FlightSim.CZ   Reklama  
1st Czech IVAO Fly-In
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 7. 9. 2025, svátek má Regína Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Navigace s Tu154 B Jeden příspěvek | Celý strom
Navigace s Tu154 B   21. 12. 2007 / 12:06
knight
Ahoj,
především bych Vám chtěl popřát vše nejlepší k vánocům a do nového roku, a teď k mému problému.
Už asi týden pročítám všemožná fora a nikde jsem se nedopídil řešení nebo jsem to zkrátka nepochopil.
Takže:
1) umím naládovat let do KLN, vzlétnu a letím podle KLN, vše OK, ale neumím zařídit to, když chci aby jsem letěl na VOR který mám navolenej v NAV1 tzn. bez použití KLN. Zkoušel jsem už různý kombinace: na calculátoru Shift+9 jsem přepnul z GPS na NVU a na AP jsem zapnul A3-1 a éro se stočilo úplně jiným směrem než byl VOR od kterýho jsem byl vzdálenej asi 50 km.
2) na trati z LZKZ do LKPR se mi pokaždé když letím podle KLN stane, že v půli cesty mezi bodem 2(ted si nevzpomenu na název) a 3(slc- sliač) se mi KLN přepne z 2,3 do 1,2 a znovu se začnu točit na bod 2. U jiné tratě z Brna do Prahy je vše OK. Čím to může být?

Najde se dobrá duše ,která dokáže poradit. Tučko mám stažené All in one odtud z péráku.
Děkuji všem za rady.
 

Re: Navigace s Tu154 B   21. 12. 2007 / 13:20
SONP   
Ad 1:

Mod autopilota AZ-I (pro KURS-MP VOR č.1) nebo AZ-II (pro č.2) nenaviguje bez dalšího letadlo k VORu, ale vede ho po radiále, obdobně jako mod VOR/LOC u bulíků.

Tzn. chci li letět k VORu OKL po radiále např. 180 tak:

1. na KURS-MP č.1 (horní panel) navolím 112.60
2. na KURS-MP č.1 navolím radiálu 360
3. na PNP (analog HSI) vystavím v pravém okénku kurs 180
4. Na panelu autopilota přepínač navigace - nahoru
5. zapnout mod AZ-I

Výsledkem bude, že letadlo naletí a pokračuje po radiále 360 kursem 180 inbound k VORu OKL.

Ad 2:

Vůbec netuším, zkus dát screenshot KLNky.
 

Re: Re: Navigace s Tu154 B   21. 12. 2007 / 13:26
knight
zatím dík, vyzkouším
s tou radialou, když letím z bodu A do bodu B(VOR) kursem např.150 tak by přece měl k tomu Voru letět tímto kursem. Promiň možná blbej dotaz.
V tomto případě je jedno co mám nastaveno v calculatoru GPS,NVU nebo nic?
 

Re: Re: Re: Navigace s Tu154 B   21. 12. 2007 / 13:33
SONP   
No, pokud se blížíš k VORu ze severu, tak poletíš po radiále 360 inbound, a tudíž bude kurs 180.

Kalkulátor GPS i NVU nemají na nastavení KURS-MP žádný vliv.
 

Re: Re: Re: Re: Navigace s Tu154 B   21. 12. 2007 / 13:37
knight
jasně pochopil, zkusím a ozvu se
ještě dotaz k čemu ja na AP tlačítko NVU( pokud tedy neletím podle KLN a na calculatoru mám také NVU a ne GPS)pak letím podle čeho, myslel jsem, že taky podle toho co mám nastavené v NAV1,2
 

Re: Re: Re: Re: Re: Navigace s Tu154 B   21. 12. 2007 / 14:02
Balooo   
VOR/LOC, NVU, ZK (HDG), GPS, INS I21 jsou nezávislé systémy. Na autopilotu je možné nastavit ZK, VOR-1 LOC, VOR-2 LOC a NVU. Původní Tu-154 měly pouze NVU. Následně přibyly I21 a KLN, které byly napojeny do AP přes kanál NVU a konkrétní režim se potom řeší dalším přepínačem na konzoli (Shift-3).

VOR/LOC není režim "vždy přímo k majáku", ale podle radiály k (od) majáku. Pokud se nastaví aktuální kurz k majáku, tak to samozřejmě k němu letí.


VOR navigaci najdeš v anglickém manuálu na straně 48.
 

Re: Navigace s Tu154 B   21. 12. 2007 / 13:51
Balooo   
Ahoj, pokud letíš na KLN, máš na AP aktivní režim NVU (svítí žluté tlačítko HBY).
Je potřeba nastavit frekvenci NAV a radiálu na odpovídajících přistrojích na stropním panelu (Shift-4). U Tu-154B-2 jsou vedle sebe na stropě. pro kontrolu se u zadavače radiály rozsvítí zelená kontrolka HA (TO - radiála k majáku), nebo OT (FROM - radiála od majáku). Předpokládám, že odpovídající systémy jsou zapnuty. Nyní už stačí pouze stisknout tlačítko na autopilotu (konzola Shift-2) - A3-I (A3-II) a mělo by to jít.
Kdyžtak přilož screenshoty.

S tou KLN může být problém v tom, že ten bod č.3 je někde hodně daleko (chybné koordináty?), KLN zjistí, že bod 2 je blíž a letí zase na něj. Zkontroluj mapu trasy, případně vzdálenosti jednotlivých traťových úseků. Mě se to občas stalo, pokud nějaký bod je duplicitní a zadal jsem místo žádaného třeba nějaký australský.
 

Re: Re: Navigace s Tu154 B   21. 12. 2007 / 15:02
knight
tak jsem to zkoušel a nic moc, letělo to kam chce
udělám screenshoty a dodám je sem, možná zítra pokud to stihnu tak ještě dnes
zatím díky
 

Re: Navigace s Tu154 B   22. 12. 2007 / 12:25
knight
Tak posílám odkazy:
1,
http://img295.imageshack.us/img295/3900/screenshot01yw6.png
- v tomto bodě mi to na KLN skočí z 2,3 zpět na 1,2 a letadlo letí zpět na bod 2
http://img528.imageshack.us/img528/7393/screenshot02eh5.png
2,
proč když letím na VOR BNO kursem 300 (střelka č.1)mě to nesouhlasí s údaji na HSI a overheadu, střelku na HSI nastavím na kurs 300 tak se mi letadlo stočí doleva
http://img167.imageshack.us/img167/3687/bno1zt4.png
http://img180.imageshack.us/img180/451/bnoky2.png
co mám špatně?
3,co kde nastavit, když chci v tenhle okamžik stočit letadlo na VOR KSC - Košice
http://img142.imageshack.us/img142/1860/screenshothf1.png
Děkuji.
 

Re: Re: Navigace s Tu154 B   22. 12. 2007 / 12:40
Zaremba   
K bodu 2
Dle mě, je vše v pořádku. Letíš radiálou 300 k VOR BNO. Nastavil jsi na overhaedu i na HSI, že se tam chceš dostat radiálou 334. Aby si se z radiály inbound 300 dostal na inbound radiálu 334 musí letadlo točit doleva za břevnem na HSI. V momentě, kdy se dostaneš na radiálu 334, tak se břevno vystředí a letadlo srovná. To je ale klasická navigace podle radionavigačních majáků a udělá Ti to každý stroj, ne jen Tuplák.
 

Re: Re: Re: Navigace s Tu154 B   22. 12. 2007 / 12:47
knight
No jo, jenže jak to vidíš teďka tak to letí na VOR 300, ale když nastavím na HSI a overheadu 300 tak pak se stočí doleva. Proč když letím kursem 300.
 

Re: Re: Re: Re: Navigace s Tu154 B   22. 12. 2007 / 12:50
Fabo™   
Skús nastaviť HSI na 300 a radiálu na 120.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Navigace s Tu154 B   22. 12. 2007 / 13:01
knight
můžeš mi vysvětlit proč? Dík.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Navigace s Tu154 B   22. 12. 2007 / 13:06
Fabo™   
no pretože vlastne letíš po R-120 smerom 300 k VORu
 

Re: Re: Re: Re: Navigace s Tu154 B   22. 12. 2007 / 12:56
Zaremba   
Sesouhlasil jsi HSI?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Navigace s Tu154 B   22. 12. 2007 / 13:02
knight
ano před startem
 

Re: Re: Re: Re: Navigace s Tu154 B   22. 12. 2007 / 13:08
Balooo   
Podle teorie to je ok. Je nastavena radiála 334 k VOR. Břevno je plně vlevo, takže je radiála "někde daleko" vlevo od letadla. Pokud je břevno plně vychýleno, letoun nastaví kurz HSI +/- 30 stupňů, v našem případě je to minus.
Pozor: radiála zadaná na stropním panelu ovlivňuje polohu břevna, ale letoun nastaví kurz podle toho, co je na HSI!!! Proto se také radiála a kurz na HSI většinou zadávají stejně.

V našem případě to ale vychází 334°-30° = 304° a to je byvoko přímý azimut na VOR. Bohužel není zapnuto DISS, tak nevidíme aktuální snos. Letoun tedy letí vstříc radiále, ale najde ji někde přímo nad VORem.

Aby to zatočilo víc doleva, muselo by se HSI natočit také víc doleva, řekněme 314° To by potom autopilot nasadil 314°-30°=284° a měl by šanci chytit radiálu ještě před Špilasem. V okamžiku, kdy se břevno HSI začne pohybovat do středu, je kurz na HSI zapomenut a autopilot nalétává podle radiály - výchylky břevna, používá tedy pouze VOR signál a kurz na HSI a TKS (kurzový systém) mu jsou ukradené.

Detaily viz anglický manuál, strana 49 dole.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Navigace s Tu154 B   22. 12. 2007 / 13:30
knight
jj,diky zkusím procvičit
mě jde o to jestli nemám něco špatně nastavené na přístrojích

ještě, když nastavím na overheadu 300 a na hsi taky tak by měl zůstat tenhle směr a břevno na HSI se srovnat nebo ne? Ale to se nestane a letí doleva.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Navigace s Tu154 B   22. 12. 2007 / 18:23
Balooo   
Tak to uz mi prijde divny... Zkus poslat screeny i panelu Shift-3 a palubniho inzenyra.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Navigace s Tu154 B   22. 12. 2007 / 20:10
knight
Co můžu mít blbě na panelu palubního inženýra?
Bohužel dnes se nedostanu ke svému PC s FSkou tak zítra pošlu.
 

Re: Re: Navigace s Tu154 B   22. 12. 2007 / 12:49
Fabo™   
1: Síce netuším prečo to tak robí, ale je mi úplne jasné, že je to dokonale nevhodná trasa Správna je napr. MARKA R232 PPD UP27 BODAL. teda trasovanie MARKA PPD ZLA MAKAL HLV BODAL.

3. Na NAV1 alebo NAV2 radiu frq 108,2 a letieť podľa RMI ručičky - po výchdnom KUR
Eventuálne kliknúť v KLN na Dčko a naklikať tam KSC.
 

Re: Re: Re: Navigace s Tu154 B   22. 12. 2007 / 13:00
knight
1, to byl příklad kvůli tomu KLN
3, ale já chtěl podle HSI, bez KLN
 

Re: Re: Re: Re: Navigace s Tu154 B   22. 12. 2007 / 13:06
Fabo™   
1. teda ti to robí na každej trase z Košíc?

2. Na NAV1 alebo NAV2 radiu frq 108,2 a letieť podľa RMI ručičky - po výchdnom KUR

toto je si myslím bez KLN
 

Re: Re: Re: Re: Re: Navigace s Tu154 B   22. 12. 2007 / 13:19
knight
1, pokaždé na této trase najiné ne
2,nesměj se mi, a podle HSI ručičky?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Navigace s Tu154 B   22. 12. 2007 / 13:24
Fabo™   
Podla HSI rucicky sa to da tiez ale je to kurna neprakticke tocit s kurzom furt nez natocis aktualny kurz aby si mal brevno v strede...

A este raz a jasne, na trati ktoru som napisal, alebo na trati cez DEDIS ti to robi?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Navigace s Tu154 B   22. 12. 2007 / 13:33
knight
přes tu co mám z navigatoru na screenu, zkusím ještě vyzkoušet jinou, ale dnes se k tomu nedostanu a přes svátky nechci otravovat tak dám vedět až po.
 

VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ