|  |  | Pád 777 u Heathrow - příčina 13. 5. 2008 / 13:50 | |
|  | | |
|
 |  |  | Pád 777 u Heathrow - příčina 13. 5. 2008 / 13:53 | |
|  | tak ja neviem ked hore vo vzduchu je aj -50 C tak preco pisu ze priemerna teplota zamrzania je -47 C ked hore je ovela viac. Alebo su nadrze nejako "vyhrievane" alebo novinky.cz zase vsetko poplietli ?  |
| |
|
 |  |  |  | Pád 777 u Heathrow - příčina 13. 5. 2008 / 13:56 | |
|  | Píšou tam něco o -78 stupních, nad tím Ruskem... |
| |
|
 |  |  |  | Pád 777 u Heathrow - příčina 13. 5. 2008 / 14:03 | |
|  | -50°C a i min ale SAT. TAT se pohybuje kolem -40°C, a to na zamrznuti paliva neni. Mne spis nedochazi, proc to nechali zamrznout, kdyz jeste v jednom z tech reportu psali, ze tohle piloti bedlive kontrolovali a kvuli tomu i jednu chvili zklesavali. |
| |
|
 |  |  | Pád 777 u Heathrow - příčina 13. 5. 2008 / 13:53 | |
|  | Zamrzlo palivo..?
A to je ale náhoda, že zrovna při přistání, kde už taková zima rozhodně nebyla.
Proč, když jim to palivo zamrzlo nad Ruskem, proč teda nespadli už v Rusku..?
Doufám, že se tu objeví Míra Dušínůj a podá nějaké rozumné vysvětlení.. Bo já osobně to teda nechápu. |
| |
|
 |  |  |  | Pád 777 u Heathrow - příčina 13. 5. 2008 / 13:56 | |
|  | To mě na tom taky zaráží. Takže moje čistě laické vysvětlení je, že se na jedný nádrži mohlo podělat vyhřejvání, a v té jedné nádrži tedy to palivo zmrzlo, a před přistáním se na ní přeplo a bum. Ale fakt nevím, ani nevím, jak má 777 rozmístěný nádrže... |
| |
|
 |  |  |  |  | Pád 777 u Heathrow - příčina 13. 5. 2008 / 13:56 | |
|  | Tím nechci tvrdit, že tomu článku bez výhrad věřím... |
| |
|
 |  |  |  |  | Pád 777 u Heathrow - příčina 13. 5. 2008 / 14:00 | |
|  | Pokud vím, tak žádné vyhřívání paliva letadla nemají. Hlavní nádrže jsou v křídlech a ohřát celá křídla by bylo energeticky velice náročné. Ostatně i v létě když letadlo přistane, jsou křídla často namrzlá, jak je palivo za tu dobu letu v hladině prochladlé. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Pád 777 u Heathrow - příčina 13. 5. 2008 / 14:08 | |
|  | No agregaty pro predehrivani jsou pokud vim na motorech... |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Pád 777 u Heathrow - příčina 13. 5. 2008 / 14:23 | |
|  | Přesně tak. Dnešní letadla mají palivo-olejový výměník, neho se do křídel žene vzduch od motorů(samozřejmě v jakých si výměnících). Palivo nezamrzlo. Ono ztuhlo, ztuhlé palivo prochází výměníkem, který je sice schopný palivo ohřát, ale jen do nějaké doby. Pokud je palivo hodně podchlazené, tak už větší odběr nezvládne. Jinak Matesi, jak ti dlouho rozmrzá flaška s vodou? 2-3 hodiny, natož, za jak dlouho se ohřeje několik tun paliva? U ATRky, když jsou námrazové podmínky, tak je na křídle jinovatka ještě nějaký čas. Takže když šli na app, tak zvýšili výkon, tím se zvýšila spotřeba, něco-palivo výměník už nestačil dostatečně ohřívat odebírané množství paliva a to ubývalo do doby, než došlo. Prostě, pokud motor nemá dostatek paliva, tak klesne výhřevná teplota směsi a motor ztrácí výkon. Takže, pokud je toto oficiální zpráva, tak je to možné. Prostě námraza neznamená jen omzlá křídla a plochy, které jsou v kontaktu se vzduchem |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Pád 777 u Heathrow - příčina 13. 5. 2008 / 14:20 | |
|  | No chlapi vyhřívat nádrže...v něčem takovém bych teda sedět opravdu nechtěl ;o)
Palivo se předehřívá, ale rozhodně ne v nádržích. K tomu slouží tzv. FCOC (Fuel Cooled Oil Cooler), což je zjednodušeně takový výměník, kde studené palivo chladí motorový olej a ten na oplátku ohřívá palivo. Většinou bývá v křídlech poblíž motoru nebo jako součást motoru. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Pád 777 u Heathrow - příčina 13. 5. 2008 / 14:22 | |
|  | A sem zase o něco chytřejší... Nicméně ve filmu Připoutejte se, prosím II bylo takové ohřívání paliva v nádržích jasně vidět, když do kotle raketoplánu před startem přidávali lopatou uhlí... |
| |
|
 |  |  |  | Pád 777 u Heathrow - příčina 13. 5. 2008 / 14:33 | |
|  | Ono zamrzání paliva je takový zvláštní proces. Hodně záleží na jeho kontaminaci, zejména vodou. A když už palivo zamrzá, nevypadá to tak, že by v něm plavaly kusy ledu, ale zvyšuje se jeho hustota a vzniká z něj postupně něco o konzistenci vosku. Když jsou plné nádrže (nebo se používá v dané fázi letu jen střední, kde je přeci jen "tepleji"), tak se taková ložiska ztratí, ale když už je paliva míň, můžou se dostat nebezpečně blízko k pumpám a způsobit problém. Velmi hodně nepravděpodobné, ale ne nemožné.
Navíc ohřátí paliva klesáním je časově hodně dlouhý proces, podchlazená křídla udržují hodně dlouho nízkou teplotu. Dokonce to bývá i problém třebas při létání v tropech, když je hodně vlhko - letadlo přistane ve 40° vedru a na křídlech má jinovatku - protože během pár minut zklesali z dlouhého letu v oblasti s teplotou pod bodem mrazu a palivo v křídlech a křídla samotná mají takovou teplotu ještě dlouho poté. Stačí dostatečná vlhkost vzduchu, která zkondenzuje nebo až přímo zkrystalizuje na křídlech. Někdy to jde až tak daleko, že třeba u nás vydali Bulletin o létání do Innsbrucku, aby piloti zvážili, jestli je lepší dělat tankering (tankovat víc paliva, protože je levnější než v Rakousku) a pak ztratit získaný rozdíl na nákladech za odmrazování před odletem.
Podobný problém s "podchlazením" i za hodně vysokých teplot znají věřím všichni zdejší "písťáci" co lítají na mašinách s karburátorem.
To je ale obecný problém, k nehodě 777 se vyjadřovat narozdíl od odborníků na Novinkách nechci, protože rozumím slovu Special report v publikované mezisprávě od instituce, která se vyšetřováním přímo zabývá. To jsou fakt novináři, já bych plakal. Nechcete jim někdo poslat link na ten report a ať ten článek stáhnou?  |
| |
|
 |  |  |  |  | Pád 777 u Heathrow - příčina 13. 5. 2008 / 14:45 | |
|  | Hele to nejsou novináři, takové servery se ani nevyplatí sledovat...
A ted dotaz na tebe, cim si myslis, ze ta nehoda mohla byt zpusobena?
|
| |
|
 |  |  |  |  |  | Pád 777 u Heathrow - příčina 13. 5. 2008 / 14:51 | |
|  | Jak jsem říkal, nechci o tom spekulovat. Odborníci na slovo vzatí se tím zabírají 4 měsíce, do posledního kousku rozebrali nejen celý palivový systém a taky zatím na nic nepřišli, to tady ze židle v pokoji určitě nevyřešíme 
Už jsem to kdysi psal - mezi nádrží a palivovou tryskou ve spalovací komoře je velmi mnoho komponent a každá z nich může mít nějaký problém. To že vyšetřovatelé našli známky kavitace v HP pumpách ukazuje na zřejmý nedostatek dostatečného proudu paliva na nich po nějakou dobu, ale proč a jak k tomu došlo je zatím celkem záhada. Ale oni na to časem přijdou, i kdyby měli postavit maketu a simulovat podmínky toho letu s kamerou v palivovém systému  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Pád 777 u Heathrow - příčina 13. 5. 2008 / 14:54 | |
|  | To vyjde draz nez postavit a rozbit nove letadlo  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Pád 777 u Heathrow - příčina 13. 5. 2008 / 21:47 | |
|  | V tom nemáš pravdu. Lidský život nezaplatíš. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Pád 777 u Heathrow - příčina 13. 5. 2008 / 22:13 | |
|  | On nemluvil o lidech, ale o letadle Už se pokoušeli několikrát o bezpilotně upravené éra na havárky, jak testovali, co se s érem při nárazu na zem děje (ony slavné obrázky Boeingu 707, jak sebou neočekávaně fláknul před drahou, díky ztrátě kontroly, což udělalo ten experiment mnohem realističnější ). Ale je fakt, že s modelem to bude asi levnější a to o dost  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Pád 777 u Heathrow - příčina 14. 5. 2008 / 00:16 | |
|  | Nebyl ten rofláknutívší se B707 využit právě k testu "nového druhu paliva"? Nejsem si jistý, jestli si to nepletu, ale někde jsem to viděl. Chtělo se vymyslet méně hořlavé palivo, aby to ty lidi asi neupeklo tak rychle (není nic horšího než spálit kůrku a mít to vevnitř syrový ). A závěr? Nemá to smysl, stejně se upečou... |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Pád 777 u Heathrow - příčina 14. 5. 2008 / 16:59 | |
|  | Jojo, těch testů bylo víc i s jinými éry Nejvíc jsem se nasmál, když říkali, že chtěli řízeně dopadnout na dráhu tak, aby to co nejvíc odpovídalo reálné havárii a nakonec se jim to vymklo z kontroly a dopadlo to ještě před dráhu a oni z toho měli ještě větší radost, protože to byla nefingovaná havárie    |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Pád 777 u Heathrow - příčina 14. 5. 2008 / 10:12 | |
|  | Idealisto, co je potom odškodnění? Navíc pokud by Σ možných odškodnění > Σ úprav, tak se na to vyfláknou (pokud se to podaří utajit) |
| |
|
 |  |  |  |  | Pád 777 u Heathrow - příčina 13. 5. 2008 / 15:23 | |
|  | Aaaaa, možná jim už někdo řekl, titulek a obsah článku se nenápadně změnil ;o) |
| |
|
 |  |  | Pád 777 u Heathrow - příčina 13. 5. 2008 / 14:12 | |
|  | Jen malá ukázka serióznosti novinářů na onom serveru. Není divu, že neuvádějí opět zdroj ze kterého vycházejí.
Pro porovnání, oficiální, včera zveřejněný AAIB special report (nazvaný Special report, protože to není FINAL report).
http://www.aaib.gov.uk/cms_resources/S3-2008%20G-YMMM.pdf |
| |
|
 |  |  |  | Pád 777 u Heathrow - příčina 13. 5. 2008 / 14:16 | |
|  | Drobný výtah:
During the flight there was a region of particularly cold
air, with ambient temperatures as low as -76ºC, in the
area between the Urals and Eastern Scandinavia. The
Met Office described the temperature conditions during
the flight as ‘unusually low compared to the average,
but not exceptional’. The lowest total air temperature
recorded during the flight was ‑45ºC, and the minimum
recorded fuel temperature was -34ºC. The specified
fuel freezing temperature for Jet A-1 is not above
‑47ºC; analysis of fuel samples taken after the accident
showed the fuel onboard the aircraft complied with the
Jet A-1 specification and had a measured fuel freezing
temperature of -57ºC. The aircraft was operated within
its certified flight envelope throughout the flight. |
| |
|
 |  |  | Pád 777 u Heathrow - příčina 14. 5. 2008 / 12:34 | |
|  | btw: já měl za to, že Atlanta je nejvytíženějí letiště  |
| |
|
 |  |  |  | Pád 777 u Heathrow - příčina 14. 5. 2008 / 14:39 | |
|  | Ano, Heathrow je až 3.
První místo stále drží zmíněná Atlanta, na druhé pozici je Memphis International Airport v USA. Známe Novinky.cz, že  |
| |
|
|