|  |  | Nové nadzvukové dopravní letadlo 10. 10. 2007 / 11:45 | |
|  | Doslechl jsem se, že myslím britové vyrábí nějaký supersonic a z Londýna do Sydney to ma letět jen 4 hod.Nevíte někdo něco blížšího jestli to je pravda. Byl o tom prý nějakej dokument v TV. |
| |
|
 |  |  | Re: Nové nadzvukové dopravní letadlo 10. 10. 2007 / 12:09 | |
|  | | |
|
 |  |  | Re: Nové nadzvukové dopravní letadlo 10. 10. 2007 / 12:28 | |
|  | V oblasti supersonic letadel se v poslední době děje poměrně hodně, ale ne pro klasické airlinery (kde není klientela která by to zaplatila), ale pro bizjety. V letech 2010-2015 plánují uvést na trh nadzvukové letadlo min. 3 firmy.
Nicméně určitě to nebudou rychlosti, které by umožnily překonat bezmála 11 tisíc mil, které běžné airlinery letí 19 hodin - ať už z hlediska doletu, tak nasmyslných 4 hodin. To je už poměrně hodně vzdálená budoucnost. |
| |
|
 |  |  | Re: Nové nadzvukové dopravní letadlo 10. 10. 2007 / 12:28 | |
|  | Zatím nevím ani o projektu, který by se dostal z fáze náčrtu do fáze návrhu konstukce. Navíc britové ani nemají zkušenosti s motory pro takévé rychlosti. Pouze v USA se zkoušela pár let zpět hodněmachová X-43 se SCRAMJETem, ale nic takového britové nemají. Tato technologie je sice už vcelku známá, ale zdaleka s ní nejsou takové zkušenosti, aby se mohl postavit velký funkční motor pro dopravní letadlo.
Let Londýn - Sydney za 4 hodiny znamená rychlost nejméně M=4 a letět trvale touto rychlostí bez SCRAMJETu by těžko dokázali.
Můj odhad na zahájení "vážného" vývoje takového letadla je cca rok 2015, reálné nasazení nejdříve tak 2025-2030. |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Nové nadzvukové dopravní letadlo 10. 10. 2007 / 12:49 | |
|  | Jinak jaké jsou alternativy pro pohon takového letadla:
Turbínové a vrtulové motory můžeme vyloučit. Za předpokladu, že tam nepoletí po balistické křivce, tak raketové taky. Zůstávají náporové motory, které jsou vhodné pro vysoké rychlosti, ale taky mají svůj limit. Při těch M=4 až 5 už na vstupu do motoru dochází k velkému zahřívání a konstrukce motoru by to nemusela dlouhodobě snášet, navíc jsou pak další problémy s palivem atd. Praktický strop velkých náporových bych odhadoval na těch asi M=5. SCRAMJET je modifikace náporového motoru, kde nedochází k takovému zahřívání a namáhání a testován byl tuším až na M=7.
Jenže SCRAMJETy v NASA vyvíjí od 60. leta, snad první pokusný stroj s tím vzlétl v roce 2001 a to jen velký pár desítek cm. Rusové také vyvíjí konstrukčně trochu jiný SCRAMJET a použití plánují na rychlých řízených střelách. Takže cca 35-letý vývoj zatím vedl jen k malým zkušebním motorům a udělat motor pro dopravní letoun bude znamenat ještě mnoho let úsilí. |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Nové nadzvukové dopravní letadlo 10. 10. 2007 / 15:55 | |
|  | Mach 7, v jaké výšce by takové letadlo asi mohlo letět při 4hodinovém letu? |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Nové nadzvukové dopravní letadlo 10. 10. 2007 / 16:17 | |
|  | V hodně velké Viděl jsem pořad o jakýchsi výzkumech Xech, kde právě tyhle éra testovali a padlo tam cosi o tom, že toto už bude taková věc, že to vyletí skoro na oběžnou dráhu a až bude čas, tak zase hurá dolů do atmosféry... nevím o tom už nic bližšího, ale je jasné, že se bude lítat extrémně vysoko, blízko hranice vesmíru nebo spíš nad ní  |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Nové nadzvukové dopravní letadlo 10. 10. 2007 / 16:22 | |
|  | Myslím, že pro M=4 by letová výška letadla s pasažéry neměla být pod 30 km (mj. kvůli ohřevu), pro M=7 by to mohlo být i hodně přes přes 35 km. Otázka je zda by to tak vysoko udýchaly motory - ve 35 km je hustota cca 10x nižší, než ve 20km.
Průběh letu by podle mě byl takový, že na rychlost M=2+ by se dostal klasickými proudovými motory, na nějakých M=3.5 by zrychlil náporovým motorem a pak SCRAMJET. Předpokládám, že by konstruktéři dokázali připravit motor, který plynule přejde z klasického náporového režimu na náporový režim se spalováním v plynu o nadzvukové rychlosti (což je právě ten SCRAMJET). Nevím za jak dlouho vystoupal Concorde do těch 15-19km. Tady by nabrání operační výšky trvalo asi trochu déle, ale během 4 hod letu by to stihnout měl.
Jinak ta X-43 dosáhla M=9.8, výška byla tuším 30km. Tuším na tento rok byl plánován i prototyp s M=15, ale nerealizoval se (pokud mi tedy něco neuniklo). |
| |
|
|