FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 1. 8. 2025, svátek má Oskar Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Spravny kurs s bocnim vetrom v reale Jeden příspěvek | Celý strom
Spravny kurs s bocnim vetrom v reale   14. 1. 2004 / 09:31
xWing   
Ako zisti bezny sportovy pilot ked sedi v kabine, aky je silny vietor a odkial fuka ? Viem ze ked je na zemi, tak info dostane o vetre, ktory je pri zemi. Ale vo vyske napr. 3km moze byt vietor uplne iny.
Cize ako nastavit spravne kurz (HDG) pre autopilota, aby ho neodfuklo zo smeru k nejakemu cielu. ? Mam zkusenost z FS, ze schvalne som si nastavil dost silny bocny vietor a kym som priletel k VORu, tak som urobil teda riadny kruhovy oblet )
 

Re: Spravny kurs s bocnim vetrom v reale   14. 1. 2004 / 09:49
Latom   
No a vo tom to je, cítíš to, že tě to snáší. Zadní čidlo. )
Prostě poznáš, že když letíš v nějakém směru, tak musíš stále opravovat směr a tím pádem natočíš éro tak, aby jsi po trati letěl přímo, i když osa ve vůči ní vychýlená právě o ten snos. A když letíš na VOR tak úplně stejně. Tam ti to vyleze samo, že najednou letíš s érem jakoby bokem, ale stále po kurzu, jaký si nastavíš. Horší to už je na NDB. Tam to jen tak nepoznáš, přiletíš k němu proti větru, když nekoukáš ven.
Jinak se to dle příruček dá poznat i podle hladiny vody, kouře atd.

Ale na tom taky záleží tvoje navigační příprava před letem, získat co nejvíce informací, aby jsi se pak moc nemusel pídit, proč je najednou vedle tebe stíhačka, když jsi měl trať naplánovanou dost daleko od Temelína. )
 

Re: Re: Spravny kurs s bocnim vetrom v reale   14. 1. 2004 / 10:00
xWing   
Jednoducho vysvetlene, diky. Pokial letim VFR, tak ten odklon z kurzu si porovnam velmi rychlo s terenom. Ale pri IFR (mlha...apod) to bude tazsie, takze mna v podstate zaujima, ako vypocitat ten spravny kurz a spravny uhol proti vetru. Ako viem, ked vidim len biele mlieko (v oblakoch), ci ma znasa z osi ??? Viem, ze spravny sportovy pilot by nemal letiet v oblakcoh, ale predsa...
 

Re: Re: Re: Spravny kurs s bocnim vetrom v reale   14. 1. 2004 / 10:05PavelS
No pokud letíš IFR, tak viz moje odpověď na jiný dotaz asi o 2minuty dříve.
Pokud letíš k NDB, tak na to je několik metod, které jsou dost zamotané a podle mě nefunkční, protože chyba NDB je větší než rozdíly, které se mají odečíst a podle nich provádět korekci...
Vzoreček na opravu si lze odvodit z trigonometrie, zadáš svou rychlost a vektor odhadovaného větru a vyjde Ti opravený kurs, kterým máš letět.
 

Re: Re: Re: Spravny kurs s bocnim vetrom v reale   14. 1. 2004 / 10:09
Luděk Ch.
Od toho jsou IFR lety. Při VFR musíš mít stále zemi v dohledu, aby jsi viděl, kam letíš. Jinak při letu na VOR si nastaviš do přístroje kurs, kterým k němu chceš letět a pokud udržuješ indikátor v rovině, tak letíš stále po správné trati bez ohledu na snos větru.
 

Re: Re: Re: Spravny kurs s bocnim vetrom v reale   14. 1. 2004 / 10:27
Latom   
Když letíš IFR, tak máš mít předpověd počasí sebou a prostudovanou, navíc nikdy ti nefouká stejně. Při IFR letíš jen podle VORů (v 99%), takže tady si s tím starosti moc nedělej, jen držíš břevno tam kde má být a snos se ti vyrovná rovnou.
 

Re: Re: Re: Re: Spravny kurs s bocnim vetrom v reale   14. 1. 2004 / 10:46wilco
Jasne, nic si z toho nerob! To co si mal preletiet za hodinu budes letiet dve, mozno ti dojde stava, ale to nevadi "jen držíš břevno tam kde má být a snos se ti vyrovná rovnou".
 

Re: Re: Re: Re: Re: Spravny kurs s bocnim vetrom v reale   14. 1. 2004 / 10:57
xWing   
Musim len suhlasit. Drzat sa "brevna" je sice pekne, ale zavadzajuce lebo zfukovany budem stale. VOR funguje od 0 do 360 stupnov a tym ze musim dorovnavat, znamena ze ma odfukuje. Cize "brevno" musi ukazovat mimo skutocny smer a tu chcem vediet, ako zistit ten spravny smer.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spravny kurs s bocnim vetrom v reale   14. 1. 2004 / 11:01
Latom   
Tak pokud si nastavíš CRZ tak letíš po něm, tak at ti to funí kde chce, jak chce a kam chce. Od toho ten VOR je !!!!!
A podle čeho se podle vás pánové lítá?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spravny kurs s bocnim vetrom v reale   14. 1. 2004 / 11:04
Karel
hoši, hoši, hoši, což takhle si trochu nastudovat fungování směrových majáků VOR??? Rázem uvidíte, že nejméně polovina otázek týkajících se IFR a navigace podle přístrojů vám bude více než jasná

Pojem radiála by se vám měl zadřít pod kůži!

Karel
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spravny kurs s bocnim vetrom v reale   14. 1. 2004 / 11:08
Vita Zenisek
No prece pokus - omyl. Predpokladejme ze letis IFR podle VORu.
Latom uz vsechno napsal. Pred letem si mas sehnat meteozpravu, tam ty vetry jsou a udelat si neco cemu se rika vypoctova navigace.
Kdyz to zjednodusim, udelas si navigacni trojuhelnik a z toho si vsechno vypocitas. (tedy nakonec i cas jak dlouho to poletis, cizm se wilcova poznamka stava silne irelevantni). Z toho trojuhelniku ti vyjde teoreticky kurz, kterym musis letet aby jsi pri dane rychlosti ten vitr vyloucil.
Tak. Pak skocis do era, vzneses se a jak Latom spravne napsal, letis podle brevna od VOR, protoze letis IFR. VOR ukazuje furt stejne at uz vitr fouka nebo ne. Takze si vyberes radialu a letis po ni. Aby ses na ni udrzel, nepoletis kurzem ktery ti dava ta radiala, ale tim ktery sis vypocital a budes ho interaktivne upravovat, aby ses na te radiale udrzel. (ono zhusta nefouka konstannte podle meteozpravy).

Aby bylo jasno predpoklad vyse uvedeneho je, ze se tvoje planovana trat shoduje s tou vybranou radialou.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spravny kurs s bocnim vetrom v reale   14. 1. 2004 / 11:28
xWing   
No jooo, teraz som to konecne pochopil, preco sa na budiku toci ta stupnica. Ked sa chcem priblizovat k VORu od zapadu, nastavim na budiku uhol 090. Take lahke
 

Re: Re: 5x: Re: Spravny kurs s bocnim vetrom v reale   14. 1. 2004 / 11:56
Latom   
Bingoooo.
Lítání není jen do toho sednou a letět, ale něco o tom vědět. Co takhle si nejdříve něco o lítání přečíst. Nemyslím funny knihy.
Nejste v autě, to tady říkám pořád. FSka není simulátor hry, ale simulátor o lítání jako reál a podle toho se k tomu musí každý stavět.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spravny kurs s bocnim vetrom v reale   14. 1. 2004 / 11:58
Luděk Ch.
Přesně tak. A pokud bude foukat boční vítr, tak pro udržení indikátoru uprostřed budeš muset vytočit nos na stranu, ze které fouká vítr, ale pokud ti indikátor neuteče ze středu, máš jistotu, že jsi na správné trati.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spravny kurs s bocnim vetrom v reale   14. 1. 2004 / 12:24Stanislav Moravek
Kurz a rychlost pri bocnim vetru se da spocitat takhle (pokud zname planovany tratovy uhel a rychlost a taky smer a rychlost vetru) pouzivame to pri navrhu letove trasy. Clovek ale musi znat vyskovy vitr pro zadanou hladinu (da se zjistit v let. predpovedi na www.chmi.cz, ale kde se to najde v realu nevim.

(Je to kus kodu pro basic, ne uplne dodelany)

Public Type TNavTrojuhelnik
W As Double ' Tratova rychlost
tUZ As Double ' Tratovy uhel zemepisny
Kz As Double ' Kurz zemepisny
Vp As Double ' Rychlost prava vzdusna

U As Double ' Rychlost vetru
V As Double ' Smer vetru (odkud vane)
Delta As Double ' Smer vetru (kam vane)
US As Double ' Uhel snosu
UV As Double ' Uhel vetru
KUV As Double ' kursovy uhel vetru na kurs
End Type



Public Function NavTrojuhelnik(ByVal DruhVypoctu As Integer, ByRef tr As TNavTrojuhelnik) As Boolean
On Error GoTo NTerr

NavTrojuhelnik = False

If DruhVypoctu = 1 Then
' Je zadana W, TUz, U, V
' Zpocte se Vp, Kz, US

tr.UV = tr.tUZ - (tr.V - 180)
If tr.UV > 360 Then tr.UV = tr.UV - 360


If (tr.UV = 0) Then
' Vitr fouka proti
tr.Vp = tr.W - tr.U
tr.US = 0
tr.Kz = tr.tUZ
ElseIf (tr.tUZ = tr.V) Then
'Vitr fouka do zad
tr.Vp = tr.W + tr.U
tr.US = 0
tr.Kz = tr.tUZ
Else
tr.Vp = Sqr(tr.W ^ 2 + tr.U ^ 2 - 2 * tr.U * tr.W * Cos(Raad(tr.UV)))
' Uhel snosu
tr.US = Deeg(Arccos((tr.Vp ^ 2 + tr.W ^ 2 - tr.U ^ 2) / (2 * tr.Vp * tr.W)))
If tr.UV > 180 Or tr.UV
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spravny kurs s bocnim vetrom v reale (doplneni)   14. 1. 2004 / 12:28Stanislav Moravek
Posledni radek nebyl cely


If tr.UV > 180 Or tr.UV
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spravny kurs s bocnim vetrom v reale   14. 1. 2004 / 12:32
Latom   
V reálu si zavolej na Ruzyň nebo Ostravu, Brno. Tam by ti na briefingu měli dát info.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spravny kurs s bocnim vetrom v reale   14. 1. 2004 / 12:37Stanislav Moravek
Nejak se mi sem nedari poslat zdrojak toho programu na vypocet, pokud byste to nekdo chteli, muzu to poslat mailem. Dal bych to na web, ale v praci mi nejede FTP.
 

Re: Re: 7x: Re: Re: Re: Spravny kurs s bocnim vetrom v reale   14. 1. 2004 / 12:40
Latom   
Zkus mi ho poslat, rád se na něj kouknu, ale pokud to chceš dát tady na periskop, tak to pošli Jirkovi Masníkovi. Určitě se bude lidem hodit.

latom@volny.cz
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spravny kurs s bocnim vetrom v reale   14. 1. 2004 / 12:52PavelS
Velmi dobré předpovědi pro IFR i VFR je možné získat na webu LIS. Tam, na adrese http://rlpquery.rlp.cz/ , je možnost poslat řadu dotazů o podmínkách na prakticky jakékoliv trati. Odpověď se vrátí e-mailem na zadanou adresu do cca 2 minut . Použití pro sim i pro reál, vše je zcela volné, zdarma a spolehlivé, jen je třeba trochu se orientovat, aby vám nechodily balíky dat.

Pro zajímavost teď je tam třeba pro LKKV hromada výstrah o turbulencích a výškový vítr vypadá takhle :

VYSKOVY VITR A TEPLOTA (KT,DEG C)
TROPO FL 310 -50'
FL450 270' 80 -55'
FL390 280' 76 -50'
FL340 290' 80 -49'
FL300 290' 82 -47'
FL240 290' 74 -44'
FL180 290' 48 -34'
FL100 290' 50 -14'
FL050 280' 54 -04'
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spravny kurs s bocnim vetrom v reale   14. 1. 2004 / 12:59
Latom   
Pro Cessnu se mi hodí akorát FL450. ))

Ale dík za odkaz, o tom jsem nevěděl.
 

Re: Spravny kurs s bocnim vetrom NO REAL?   14. 1. 2004 / 16:35li
a kde se daji sehnat informace o vyskovem vetru pro IVAO / VATSIM?
pokud to vubec jde?
 

Re: Re: Spravny kurs s bocnim vetrom NO REAL?   14. 1. 2004 / 16:54PavelS
VATSIM i IVAO výškový vítr simulují ( viz. TCAS ).

Myslím, že obecně v FSce lze získat výškový vítr na území USA např. pomocným prográmkem ( ActiveSky... ) , kde je na jeho stažení dokonce speciální volba.

Pokud se letí nad územím, kde nejsou stanice reportující výškový vítr ( čti: všude v Evropě ) , tak je tam volba "simuluj výškový vítr ".

Jinak by se muselo stáhnout ten reál, co jsem posílal odkaz a ručně to natlačit do FSky.
 

Re: Re: Re: Spravny kurs s bocnim vetrom NO REAL?   14. 1. 2004 / 16:58David Cerny
ActiveSky umi i vyskove vetry v Evrope. Sit stanic poskytujicich tyto data sice neni tak husta jako v USA, ale je dostatecna.
 

Re: Re: Re: Spravny kurs s bocnim vetrom NO REAL?   14. 1. 2004 / 17:23Marvin
Prosím tě, co tedy načítá fs ka, při volbě real weather, nebo program Get Weather (zdá se mi že to používá stejné servery). V GetWeather je volba k načtení výškového větru (Download Windsaloft) a opravdu tam pak je. Leckdy pořádný, klidně 80-90 Kts. Že by to pouze simulovali?
 

Re: Re: Re: Re: Spravny kurs s bocnim vetrom NO REAL?   14. 1. 2004 / 19:11PavelS
Co načítá FSka netuším, mám ale dojem, že výškový vítr "jen" simuluje.
GetWeather načítá ty USA a ( dle DC i EU ) výškové větry.
Mnou uvedený ActiveSky, či co tam bylo, byl jen příklad takového doplňku, měly by to umět všechny.
 

Re: Re: Re: Re: Spravny kurs s bocnim vetrom NO REAL?   14. 1. 2004 / 19:12li
dik za reakce,ale me by zajimalo kde muzu sehnat predpoved na IVAO/VATSIM, teda jestli to je vubec mozne?
servinfo takove informace neudava.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Spravny kurs s bocnim vetrom NO REAL?   14. 1. 2004 / 19:20PavelS
Předpověď čeho ?
Pokud počasí, tak tam ( v ServInfu ) je možnost stahnout tzv. TAF, což je předpověď pro dané letiště. Jinak je to do jisté míry zbytečné, protože počasí na VATSIM/IVAO je pouze opožděné reálné počasí, takže se stačí podívat z okna a mám předpověď pro VATSIM/IVAO na hodinu naprosto spolehlivou . Pro vzdálenější destinace pak stačí stahnout reálný METAR nebo TAF a ten je cca o 1/2 až 1hodinu posunutej dopředu oproti počasí na síti.

Pokud Ti jde o předpověď větrů, tak ta asi fakt není, nebo ji neznám.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spravny kurs s bocnim vetrom NO REAL?   14. 1. 2004 / 19:24li
jasne diky, me slo o predpoved vyskovych vetru a ta asi na v/i neni
 

Re: Re: Spravny kurs s bocnim vetrom NO REAL?   14. 1. 2004 / 22:03
Tragédie v JRD
IVAO tohle nesimuluje, protoze jedine informace o pocasi, ktere jsou obsazene v danem METARu ..

FSka jako takova pri stahovani pocasi tusim stahuje vetry, ale pouze na americkem uzemi (stejne, jako ActiveSky ) .. na zbylem uzemi to ActiveSky simuluje po svem, FSka sama o sobe.. moc netusim
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spravny kurs s bocnim vetrom v reale   14. 1. 2004 / 14:16Marvin
Nedostatek je vtom, že jediné letadlo (virt.) se snosoměrem, které jsem viděl, byla poslední verze IL18ky (na avsim.ru). Jediným dalším způsobem jak určit úhel snosu by asi bylo: Známý bod počátku měření, známý bod konce měření, vzdálenost od cílového bodu. tg úhlu. Dalo by se asi s výhodou použít DME. No pro jednotlivé typy skutečných letadel asi existují tabulky snosu, ty ale ve virtuálu nejsou, alespoň já jsem je neviděl.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spravny kurs s bocnim vetrom v reale   14. 1. 2004 / 14:43PavelS
Existuje indikátor snosu nebo indikátor bočního větru pro FS200x jako gauge do panelu. Bohužel nevím název, ale měl by být k nalzezení na AVSIMU v kolonce GAUGE a bylo to vloni. Přidá se to jako gauge do panelu libovolného letadla. Zkušenosti s tím nemám.
 

Re: Spravny kurs s bocnim vetrom v reale   15. 1. 2004 / 08:22wilco
Toto je podla mna odpoved na tvoju otazku.
Ty potrebujes poznat uhol znosu a na jeho zistenie potrebujes smer a rychlost vetra, to vsetko si spocitas pekne na zemi. V lufte zistis uhol znosu takto:
1.Nalietnes zvoleny tratovy bod a potom letis presne podla magn. kurzu. Po 5minutach zistis radial od VORu. Ich rozdiel je tvoj UHOL ZNOSU.
2. Detto len v modrom: Tratovy bod - VOR rahno v strede - Asi 5 min letu a potom rozdiel kurzov je uhol znosu (radial - magn.kurz.)
Takto to robi "bezny sportovy pilot ked sedi v kabine".
 

Gonzo
VWAC
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ