|   |   |  | PT joystick  utilita pro ne-PT letadla   25. 3. 2008 / 10:46 |  |  
  |    |  Možná jste v různých recenzích atd. zaregistrovali, že v letadlech od Projektu Tupolev je tzv. joystick utilita, která umožňuje reálnější chování letadla ve vzduchu. Umožňuje např. zpoždění reakcí řídících ploch (takže se křidélka pohnou až za nějakou dobu po výchylce beranů) nebo oddělení předního kolečka od směrového kormidla (což umožňuje dát si "gear tiler" na samostatnou osu). Z vlastní zkušenosti vím, že pokud si zvyknete na tyto letové vlastnosti, připadají vám poté běžné vlastnosti FSky (bez utility) jako autíčko v lunaparku vedle skutečného vozu. 
 
Nyní byla uvolněna verze tohoto přístroje, která není vázána na PT. To znamená, že vymoženosti shora popsané si nyní budete moci užít i v jiných strojích než v těch od PT. Jedná se o standartní .gau soubor, který si připíšete do panel.cfg souboru a poté si vypnete ve FS joystick a veškeré vstupy do řízení obstará joystick utilita. Součástí balíku je panel.cfg pro defaultní Cessnu 172. 
 
Já osobně jsem zatím experimentoval s instalací do Jakovleva 40 od Suprunova, a musím říct, že dynamika se zlepšila o 100%. Myslím, že totéž by se mohlo stát i u jiných strojů, jak velkého tak i malého letectví.  
 
Soubor je ke stažení na foru Project Tupolev, pro ty kdž nejsou registrování jsem ho šoupnul na edisk: http://www.edisk.cz/stahni/05452/PTjoystick_utility.zip_157.21KB.html 
 
 |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |  | PT joystick  utilita pro ne-PT letadla   25. 3. 2008 / 13:09 |  |  
  |    |  To vypada super. Zaujimalo by ma, ako sa to sprava v spolupraci s FSUIPC...  Dnes to mozno vyskusam...  |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |  | PT joystick  utilita pro ne-PT letadla   25. 3. 2008 / 13:25 |  |  
  |    |  Nevíš nakolik se to snese s profi add-onem, jako B747 PMDG, B767 LevelD, ATR Flight1 ? 
Jo a jde to vůbec v FSX ?       
Každopádně - děkujeme...   |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |  | PT joystick  utilita pro ne-PT letadla   25. 3. 2008 / 13:33 |  |  
  |    |  | V FSX asi nejde, podla mna, ale chce to vyskusat. skuska s ATRkom je na programe dna, mozem skusit aj s 767. |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |  | PT joystick  utilita pro ne-PT letadla   25. 3. 2008 / 13:54 |  |  
  |    |  Nechci dotoho nějak šťourat, ale nevím, nakolik je reálné zpožďování výchylky řídících ploch za pohybem beranů? Např. 737 + ostatní letadla podobné velikosti a menší, mají řízení převážně mechanické s hydraulickými posilovači (nepočítám FBW u A318-321) a žádné zpoždění výchylky u nich principielně nemůže nastat. V tomto případě pokulhává i srovnání rozdílu mezi autíčkem v lunaparku a skutečným vozem, protože ani jedno z toho žádné zpoždění výchylek předního kola za volantem nemá, přestože skutečný vůz má dnes už většinou posilovač   Zajímavé samozřejmě je to oddělení řídícího kola od směrovky, ale to je tak vše. |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |  | PT joystick  utilita pro ne-PT letadla   25. 3. 2008 / 14:02 |  |  
  |    |  SONP se možná vyjádřil trochu nepřesně - to Tučko je spíše líné než že by mělo nějaké dlouhé zpoždění, jinak u pravého auta - zkus trhnout v devadesátce volantem (pokud to opravdu zkusíš, tak raději jen jemně a tam kde nic nejezdí), pokud nemáš ferrari, tak pocítíš, že to auto prostě zareaguje se setinovým zpožděním, poté co otočíš volant - (jisté vůle tam jsou vždycky, potom rotace tyče řízení, která se na jednom konci začně otáčet ale druhému se nechce, pak teda milostivě začne otáčet nápravou - veškerá mechanická zpoždění a vůle dorazí až k pneumatice - ta než znova chytne grip pokud jsi to nedělal plynule, et voila - konečně začneš zatáčet. 
Nejsem pilot ale myslím, že podobné věci budou platit i u reálného letadla...     |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |   |  | PT joystick  utilita pro ne-PT letadla   25. 3. 2008 / 14:56 |  |  
  |    |  Myslím, že se tu míchají dva různé pojmy. Jeden je reakce přední nápravy (řídící plochy) na výchylku volantu, tam pokud nemáš řídící tyč z gumy nebo plastu   tak přenáší pohyb v reálném čase a zpoždění je nulové (v praxi neměřitelné). U mechanicky řízených letadel je to totéž. Druhá věc ovšem je, reakce auta (letadla) na výchylku kola (řídící plochy). Tam samozřejmě úřaduje setrvačnost  auta (letadla) a nepevné spojení s okolním prostředím třením pneumatiky (řídící plochy) o asfalt (vzduch)   Takže zpoždění reakce auta (letadla) za vychýlením volantu (beranů) je samozřejmé. I když co jsem zkoušel, tak i samotný USB joystick vnáší do řízení učité zpoždění, u mě např. minimálně 0,2s. |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |   |   |  | PT joystick  utilita pro ne-PT letadla   25. 3. 2008 / 15:15 |  |  
  |    |  To máš zajímavý joy, řekl bych, že to není standardní funkce. S tou tyčí jsem to trochu přehnal, to přiznávám, ale jinak zbytek je pravda - rozhodně pokud řídíš auto se šnekovým řízením a ne s hřebenovým, a nebo 30 let starého žigula...         
U těch novějších aut je to samozřejmě mnohem lepší.   |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |   |   |   |  | PT joystick  utilita pro ne-PT letadla   25. 3. 2008 / 17:08 |  |  
  |    |  Tak u šnekového řízení může být vůle třeba čtvrt otáčky, takže tam opravdu trvá, než se žačnou vychylovat kola   Jinak s tím joystickem myslím, že na tom budou všechny stejně. Doporučuji vyzkoušet nějaké akrobatické letadlo a při vyrovnaném letu krátce trhout joystickem na stranu. Schválně, jestli bude reakce letadla okamžitá nebo bude znatelné zpoždění. Já to odhaduji na cca 0,1-0,2s   |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |  | PT joystick  utilita pro ne-PT letadla   25. 3. 2008 / 14:03 |  |  
  |    |  | Podla mna nejde ani tak o zpozdeni vychylky riadiacich ploch ako zpozdeni reakcii stroja na tuto vychylku. |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |   |  | PT joystick  utilita pro ne-PT letadla   25. 3. 2008 / 14:07 |  |  
  |    |  | Omlouvám se ctěným kolegům za nepřesné vyjádření - uhodili jste hřebíček na hlavičku, což jsem já nedokázal. |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |   |   |  | PT joystick  utilita pro ne-PT letadla   25. 3. 2008 / 14:48 |  |  
  |    |  | OK, v pohodě. Zpoždění reakce letadla na výchylku řídících ploch je jasné a je pravda, že letadla ve FS reagují prakticky hned, takže se určití úprava dynamik může hodit. |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |  | PT joystick  utilita pro ne-PT letadla   25. 3. 2008 / 14:06 |  |  
  |    |  No asi takto. Zpožďování asi není ten zcela přesný výraz. Zkrátka naše joye a berany mají tak krátký a měkký chod, že chování FSky, která vykloní řídící plochu okamžitě, ve velké rychlosti, neodpovídá reálné rychlosti odklonu plochy. 
 
Utilita začne s řídící plochou pohybovat hned, ale do té finální polohy se ovládací plocha dostane až za chvíli. Takže ty do krajní plohy joy vyhneš řekněme za 0,2s, ale ta plocha se do výchylky dostane např. až za 0,5s. 
 
Nevím nakolik je to "reálné", ale rozhodně máš pocit mnohem větší inerce mašiny ve vzduchu, než v defaultní FSce. Simuluje to zkrátka tu setrvačnost a zpoždění v řízení. 
 
Nejsem technik, nedokážu to líp popsat, bohužel... 
 |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |   |  | PT joystick  utilita pro ne-PT letadla   25. 3. 2008 / 14:18 |  |  
  |    |  Já bych plus této utilitky viděl spíš v tom, že si tím nasimuluješ aerodynamické zpoždění kormidla. Přeci jen, když prudcce zahýbeš s kormidlem, tak se éro moc nehýbe a ve fs lítá, jak koza. Takže určitě plus. ale chtělo by si někde sehnat nastavení utilitky pro daná letadla (kdo to zalítá)  . A pak budeš mít reálné chování letadla i přes FS dynamiku. Prostě, kdo nezkusil PT 154 s utilitkou a bez nepochopí. |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |   |  | PT joystick  utilita pro ne-PT letadla   25. 3. 2008 / 14:28 |  |  
  |    |  Pěkně jsi to popsal. Tu mě zatím minulo tak promiň diletantskou otázku - chová se to pro různá letadla různě? Dedukuje to chování na základě něčeho v aircraft.cfg (MOI) andbo je třeba to pro každé letadlo nějak nastavovat? 
Víťa |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |   |   |  | PT joystick  utilita pro ne-PT letadla   25. 3. 2008 / 14:41 |  |  
  |    |  Ono to vlastně dělá to, že to přefiltruje vstup z joy do FS. Takže aircreft.cfg zůstává nedotčeno. A ty si vlastně v této utilitce ručně nastavíš, jaká ta filtrace má být (citlivost, zpoždění, centrování). A tím si vlastně nastavíš, jak hbitě má letadlo regovat na povely.  
 
Proto taky Kachna psal, že by bylo nejlepší, aby to nastavil někdo, kdo s tím lítal, aby to odpovídalo skutečnosti. Např. k Tu-154 tato nastavení podle reálu máme, ale nemůžeme je použít automaticky např. na Jaka-40, protože každý letadlo je jiné. Já jsem si nastavil ručně Jaka podle toho, jak si myslím, že to lítá, ale s aircraft.cfg to nemá nic společného. |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |   |   |   |  | PT joystick  utilita pro ne-PT letadla   25. 3. 2008 / 15:02 |  |  
  |    |  Už je mi to jasné. Díky. 
Víťa |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |   |   |   |   |  | PT joystick  utilita pro ne-PT letadla   25. 3. 2008 / 18:20 |  |  
  |    |  Po posledních experimentech bohužel potvrzuji, že utilita se tluče u JAK-40 s autopilotem. Má proto význam ji zapínat jen na okruhy, pokud trénujete ruční pilotáž... 
 
Co další addony? Přežijí její instalaci? |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |   |   |   |   |   |  | PT joystick  utilita pro ne-PT letadla   28. 1. 2009 / 20:56 |  |  
  |    |  Z navodu:  
Nyní byla uvolněna verze tohoto přístroje, která není vázána na PT. To znamená, že vymoženosti shora popsané si nyní budete moci užít i v jiných strojích než v těch od PT. Jedná se o standartní .gau soubor, který si připíšete do panel.cfg souboru a poté si vypnete ve FS joystick a veškeré vstupy do řízení obstará joystick utilita. 
 
Co konkretne treba vpisat do panel.cfg? |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |  | PT joystick  utilita pro ne-PT letadla   21. 4. 2009 / 20:56 |  |  
  |    |  | ako treba upravit panel.cfg pre ine lietadla? |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |  | PT joystick  utilita pro ne-PT letadla   18. 10. 2009 / 19:40 |  |  
  |    |  Zdravim, 
 
mozem mat prosim Vas otazku, kde by som tento subor este mohol najst? Totiz na oficialnych strankach sa k nemu neviem dostat a toto je asi jediny link, aky som na nete za pomoci google nasiel, bohuzial vsak nefunkcny. 
 
Bol by som velmi rad, keby sa niekto z vas zlutoval a poslal mi link. 
 
Dakujem, 
Stevo |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |  | PT joystick  utilita pro ne-PT letadla   18. 10. 2009 / 20:14 |  |  
  |    |  | SONP by mohol poradit kde by sa dala stiahnut tato utilita. |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |   |  | PT joystick  utilita pro ne-PT letadla   18. 10. 2009 / 20:42 |  |  
  |    |   |   |  
 
  |  
   |   |   |   |   |   |  | PT joystick  utilita pro ne-PT letadla   18. 10. 2009 / 21:47 |  |  
  |    |  Dakujem velmi pekne, toto hodnotim ako cisto moj problem, ze neviem po rusky, ale iba v ENG som hladal   |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |   |   |   |  | PT joystick  utilita pro ne-PT letadla   19. 10. 2009 / 08:27 |  |  
  |    |   |   |  
 
  |  
   |   |   |   |   |   |   |   |  | PT joystick  utilita pro ne-PT letadla   19. 10. 2009 / 08:56 |  |  
  |    |  | Vojto, jen se chci zeptat, jestli uz se Ti to podarilo rozchodit s tim JAK-40? (Mam na mysli, aby se to nebouchalo s autopilotem) |  
  |   |  
 
  |  
  |