|  | Re: Ovladani kormidla 30. 12. 2003 / 20:58 | |
|  | Kormidlem víceméně pomáháš letadlu zatočit, protože samotné naklonění letadla způsobí jednak mírné zatáčení, ale taky skluz bokem (tam, kam je letadlo nakloněno) a zatáčka je tzv. nekoordinovaná, výsledné tíha nepůsobí kolmo k rovině letadla, ale šikmo a letadlo zatáčí méně, než by při daném náklonu mohlo (zatáčka trvá déle). Kdyby jsi měl v kabině napevno kelímek s vodou, tak při správně provedené zatáčce by hladina vody měla být neustále rovnoběžná s okrajem kelímku a neměla by se při jakkoliv ostré zatáčce vylít a svoji tíhu by jsi měl cítit kolmo do sedadla a nemít snahu ujíždět ze sedadla bokem, jako při zatáčce v autě. A aby jsi nemusel mít kelímek s vodou tak máš na palubní desce (s umělým horizontem nebo poblíž) indikátor v podobě černé kuličky v mírně prohnuté trubičce a ta ti utíká na jednu nebo druhou stranu, pokud není zatáčka správně koordinovaná. Pro vyrovnání musíš přišlápnout kormidlo tou nohou, na kterou stranu ti kulička utíká od středu. Poučka pro zapamatování: "KAM KULIČKA, TAM NOŽIČKA"  |
| |
|