě mi vysvětlete, jak to teda fakt je. Když poletím z řízeného letiště a řídící mi neřekne "...ohlaště úroveň (nějakého výstupního bodu)", tak na něho už kašlu a jak jsem nad ním, tak zdrhám z frekvence a můžu si dělat co chci?

A k těm provozním plochám, to znamená, že když stojánky nepatří pod věž, tak si tam můžu blbnout jak se mi zlíbí (neuvažuju letiště s GND) a až vyjedu na pojezdovku, nebo se dostanu k její blízkosti, tak se ohlásím ? To je docela drsné zjištění... To dám instruktorům sežrat
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 13:56
kuma   
Ale, bože, mně to přijde celkem jednoduchý, když ti dá "ohlašte" tak se mu ohlásíš. Ale co pak děláš mimo jeho prostor a jestli si necháš jeho frekvenci nebo přeladíš na infáka nebo na rádio Honolulu, je fakt už jenom tvuj problém. Jestli při tom vyměníte zdvořilostní frázi nebo ne, je putna, to předpisy neřeší.

A pokud se jedná o aktivaci SAR, tak existuje nějaká kniha příletů a odletů - teda v reálu - a bohužel (bohudík?) se to moc nepraktikuje, takže někde ji afisáci píšou automaticky, když u nich sedneš (než tě sinkasujou), někde musíš loudit, aby tě pustili, že se do ní napíšeš. A tam je report vodkaď kam letíš. A kdyby všechno fungovalo podle pravidel, tak když se do 30 minut po přistání z přeletu nenahlásíš, měl by se aktivovat SAR. Při "administrativní pečlivosti" českých pilotů by ale dodržení tohoto pravidla přivedlo české hospodářství do roka na bubem.

A pokud jsou tví instruktoři na výši, tak rozdíl mezi provozníma plochama a ostatním prostorem vnímaj velice dobře. Na to bych vzal jed. A jestli jsou to už "strécové"(takových instruktorů znám taky dost), tak aspoň vědí, že něco takového existuje - a řeknou ti něco na způsob "no, je v tom rozdíl, víš? Ale to se musej učit mladý, nám starejm se to už vodpouští, žejo. A až si to přečteš, tak mi to pak řekni, abych si to připomněl, jo?". No a pak nám tady můžeš napsat, jak to dopadlo (s instruktorama instruktorů )
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 17:49
FSPilot   
Proboha Já jsem neřek, že ti instruktoři o provozních plochách neví Jen jsem s nima o tom ještě nemluvil, jakožto o spoustě dalších věcí Nejsou to žádní "strécové", ale hodně zalítaní lidičkové, co mají už nějaké ty tisíce hodin. Ale poptám se na nové poznatky a věci... budu zas o něco málo chytřejší

Tyhle diskuze mám rád (teda né, že bych rád vyvolával flamy), ale je to občas docela zábavné čtení a můžu si srovnat svoje myšlenky, názory a to, co jsem se kde naučil a hodně mi to pomáhá, jenom doufám, že jsem tu někoho neurazil nebo nenaštval
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 13:00
Teflon_490   
To myslis fakt vazne, ze kdyz ridiciho slusne pozdravis (good morning neni zast tak dlouhy), tak jen diky tomu bude uprednostnovat jine piloty, kteri nepozdravi/nezdrzuji a ty proste nedoletis tam kam si chtel???
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 13:02
Serž   
tusim ze v ucebnici pilota je primo napsane ze "civilni" pozdrav na frekvenci nepatri. netroufnu si ted tvrdit ze je to tam vyslovne zakazane, uz jsem to nejakou dobu nevidel
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 13:10
kuma   
Mno, v rámci výcviku (nedávno a trvale) jsem opakovaně zaslechl, že to je slušnost, že dokonce je slušnost pozdravit místní řečí. Tato slušnost je ale podřízena aktuální situaci v éteru, tedy když je na to čas a prostor.

Pochopil jsem to tak, že v případě tísně na frekvenci se nevynechává jen "pozdrav" (z: Ruzyně ground oskar kilo papa lima oskar, dobrý den - se nevynechává "dobrý den", ale celé navazování komunikace z obou stran - tedy místo: "Ruzyně věž oskar kilo papa lima oskar dobrý den / oskar lima oskar dávejte / ×oskar lima oskar na stojánce jih... bla bla bla" - se rovnou začne tam, co je ten "×" . Pak teprve to zkrácení má smysl.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 12:58
Mike2811
Odstartoval jsem česky, poto jsem se přeladil na Ruzyně Radar (příklad) oznámil jsem se mu česky, mluvil na ostatní v různých jazycích a potom se na mne obrátil zase anglicky, a tak se to na různých pracovištích vzájemně prohazovalo... Takže já (vím že ostatní můžou mluvit jak chtějí) jsem dostával české i anglické zprávy... Ale zvládám to, tak mi to nevadí.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 13:46
Totti10
Tak on si ridici tezko muze z toho kvanta letadel pamatova kdo jak na nej mluvi ze jo... resis kravinu
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 14:00
Mike2811
Je to kravina a já to neřeším, jenom jsem na to poukázal jako na maličkost... To chce chladnou hlavu, hoši...
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 14:48
FSPilot   
No, ona to není až tak kravina. Když letí éro v hustém provozu, které anglicky třebas neumí a ATC v tomzmatku přikáže něco anglicky a letadlo není schopno reagovat, protože tomu nerozumí, tak můžou vziknou i hodně vážné naručení bezpečnosti vlivem zdržení se na frekvenci
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 15:06
Totti10
Jo, v tomhle mas pravdu
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 00:40
Rozšafín Ctibum   
Od toho je přeci readback.. Volačka je pořád stejná (snad jednou nebo dvakrát jsem zažil na IVAO českou hláskovačku) a zbytek ,když nerozumím : "OKZAK, prosím česky".

Řídící (kór ten na síti) dává pokyny moc dlouho dopředu, protože si přiznejme, jsou mezi námi tací, co si i levou a pravou stranu pletou
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 09:44
Serž   
takze nejak... BHA115 rwy 24 cleared for take off, then descend FL170 to cross ODNEM at FL210 or below?
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 13:31
FSPilot   
Týbláho a kde je ta dráha? Klesat na FL170 a pak zase stoupat do FL210 a ... počkat, to je nějaké pomotané, ne? Tady si někdo plete i nahoru a dolů, ne?
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 13:35
Serž   
jo obcas mam problemy ve vytahu. a tady nekdo JESTE PORAAAAAD nepozna rypnuti?
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   1. 10. 2007 / 13:39
FSPilot   
To víš, tady ještě někdo pořád nemůže přijít, kde mu odpadlo to vedení
   Seznam příspěvků  

Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 13:34
OK-PPT (AVP57T)   
Super akce a skvělé pokrytí jak u nás, tak na Slovensku. Po dlouhé době jsem si pořádmě zalítal.
   Seznam příspěvků  

Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 14:51
kutak
přiznejte se kdo v noci lítal po nějáký kalbě opilej ))
   Seznam příspěvků  

Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 15:43
Serž   
ja
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 16:46
Gustav ( BHA576 )   
To povrzuji
Měl jsem doprovod,který se tvářil jako A320 a nakonec to byl Serž na L39
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 18:21
Serž   
byla to L159 a byla i zvolena v MTL. tak bud je problem v MTL nebo u tebe, ze nemas MTL kompletni... ale to jsem jeste nepil. to az pozdeji
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 19:45
OK-PPT (AVP57T)   
Pilot bez rumu nemá rozumu. , aneb alkohol zjemňuje pilotáž.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 19:46
FSPilot   
A nejen to
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 19:47
OK-PPT (AVP57T)   
Jak ty to víš? Vždyť tvrdíš, že nepiješ alkohol?
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 19:59
FSPilot   
Mám zajímavého souseda a on už je na měko celý
   Seznam příspěvků  

Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 19:41
OK-PPT (AVP57T)   
Já jsem měl jen pár skleniček vína, ale jinak to bylo v poho.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: 24 hodin maraton ( můj osobní názor )   30. 9. 2007 / 20:12
Serž   
a ja si naivne myslel ze mas zavadu na mikrofonu
   Seznam příspěvků  

Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ