Směrnice EU je striktní, ale je potřeba si uvědomit několik zásadních věcí:
1) vyhlídkové lety tak jak je známe dosud končí. Nejen v ČR, ale i jinde v Evropě. Je to legislativní problém definice a zařazení vyhlídkového letu a proto to není problém jen v ČR. Problém je aktuální datem, ale řeší se na úrovni AeČR a ÚCL už nejméň půl roku.
2) Oficiální řešení se hledá na všech úrovních - je třeba zmínit jindy ne zcela samozřejmou ochotu a vstřícnost našeho národního úřadu ÚCL), který podporuje myšlenku, že je třeba najít nějakou legální cestu a ne brutálně redukovat střediska vyhlídkových letů na kdoví jestli desetinu z původních poskytovatelů, kteří si budou nebo nebudou moci (finančně) dovolit především technické zázemí na úrovni aerolinek. To ostatní (výškoměry) jsou jen drobnosti.
3) Málokdo si uvědomuje stávající definici a do včerejška platné podmínky pro konání "vyhlídkového letu" jako komerční činnosti za účelem zisku. Let musel začínat a končit na stejném letišti, už tu někdo zmiňoval certifikovanmou plochu, samozřejmostí je pilot s CPL, mimo další.
4) směrnice (jak už se tady leckdo zmínil) přitom nebrání licencovaným subjektům nadále konat jiné letecké práce, tedy komerční činnost, při které je také na palubě "druhá osoba" - zákazník - za podmínek, jaké byly víceméně dosud. Při fotoletu (a dalších) dokonce ani není podmínka, že se musí přistát v místě startu - např. kontrolní "pozorovací" let podle ropovodu může být dlouhý 300km a pochopitelně nikdo nečeká, že se přistane zpátky doma.
5) celý problém je považován za legislativní chybu, spočívající právě v definici vyhlídkového letu, který tuto činnost (fakticky zcela stejně - nebo naopak ještě o něco méně náročnou, než třeba fotolet). Proto se zatím nečeká, že by byly letecké autority příliš aktivní v kontroní činnosti týkající se konkrétního provádění leteckých prací (považuje se za skoro jisté, že nějaký foťák je na palubě - a nepamatuju vyhlídkový let, při kterém by se nefotilo)
6) ti, kteří vyhlídkové lety provádějí, už mají připraveno náhradní řešení, sezóna z pohledu českého zákazníka asi nebude ohrožena a zdražovat kvůli tomu bude jen nějaký gauner. Navíc ti, se kterými jsem už o tom mluvil, jsou optimističtí ohledně oficiálního legislativního řešení. Pouze Evropský dinosaurus je pomalý a půl roku nestačí ani na to aby protáh pracku, natož spáchal novelu směrnice.
8) dobrá zpráva. Virtuálního létání (a to ani na IVAO, IVAP, CVARS atd) se směrnice netýká  |
|