|  | Linearni / Nelinearni osy 30. 4. 2008 / 18:21 | |
|  | No, na povrchní odpověď primitivita, ale na podrobnou a přesnou odpověď fakt ořech.
Myslím, že reálný průběh funkce ovládané třeba "plynem" je určitě nelineární, ale nedokázal bych to vyjádřit matematicky nebo graficky. Prostě si myslíém, že mezi určitým pohybem pákou a změnou chodu motoru je jiný (matematický) vztah u malého plynu a u velkého plynu. Asi protože tam bude lineární vztah mezi pohybem páky a pohybem klapky nebo šoupátka na karburátoru, už ale není jisté, jaký je vztah mezi pohybem šoupátka a změnou výkonu motoru - tam to určitě lineární nebude. Možná tak ještě u elektrického ovládání stavitelné vrtule...
ALE - pokud dobře chápu účel a smysl otázky, de ti o lineární nebo nelineární výsledek plynulého pohybu pákou na kvadrabtu (CH nebo Saitek). Myslím, že:
1) potenciometry jsou asi většinou lineární. Volbou by byly logaritmické a ty pro tento účel (proporcionální pohyb polohovacím zařízením) nemají smysl.
2) u drtivé většiny funkcí v kokpitu to takto stačí, protože stejně (kromě B737NG a podobných propracovaných high-endů) je ta páka jen "podobná" a proto nelze čekat, že stejný úhel zdvihu pákou vyvolá stejný efekt, jako u reálného letadla - navíc když máme stejné páky (u FS) pro B737, Constelation, Moravu, Z-142, Vivata a podobně. Takže z povrchního pohledu doporučuji - neřešit.
3) já sám s tím nemám zkušenost, ale bylo tu kdesi zmíněno, že doprovodný SW u Saitek Throttle Quadrant umožňuje namapovat ovládání páček nejen co do funkce a polarity (ubrat - přidat) ale také linearity průběhu.- Takže když to chceš mít "jó echt", naprogramuješ si to "podle bóinga", "podle zlínu" a tak podobně. |
| |
|