FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je sobota 4. 5. 2024, svátek má Květoslav Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
ILS a Autopilot Jeden příspěvek | Celý strom
ILS a Autopilot   16. 12. 2003 / 12:25Martin Hájek
Predne vim ze se tu podobne veci resili uz asi 100x ale odpoved na muj problem sem nikde nenasel takze se na to ptam znovu.

Letim k Ruzyni dostanu drahu, naladim jeji ILS na NAV1nastaavim jeji kurz do COURSE a jsem asi 10 mil odprahu, pod paprskem a priblizne v ose drahy (odchylka max 10 procent. )

Ted prichazi kamne urazu: Zapnu autopilta zaktivuju APP IAS a ALT, (problem je ze zrejme neco s toho ma byt na autopilotu vypnute ale ja nevim co v te chvili se letadlo zblazni zacne se tocit ve spirale a rychle klesa k zemi

Zkousel jsem to na vsech defaultnich Boeingach ve FS9
 

Re: ILS a Autopilot   16. 12. 2003 / 12:46
Latom   
1) Proč už dávno neletíš na autopilota ? Bulík tak lítá.
2)Jakou máš rychlost? Nastavenou
3)Na COURSE si nastavíš pro RWY24 245, přes HDG se tam přiblížíš, třeba tam přilítáváš pod HDG 255 od východu, na NAV1 nastav frekvenci ILS a ve vzdálenosti 10NM už MUSÍŠ být v ose dráhy!!! a pod GS, který tě po jeho protnutí zachytí a budeš klesat.
4)Let na autopilota pořád. Zapnuto AP,A/T,HDG, IAS, ALT. Po nalítnutí do osy dráhy a ustálení zapni APP, vysouvej mechanizaci snižuj rychlost a podvozek. Zbytek udělá autopilot. Neměl by jsi dát nižší hodnotu rychlosti než 145 na plných klapkách, raději tam měj 150-5. Záleží jak jsi těžký.
5)Před přistáním, vypneš AP, doladíš přistání sám, a po dosednutí nebo i těsně nad dráhou A/T. Brzdíš.
 

Re: Re: ILS a Autopilot   16. 12. 2003 / 13:00
Pips   
k ty rychlosti, ja delam finale s jakkoliv nalozenym b737 na rychlosti 135 to uz je moc malo ? mrkvosofti checklisty k jejich strojum jsou tak leda napresdrzku a tak jsem proste zkousel a 135 mi prislo idealnich a to i v pripade Go Aroundu tesne pred dosednutim jsem to zvladl docela dobre. z jineho soudku pak ma dotaz jak je to presne s vyskou rozhodnuti nebo jak se tomu rika. slysel jsem ze v te vysce ( asi 300m ? ) se vypina AP a pilot prebira rizeni, asi podle situace venku , zhodnoceni mozna visualni situace co ja vim, a jak to funguje pri nulove viditelnosti nebo chumelenici jako vcera kdyz neni videt zhola nic ? prebira rizeni a leti jenom podle rucicek ? nebo se vyska rozhodnuti snizuje ? to jsou jenom takovy moje zvedavy dotazy nepilota
 

Re: Re: Re: ILS a Autopilot   16. 12. 2003 / 13:11
Latom   
Já těch 145 mám odkoukaných z kokpitů. ) Navíc tam máš mít i rezervu rychlosti. Víc by ti k tomu řekl AJS.
Co se týká výšky rozhodnutí, tak ta je dána podle schopností letadla a pilotů. Jestli ti něco říká CAT I,II,IIIa,IIIb tak asi víš o čem mluvím. Proto v tom co bylo včera, tak může sedat akorát ábus na autoland, protože to má kvalifikaci. Jinak opravdu ve výšce rozhodnutí se piloti rozhodnou jestli sednou nebo ne, pokud nevidí dráhu tak hezky go-okolo.
Žádné nevidím, tak podle ručiček,není, to by nebyli schopni ani reagovat na malé změny. Jestli znáš princip ILS tak to zvládne tak blízko jen technika. Ne člověk, při té rychlosti a vším okolo.
Piloti to berou do teplých skoro vždy,kromě případů kdy musí sednout na autoland, protože si s tím raději o zem říznou sami. ))
 

Re: Re: Re: Re: ILS a Autopilot   16. 12. 2003 / 13:28
Pips   
Dekuji ti Latome za vycerpavajici popis ty kategorie znam jenom tak ze vim ze jsou , ale nevim co se do nich radi a podle jakeho klice ))).s vyskou rozhoduti jsem se teda moc nemylil to mam sam radost ja to mam vsechno jako takovy stripky z doslechu tak si to podle toho vsechno skladam pac jinak se obcas pohybuju ve sportovnim prostredi kde intruktori muj cteny tatik, takze co se tyce velkejch letadel je to pro mne spis neznama .jinak princip ILS znam ikdyz asi ne dostatecne do hloubky vim o cem je rec. mam nekde doma zasity na VHS kazete vypraveni jedhoho NAVY pilota jak se srdecnim tepem asi 400 uderu za minutu pristaval s F14 za nulovy viditelnosti na lod prave podle ILS a jeho pocity z pristavani kdyz nevidel ani kulovy a letadlo najednou udelalo hrk a byl zahaknutej za 3 lano coz je excelentni pristani na lodi myslim ze tohle bych si nedal ani v simu natoz realne
 

Re: Re: Re: Re: Re: ILS a Autopilot   16. 12. 2003 / 13:45
Latom   
Tak tady máš ten "klíč":

CAT I výška rozhodnutí 200 ft,
dráhová dohlednost 550 m
CAT II výška rozhodnutí 100 ft,
RVR 300 m
CAT III A výška 50-100 ft,
RVR nejméně 200 m
B výška méně než 50 ft nebo bez stanovené DH RVR nižší než 200 m, nejméně však 75 metrů
C bez stanovené výšky
bez stanovené RVR
 

Re: Re: ILS a Autopilot   16. 12. 2003 / 14:59Martin Hájek
Diky,
rychlost mam asi 160 ale v tom asi problem neni, me se proste nechyti ten APP autopilot jak presne musim nalitat aby se autopilot ILS chytil? Chyti se kdyz letim soubezne s osou drahy drahy ale sem posunutej o par sto metru do strany?
Nekde tady sem cetl ze se chyti i kdyz nalitavam skoro pod 90 stupni je to mozny??
 

Re: Re: Re: ILS a Autopilot   16. 12. 2003 / 15:03
Pips   
no musis nalitavat tak abys protinal osu drahy, pokud zapinas toho autopilota nekde bokem a na trase neprotnes ten ILS paprsek tak se to dle meho usudku nema ceho chytit. ale pokud se to nema ceho chytit nemelo by to ani nijak cloumat letadlem samo.ackoliv ...
 

Re: Re: Re: ILS a Autopilot   16. 12. 2003 / 15:10
cmar
načo maš ATC ?? mna naviguje v pohode ako ONLINE /živý/ tak neživý Offline .. ale ked skusam sam tak mam 4000 ft som zhruba 18 mil od letiska a uhol nalietavam cca 20-45 stupnov voči osi drahy ...prave pre tú neštasnu rovnobeznost ..uz sa mi stalo ze som to cele rovnobezne preletel ) takze NEMAM nastavene course, na NAV1 naladim ILS, riadim autopilotom zapnute HDG, ALT, IAS /este asi 200KTS/ plus ked si myslim ze sa blizim zapnem APP .. ked zhasne HDG mam ILS a zacne sam tocit, neskor zhasne aj ALT a pekne klesame / rychlost znizujem postupne podla vzdialenosti .. klapky atd.. do ruky beriem cca 800ft niekedy dokonca menej ..
 

Re: Re: Re: Re: ILS a Autopilot   16. 12. 2003 / 15:11
cmar
aha ...na standard Boeing ..na PMDG sa len učim ako na to )
 

Re: Re: Re: Re: Re: ILS a Autopilot   16. 12. 2003 / 15:18
Latom   
Na PMDG je to jen líp vidět. Ale musíš umět nalítnou ILS i bez vektorování ATC.
 

Re: Re: Re: ILS a Autopilot   16. 12. 2003 / 15:16
Latom   
Nalítáváš cca 250kt, pak snížíš na 210kt, vytáhneš klapky napůl a s plnými klapkami máš těch tvých 160 kt. Z hlavy přesně rychlosti neznám.
Pod 90 stupni se ti chytí taky, ale tak tě rozhoupe, že se nakonec netrefí. Bude provádět tlumené stranové kmitání. On totiž provede korekci jakmile se chytne, tzn. přesně v ose, dřív ne. To neumí. Proto se doporučuje, aby jsi nalítával pod menším úhlem. A používá se nejdříve VORLOC, tím ho chytneš osově a teprve potom mu dáš APP.
Víš jak číst HSI? Pokud umíš lítat na VOR maják, tak není problém správně nalítnout ILS. Tam je jen navíc ten GS.
Pokud jsi posunutý mimo osu dráhy, tak máš špatně COURSE.
 

Re: Re: Re: Re: ILS a Autopilot   16. 12. 2003 / 15:26PavelS
Malinko bych s Tebou nesouhlasil v posledním, myslím totiž, že u APP modu je COURSE nastaven jen proto, aby správně indikoval HSI, ale vlastní vedení letadla je na nastavení COURSE nezávislé.

T.j. když budeš mít blbě nastaveno COURSE a správně frekvenci ILS, tak se letadlo správně usadí, ale HSI bude ukazovat nesmyslně na starnu ---> velmi dobré na rozbití huby, protože člověk má podvědomně snahu to opravovat....
 

Re: Re: Re: Re: Re: ILS a Autopilot   16. 12. 2003 / 15:30
Latom   
Jo, já lítám jen podle budíků, mraky až na zem, takže první věc co mě napadla je právě ten COURSE. Díky. )
 

Re: Re: Re: ILS a Autopilot   16. 12. 2003 / 15:18PavelS
Rychlosti :
Rychlost při zachycení ( LLZ ) by měla být pod 190, na ose pak udržovat 160 ( to je v předpisech pro Ruzyň ) - platí pro 737 a fungovalo mi to se všemi modely B737 co jsem kdy použil ( od def. po DF přes různé freewary).

Chycení APP :
"Chycení" je vidět na HSI indikátoru. Pokud se rahno začne stěhovat do středu indikátoru, tak by se mělo letadlo začít samo točit do osy. Pokud se nestěhuje, tak je něco špatně - je potřeba mít zapnutej AP MASTER SWITCH , naladěnu správnou frekvenci ILSu a já používám postup, že v okamžiku , kdy se rahno HSI pohne, tak zapnu mód APP.

Úhel:
v zásadě se APP má chytit vždycky, i při 90st., ale pak to v FSce vyvádí šílený smyčky a prakticky se to neustabilizuje během celého přiblížení. Optimální úhel "nalétnutí" ILS je 30 - 40stupnů , t.j. do osy RWY24 v Praze nalétávám zprava pod headingem cca 200 ve vzdálenosti cca 13NM.

Osobně preferuji ruční pilotáž při vektorování ( např. dle ATC při onlinu ) a jak mi dá "Cleared to ILS..", tak točím finální vektor a zapínám APP.
Originální manuál ke skutečné B737 doporučuje vedení letadla přes mod HDG, LNAV, nebo VOR a PO DOTOČENÍ do osy pak zapnout APP.

 

Re: Re: Re: Re: ILS a Autopilot   16. 12. 2003 / 15:24
Latom   
Tak to je skoro jako manuál. )
PavleS je lepší, když zapneš APP právě v okamžiku průchodu ráhna středovou polohou HSI, APP tě pak jen udrží a necloumá s érem. Navíc, se člověk aspoň naučí ovládat éro.
A opravdu, vedení je přes HDG.
 

Re: Re: Re: Re: Re: ILS a Autopilot   16. 12. 2003 / 15:29PavelS
jo, souhlas, optimální je to usadit do osy ručně, ale pro začínající je průchodnější popsaný postup. Ono se to trochu roykývá, ale při dodržení rychlostí a úhlú se letadlo samo stabilisuje ještě před protnutím GS
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: ILS a Autopilot   16. 12. 2003 / 15:52
Vita Zenisek
No takovy PMDG, ten se nekyva ani pri brutalnich uhlech naletu na osu. (vyzkouseno). Kdyz se blizi k ose, udela ostrejsi zatacku a pak ji zmirni tak aby dotocil presne na ni. Je to pekne ero.
Ja ale letam tak, ze ridim ruco. Od pocatku vektorovani az na zem. To mi prijde nejuspokojivejsi )
 

Re: Re: Re: Re: ILS a Autopilot   16. 12. 2003 / 17:50Glagol
Já osobně používám ke korekci do osy AFD, které není tak citlivé. Lze s výhodou použít při přiblížení typu "slza", když finální zatáčka nevyjde tak přesně. Mimochodem, používá se toto přiblížení i v praxi např. na Ruzyni? Ahoj.
 

Re: Re: Re: Re: Re: ILS a Autopilot   16. 12. 2003 / 18:09
Tragédie v JRD
AFD .. nebo ADF? Pokud mas na mysli ADF (cili NDB majaky), tak treba v praze je celkem hezke NDB priblizeni na rwy 13 .... ve flightsimu (az na par addon letadel) jsou NDB priblizeni znacne pokurvena, protoze defaultni (a hodne dalsich letadel) maji pouze ADF 1
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: ILS a Autopilot   16. 12. 2003 / 21:26glagol
Jasný. ADF. 13ku jsem zkoušel pouze v módu BC, což celkem ujde (vzhledem k šířce a délce dráhy). Musím poznamenat že o řád větší legrace je na LKKV29. Jinak, radiomajáky dávají docela dobrý přehled o situaci. Při ILS je v nestandartní poloze vůči ose přístroj "za rohem" a člověk ví prd. Fakt by mně zajímalo, zda se typ přiblížení osa-obrat "slza"-osa používá v praxi v našem hlavním vzdušném přístavu. Nemluvím samozřejmě o LKTB, kde je to zřejmě ve směru LKPR-LKTB28 (alespoň dle mapy) standart. Ahoj.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ILS a Autopilot   16. 12. 2003 / 22:23
to tvoje "slza" .. podle mapy se s ni teoreticky muzes setkat na 13 a 24 .. ale prakticky? netusim
 

Re: Re: Re: ILS a Autopilot   17. 12. 2003 / 08:46Zdeněk N.
Připomínám, i když je to samozřejmost - přepínač NAV/GPS do polohy NAV.
 

VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ