|  |  | wind copied - jak to teda je? 27. 5. 2008 / 23:08 | |
|  | V EDDM se mi dostalo přátelského upozornění, že při read-back povolení ke vzletu se podle L4444 nemá hlásit "wind copied" ale zopakovat přesně jak to dal TWR "wind 100 degrees 5 knots". V tutoriálu IFR let je "wind copied", česká frazeo také povoluje "vítr přijal". Nemám předmětný dokument, tak se ptám jak to teda je. |
| |
|
 |  |  | wind copied - jak to teda je? 27. 5. 2008 / 23:18 | |
|  | je to zajimavy no , treba tady na Hradeckym Infu taky pajlot opakuje vetsinou i vitr ale tje zase VFRko no -) |
| |
|
 |  |  |  | wind copied - jak to teda je? 27. 5. 2008 / 23:21 | |
|  | tady na Ruzyni pro změnu neodvětí vůbec nic na vítr  |
| |
|
 |  |  |  |  | wind copied - jak to teda je? 28. 5. 2008 / 07:17 | |
|  | na LKMT v reálu taky ne  |
| |
|
 |  |  |  |  |  | wind copied - jak to teda je? 28. 5. 2008 / 08:07 | |
|  | Potvrzuju, ani Brno ne Proste v realu se to neopakuje a tudiz drzme se toho i na siti pro lepsi pocit ze simulace  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | wind copied - jak to teda je? 28. 5. 2008 / 08:09 | |
|  | Ale stejně by mě zajímalo, jak to teda je podloženo předpisy Na LKMT třeba jako malé éra nežádáme spouštění a nikomu to nevadí (proč taky, že? ), ale předpisově bychom spouštění žádat měli, protože o tom v AIPu není nic řečeno  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | wind copied - jak to teda je? 28. 5. 2008 / 11:14 | |
|  | VFR o spouštění nežádá, přece. Jenom IFR a to je pak jedno jestli jsi malé, nebo velké éro. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | wind copied - jak to teda je? 28. 5. 2008 / 11:18 | |
|  | Podle mne mel FSPilot na mysli male ero ale IFR, nebo ne? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | wind copied - jak to teda je? 28. 5. 2008 / 17:15 | |
|  | No to je možné, že má na myslí éro IFR, ale říkal nežádáme a pokuď vím, tak Ivoš zatím IFR nelítá. A u VFR se až na výjimky u některých letišť o spuštění nežádá. Tuším, že třeba v LKPD se zrovna žádá. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | wind copied - jak to teda je? 28. 5. 2008 / 20:58 | |
|  | No myslel jsem VFR... kdysi jsme se kopali v předpisech s jedním ATC z LKMT a došli jsme k závěru, že by se spouštění žádat mělo, ale v zájmu plynulosti zdravého rozumu se to neždá, protože to v podstatě nemá smysl  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | wind copied - jak to teda je? 28. 5. 2008 / 21:04 | |
|  | Byses divil - donutil bych tě to vypnout a pak bych ti to povolil spustit, ať jsme předpisoví. Na druhou stranu ty pokud vlezeš do éra, tak nemůžeš tušit, že za věží právě probíhá ceremoniál a je vyhlášený motorový klid. Na třetí stranu, v LKMT motorový klid nepamatují ani ti nejstarší řídící, takže je to vlastně fuk  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | wind copied - jak to teda je? 28. 5. 2008 / 21:10 | |
|  | Ceremoniál ? Myslíš jako pohřeb neznámého vojína ????????? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | wind copied - jak to teda je? 28. 5. 2008 / 21:18 | |
|  | Pokud ho budou pohřbívat do éra, tak jo Třeba může přiletět papež a při vystupování z letadla bude sloužit mši. Pak by přišel Ivo, nakopnul OK-LFA a bylo by po parádě  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | wind copied - jak to teda je? 28. 5. 2008 / 21:26 | |
|  | No, s tím motorovým klidem ti nevím Ještě mám pocit kdosi vzpomínal Jaka 40 s vládou  |
| |
|
 |  |  |  | wind copied - jak to teda je? 27. 5. 2008 / 23:23 | |
|  | Nepleť sem INFO, proboha! |
| |
|
 |  |  |  |  | wind copied - jak to teda je? 27. 5. 2008 / 23:26 | |
|  | tvl co zas remcas , dneska celej den proboha!!   |
| |
|
 |  |  |  |  |  | wind copied - jak to teda je? 27. 5. 2008 / 23:38 | |
|  | Aby ti neubygło.  |
| |
|
 |  |  |  |  |  | wind copied - jak to teda je? 28. 5. 2008 / 08:17 | |
|  | Nemá rád infiltrátory  |
| |
|
 |  |  |  |  |  | wind copied - jak to teda je? 28. 5. 2008 / 09:21 | |
|  | No ono davat sem priklady frazeo z letiste kde z takovych 90% tvorej provoz vycviky je docela odvazny...
Jinak vitr co ja vim se nereadbackuje. |
| |
|
 |  |  | wind copied - jak to teda je? 27. 5. 2008 / 23:25 | |
|  | Já Ti můžu říct z vlastní zkušenosti, že na mnou navštívených řízných letištích s CTR nebyl nikdy problém a vítr jsem neopakoval. |
| |
|
 |  |  | wind copied - jak to teda je? 27. 5. 2008 / 23:51 | |
|  | V knize Letové postupy a provoz letadel ( např. http://www.aviatik.cz/product.php?id=318 ) je na str.197 příklad vzorové radiokorespondence mezi pilotem a řídícím letového provozu u IFR letu. V uvedeném příkladě pilot informaci o větru neopakuje.
Cit. příkladu:
...
TWR: "LINE UP RUNWAY 24 and CLEARED for TAKE-OFF, wind TWO FIVE ZERO degrees, EIGHT knots"
Pilot: "LINE UP RUNWAY 24 and CLEARED for TAKE-OFF, naslyšenou, FUN AIR 660"
... |
| |
|
 |  |  |  | wind copied - jak to teda je? 28. 5. 2008 / 00:02 | |
|  | přesně tak... a hlavne "two five ZERO degrees" a né "two five TWO degrees" apod. jak to mnoho řídící sděluje (nezaokrouhledně)  |
| |
|
 |  |  | wind copied - jak to teda je? 28. 5. 2008 / 09:14 | |
|  | citace L4444 hlava 7:
....
7.4.1.2.1 Před pojížděním na vzlet se musí letadlu předat následující prvky informací v uvedeném pořadí s výjimkou těch, o kterých je známo, že je letadlo již přijalo:
a) dráha, která bude použita;
b) směr a rychlost přízemního větru, včetně z toho vzniklého význačného kolísání;
c) QNH pro nastavení výškoměru a buď na základě místních dohod nebo na žádost letadla QFE pro nastavení výškoměru.
d) teplota vzduchu pro dráhu, která bude použita, pro letadla s turbinovými motory;
e) hodnota dohlednosti ve směru vzletu a počátečního stoupání, je-li menší než 10 km nebo, kde se používá hodnota (hodnoty) RVR pro dráhu, která má být použita;
f) správný čas.
Poznámka. - Výše uvedené meteorologické informace podléhají kritériím používaným pro místní meteorologické pravidelné a mimořádné zprávy, v souladu s Hlavou 11, ust. 11.4.3.
7.4.1.2.2 Před vzletem se musí letadlu oznámit:
a) význačné změny směru a rychlosti přízemního větru, teploty vzduchu a dohlednosti nebo hodnotu (hodnoty) RVR, předávané v souladu s ust. 7.4.1.2.1;
b) význačné meteorologické podmínky v prostoru vzletu a stoupání, s výjimkou, kdy je známo, že letadlo již takové informace přijalo. Poznámka. - Význačné meteorologické podmínky v této souvislosti zahrnují výskyt nebo očekávaný výskyt kumulonimbů nebo bouřky, mírné nebo silné turbulence, střihu větru, krupobití, mírné nebo silné námrazy, čáru instability, namrzajících srážek, výrazné horské vlny, písečné bouře, prachové bouře, zvířeného sněhu, tornáda nebo vodní smrště v prostoru vzletu a stoupání.
všimněte si formulace: "S výjimkou těch, o kterých je známo, že je letadlo již přijalo"
Z toho tedy dle mého soudu vyplývá, že pokud pilot oznámí, že má informaci o počasí (např.) "Papa" - a od té doby se směr ani síla větru nemění, není dokonce ani dispečer povinen opakovat znovu stejný vítr před pojížděním a pak před vzletem, natož aby to pilot po nem musel readbackovat. Zase platí, že co se říkat nemusí, říkat se nemá, aby nebyl éter zbytečně zaplevelen. Ono jestli to nebyl v tom EDDM nějakej úlet  |
| |
|
 |  |  |  | wind copied - jak to teda je? 28. 5. 2008 / 09:40 | |
|  | Seděl někdo z vás někdy na věži??? Vítr v meteo zprávě je pouze předpokládaná hodnota na základě pohybu a stavu vzduchové hmoty, pokud je v ní uvedeno, že je vítr 060°/6 uzlů, neznamená to, že tak skutečně fouká. V reálu indikátor anemometru stále kmitá a to v rozmezí asi 20°, otázka je, co se myslí vyznačnou změnou. Pro Cessnu bude mít výzančná změna jinou hodnotu, než pro A 380. Taky jde o to, že ve zprávě může být vítr VRB....zajímalo by mě kdo z vás by se s tím na vzletu spokojil, takže je ve vlastním zájmu pilota vítr potvdrit, ale nebazíroval bych na opakování hodnot.
Tys tu uváděl články z předpisu L 4444, což jsou postupy pro letové provozní služby, tam je, jak přesně uvádíš, povinnost řídícího takové informace vydat, na druhé straně, zkus nastudovat předpisy pro létání jako L2 nebo jiné, které se věnují přímo postupům pro piloty, zda tam někde nebude článek o tom, jestli takové informace pilot má povinnost potvrdit. Na vojenských letištích se to běžně dělá, protože tam intenzita radiové komunikace není taková, ale zároveň si řídící i piloti chrání vlastní zadek. |
| |
|
 |  |  |  |  | wind copied - jak to teda je? 28. 5. 2008 / 09:55 | |
|  | No počkej, já nechtěl zdůrazňovat, co dispečer musí říkat, naopak mne zaujalo, že tam všude je, že když už to to letadlo (odněkud, od někoho) ví, tak to dispečer ani nemusí znova říkat. Což jsem nevěděl  |
| |
|
 |  |  |  |  |  | wind copied - jak to teda je? 28. 5. 2008 / 16:35 | |
|  | No ono jde o to, co letadlo od koho ví. To, že přijalo informaci o počasí, která byla nahraná před 20 minutama, neznamená, že ví jak momentálně fouká. Navíc, na letištích se smíšeným provozem si žádnej ATIS neposlechneš. Další věc, která mě napadla, je to, jestli náhodou v EDDM - v Německu nemají trochu odlišné předpisy.
|
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | wind copied - jak to teda je? 28. 5. 2008 / 16:56 | |
|  | To je možný, ale spíš bych vsadil na nějakej folklór. A honit virtuála za to, že nepapouškoval vítr je podle mne akorát buzerace. Jestli si vzpomenu, zeptám se kolegy, co lítá linky do Němec, jak to tam chodí v reálu... |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | wind copied - jak to teda je? 28. 5. 2008 / 21:24 | |
|  | Já tam sice nikdy reálně nebyl, ale logicky mi příjde jako blbost aby ATC letadlu při okamžitém vzletu dával vítr "260 degrees 16 gusting 23 knots", to éro to po něm opakovalo a pak hned to samé říkal éru na krátkm finále a ten chudák pilot by to po něm opakoval taky. Zbytečná ztráta času na frekvenci. Nehledě na to, že se ty hodnoty můžou změnit a pak tam nebude nic než spousta čísel..to je prostě kravina. |
| |
|
 |  |  |  |  | wind copied - jak to teda je? 28. 5. 2008 / 10:26 | |
|  | Jeeee, jsem ohromen, vypravej nam o tom jak se sedi na vezi.... |
| |
|
 |  |  |  |  |  | wind copied - jak to teda je? 28. 5. 2008 / 10:42 | |
|  | já tam nááhodou seděl taky to bys nevěřil, tam jsou ti takový židle a v tom se sedí a pak tam máš spousty tlačítek a monitorů. jo a představ si, že ani na jednom se nedá hrát FSka. prostě nuda nuda, šeď šeď |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | wind copied - jak to teda je? 28. 5. 2008 / 11:00 | |
|  | hustý by bylo, kdyby se vybudovala taková "věž" pro dispečery IVAO... prostě někde nějáka místnost stejných rozměrů, místo šikmých skel dolu plazmové monitory... prostě věrná kopie tower, tak to doma dělal "šílenci" s letadlama problém by byl, že kdo by chtěl řídit musel byl tam ject...
něco podobnýho jsem viděl na na youtube u španělských dispečerů, ale hledat se mi ho ted nechce... |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | wind copied - jak to teda je? 28. 5. 2008 / 11:17 | |
|  | Tak uz je na case, aby se elita rizeni u nas na 30ti a vice-hodinovky nemusela uchylovat nekam do podnajmu, ale mela dustojne misto k praci. Potom by to taky mohlo byt duvodem pro konani teto akce aspon jednou do mesice Co vy na to?  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | wind copied - jak to teda je? 28. 5. 2008 / 12:05 | |
|  | Tak to jsme pro.. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | wind copied - jak to teda je? 28. 5. 2008 / 16:32 | |
|  | Já jsem v žádném případě nechtěl frejřit, že jsem někdy seděl na věži. Šlo mi jen o to, aby si lidi, kteří tam třeba neseděli, uvědomili, že ten vítr se neustále mění, jak ty dozajista víš. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | wind copied - jak to teda je? 28. 5. 2008 / 16:44 | |
|  | On ví všechno.. |
| |
|
 |  |  | wind copied - jak to teda je? 28. 5. 2008 / 09:35 | |
|  | | |
|
 |  |  |  | wind copied - jak to teda je? 28. 5. 2008 / 12:06 | |
|  | Jako skoro vždycky.. |
| |
|
 |  |  | wind copied - jak to teda je? 28. 5. 2008 / 10:13 | |
|  | doplněk - v L2 jsem o tom nic nenašel, ale v doplňkových předpisech je taky:
"L Frazeologie" (Radiotelefonní postupy a letecká frazeologie a terminologie pro poskytování letových provozních služeb a provádění letů) a tam se píše:
2.7.3 Potvrzování příjmu leteckou stanicí:
a) letadlové stanici: vysílání musí obsahovat volací znak letadla, za kterým následuje, je-li to nutné,volací znak letecké stanice;
b) jiné letecké stanici: vysílání musí obsahovat volací znak letecké stanice, která potvrzuje příjem.
PANS: Jestliže hlášení o poloze a jiné informace (např. zpráva o počasí) jsou součástí jedné zprávy, provede se potvrzení opakováním hlášení o poloze, po kterém následují slova „POČASÍ PŘIJAL“, vyjma případů, kdy je příjem podobných informací požadován od jiných stanic sítě. Další zprávy se potvrzují pouze vysíláním vlastního volacího znaku letecké stanici.
Takže "Počasí přijal" (často je slyšet "informaci o počasí přijal") je podle předpisu správně a žádné povinné opakování blbého větru... |
| |
|
|