|  |  | | Separace kaštanů - přílety/odlety 17. 12. 2007 / 15:40 | |
|  | Ahoj chlapci, měl bych dotaz především na všechny z Vás, kteří pracujete na letišti a máte co do činění se "starostí" o kaštany. Kamarád píše seminárku a položil mi několik záludných dotazů, na které ale ani já neznám zcela přesnou odpověď, a proto se obracím na Vás...
Jedná se mi o otázku toho, zda jsou od sebe přilétající a odlétající cestující na letišti separování, nebo ne, jestli se tomu děje jen u nás, nebo je to širší a nesouvisí-li to ještě s něčím, o čemž nemám sám ani ponětí... Moje první odpověď na toto byla, že odlétající kaštani se nesmí dostat do kontaktu s přilétajícími, ale po několika oponujících argumentech se ptám raději zde, abych mu nepodal zavádějící, nebo hůře, zcela nepravdivé informace...
Vím že se to už také řešilo a vše jsem si vyhledal, ale přesto bych byl rád za vaše příspěvky...
Díky, komunito |
| |
|
 |  |  | | Re: Separace kaštanů - přílety/odlety 17. 12. 2007 / 15:53 | |
|  | Tak o tomhle bych seminárku psát něchtěl ani ve snu 
Zda jsou od sebe oddělení...
To záleží na uspořádání terminálu. Jsou takový tři základní technologická uspořádání
a) Jednoúrovňové - odlety a přílety na jedné úrovni (cestující se mohou smíchat)
b) Jeden a půl úrovňové - cestující se odbaví na jedné úrovni a k odletu jdou do jiné úrovně
c) Dvouúrovňové - v horním patře jsou odlety , v dolním patře jsou přílety a napojení na ostatní dopravu (MHDčko, taxi a buhví co jesště). Je to nejlepší způsob odbavovací technologie. Pro Schengen nutnost. V Praeze to je třeba TS2.
Nevim co víc se o tom dá psát  |
| |
|
 |  |  |  | | Re: Re: Separace kaštanů - přílety/odlety 17. 12. 2007 / 15:59 | |
|  | d)tříurovňové - tam se ti separujou i proudy zavazadel  |
| |
|
 |  |  | | Re: Separace kaštanů - přílety/odlety 17. 12. 2007 / 19:13 | |
|  | Přilétávající a odlétávající cestující jsou separování v případě, že se jedná o prostor za bezpečnostní kontrolou.
Na LKPR například gate A5 má samostatnou bezpečnostní kontrolu. To znamená, že jakmile jsou cestující v tomto gatu, nesmí se již setkat s přilétávajícími cestujícími, přitom před gatem (tedy před rámama - bezpečnostní kontrolou) se přilétávající a odlétávající cestující normálně setkají - jinak to ani nejde prst A i B je jednoúrovňový.
No a v prostoru D nebo v prstu C je to jinak, tyto prostory (Schengen) mají společnou bezpečnostní kontrolu hned za pasovkou - tedy v těchto prostorech (všechny gaty C a D) se cestující z příletu nesmí setkat s cestujícími z odletu - toto umožňuje to, že tyto prostory jsou dvouúrovňové. |
| |
|
 |  |  |  | | Re: Re: Separace kaštanů - přílety/odlety 17. 12. 2007 / 19:27 | |
|  | Ale pokud bude cestující, který právě přilétl třeba z Milána, chtít, tak se klidně s cestujícími odlétajících třeba do Paříže může setkat. Jelikož ve spojováku jsem ještě neviděl BEKaře (rámaře) kontrolovat palubní vstupenky, tak se klidně smíchat můžou... A zatím se může smíchat i A a B s C a D  |
| |
|
 |  |  |  |  | | Re: Re: Re: Separace kaštanů - přílety/odlety 17. 12. 2007 / 19:34 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  | | Re: Re: Re: Re: Separace kaštanů - přílety/odlety 17. 12. 2007 / 19:46 | |
|  | | Proč ne? Když přiletí, tak se může rozhodnout, jestli půjde třeba do restaurace Praha v tranzitní části či ne. když neprojde pasovkou tak může být v tranzitu kde chce, říkám, že nevím zda BEKaři ve spojováku kontrolují palubky, ale pokud ne, tak může projít rámy a je opět v odletové části... |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | | Re: Re: Re: Re: Re: Separace kaštanů - přílety/odlety 17. 12. 2007 / 20:00 | |
|  | No dyť to přece nevadí, nejde ani tak o to jestli přiletěl nebo odlétá, ale o to, aby byl tady bezpečnostně zkontrolován než se setká s dalšími bezpečnostně odbavenými cesťáky.
Jde o to, že se nesmí setkat v Praze bezpečnostně odbavený cesťák s tím, který od někud přiletěl a není zde prohlídnut (je odbaven někde jinde).
Prostě žádný cestující, který z Prahy odlétá (a je již bezp. odbaven), by se neměl setkat s někým, kdo není v Praze bezpečnostně odbaven.
Lépe už to asi nevysvětlím. ))) |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Separace kaštanů - přílety/odlety 17. 12. 2007 / 20:13 | |
|  | To já naprosto chápu a chápal jsem i předtím, já jen chtěl říci, že se prostě potkat můžou, když budou chtít  |
| |
|
 |  |  |  |  | | Re: Re: Re: Separace kaštanů - přílety/odlety 17. 12. 2007 / 19:44 | |
|  | Odlétávající cestující, který je již za bezpečnostní kontrolou se nesmí setkat s přilétávajícím cestujícím, to je přísné bezpečnostní pravidlo.
Setkat se mohou pouze v případě takzvaného křížení (např. výstup na A8 a současně nástup na A7), ale toto probíhá za dohledu pracovníků LP a pokud možno jen výjimečně. |
| |
|
 |  |  |  | | Re: Re: Separace kaštanů - přílety/odlety 17. 12. 2007 / 21:39 | |
|  | A já si zase rejpnu - to bych nebyl ani já, že..
Je sice fajn, že jsou "odseparováni" pacoši přilétající a odlétající na TS2..
Ale i tak jsou gaty C a D blbě postaveny, bo z hlediska odbavení pacošů je to neefektivní..
Dost často jsem se v zahraničí setkal se systémem:
Pasovka - BEK - tranzit - čtečka palubek - čekárna - letadlo
V LKPR je systém horší:
Pasovka - BEK (když beru TS2) - tranzit - čekárna - čtečka palubek - letadlo..
Systém užívaný v LKPR má tu nevýhodu, že ani velmi krátkou dobu před odletem obsluha gate neví, kolik lidí a kdo přesně chybí, aby se případně dali hledat jeho/jejich kufry a zrušit je z letu ještě před odletem..
Ten systém, který jsem popisoval jako první a který fungoval na starém terminálu C má výhodu právě v tomto, že např. i 15 minut před odletem už v gate vědí, kdo jim chybí a můžou podniknout kroky, jak stihnout i tak odletět načas..
(ten rejp, předpokládám, nebudeš brát osobně, to je prostě jen konstatování holýho faktu podepřenýho několikaletou praxí..) |
| |
|
 |  |  |  |  | | Re: Re: Re: Separace kaštanů - přílety/odlety 17. 12. 2007 / 21:56 | |
|  | No s tímhle mi nezbývá než souhlasit. ))
Ta výhoda toho prvního systému, kterou popisuješ, je zřejmá. Problém by v Praze ale asi byl s místem. Gaty v Praze jsou koncipovány spíš jako průchozí, než čekárny. Kdyby měli být postaveny jako čekárny s kapacitou 150 lidí, pak by se do terminálu asi nevešlo tolik gatů. Dalším důvodem je možná snaha aby cesťáci více utráceli po barech do poslední chvíle. )))
Ale to jsou jen mé dohady. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | | Re: Re: Re: Re: Separace kaštanů - přílety/odlety 17. 12. 2007 / 22:23 | |
|  | Já ti nevim čeče..
Beztak, doba, kdy byly do jednoho gate na podobný čas plánovány dvě linky je už asi pryč, takže o průchoznosti (resp. o původním záměru, udělat gaty průchozí) nemůže být moc řeč.
A udělat gaty polouzavřené (viz. např. LZIB, nebo jak jsem psal staré "Céčko") se shaltrem na začátku gate při vstupu, usnadnilo by to dost práci a myslím si, že i dost dopravců by přestalo pyskovat, že se jim i díky blbě postavenýmu letišti pozdí lety..
Co se týče utrácení po barech, tak je bezesporu i má domněnka..
Hlavně, že je v tranzitu, resp. na celým letišti tři pr*ele free shopů a obchodů s kdejakýma kravinama, ale vybudovat uvnitř lékárnu trvalo LePre minimálně 6 let.
A takovejch nedostatků bychom našli kvanta..:/ |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | | Re: Re: Re: Re: Re: Separace kaštanů - přílety/odlety 17. 12. 2007 / 22:29 | |
|  | Tím plánovaním dvou linek do jednoho gate myslím situaci, kdy jsem osobně zažil, že do A1 byl naplánovanej bulik na nějakej charter se 160PAX, kterej stál v poli, a na chobotu stojící další bulik na nějakou kurzovku se 120PAX..
Do A1 - co je snad nejmenší gate (svýho času) na LKPR, v 1700 odpoledne, v létě, kdy pořádně nefungovala klimoška.. a samosebou že A1 je otočenej na západ.. Takže si asi dovedeš představit, jak to tam vypadalo.. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Separace kaštanů - přílety/odlety 17. 12. 2007 / 23:07 | |
|  | ))))
No o gatech se můžem dohadovat docela dlouho, protože plánovaní gatů je mimo jiné přímo moje práce.
Můžu k tomu jen říct, že všechno je mnohem víc složité, než jak to tady popisuješ. Připomíná mi to kritiku některých posádek, nebo ATC, kteří (nemyslím to zle) nevidí o moc dál než na špičku svého nosu, o nějakých návaznostech a všelijakých podmínkách přidělování stojánek, gatů atd. nemají moc potuchy. Poměrně často se mi stává, že mi ATC radí kterou stojánku mám volnou, když nechávám letadlo čekat (jako bych to sám nevěděl nejlépe)) a přitom samozřejmě nemůže ani vědět, na kterém mostě se dělá revize, kam která společnost prostě nechce atd. atd..
Ale to jsem se dostal kam jsem nechtěl.
Prostě zkus přijmout, že ne o všem víš a že ne všichni kolem jsou pitomci ))), kteří dělaj kraviny a bezdůvodně ztěžují práci všem kolem. Je to právě naopak. Jen prostě existuje spousta pravidel, které lidé kolem nevidí a pak to vypadá, tak jak to popisuješ.
Fuj to sem se rozepsal )))).
|
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Separace kaštanů - přílety/odlety 17. 12. 2007 / 23:31 | |
|  | Tohle všechno beru..
Ale pak, jestliže zákazník (dopravce) je nespokojen, nemůžu brutálně zneužívat toho, že spousta věcí nefunguje tak, jak má a zároveň ho kasírovat o slušný pálky na pronájmech např. přepážek (sorry, ale milion - tolik to stálo, když jsem tam dělal - za tzv. pevnou přepážku na rok, mi přijde jako slušná zlodějna). Nehledě na fakt, že "LePra skeptikem" jsem se stal poměrně brzo poté, co jsem nastoupil do "koordinačního týmu", kterej měl za úkol sepisovat požadavky a závady zjištěné během odbavení, pak to předat našemu vedení a to pak jednalo s vašim podnikem. Zejména díky tomu, že realizace těchto požadavků nebyla provedena v horizontu týdnů, ale měsíců a nezřídka i let..
Např. větrolamy do gatů B10-B18.. Dyť tam se v zimním období nedalo fungovat.. Lidi byli nemocní, na podzim a na jaře ti tam zase po celém gate lítali kupony.. takže opravdu "ideální" podmínky pro řešení provozních situací..
prostě.. chápu, že se i ve vašem podniku najdou tací, co mají snahu něco změnit, nebo jsou schopni věci dát jakš takš do pohybu, ale jinak je to pro mě pořád tlupa neschopných manažerů, kteří jsou si vědomi svojí neschopnosti, ale hlavně, že korunky cinkají.. (ostatně, takových je v tomhle státě hromada, že.. ) |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Separace kaštanů - přílety/odlety 18. 12. 2007 / 00:45 | |
|  | Nedokážu posoudit, jetli je meloun za přepážku moc, nebo málo. Ale myslím, že na leteckej dopravě si pěkně hrabe víc podniků.
Dle toho co vím se tady cestující i společnosti mají (ve srovnání s jinými letišti) dost dobře a to na co si tady třeba stěžují, jinde vůbec nedostanou, natož aby si tam dovolily stěžovat! Ve skutečnosti je často stav na mnohem významnějších letištích než je LKPR horší, co se týká čistoty, kvality zobrazení informací pro cesťáky atd.
Ale nevím proč to řešíme, existuje přece neviditelná ruka trhu - pokud to na LKPR někomu z nějakého důvodu nevyhovuje, tak proč nelétá jinam? )))) Možností je v přelidněné Evropě myslím dost. |
| |
|
 |  |  |  |  | | Re: Re: Re: Separace kaštanů - přílety/odlety 17. 12. 2007 / 23:07 | |
|  | ja ti budu konkurovat, ale v LHR nebo YYZ jsem se nesetkal s tim tvym systemem, vzdy kontrolovali palubky az pri nastupu do letadlo a dost casto se stalo, ze volali nektere pacose  |
| |
|
 |  |  |  |  |  | | Re: Re: Re: Re: Separace kaštanů - přílety/odlety 17. 12. 2007 / 23:34 | |
|  | Tak vyvolávání pacošů jménem není nic neobvyklého..
Netvrdim, že systém, který jsem popisoval jako provozně výhodnější, mají všude..
Jen říkám, že je mnohem efektivnější, co se týče předcházení zpoždění z důvodů pozdních příchodů PAX do gate. |
| |
|
 |  |  | | Re: Separace kaštanů - přílety/odlety 17. 12. 2007 / 20:15 | |
|  | V Brně: odlety nová hala / přílety stará hala. Nemožno se potkat Teoreticky by se mohli potkat na ploše, kdyby tam stály dvě letadla, ale to už si hlídají pracovníci letiště, aby se to nemíchalo. |
| |
|
 |  |  | | Re: Separace kaštanů - přílety/odlety 17. 12. 2007 / 21:32 | |
|  | | Ještě jednou děkuji moc všem za odpovědi, pomohli jste! |
| |
|
|