| | | Kde sa vzal, tu sa vzal, pri chalúpke náhle stál......:) 29. 5. 2008 / 11:00 | |
| | | |
|
| | | Kde sa vzal, tu sa vzal, pri chalúpke náhle stál......:) 29. 5. 2008 / 11:01 | |
| | vrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr, tak to je super |
| |
|
| | | Kde sa vzal, tu sa vzal, pri chalúpke náhle stál......:) 29. 5. 2008 / 11:09 | |
| | Hmmm... Ukaz prosim obrazek z kokpitu (WC,2d) |
| |
|
| | | | Kde sa vzal, tu sa vzal, pri chalúpke náhle stál......:) 29. 5. 2008 / 11:20 | |
| | Zatiaľ nie je čo ukázať. WC mať nebude a VC ešte nie je k ukázaniu - zatiaľ |
| |
|
| | | Kde sa vzal, tu sa vzal, pri chalúpke náhle stál......:) 29. 5. 2008 / 11:09 | |
| | pěkný červený jpegovský flek |
| |
|
| | | | Kde sa vzal, tu sa vzal, pri chalúpke náhle stál......:) 29. 5. 2008 / 11:15 | |
| | Moc dobréééééé..!! Těším se.. A obligátně, bude po žních nebo po žních po ježíšku..? A ani neci odpověď.. |
| |
|
| | | Kde sa vzal, tu sa vzal, pri chalúpke náhle stál......:) 29. 5. 2008 / 11:23 | |
| | Otázka? Chystá se jen pro FS X nebo i FS9?
V prvním případě, by to pro mě byl impulz k výměně simu
Autorovi přeju mnoho zdaru |
| |
|
| | | | Kde sa vzal, tu sa vzal, pri chalúpke náhle stál......:) 29. 5. 2008 / 11:25 | |
| | Bude aj do FS9 aj do FSX. ale kedy, to vie len autor (možno) a to ja nie som. |
| |
|
| | | | | Kde sa vzal, tu sa vzal, pri chalúpke náhle stál......:) 29. 5. 2008 / 15:17 | |
| | tak to je super ,že se myslí i na nás fsxťáky |
| |
|
| | | Kde sa vzal, tu sa vzal, pri chalúpke náhle stál......:) 29. 5. 2008 / 12:31 | |
| | No tak tohle vypadá docela nadějně. Supér. |
| |
|
| | | Kde sa vzal, tu sa vzal, pri chalúpke náhle stál......:) 29. 5. 2008 / 13:40 | |
| | ... a co Ti to tam pri chalúpke visí na klandru? |
| |
|
| | | | Kde sa vzal, tu sa vzal, pri chalúpke náhle stál......:) 29. 5. 2008 / 13:42 | |
| | Vlajka Martina a vlajka FAI |
| |
|
| | | | | Kde sa vzal, tu sa vzal, pri chalúpke náhle stál......:) 29. 5. 2008 / 13:54 | |
| | | |
|
| | | | | | Kde sa vzal, tu sa vzal, pri chalúpke náhle stál......:) 29. 5. 2008 / 17:00 | |
| | no, logo a vlajka je rozdíl. |
| |
|
| | | Kde sa vzal, tu sa vzal, pri chalúpke náhle stál......:) 29. 5. 2008 / 15:19 | |
| | parááádáá noví přírustek pro nás vyhlídkáře Jsem na to natěšenej tak ,že beru prášky abych to vydržel |
| |
|
| | | Kde sa vzal, tu sa vzal, pri chalúpke náhle stál......:) 29. 5. 2008 / 18:04 | |
| | pěkné. už se těším na to, až jej umístím do hangáru. |
| |
|
| | | Kde sa vzal, tu sa vzal, pri chalúpke náhle stál......:) 29. 5. 2008 / 19:06 | |
| | Čau ... mám dotaz ohledně verzí metáčka ... na stránkách aeroweb.cz jsem našel meťáka který má v údajích že nemá zatahovatelný podvozek a tak se ptám jak to teda je a popřípadě kolik bylo verzí L 40 ???
Díky David |
| |
|
| | | | Kde sa vzal, tu sa vzal,... historie vzniku L-40 Metasokol 30. 5. 2008 / 15:23 | |
| | Pokud se jedná o "meťáka" a nemá zatahovací podvozek, pak je to chudák mrzák, ale rozhodně ne typ nebo model. Metasokol vastně neměl mnoho verzí, šlo to následovně:
- v Chocni u firmy Mráz se od roku 1945 vyrobilo 290 dvoumístných celodřevěných letounů M-1 Sokol, které byly známé svými pohodovými letovými vlastnostmi. Uspořádání bylo klasické, sedadla vedle sebe, rovná zadní linie trupu až přes kabinu, tříkolový ostruhový podvozek. V pozdějších letech se vyráběla modifikace M-1D, která byla třímístná. Ojediněle některý z těchto sokolíků ještě létá. Ty zatahovací podvozek nemají, ale taky to nejsou meťáky ! V následujících letech vznikl projekt celokovového pokračovatele, šéfkonstruktérem byl ing. Zdeněk Rublič.
- v roce 1950 (po necelém třičtvrtě roce vývoje !) poprvé vzlétl první prototyp Metasokolu, XLD-40, který se od pozdějších meťáčků dost lišil. Měl nižší čelní štítek, plošší strop kabiny a hlavně měl motýlkové ocasní plochy, které byly tenkrát v Evropě dost exotické. Letoun měl slabší motor Walter Minor 4-III (105 k), protože předpokládaný motor o výkonu 140k (M332) nebyl k dispozici - jeho vývoj se opozdil o celých 6 let. Letoun trpěl nedostatkem výkonu, táhl silně doprava a měl příliš velké sílyi v řízení. Nesplnil tak očekávání, protože původní projekt počítal, že to bude spořádané éro jako jeho dřevěný předchůdce M-1 Sokol. Nicméně už tento prototyp byl velmi progresivní, byl velmi kvalitně vypracovaný a podle některých (včetně ing. Rubliče) mělo stačit málo, aby předpoklady splnil. Motýlkové plochy byly údajně zvoleny jednak pro úsporu hmotnosti na páce ocasu a pak pro menší náchylnost na pád do vývrtky. Velké síly v řízení ale vedly k návratu ke klasickým ocasním plochám. Ldetoun měl netypický podvozek - při postavení, jako na tříkolovém podvozku, bylo uspořádání "klasické, ostruhové" - což bylo údajně vynuceno malým prostorem v přídi pro zatahovací podvozek (zathovací podvozek byl od začátku jasný). Prototyp nesl imatrikulaci OK-EKZ.
- po několikaletém "umrtvení" projektu až v roce 1954 vzlétl stejný OK-EKZ s přepracovanými ocasními plochami, tentokrát byly klasické, na hřbetu trupu bylo nízké dlouhé prodloužení kýlové plochy. Stejný motor, vrtule V-406. Letové vlastnosti byly diametrálně odlišné - tentokrát výborné.
- Následovala první "série" 10-ti kusů. První z této série XL-40 OK-KHA vzlétl až v r. 1956, měl stále stejný Minor a V-406, stejnou nízkou a plochou kabinu jako OK-EKZ, ale jinak už byl úplně stejný, jako všechny ostatní meťáčky - kormidla byla zcela přepracována - kýlovka a obě půlky stabilizátoru byly v podstatě shodné (vyráběly se jako jeden stejný kus, o kterém se teprve pak rozhodlo, kam se zasadí) a totéž platilo pro směrovku a poloviny výškovky - výrazně to snížiklo počet přípravků a zjednodušilo výrobu. Tento Metasokol byl už zas opět bez prodloužení kýlové plochy. Někdy se označuje jako "druhý prototyp", nebo "výrobní číslo O1", nebo "předsériový meťák".
- zbylých 9 strojů z první série už bylo zcela totožných s pozdějšími L-40 a už se také značily L-40. Byly vyrobeny v roce 1957. Jediným rozdílem byl motor, stále stejný Walter Minor a stejná stavitelná vrtule V-406. Původně plánovaný motor M-332 (kompresorový invertní čtyřválec s přímým vstřikem paliva, 140 K) byl dokončen až v roce 1956 a také vrtule k němu vhodná (V-410, kovová, elektricky stavitelná) se objevila pozdě - motor byl (po ukončení zkoušek) připraven k montáži do sériových strojů až v r. 1959 a až v té době byla k dispozici také V-410.
- do té doby - s ohledem na slabý motor - byly L-40 někdy deklarovány jako třímístné a až s definitivním motorem M-332 a V-410 byly oficiálně čtyřmístné. Předtavba strojů z první série na konečný "standard" byla prostá - nový motor, vrtule a upravené kryty. Proto jsou dnes běžně k vidění meťáky z první série ale ve standardu všech pozdějších strojů.
Zdroj: L+K, PilotMagazine a pan Zimák, firma BMZ Service Kbely
|
| |
|
|