|  |  | Potíže s B737 9. 10. 2007 / 20:54 | |
|  | Zdravím,
mám problém, protože se mi v poslendí době objevuje po určité době letu na overheadu u PIC B735 svítící kontrolka (viz. obr). Chci se zeptat, co je to za signalizaci, popř. jak se to dá vyřešit. FMC mlčí a písmo není čitelné. S tímto se souběžně rozsvítí varování Master Warning, tak mě to docela znepokojuje. Dělám vše jak jsem dělal dříve (asi). Na zemi to opět přestane svítit.
Za rady díky. |
| |
|
 |  |  | Re: Potíže s B737 9. 10. 2007 / 21:02 | |
|  | Jestli dobře vidím, tak máš všechny tři spínače nad tou kontrolkou ve stejné poloze? Za letu tak být nemají, měly by být připlé pouze spínače od motorů a ne od APU. Tedy aspoň co si tak vybavuju. |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Potíže s B737 9. 10. 2007 / 21:09 | |
|  | Přesně tak, myslím že to konkrétní blikátko má označení DUAL APU BLEED. |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Potíže s B737 9. 10. 2007 / 21:29 | |
|  | Přesně tak, pokud zapneš bleedy od motorů a ještě APU bleed, rozsvítí se kontrolka DUAL BLEED a signál na master caution panelu. |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Potíže s B737 9. 10. 2007 / 21:52 | |
|  | ted mozna placnu do vetru, ale neni nahodou dual bleed kontrolka modra a nahorejc? |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Potíže s B737 9. 10. 2007 / 21:55 | |
|  | Není. Je to žlutá kontrolka. Akorát je tuším hned ta nalevo od té, která svítí na přiloženém screenshotu... Už hledám kompletní rozpis overheadu a nějak se mi nedaří... |
| |
|
 |  |  | Re: Potíže s B737 9. 10. 2007 / 22:05 | |
|  | Jen se poopravím. Protože se mi nechtělo čekat, až to začne svítit zase, tak jsem použil nějaký screen, co jsem měl v zásobě. Ano, ty spínače Bleed mají během letu být prostřední (APU) off a krajní (1 a 2) on, jak to v letu normálně mám. Ta kontrolka na Dual bleed je nahoře nad tím panelem a je oranžová (nebo žlutá, záleží na barvosleposti pilota ), ale tahle mi nikdy nesvítila. Zkoušel jsem i přenastavit tlakování kabiny a čekat, co to udělá a nic se nestalo. To, že je tam teď orandžové, tak je jenom domalované v malování (na screenu to nesvítilo, je to staršího data) a tato kontrolka se spustí po cca 20min letu, kdy na tento panel ani nepohlédnu, takže bezezměny najednou začne takhle svítit. |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Potíže s B737 9. 10. 2007 / 22:08 | |
|  | Je to určite off sched descent. Prehľadaj fórum, nedávno tu bol celkom slušný stromček na túto tému. |
| |
|
 |  |  | Re: Potíže s B737 9. 10. 2007 / 22:07 | |
|  | Takže je to kontrolka "OFF SCHED DESCENT". Což asi znamená, že se ti netlakuje kabina? Takže si koukej přepnout z režimu GND do režimu FLT (je to hned tam, co se nastavuje výška letu a cílové destinace).
Přikládám screen z AOM...
|
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Potíže s B737 9. 10. 2007 / 22:33 | |
|  | Přepínač GND/FLT s tímhle přece nemá co dělat. Off Sched Descent se ti rozsvítí pokud nedostoupáš do nastavené hladiny (na tom panelu, který jsi zmínil) a začneš klesat (nebo v ní i zůstaneš? to nevim) Jinak kabina tlakuje normálně. |
| |
|
 |  |  | Re: Potíže s B737 9. 10. 2007 / 22:23 | |
|  | Perfektní, díky mockrát, už zřejmě vím, kde byla chyba Posledně jsem nedostoupal z důvodu nějakého špatného tahu motorů (stoupalo to necelých 500ft/min, což je nepřijatelné pro poloprázdné éro ve výškách kolem FL080) a dneska protože mě ATC nechali o 2000ft níž než jsem měl ve FLP.
Mimoch. abych si rýpnul, tak dnešní ATC, který seděl na LKAA_E_CTR (nechci jmenovat) mi dost "neprofesiálně" znepříjemnil let a až na 3tí výzvu (5 nm od bodu, kde měla navazovat STAR) místo sdělění příletovky mě poslal mimo očekávání na jiné stanoviště a s ohledem na jeho "zkušenosti a znalosti" bych čekal mnohem kvalitnější službu... Zklamal jsi na plné čáře pane.
A z tohoto důvodu mi ta kontrolka svítila dneska...   
Díky za odpovědi. |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Potíže s B737 9. 10. 2007 / 22:29 | |
|  | Situaci neznám, ale dobře vím kdo tam byl. A pokud to dělal, tak pro to měl svůj důvod. |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Potíže s B737 9. 10. 2007 / 22:35 | |
|  | To doufám, protože v oblasti nejbližších 20nm nikdo nebyl (ale chápu, že o těch 2000ft jsem nemusel), ale nedát příletovku, když je na freq. klid a tím mi zrušit L NAV let.... to si myslím, že je trochu zbytečné komplikování letu pilotovi ( tím nechcu říct, že bych to nezmák, překvapilo mě to, přiblížení byla hrůza, ale v pořádku jsem přistál...) |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Potíže s B737 9. 10. 2007 / 23:07 | |
|  | poradil bych ti raději nikoho nekritizuj... bud rád že tam někdo byl a navíc večerní CTR (to neni zrovna začátečník) ...
BTW: letěl jsi někdy do Španělska?? pokaždý když tam letim tak je to opravdu zážitek... jednou mi tam APP zmizel když se 5 letadel blíží na jednu dráhu a navíc nás nechal ve stejný výšce (asi naschvál) ... včera na Alicante sem letěl podle přidělený příletovky přes VOR co je na letišti a pak měl udělat otočku o 180° (vše přesně podle RNAV) no a zrovna když přelítávám tak mam TCAS climb pač zrovna na finále bylo jedno éro (já si říkal že jsem nad tim letištěm něják nízko ale byl jsem radši zticha) a pak další člověk na věži v pohodě dal povolení na přistání dalšímu za mnou, když jsem ještě byl na krátkym finále celkem sranda leháro  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Potíže s B737 9. 10. 2007 / 23:31 | |
|  | Tak v Alicante se deji opravdu psi kusy, muzu taky potvrdit, zrejme tam sedava spanelska Elita, ale kdyz ono je to tak krasny letiste a taky scenerka ze tam proste nemuzu prestat litat  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Potíže s B737 9. 10. 2007 / 23:37 | |
|  | jj souhlasim, je to tam moc pěkný ten pohled na to letiště shora - moc pěkný... dneska jsem si to tam prolítaval s malym érem a koukal jsem, že tam maj i nějákej hrad či co, celkem tam bije do očí zítra odtud poletim na Faro, tam je to taky krásný, hnedka bych se tam přestěhoval |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Potíže s B737 9. 10. 2007 / 23:44 | |
|  | Po Faro sem taky koukal, ale nenasel zadnou scenerku. Co pouzivas? |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Potíže s B737 9. 10. 2007 / 23:34 | |
|  | Ach, my spolu budeme asi textově válčit pořád ... a mé rady z minula o tom nerýt do něčeho, čemu nerozumíš, si k srdci nebereš. Kdyby ses aspoň zeptal, než něco plácneš...
Škoda, že ze všech těch lidí, kteří tě dneska mohli řídit tohle dělal ten jeden jediný, který s profesionálním ATCOváním měl půl roku co dočinění. A za celý ten půlrok reálnému provozu nedal jedinému letadlu letícímu přes BODAL do BNO příletovku, pokaždé letadlo odladil rovnou na Brno a za celou dobu to nikomu nevadilo . Proč?
a) ACC Praha prostě příletové tratě do LKTB nepřiděluje. Tak jest psáno v koordinačních dohodách mezi ACC Praha a APP Brno. Abych byl přesný, tak podmínky pro předání jsou "nekonfliktní na bodu BODAL v klesání do FL130". První věc co pak udělá Brněnský řídící je, že vydá nějaké další povolení pro přilétající let (nejčastěji radarové vektorování). Takže to co jsem udělal je standardní postup popsaný v koordinačních dohodách.
b) Mezí letového povolení pro tebe není BODAL, ač je to poslední bod tvého letového plánu. Touto mezí je až význačné radionavigační zařízení letiště nebo IAF přidělené příletové. Tohle bys měl jako pilot vědět a tím pádem i vědět co máš dělat dál po BODALu - prostě pokračovat na BNO a vklidu očekávat až příslušné povolení dostaneš. Kdybys byl dobrý pilot, tak bys dokonce věděl jednak, že obě příletové tratě co můžeš dostat jsou po BODALu totožné a dokonce jsou totožné s tratí přímo BNO a navíc už bys měl dávno naposlouchaný (na síti přečtený) ATIS cílového letiště a tedy už bys dávno věděl kterou příletovou máš očekávát - tím pádem bys měl už dávno připravené FMC a nedošlo by ke "zrušení LNAV letu" (což je mimochodem pěkná konina
c) Protože ne všichni piloti jsou takhle dobří, a ne na všech letištích je všechno jasné, může se samozřejmě stát, že pilot znejistí, a raději se zeptá co má po BODALu (či jiném bodu) dělat. Na tom není nic špatného a výjmečně se tak stávalo i v reálu. Nicméně na to navazuje další věc a to bod d)
d) Přejděme k profesionalitě - za neprofesionální považuji já naopak tvůj přístup. Po tvé první otázce na příletovou (což by se dalo chápat - viz výše) jsem ti jasně řekl "Stand by". Tohle znamená, že jsem tvoji žádost slyšel, ale nemůžu ji v tenhle okamžik vyhovět. Důvod proč nemůžu je jednoduchý - ve výše uvedeném odstavci jsou jasně dané podmínky předání. Pokud bych ti já z vlastní vůle bez koordinace dal příletovou trať, tak tyhle podmínky poruším a způsobím tím potenciální problém na straně brněnského APP. Takže mám dvě východiska
- i) koordinovat s Brnem, zeptat se ho jakou ti mám dát příletovku a tu ti následně předat - což vzhledem k tvé vzdálenosti od BODALu nemělo smysl, než by se to dohodlo, tak jsi byl stejně za BODALem...
- ii) počkat až budeš nekonfliktní (v oblasti 15 mil kolem tebe byly další tři letadla z nichž minimálně jedno bylo konfliktní - ono to že ty na TCASu vidíš 4 hladiny pod a nad sebe neznamená že tam nejsou jiná letadla ve vertikálních pohybech) a pak tě standardně odladit do Brna, kde dostaneš další instrukce
Samozřejmě jsem zvolil možnost ii). Takže jsi dostal Standby. Na to jsi nereagoval a dál jsi vesele blokoval frekvenci svou žádostí (a logicky dostával jsi další staby).
Teprve ve chvíly, kdy jsi byl bezpečně vykřižován (a nikoliv na tvé třetí připomenutí, jak se mylně domníváš), jsi dostal že máš přejít na Brno. Navíc jsi zcela jasně dostal informaci, že další povolení dostaneš od něj - takže žádné "mimo očekávání na jiné stanoviště", ale úplně standardní odladění navíc s doplňující informací co máš očekávat. Nedovedu si představit co víc by sis mohl přát. Takže když se vrátím k naší situaci a proč byl tvůj přístup neprofesionální - pokud jsi od řídícího dostal standby, tak nechápu proč jsi dál na frekvenci výkřikoval dokole na které jsi nemohl dostat odpověď. (Resp. chápu - protože jsi nevěděl, byl jsi nervózní a nevěřil jsi ATC... to ale lze jen těžko nazvat profesionalitou).
f) Nechápu co myslíš těmi 2000ft o kterých mluvíš - ve FPL jsi měl vyplněno FL150 a tu jsi také jako cestovní měl. Pokud narážíš na to, že jsem tě na BODALu klesal do FL130 (což je 2000ft dolů), tak tím jen opět prokazuješ svou neznalost, protože to je moje povinnost tam klesat přilétávající letadla do Brna do této letové hladiny.
Co říci závěrem - minule když jsme spolu měli "potyčku" tady na péráku a tvrdil jsi tu svoje výmysly "jedna paní povídala", tak jsem to bral s nadhledem, protože se mě to osobně netýkalo a šlo obecné teoretické záležitosti.
Tentokrát se mě to týká a jen moje vlastní slušnost mi zabraňje se ozvat trošku ostřeji - nicméně buď prosím tě tak laskav a předtím, než se zase do někoho obuješ veřejně na fóru, tak si v první řadě zameť před vlastním prahem a když chceš někoho za něco kritizovat, tak musíš vědět o čem mluvíš, neplácat kraviny a nevystavovat naodiv svoje vlastní chyby  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Potíže s B737 9. 10. 2007 / 23:54 | |
|  | Protoze nejsem tak dobry pilot, tak bych take nevedel co delat po Bodalu, pokud nedostanu dalsi instrukce, jen standby. Takze celkem vitam toto tve povidani o tom, co delat po poslednim bodu letoveho planu. Ale abych si ujasnil par veci:
- po poslednim bodu tedy letim na vyznacny bod na letisti, treba jiz zmineny VOR BNO. Mohu tam tedy pokracovat automaticky, pokud nedostanu zadne dalsi instrukce, bez toho abych cokoli na frekvenci rekl?
- funguje to takhle nejak obecne, nebo to musi byt ustanoveno na kazdem letisti individualne?
- pokud vezmu jeste ten priklad v Blave, pokud se nedostanu ke slovu, po Berva pokracuju kam, na JAN VOR? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Potíže s B737 10. 10. 2007 / 00:30 | |
|  | Hlavní problém tohodle povídání je, že tyhle postupy nejsou nikde konkrétně popsané, jde spíše o zvykovou záležitost spojenou s oblíbenou frází "použití nejlepšího úsudku". Nicméně na tvé dotazy:
- letím na význačný radionavigační bod na letišti/IAF. Pozor - nezaměňovat s "letím přímo". Absolutně nejbezpečnější řešením bývá nasadit nejpravděpodobnější příletovou vyházející z aktuální dráhy v užívání.
- tohle funguje obecně, pokud není v přímo v postupech pro dané letiště uvedeno jinak (například právě přidělení příletové na některých letištích bývá popsané přímo v mapách bez další nutnosti ATC povolení)
- ano, v Blavě bych pokračoval na JAN VOR
- samozřejmě se snažím získat co nejrychleji nějaké ATC povolení s jasnou instrukcí (pokud třeba postup nevychází z nějaké mapy - viz výše). Ale prakticky to dělám tak, že se zeptám na frekvenci, když se na ní dostanu a dál se řídím instrukcí ATC. A pokud instrukce ATC zní nejprve standby, tak vyčkám, pokud zní "for clearance contact.." tak je mi jasné, že povolení obdržím na následující frekvenci a řídím se tím.
A na závěr ze všeho nejdůležitější poznatek - nikdy a v žádném případě na posledním bodu letového plánu NEHOLDUJTE!, protože s největší pravděpodobností pár mil za vámi je další letadlo, klesá do stejné hladiny a vy se mu otočíte akorád do cesty... |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Potíže s B737 10. 10. 2007 / 00:55 | |
|  | Takze, co sem z toho pochopil, nejlepsi je, pokud priletova po mem poslednim bodu a vyznacny bod vedou stejnym smerem, jako treba prilet LKTB pres BNO. Tudiz, pokud si sam zvolim prislusnou priletovku, kterou bych s nejvetsi pravdepodobnosti od ridiciho dostal, a poletim ji po poslednim bode, nic tim nezkazim.
Co se nechapal, bylo prave co delat, pokud to "for clearance contact..." dostanu 5 majli pred poslednim bodem. Nez se stihnu preladit a dostat ke komunikaci, tak uz sem za tim bodem. Je mi jasne, ze od ridiciho zahy dostanu nejake instrukce, ale nekdy to proste nevyjde, a dostanu je nejdriv treba 5 majli za poslednim bodem, takze mi slo o to, co spravne delat v takoveto situaci. Diky za objasneni, zase sem o neco chytrejsi. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Potíže s B737 10. 10. 2007 / 16:05 | |
|  | V prvé řadě díky za vysvětlení proč to bylo tak a né onak a taky se Ti omlouvám, že jsem takhle vyjel. Prostě mám už hodně dlouho problémy s IvApem (jak už jsem tady 3krát nebo kolikrát psal) a jediné éro, které jsem schopen provozovat je občas B735 a toto byl jeden z těch málo letů, který byl "narušen" tím, že se stalo, co se stalo. Už jsem si zvyknul, že jsem včas nebo na požádání dostal buď příletovku, nebo co můžu očekávat (radar vectoring, ILS app, ARR apod. Nevím jestli je to tak správně, ale po cca 100-150hod. - kdy bylo pravděpodobně pokrytí-jinak mám přes 300 a z toho převážná většina na B735 se mi nikdy toto nestalo - byly to lety na LKPR, LKMT a občas i na LKTB), proto mě to zaskočilo a tuto situaci jsem neznal. To, jak jsem zareagoval bylo nepřiměřené a dost emotivní (možná to trošku chápeš, když si přečteš, co se mi s tím IvApem děje + nějaké osobní záležitosti, ale to sem nepatří)
Ve druhé části bych objasnil, proč se dělo, co se dělo.
S tím, že jsem žádal o to přidělení cca 40nm před BODALem přávě proto, aby jsi měl dostatek času to případně dohodnout (sám taky občas řídím a vím, co to na TWR nebo APP obnáší) a pak jsem se hlásil čistě jen proto, protože byl na freq. relativně klid a stále jsem se blížil, tak jsem myslel, že jsi na mě třeba zapoměl. Jak jsi správně poznamenal, nevěděl jsem, co po tom BODALu dělat a ptát se na freq. mi příjde dost mimo (chat by to asi vyřešil, ale to mě tehdy nenapadlo). ATIS jsem už na palubě před bodalem dostatečně dlouho měl (byla dráha 28 a nakonec mě poslali stejně na 10...). Už ani nevím, co přesně jsem očekával, že od tebe dostanu.
A ještě co se týče té výšky, tak mám za to, že jsem do FLP psal FL170, protože jsem si to tak zvolil i v přípravě (mohla se stát chyba, nemám to podložené), to je relativně to nejmenší.
S tím provozem... mám nastaveno zobrazování letadel v multipl. na vzdálenost 20nm a vé době jsem neměl připojené ani jedno éro, proto jsem usuzoval, že jsem v okolí sám a nechápal jsem to tak, jak to asi bylo. A nakonec s tím "stand by", tak jsem ti říkal "Standing by, a volačku", ikdyž si myslím, že toto se hlásit nemá, nebo nemusí, protože řídící (a to mám i ze své IVAO zkušenosti) může potřebovat okamžitě někoho volat a každé takové zdržení typu "vyčkávám" nebo "standing by" může být kritické (na IVAu je to otázka sblížení se dvou ér, ale v reálu je to průser).
Nicméně, ber toto prosím jako veřejnou omluvu za to, jak jsem na Tebe vyjel a zároveň částečné ospravedlnění mého chování jak na síti, tak tady.
Díky |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Potíže s B737 10. 10. 2007 / 20:00 | |
|  | Omluva přijata. Nebudem se na tohle téma dohadovat veřejně a povíme si to všechno privátní cestou. Jen pro upřesnění některých věcí, které se hodí všem.:
FLP byl podaný 2x a obojí ve FL150...
Žádost o příletovku byla cca 3 minuty do BODALu, nikoliv 40NM před ním (40NM před BODALem jsi teprve dostoupával FL150 a ani jsi neminul VOZ). Co tomu předcházelo proberem privátně...
Na "standby" se nijak nereaguje, znamená to doslova "vyčkejte, zavolám vás" - tedy ani žádné "standing by..." ani žádné opakované volání pro připomenutí se (pokud teda není ta doba třeba 10 minut, to už bych se asi připomenul... ale rozhodně ne 3x v rámci tří minut...
Zobrazování provozu si tedy opravdu pořeš, protože minimálně 3 letadla kolem tebe prolétala ve vzdálenosti menší než 10 NM. Ale i kdyby se ti letadla nezobrazovala, to není až takový problém, ale důležité je poslouchat a řídit se pokyny ATC - ten je tam od toho, aby tě zachránil před srážkou i s letadlem, které "nevidíš"...
Na závěr bych ještě jednou zopakoval, že to co ty označuješ za "narušení" je úplně běžný a standardní postup, a jestli jsi se doposud setkal s jiným, tak to bylo třeba protože jsi letěl v době, kdy bylo málo provozu a ATC měl na tvoje nadstandardní požadavky čas, odpadla mu koordinace (protože sám obstarával i Brněnský APP) a nebo si nebyl tak jistý v kramflecích a tak ti radši vyhověl i když to pro něj znamenalo starosti navíc.... |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Potíže s B737 10. 10. 2007 / 21:00 | |
|  | K FLP, je velmi pravděpodobné, že jsem to zmrvil a odeslal špatně.
Poslední dva odstavce máš 100% pravu, psal jsem si s dotyčným a potvrdil mi tvé tvrzení, takže to beru, to bylo jen nepřítomností ostatních oblastí (co se týče ARR) a nezobrazení je asi určitě ten prokletý IvAp... |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Potíže s B737 9. 10. 2007 / 23:30 | |
|  | Tohle se mi bezne stava pri priletu do Blavy pres Odnem na Bervu. Na chvilku skocis na LZBB, nekdy ti da priletovku uz tam, ale vetsinou jeste pred Bervou odladi na APP. Tam pak zalezi na tvem umu jak rychle se probojujes ke slovu, ze uz si pomalu za Bervou a co mas delat  |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Potíže s B737 10. 10. 2007 / 07:09 | |
|  | Podobně jsem dopadl na CZ-SK competition eventu, když mi nikdo nedal příletovku. Ke slovu jsem se neprobojoval, tak jsem pokračoval tou nejpravděpodobnější. Protože mi ale dali pozdě i klesání tak jsem z vlastní blbosti neudělal go-around, ale radši přistál a tak zkončil 50m za dráhou v polích. Pak už jsem jenom se smíchem dodal, že pokračuji po Delta  |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Potíže s B737 10. 10. 2007 / 09:04 | |
|  | Radši bych se vrátil zpět na letiště a zavolal techniky. Tohle se mi nezdá. |
| |
|
|