|  |  | QNH a přechod do FL - dotaz začátečníka 24. 6. 2008 / 15:11 | |
|  | Zde: http://www.lkpr.info/takeoff/skolka/zaklpojm.htm
Je řečeno následující:
převodní hladina je vždy na úrovni jako převodní výška nebo výše.
V praxi to znamená, že bude-li převodní výška 5.000 feetů,
bude při aktuálním regionálním QNH 1013 hPa a nižším převodní hladina skutečně FL50,
ale při QNH nad 1013 hPa FL 60, protože FL50 by byla pod TA
Já jsem to ale pochopil přesně opačně (pokdu se mýlím, prosím o korekci):
Čím vyšší kalibrační tlak nastavený na výškoměru, tím vyšší ukazuje
výšku (oproti výšce s ideální kalibrací 1013HPa)
Důvod: Rozdíl skutečného tlaku v dané výšce a kalibračního tlaku (který
říká, jaký je tlak u země) je větší.
Snížíme-li v dané výčce kalibrační tlak, ukáže výškoměr nižší výšku.
Zvýšíme-li v dané výčce kalibrační tlak, ukkáže výškoměr vyšší výšku.
př. TA=5000 ft a chceme letět v FL50
A)Je-li na výškoměru nastaven regionální tlak 1020HPa, pak ve chvíli,
kdy letadlo při stoupání dosáhne dle takto kalibrovaného výškoměru 5000 ft,
pilot výškoměr překalibruje na 1013HPa a tím mu výškoměr ukáže menší výšku, např. 4500 ft.
Pak musí tedy ještě dále dostoupat do 5000 ft dle této nové kalibrace, aby letěl ve FL50.
B)Je-li na výškoměru nastaven regionální tlak 1007HPa, pak ve chvíli,
kdy letadlo při stoupání dosáhne dle takto kalibrovaného výškoměru 5000 ft,
pilot výškoměr překalibruje na 1013HPa, a tím mu výškoměr ukáže větší výšku, např. 5500 ft.
Pak musí tedy vystoupit až do 6000 ft, aby byl ve FL60.
(kdyby chtěl letět ve FL50 musel by klesat a jeho výška by mohla
kolidovat s výškou letadel letících ve 4500 ft dle regionální kalibrace) |
| |
|
 |  |  | QNH a přechod do FL - dotaz začátečníka 24. 6. 2008 / 15:33 | |
|  | ano v obidvoch pripadoch budes musiet dostupat tych par stovak stop pretoze si zmenil vyskomer tak si zmenil aj tlak a ten zvysok ktory vznikol musis dostupat pripadne doklesat |
| |
|
 |  |  | QNH a přechod do FL - dotaz začátečníka 24. 6. 2008 / 15:48 | |
|  | Pokud je QNH vyšší než 1013, tak TL je 50.
Pokud nižší, tak je to FL60. |
| |
|
 |  |  |  | QNH a přechod do FL - dotaz začátečníka 24. 6. 2008 / 16:39 | |
|  | No, a aby bylo jasne, k cemu patri 1013, tak je to jeste FL50  |
| |
|
 |  |  |  |  | QNH a přechod do FL - dotaz začátečníka 24. 6. 2008 / 16:41 | |
|  | Já bych řekl, že k 60.. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | QNH a přechod do FL - dotaz začátečníka 24. 6. 2008 / 16:43 | |
|  | Pokud byl standard tlak, vzdycky sem videl FL50. Je mozny, ze to Ivac nebo neco jinyho nastavuje teda blbe? Kdo tam vypisuje TA/TL ted v tom novym, je to tam vzdycky v ATISu. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | QNH a přechod do FL - dotaz začátečníka 24. 6. 2008 / 16:44 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  |  | QNH a přechod do FL - dotaz začátečníka 24. 6. 2008 / 17:00 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | QNH a přechod do FL - dotaz začátečníka 24. 6. 2008 / 17:20 | |
|  | Tak to pak mel kazdej, u koho sem to v ATISu videl, blbe. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | QNH a přechod do FL - dotaz začátečníka 24. 6. 2008 / 17:22 | |
|  | To je možný.. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | QNH a přechod do FL - dotaz začátečníka 24. 6. 2008 / 18:32 | |
|  | No když to ale vezmeš pro QNH 1014, tak tam máš převodní vrstvu nějakých 28 stop a to taky není bůhví jak dobrý, airlinery výšku přes deset metrů mají...
Letadlo které chce letět na převodní výšce potom poletí jak v FL50 nebo A5000fts ? Nebo může jak chce a řekne mu to řídící ? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | QNH a přechod do FL - dotaz začátečníka 24. 6. 2008 / 18:45 | |
|  | Vejška airlineru s tim nemá nic společného. U nás prostě platí, že převodní vrstva musí mít nenulovou výšku (důvod je snad z řejmý z mechanismu nastavování výškoměru při průletu) a proto to je tak jak to je. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | QNH a přechod do FL - dotaz začátečníka 24. 6. 2008 / 18:48 | |
|  | Převodní vrstva být musí.. a je jedno, jak je "tlustá".. ale nemůže bejt 0.
Letadlo, který poletí na "převodní výšce", tak nemůže letět FL50.. Prostě poletí na 5000ft na QNH.
|
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | QNH a přechod do FL - dotaz začátečníka 25. 6. 2008 / 07:44 | |
|  | No co já vím - platívalo pravidlo, že v převodní výšce ani v převodní hladině se lety neplánují (a nesměli jsme je nechat v této výšce ani létat po prostoru při přibližování). Ale třeba už to neplatí .... ? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | QNH a přechod do FL - dotaz začátečníka 25. 6. 2008 / 09:59 | |
|  | Dle ICAO vyloženě pravidlo, které zakazovalo naplánovat si let v TL/TA neexistuje. Nicméně určitá omezení předpisama tam platí a z nich vyplývájí další omezení praktická. Je nutné si uvědomit dva fakty:
a) Alespoň u nás a ve většině evropy je TA fixní, TL proměnlivá. Údaje se ale liší od FIRu k FIRu a někde i od letiště k letišti a jsou i místa, kde je to naopak, nebo jsou proměnlivé oboje.
b) Převodní vrstva většinou bývá menší než 1000ft, takže mezi TA a TL není zajištěn rozstup.
Co z toho prakticky vyplývá? Nejprve rozeberme ČR a civilní provoz:
Podmínky: U nás je TA vždy 5000ft, TL je proměnlivá (prakticky se dá uvažovat o hodnotách od FL40 do FL70), převodní vrstva je vždy menší než 1000ft. Mezi TA a TL není zajištěn vertikální rozstup a letadla se smí v TA a TL pohybovat současně jen, pokud je zajištěn rozstup jiný.
Z pohledu ATC: Na ACC Praha/APP Praha se TA se normálně používá jako jakákoliv jiná hladina bez omezení. TL není zakázáno použít, ale (zvlášť na APP) se to důrazně nedoporučuje - právě protože není zajištěn rozstup. Namísto toho se doporučuje klesat rovnou do TA, nebo stoupat do první IFR cestovní hladiny nad TL.
Z pohledu pilota: Plánovat si let v TA i ho tam pak provést je opět bez problémů, neexistuje žádné formální ani praktické omezení. Co se týká letu v TL, tak těžko zakázat jeho plánování - pilot v době plánování vůbec nemusí tušit, jaká bude TL v době kdy bude provádět svůj let. Takže paradoxně by mohlo i dojít k situci, že si třeba naplánuje let ve FL60, ale zrovna shodou okolností, kvůli extrémně nízkému tlaku (takový tlak se u nás objeví tak jednou za dva tři roky, ale stát se to může), bude TL70 a hladina 60 vůbec nebude existovat. Nicméně všechny tyto věci se prakticky řeší až když je éro ve vzduchu, na základě ATC povolení (pokud je to řízený let).
Podotýkám a zdůrazňuji, že výše uvedené platí v ČR! Místní postupy v jiných státech se mohou výrazně lišit, stejně tak třeba postupy vojenské.
Pro zajímavost: Holandsko má vždy převodní vrstvu větší než 0 a menší než 500ft a nesmí se v nich současně pohybovat letadla, naopak Velká británie stanovuje TA a TL vždy větší než 1000ft aby mezi TA a TL vždy byl zajištěn rozstup, v americe zase mají definovanou jakoby fixní TA i TL, nicméně protože by to prakticky nefungovalo, tak zase mají zvláštní postupy stanovování "nejnižších použitelných hladin" aby se prostě nepotkalo při blbém tlaku éro v 17000 s érem ve FL190. Ten americký systém je asi nejblíž tvému "v převodní výšce ani převodní hladiné se nesmí plánovat", oni (zjednodušeně řečeno) místo aby si zavedli proměnlivé údaje jako zbytek světa, se radši tomu pásmu vyhýbají jako čert kříži a přitom si vlastně zavádějí vlastní proměnlivý systém  |
| |
|
 |  |  |  | QNH a přechod do FL - dotaz začátečníka 24. 6. 2008 / 17:37 | |
|  | Díky všem za reakce. Tak jsem to tedy snad pochopil správně 
Možná by tedy stálo za to v té školce (viz odkaz a citát v úvodním příspěvku) změnit uvedenou informaci (autor to, zdá se, obrátil), aby v tom další případní čtenáři neměli zmatek jako já  |
| |
|
 |  |  |  |  | QNH a přechod do FL - dotaz začátečníka 24. 6. 2008 / 22:32 | |
|  | Já jen dodám, že případ, kdy "dostoupáváš" pár stovek ft díky změně nastavení výškoměru by neměl dostat, protože standardních 1013 hPa na výškoměru nastavuješ v okamžiku, kdy ti dá řídící povolení do Flight Level (a naopak QNH při povolení do altitude) - což je ideálně o pár tisíc ft níže (výše). Pokud se stane, že letíš v nějaké hladině a po nastavení výškoměru musíš změnit výšku, je to takový neklamný příznak toho, že někdo udělal něco špatně  |
| |
|
 |  |  |  |  |  | QNH a přechod do FL - dotaz začátečníka 25. 6. 2008 / 01:08 | |
|  | Mně jeden takový případ napadá okamžitě, i když v Evropě se týká spíš malého létání - a to pokud máš celou trať naplánovou pod TA, tak v okamžiku kdy opustíš CTR/TMA letiště, tak dostaneš oblastní QNH, které je nižší než letištní a tak, přestože jsi letěl v hladině, musíš chlup dostoupat. Analogicky při příletu pak zase z oblastního dostaneš letištní a musíš vyklesat. |
| |
|
|