|  |  | Autobrake - Boeing 737-400 7. 1. 2004 / 12:08 | |
|  | Ako vlastne funguje autobrake a co znmena RTO a tie jednotlive stupne ??? |
|
| |
|
 |  |  | Re: Autobrake - Boeing 737-400 7. 1. 2004 / 12:17 | |
|  | RTO dáváš při startu a jestli se nepletu, tak je to kdyby jsi přerušil start, ale za tohle neručím, zas tak daleko se studiem Boeingu ještě nejsem, ale v check listech to je ), jinak ty hodnoty jsou stupně velikosti účinku brždění. Běžně se dává 2. Vše záleží na podmínkách a dráze. |
| |
|
 |  |  | Re: Autobrake - Boeing 737-400 7. 1. 2004 / 12:25 | AJS |
|  | Autobrake je decelerační automat. Zní to záhadně, co?
Tak to trochu osvětlim. B737 má několik možností brzdění na zemi: spoilery, vztlakové klapky, reverz, brzdy na kolech hlavního podvozku. Zatímco klapky jsou na přistání vysunuté vždy, spoilery taktéž, použití reverzu a brzd záleží na situaci. Reverz moc řve, proto se někde nesmí používat (s výjimkou případů nouze), a brzdy se zase moc zahřívaj a ničej.
Autobrake je geniální věc, kdy si nastavíme jednotlivé stupně podle toho, jak moc chceme brzdit. 1-2-3-MAX. Nastavením kteréhokoliv stupně dáme letadlu najevo, jak velké zpomalení (akademicky řečeno velikost zrychlení s opačným znaménkem) chceme. A autobrake moduluje brzdění kol hlavního podvozku,aby této hodnoty dosáhl. Znamená to tedy, že reverzujeme-li, čímž se určitá část zpomalení vykoná zpětným tahem, ubere automat mechanickým brzdám a ty se šetří. Naopak, zavřeme-li náhle reverz, tak přibrzdí. Výsledná hodnota zpomalení je tedy víceméně konstantní.
Nastavení stupňů je na posádce, zpravidla se používá stupeň jedna až dvě, výjimečně, třeba na krátkých drahách 3, v nouzových přípdech max. Autobrake se zruší buď přestavěním ovladače do polohy OFF, anebo sešlápnutím brzd na pedálech.
Poloha RTO (rejected take-off) se používá při vzletu a jak název naznačuje, zabírají při přerušení vzletu. Pakliže dojde v průběu rozjezdu k stažení plynových pák při větších rychlostech (nechci teď kecat, ale myslím nad 90kts), autobrake začne brzdit z plna hrdla. A v tomto případě nemoduluje brzdnou sílu, nýbrž brzdí ze všech sil bez ohledu na to, jestli reverzujeme (což bychom měli) nebo ne. Kdo to v reálu zažil, byť jako cestující, tak ví, že to brzdí jako kráva a lidem z pusy lítaj plomby |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Autobrake - Boeing 737-400 7. 1. 2004 / 12:40 | |
|  | Tak tomu říkám umění přijít včas. Díky AJS. |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Autobrake - Boeing 737-400 7. 1. 2004 / 12:41 | |
|  | Diky za vycerpavajucu odpoved. Ja som si myslel ze autobrake je nieco ako ABS, ale vidim ze nie.
Predpokladam, ze ABS maju vsetky lietadla. Alebo sa mylim ?
|
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Autobrake - Boeing 737-400 7. 1. 2004 / 12:45 | AJS |
|  | ABS mají všechny velký letadla, akorát se tomu říká (alespoň u 737) ANTISKID. Jen tak mimochodem: funkčnost ANTISKIDu je podmínkou pro fungování AUTOBRAKE |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Autobrake - Boeing 737-400 7. 1. 2004 / 13:05 | |
|  | Ked sa tak nad tym zamyslim, tak je jasne ze vsetky velke era to musia mat (ANTISKID (ABS)).
Viem si zivo predstavit, ake hodiny by robili tie era na rwy keby to nemali ) A obvzlast teraz v zime.
Ako je to s malymi erami ? Uz sa niekomu podarilo urobit hodiny na drahe ? Tam si fakt musi clovek dat pozor ako silno slape na brzdy.
|
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Autobrake - Boeing 737-400 7. 1. 2004 / 13:11 | AJS |
|  | Ještě jsem tu čest udělat hodiny neměl, ale nesměju se těm, kterým se povedly. Nejblíž je k tomu na Metasokolu a Vose. U malých ér jsem se s ABS/ANTISKID nesetkal |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Autobrake - Boeing 737-400 7. 1. 2004 / 18:01 | Láďa |
|  | Máš představu či dokonce zkušenost, jak by vypadalo RTO na 737 při větší rychlosti třeba teď v zimním období, kdy se na dráze objeví brzdné účinky trojky a horší? Tuším, že jsou asi nějaké tabulky, které říkají, kdy se letět smí a kdy ne, ale představit si moc nedkokážu, jak to letadlo v takovém případě bezpečně na dráze udržet. Díky za odpověď |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Autobrake - Boeing 737-400 8. 1. 2004 / 12:18 | AJS |
|  | Kvůli zhoršenejm brzdám se snižuje V1, (dle starší terminologie srozumitelněji řečeno "rychlost rozhodnutí"), a to i o dost, běžně 10, v extrému i 20kts. Takže zastavit by to mělo. Problém ale je, že třeba při bočním větru to éro může začít zdrhat ze směru, tehdy je nutné zrušit revers (vektor zpětného tahu právě dost ubírá na směrové stabilitě na zemi), no a pak je to s brzděním hrší. Při výpočtu RTO se ale s nepoužitím reverzu kalkuluje, takže by to mělo vyjít i tak.
Mimochodem větší problém může nastat na kontaminované dráze při závadě motoru po V1, protože letadlo pak musí delší dobu akcelerovat na zemi před VR(rotací), navíc při větším odporu od sajrajtu na dráze, a pak se skutečně může stát, že na dané vzletové hmotnosti a na dané dráze (anbo s ohledem na překážky po vzletu) není možné provést vzlet. |
| |
|
|