FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je sobota 27. 12. 2025, svátek má Žaneta Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
SRTM Relief CR Jeden příspěvek | Celý strom
SRTM Relief CR   6. 1. 2004 / 10:31
Vita Zenisek
Diky Vlado, je to neco uzasnyho. Kdyz jsem videl okoli Roudnice, Decina a Chribske, doslova mi to vyrazilo dech. Konecne muzu litat bez kompasu. Myslim ze mne to asi i dokope k dotvoreni UL letiste ve Chribske a v Bynovci...
   Seznam příspěvků  

Re: SRTM Relief CR   6. 1. 2004 / 12:09
PitBull
Jo jo, lítal jsem už tu betu, a je úplně super. Sedí úplně přesně na chlup. Když už je vidět z Tuřan i Pálava, tak je to prostě nádhera.

Taky díky moc, Vláďo.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: SRTM Relief CR   6. 1. 2004 / 18:21
Vláďa Stoje
diky za pochvalu, v readme jsem na to zapomel, ale hlavne ji zasluhujou lidi, kteri cely ten obrovsky projekt SRTM uskutecnili, vcetne tech, kteri se zaslouzili o zverejneni casti vysledku (asi jeste urcita setrvacnost ery B. Clintona?). Taky v readme chybi ilustrace efektu zaostrovani, kterou se verze cr_srtm.zip lisi od standardniho resamplu jako cr beta a dalsi, viz
http://www.volny.cz/stoje/scen/cr_srtm_sharpen_01.gif

za povsimnuti stoji krome Lipky a Ralska i malinky Jested na obzoru. Pro me jako pozemskeho cervicka (ve vzduchu zcela ojedinele jako cestujici) se zajmem o pesi turistiku jsou rozdily v tvarech kopcu z bocnich pohledu mezi standard a sharpen celkem vyznamne, samozrejme z FL460 uz ten rozdil tvaru neni viditelny, ale i z velke vysky je mozne si vsimnout jineho zajimaveho jevu - na strmejsich svazich u generickych textur FS automaticky pouziva jinou texturu a zaostrena verze pusobi i z vetsich vysek trochu clenitejsim dojmem.
Jo ale az na to prijdou realisticke reky, silnice a jezera, to se teprve mame na co tesit!

Vlada Stoje
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: SRTM Relief CR   6. 1. 2004 / 18:29
Petr Šulc
Tak k tomu už není co dodat....... naprostá fantazie!!!!! (-:
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: SRTM Relief CR   7. 1. 2004 / 09:23
Latom   
To máš pravdu, když to někdo umí, tak to je jedna báseň nad tím poletovat. )
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: SRTM Relief CR   7. 1. 2004 / 09:48
PitBull
Jo, ještě když jsme u toho - co znamená 3 sec arc bla bla bla - ani nevím, jak to přesně je?

Jak se měří kvalita výškového snímkování? Díky za vysvětlení.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: SRTM Relief CR   7. 1. 2004 / 22:04
Vláďa Stoje
co o tom vim:

3 arc sec - tri uhlove vteriny, krok, se kterym jsou ulozeny hodnoty jednotlivych bodu v souborech SRTM podel poledniku a rovnobezek, na rovniku to predstavuje odstup asi 90 x 90 m, u nas asi 60 x 90 m (smerem k polum jsou si body v rovnobezkovem smeru cim dal bliz). Tenhle zpusob ukladani je velice sikovny, napriklad sousedni soubory se daji snadno presne sesadit. Neni to pouzivano vzdycky, napriklad vyskove udaje odvozovane ze snimku Aster jsou v souborech ukladany v normalni mapove projekci, takze se smerem k polum body nepriblizuji.

LOD - mapa sveta je ve FS rozdelena na sest kvadrantu "nulte urovne" LOD0 o rozmerech 120x90 stupnu, coz na obdelnikove mape sveta s rovnymi rovnobezkami a poledniky vytvori sest obdelniku, ale pri pohledu na globus jsou to takove vyboulene trojuhelniky. Tyhle kvadranty se postupne deli na polovicni podkvadranty, napriklad kvadrant LOD1 ma rozmer 60x45 stupnu, LOD9 ma rozmer (120/2^9) x (90/2^9). Kvadrant ma 256x256 datovych bodu (2^8 x 2^8), takze body v LOD9 maji odstup (nebo pixely rozmer) (120/2^17) x (90/2^17), coz jsou na rovniku obdelniky asi 115 x 76 m, na 41. rovnobezce ctverce asi 76 x 76 m, u nas obdelniky asi 65 x 76 m (takze relief Prahy v LOD10/11 od Filipa Dvoraka a Ing. Pavla "Mesh" Svobody delany z vrstevnic 5/10 m ma mistne odstup bodu cca 32 x 38 m resp. 16 x 19 m, coz je velka vyhoda pro udoli Sarky i jinde)

K prevodu zdrojovych souboru s body umistenymi s rovnomernym odstupem podel rovnobezek a poledniku do mrizky urcite urovne LOD pro FS slouzi program resample.exe z Terrain SDK.

Ta kvalita vyskovych udaju:

- existujou dva principielne odlisne zpusoby, vrstevnice a gridy, myslim ze odlisnost, vyhody a nevyhody jednoho a druheho si kazdy dokaze predstavit, souhrnne se charakterizuji tim, pro mapy jakeho meritka se hodi. Oboji jeste doplnujou individualni koty.

- gridy maji definovany horizontalni odstup bodu (u Aster v UTM projekci 30 x 30 m, u SRTM v nepromitanem WGS84 3 x 3 arc sec pro cely svet nebo 1 x 1 arc sec pro USA)

- model se odlisuje od skutecnosti s nejakou stredni chybou, uvadena je zvlast horizontalni a zvlast vertikalni stredni chyba, nebo pro SRTM byla napriklad uvedena charakteristika, ze 90% bodu ma oproti skutecnosti horizontalni presnost lepsi nez 3 m a vertikalni presnost lepsi nez 16 m

- udaje jsou ukladany do souboru v ruznych jednotkach s urcitou numerickou presnosti (poctem desetinnych mist), napriklad SRTM jsou v celych metrech

- vertikalni stredni chyba je zhruba podobna vertikalnimu odstupu vrstevnic v odpovidajici mape, ale jestli je to zrovna 2:1 nebo 1:2 a pod. zavisi od metodiky modelu a adekvatnosti pouziteho kroku vrstevnic. Pozor, nezamenovat tyto dva pomerne podobne parametry s numerickou presnosti ulozeni cisel, ktera by spravne mela byt o neco lepsi

- kompletnost pokryti plochy (u SRTM jsou vynechavky zpusobene zastinenim sikmych radarovych paprsku kopci nebo odrazy od vodnich a ledovych ploch pryc od anteny, u Aster jsou zpusobeny oblacnosti)

- casovy faktor (u SRTM byl cely svet mezi rovnobezkami N60 a S60 nameren z raketoplanu Endeavour behem jednoho tydne v roce 2000, u systemu Aster na satelitu Terra pribyva od predlonska kazdy den nekolik desitek snimku asi 60 x 60 km, vcetne toho, ze totez misto je postupne zaznamenano vicekrat i s moznosti sledovani casovych zmen - pohyb ledovce a pod., a ze u vynechavky pod oblacnosti je mozno doufat v pokryti nejakym pristim snimkem)

- ruzne systemy jsou odlisne ovlivnovany biomasou a zastavbou a moznostmi, jak je odfiltrovat a urcit co nejlepe prirodni teren, taky je potreba urcit pro dany ucel, ktere obrovske lidske zasahy i stavby k terenu pocitat a ktere odfiltrovat. V SRTM reliefu jsou napriklad hnedouhelne povrchove doly pod upatim Krusnych hor tak jako vsechno ostatni ve stadiu z roku 2000, ale nejsou ve FS moc videt, to by chtelo taky odpovidajici textury...

Vlada Stoje
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: SRTM Relief CR   7. 1. 2004 / 23:33
PitBull
No teda UF!!! Děkuji za vyčerpávající přednášku.

Mám k tomu další praktický dotaz: není ten reliéf posazen trochu níž? Jednak se mi stalo, že mi řada vodních ploch (těch, které dělám v rámci ČR VFR) a např. letiště Medlánky (default) najednou vystouply z terénu.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: SRTM Relief CR   11. 1. 2004 / 21:51V. Stoje
pri generovani reliefu programem resample.exe z Terrain SDK je mozny zavest linearni opravu

z opr = a * z + b

jsou tam pro ten ucel parametry base a scale. U dat SRTM jsem porovnaval na mapach s vrstevnicemi jen nekolik dulezitych mist a souhlas byl tak perfektni, ze jsem s klidnym svedomim nechal base=0 a scale=1. Na Medlanky koukam az ted v Geobazi (z Chipu 9/2001)

http://www.volny.cz/stoje/scen/medlanky_geobaze_01.gif

a souhlas vrstevnic s daty SRTM je naprosto dokonaly, ona ta draha ma pekny sklon od 282 m na severu az po 250 m za jiznim prahem. Pak neni divu ze placata FS draha na urovni 282 m na jihu z presneho terenu vycuhuje. Automaticke korekce pro hladke napojeni vsech letist najednou jeste neumime delat, jenom individualne, a taky by bylo dobry, kdyby se vyjadrili znalci jednotlivych vycuhujicich letist, na jakou placatou vysku by to tam vlastne nejradeji meli prihrabnuty, jestli preferujou souhlas s default FS hodnotami nebo radeji nejakou stredni hodnotu ze skutecneho terenu?

Vlada Stoje
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: SRTM Relief CR   11. 1. 2004 / 23:12
Vláďa Stoje
omluva, šlo o Geobázi z PC Worldu 9/2001, ne z Chipu...
Vláďa Stoje
   Seznam příspěvků  

Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ