FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pondělí 29. 4. 2024 Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Nouzák v Brně..chudáci zvířata :) Jeden příspěvek | Celý strom
Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   4. 5. 2008 / 16:47
B3d4   
http://zpravy.idnes.cz/boeing-se-musel-vratit-do-brna-do-motoru-se-dostal-dravec-pk5-/brno.asp?c=A080504_151802_brno_taj
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   4. 5. 2008 / 16:51
memorex
no jatka no
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   4. 5. 2008 / 16:58
L3V3L
Diskuze zase perlí (a to to nejsou novinky.cz)
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   4. 5. 2008 / 17:09
Raspber
Hm nechtěl bych ty zbytky z toho boeinga seškrabovat. To muselo být práce
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   4. 5. 2008 / 18:14
Madvlk   
pamatuju si,jak jsem sundaval jakéhosi létavce z polohového světla na L410UVP-E.Zapasoval se nám tam pěkně.Tahaljsem to kombinačkama a pak vyplachoval proudem vody.Mňamka.....a pak ještě oprava ( výměna ) krytu světla.
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   4. 5. 2008 / 17:44
Fabo™   
novinky, idnes, bleskovky.sk vsetko je to ta ista chamrad
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   4. 5. 2008 / 18:06
L3V3L
jj
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   4. 5. 2008 / 18:24
Luděk Ch.
No, řeknu vám, že to opravdu nebylo nic příjemného. Zrovna mi končila směna, najednou byly to dvě obrovské rány, myslel jsem, že nám vypadnou okna. Těm lidem na palubě opravdu nezávidím. Ale kupodivu ten motor nevysadil a běžel dál, takže to dobře dopadlo. Na idnes to mají popsané celkem dobře, až na to, že toho netopíra srazili už při původním příletu do Brna a kvůli tomu letadlo stálo na zemi hodinu ještě před tím nepodařeným vzletem. A nakonec při odletu prásk a lidi stejně zůstali trčet v Brně
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   4. 5. 2008 / 18:36
Teflon_490   
Pokud to byla takova rana, je mozny ze si toho Piloti nevsimli? V tom clanku je, ze pozemni personal informoval vez a ta to az rekla pilotum. Mne se to zda jako blbost.
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   4. 5. 2008 / 18:39
Luděk Ch.
No, je to pořádná blbost. Piloti si toho samozřejmě všimli moc dobře a cestující taky. Když jsem jim přivezl schody, tak letušky byly při otevření dveří pořádně vyklepané.
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   4. 5. 2008 / 18:49
Teflon_490   
Na druhou stranu nemam ani poneti, jak velkou ranu udela naporcovani operence pres fan, tam bych rekl ze to moc hlucne nebude, taky asi zalezi na velikosti, ale ono je to asi opacne. Proto sem si nebyl jisty jestli je to blbost nebo ne...
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   4. 5. 2008 / 21:00
Luděk Ch.
Vzhledem k ráně a plamenům to nemohlo být jen přes fan, ale část se musela dostat do spalovacích komor. Každopádně vím, že mechanici čistili vstup odběru vzduchu pro klimatizaci, aby cesťáci neměli v kabině vůni pečeného kuřete
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   4. 5. 2008 / 19:42
LS
Proc by to byla blbost? Teoreticky, kdyz bude ptak malej a proleti motorem, tak to nemusis ani zjistit a muze ti to dat treba ATC. Nejsem pilot, ale myslim si, ze je mozne, aby letadlo nasalo ptaka a piloti si niceho nevsimli. Urcite se k tomu vyjadri nekdo povolanejsi
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   4. 5. 2008 / 20:57
Luděk Ch.
Blbost to je proto, že to udělalo dvě obrovské rány a plameny za motorem, což se minimálně na indikátoru vibrací projevit muselo. Nemluvě o docela slušném propadu, protože motor krátkodobě ztratil výkon. No a podle vzhledu letušek jsem poznal, že o problému věděli velice dobře
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   4. 5. 2008 / 20:58
LS
ja nerikam, ze ted to nebyla blbost, ale tvrdim, ze je obecne mozne, aby to piloti ani nepostrehli a dostali echo treba az od ATCho
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   4. 5. 2008 / 21:01
Luděk Ch.
OK, pokud menší pták proletí jen obtokovým prstencem, tak to skutečně nemusí být znát.
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   4. 5. 2008 / 21:08
LS
a o to mi slo, necetl jsem ten clanek, neslysel jsem ty rany, jen jsem reagoval, ze to blbost byt nemusi a piloti by si nemuseli cehokoliv vsimnout
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   4. 5. 2008 / 22:37
dandee
Zrejme tam po nasati vtaka doslo ku kratkodobej pumpazi motoru,ktora sa prejavuje aj ranami a ohnom,piloti to urcite zaregistrovali a tiez aj nejake pristroje.Neviem ake piloti maju postupy,ale skor by som ocakaval , ze ten motor vypnu,i ked potom pracoval normalne.Keby sa poskodila lopatka a casom by uletela,tak by im mohol ten motor aj uletiet,alebo explodovat.No neviem...pol hodinu s tym lietat.
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   4. 5. 2008 / 23:25
Rychlokvaška
Přesně tak. Záleží na tom, kam ten pták vletí, jak je velkej a jaké to má důsledky. V prvé řadě - toho ptáka vidět a vidět kam se trefil, to je téměř nemožné. Druhak - pokud se za motorem objeví plamen, tak to neznamená, že o tom posádka dostane nějaké varování - detektor požáru detekuje zvýšení teploty KOLEM motoru a nikoliv v něm (tam je teplo dostatečně). Jedinou informací tak může být časově omezené snížení výkonu nebo zvýšení vibrací, případně citelné vibrace letadla spojené i s nějakým zvukovým projevem a to všechno může po chvíli zmizet. Birdstrike jsem zažil jen na simu (ťuk ťuk) a byl záměrně destrukční, takže to začalo vibracemi letadla jako takového, pak naskočily vibrace na motoru na indikátorech a pak motor umřel. Ale tak to vůbec být nemusí, vše se může vrátit po chvíli k normálu a bez informace třebas ATC je jen na posádce, jestli to posoudí jako dostatečné pro návrat zpět, nebo jestli motor vypne (pokud je vše v normálu je velké riziko že vypne ten co žádný problém neměl). Jinak pokud jde o nějaké řešení problému s motorem - pokud je to požár nebo destrukce, tak se do 400ft AGL nic neřeší (jednak hořící motor přece jenom produkuje pořád výkon a druhak na to není čas) a pak jen shutdown drill. Pokud je to méně závažný problém a je ho potřeba vypnout, tak až po akceleraci a zasunutí klapek (čili min. 1000ft AGL) a to trvá celkem dlouho. Pokud jde "jen" o pumpáž, tak se to v prvé řadě řeší krátkodobým snížením výkonu do zmizení vibrací a poté návrat zpět a teprve při trvání vypnutím motoru.

Pěknou ukázkou jak se taková situace řeší budiž toto celkem známé video:
http://www.youtube.com/watch?v=rQ2fqw0UWas
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   5. 5. 2008 / 09:05
Mike2811
Můžu se zeptat, proč by probůh měl vypnout zdravý motor ve chvíli kdy se s tím zasaženým nic neděje ? Já myslel, že oba motory jsou nezávislé a mají samostatné okruhy, navíc jak by to dopadlo u 4 motorového, ty tři by chcíply ?
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   5. 5. 2008 / 09:33
kuma   
No, jestli jsem to pochopil, tak Míra naznačuje, že vypnout za každou cenu motor, kterj běží bez chybových hlášení je riskantní, protože se s jistotou nemusí vědět, jestli je to ten motor, ze kterýho byly ty TUM-TUM rány. Pak by v dobré víře, že vypínají poškozený, mohli pajloti vypnout zdravý - a letěli by s nemocným na zvýšeném výkonu - a ten kdyby se pak rozpadl, byl by z nich glajtr, že jo...
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   5. 5. 2008 / 10:02
Mike2811
Ach soo, neměl bych číst články, když jsem ještě rozespalý, mea culpa...
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   5. 5. 2008 / 11:01
Rychlokvaška
Tak tak. Ač se to nezdá, tak pravděpodobnost že piloti vypnou zdravý motor je docela velká a v minulosti se to taky mnohokrát stalo. Může se to zdát zvláštní - vždyť přece vidím na budíkách, že se s ním něco děje, čumák se mi stáčí na stranu, to je přece jasný. Ale ne všechny závady na motorech se projevují tak zřetelně a taky koneckonců - páky pro jejich ovládání jsou blízko sebe, vzít za tu špatnou není tak těžké...

Aby se tak nestávalo, existuje několik záchytných bodů a obecných pravidel:

1.) Nevypínat co není potřeba a když už, tak pěkně v klidu až je na to čas (pokud to není požár, nebo nějaká katastrofická destrukce), což znamená v dostatečné výšce, až je zapnutý autopilot, vytrimováno, atd.

2.) Jedna ze základních pouček - "kam kulička tam nožička" platí i pro tyhle případy. Je to zásadně první úkon který se dělá. A až je kulička po šlápnutí do správného pedálu uprostřed, tak platí "leg dead - engine dead" - noha která je "mrtvá" (tzn. netlačí do pedálu) tak na té straně je mrtvý motor. Je to logické, na straně kde je fungující motor je produkován větší tah a protože je mimo podélnou osu letadla, tak se díky němu stáčí čumák směrem k tomu nefungujícímu, u letadel se šípovým křídlem doprovázené i velmi dramatickým klopením na stejnou stranu. Je tedy potřeba podály tlačit na živou stranu. Jenže ouha, ne všechny závady na motorech jsou tak markantní, že dojde ke znatelné ztrátě výkonu (třeba takový požár je celkem pěkný příklad, naštěstí identifikovatelný celkem snadno jinak). Z motorových budíků to je někdy zřejmé, ale nemusí - vibrace o určité frekvenci na jednom motoru se díky vybracím celé konstrukce můžou projevit i na druhém, zdravý motor běžící delší dobu na vyšší výkon může mít limitní EGT, je prostě spousta matoucích příznaků. Taky po vytrimování směrovky se už nohama netlačí, na Airbusech to navíc trimuje samo, takže je to o to těžší, atd...A protože od závady uplyne vždy poměrně dlouhý čas než se motor skutečně vypíná, prostor pro omyl je na světě.

3.) A proto je tu finální záchytný bod - spolupráce dvoučlenné posádky a zejména důsledné používání SOPs, které (věřím že nejen ty naše) mají pro daný případ velmi jasně dáno následující:
- Jakékoliv ovládací prvky spojené s motorem (fuel cock, fire handle) a palivem ovládá pilot monitoring provádějící QRH checklist pouze po potvrzení pilot flying (který má krom budíků navíc zpětnou vazbu z chování letadla) - ruku položí na daný ovladač, tak aby bylo jasně vidět který, a jeho polohu změní až po potvrzení "confirmed"
- Vlastní páku ovládání výkonu motoru (thrust lever, throttle) stahuje na minimum pouze pilot flying po potvrzení od pilot monitoring.
- Závada na motoru by měla být vždy potvrzena min. dvěma parametry, z nichž jeden by měl být uvnitř (motorové budíky, rozsvícená fire handle, ...) a jeden venku (zatáčení čumáku na stranu, evidentní poškození, ...)

Možná to vypadá jako příliš a třeba zbytečně složité, ale bez motorů to prostě neletí tak dobře jako s nimi A i když tam jsou motory dva a na jeden to letí taky pořád pěkně, je většinou lepší letět na ten co funguje

Pozn.: U velkých letadel je dost často nějaká kulička celkem k ničemu a navíc díky šípovému křídlu je mnohem větší problém klopení než zatáčení, takže se pro vyrovnání používá trošku jiná technika. V prvé řadě se na danou stranu šlápne dostatečně do pedálu a zároveň s tím pomocí yoke vyrovná klopení na nulu. Až je podle ADI klopení nulové, tak se mrkne na yoke a pokud není v neutrální poloze, je potřeba přidat do pedálu na straně, kde je níž a udržováním nulového klopení při přidávání pedálu postupně té neutrální polohy dosáhnout. Přitom se trimuje směrovka. Výsledkem by měl být přímý let bez zásahů pilota s nulovým klopením, neutrální polohou yoke a vyšlápnutými pedály, na které není potřeba tlačit (vytrimováno). Stejný postup je pak při zapnutí autopilota, kde je u Boeingů ovládání výkonu motoru a směrovky pořád ručně na pilotovi - každá změna výkonu motoru se pak dolaďuje výše uvedeným postupem ihned pedály, tak aby byl yoke pořád v neutrální poloze (pozor, platí i pro zatáčky). Existují i jiné techniky (5° klopení směrem k živému motoru, apod.), ale tím už vás nebudu unavovat
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   5. 5. 2008 / 12:26
Luděk Ch.
Určitě neunavuješ, je to velmi zajímavé a poučné čtení Ještě mě napadá dotaz, co vlastně mohlo způsobit ty hodně velké rány a plameny z motoru, při kterých ale nedošlo k jeho většímu poškození? Když jsme po přistání koukali do motoru, tak bylo vidět pár zbytků ptáka ve vstupu motoru a kousku připečeného peří ve výstupu. Jinak nic, pouze v jednom místě očouzený prstenec kolem fanu. Dost jsem se divil, že při těch ránách se aspoň neurval nějaký kryt nebo něco, vypadá to, jako by se ty samotné bouchance odehrály až za motorem. Jestli to byl nějaký náznak pompáže?
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   5. 5. 2008 / 23:01
Rychlokvaška
Ty zvuky můžou být způsobené spoustou příčin. Zásadní je vpodstatě to, že proudový motor je hodně rozmazlené zařízení pokud jde o pravidelné, ničím nenarušené a rovnoměrné proudění uvnitř. Pokud ho něco naruší (velký kus čehokoliv, ale třeba i "jen" turbulence nebo silný déšť), tak v závislosti na jeho otáčkách a konstrukci může dojít k několika problémům:

- compressor stall - lopatky kompresoru jsou vpodstatě taky jen malá "křídla" s profilem a zkroucením a při určitém úhlu náběhu na nich může dojít stejně jako na křídle letadla ke stallu. Výsledkem může být ztráta výkonu až po kompletní flameout. Pokud je ten stall nárazový a opakující se, jde to i slyšet.

- compressor surge - pokud je stall natolik markantní, že je pokles tlaku na kompresoru větší než nárůst tlaku v dalších částech motoru, může dojít až ke kompletnímu otočení proudění uvnitř. Pokud je to jen chvilkové, tak to ještě nemusí mít závažné důsledky (tipnul bych si že to ožehnutí fanu cos viděl bylo příčinou). Pokud je to ale vážnější, může takový surge celý motor kompletně zničit - konstrukce není pochopitelně dělaná na opačné proudění, prudké změny tlaku hodně zahýbou lopatkami a ta zcela minimální tolerance mezi nimi a okrajem motoru nestačí na to aby se nepotkaly, nehledě na teploty, na které není kompresor stavěný. Surge je obecně hodně hlasitá záležitost s obrovskými vibracemi.

- klasický flameout, kdy narušené proudění ve spalovací komoře "zhasne" plamen, který pak může naskočit (pokud je aktivní ignition, což nevím jak u 737, ale u 757 je automaticky při slats out nebo engine antiice on, příp. ručně na selectoru v pozici CON a FLT). To postupné zhášení a znovuzapálení spojené s projevy surge je podle mně ono video 757 Thomsonu co jsem posílal. Zvukový efekt je celkem zřetelný

- pokud se hodně z toho pevného předmětu dostane až do spalovací komory, může napáchat poměrně velkou paseku - celá je konstruovaná tak, aby přesně dávkované proudění horkého vzduchu jen v minimálním poměru šlo do spalovací komory pro smísení s palivem a zapálení a i tam se různými triky a velkou většinou nehořícího vzduchu důsledně řídí tak aby se nikdy nedotklo stěn. Asi nebude těžké si představit co se stane když celá ta vymoženost selže a ty tisíce stupňů se opravdu stěn spalovací komory dotknou.

- pokud je předmět dostatečně velký, může snadno způsobit taky mechanickou závadu, ať už ohnutí, zlomení, nebo kontakt nějaké z lopatek s dalšími částmi motoru. Důsledky takového problému (zvlášť asymetrické) jsou při tak vysokých otáčkách jaké proudové motory dosahují dost rychle katastrofické.

Tolik pár možných a asi nejčastějších případů co takový nevinný ptáček může napáchat Většina z nich je chytrých a umí se neplést do cesty a nebo aspoň rychle uhnout. Čím jsou ale větší, tím jim to jde hůř...
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   5. 5. 2008 / 20:32
Mike2811
Jak by se vytrimovávalo samokřídlo, něco jako B-2, které směrovku pokud vím nemá vůbec ?
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   5. 5. 2008 / 10:48
Jirka Kallasch   
Proč by mělo dojít k záměně motorů a vypnout ten funkcni?
Protože se to stává...Viz Zlaté písky Il-18 ..
Stejne jako jeden cas byl docela castokrat duvod katastrofy !!zapomenutí vysunutí klapek pri vzletu !!

31. srpen 1988. Boeing 727-232
Přestože páka klapek byla posunuta do polohy 15 a zelené kontrolní světlo se rozsvítilo, posádka zapomněla vizuálně zkontrolovat polohu klapek a vzlétala s nesprávnou konfigurací křídel

Boeing 737-200 havaroval při vzletu z letiště v Buenos Aires (Argentina) po té, co posádka zapomněla nastavit klapky.
atd atd...

proste ...letadlo zkostruoval clovek ...ridi to clovek..kdyz ne clovek tak pocitac co udelal clovek ...
a zadnej clovek neni dokonalej a dela chyby ..
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   5. 5. 2008 / 20:37
Mike2811
Klííd, prostě jsem rozespalý četl článek a vyvodil si, že ten motor se vypne sám. Je mi jasné, že tam kam vleze člověk nastane dříve či později pohroma ( sám jsem zářným příkladem )...
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   4. 5. 2008 / 18:43
Raspber
Pamatuju si na velmi nepěknou nehodu ,která se udála myslím že na letišti v Prostějově kdy neukázněný pilot startující z pojížděčky srazil když už byl tak 1m a něco nad zemí podvozkem projíždějícího cyklistu přímo do hlavy a opravdu no zkrátka co si budem povídat průser jak nevím co
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   4. 5. 2008 / 21:09
OK-PPT (AVP57T)   
Kdyby to bylo při přistání, tak má naopak body navíc.

Pokud vejde turista do dráhy před Váš přistávající větroň, přesný zásah kolečkem svědčí o bravurní pilotáži.
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   4. 5. 2008 / 21:56
Raspber
To určitě ,ale zkoušet to nebudem. Co když se objeví nějaký ten talent
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   4. 5. 2008 / 22:29
Fero
a jak to nakonec dopadlo?
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   5. 5. 2008 / 11:27
Serž   
nekdy se podivej na rozzlobenemuze jak takove pripady konci, pocitam ze na zem dopadlo telo bez hlavy
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   5. 5. 2008 / 12:39
kuma   
FUJ!
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   5. 5. 2008 / 15:03
Serž   
ach ta mladez, nic to nevydrzi
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   5. 5. 2008 / 15:07
OK-PPT (AVP57T)   
Tož víž jak. Né každý se ustřelováním hlav živí. Neber to osobně Serži.
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   5. 5. 2008 / 15:22
Hermann   
Serz nikdy nebere strileni do hlav osobne ..
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   5. 5. 2008 / 15:27
OK-PPT (AVP57T)   
Já jenom pro jistotu. Doufám, že mi to názorně nebude předvádět na simbíru. ))
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   5. 5. 2008 / 15:30
Hermann   
neboj .. nic takoveho tam neuvidis .. ..
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   5. 5. 2008 / 15:35
OK-PPT (AVP57T)   
Jak nebudu mít hlavu, tak toho fakt moc neuvidím.
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   5. 5. 2008 / 15:40
Hermann   
aano, to je zcela mozne ..
 

Nouzák v Brně..chudáci zvířata :)   5. 5. 2008 / 16:18
Raspber
No pilot přišel o licenci a byl odsouzen. Njn takže lidi z pojížděček raději ne ani na Ivau a Vatsimu ! Nebo budete odsouzeni tím,že vážně budete jen sedětSice furt doma ,ale co lítání? A co se týče toho cyklisty no coment. Ale prej ho sebrali v jednom kuse.
 

Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ