Tohle je Avia Av-14T, transportní (nákladní a výsadková).
Má vlevo vzadu dvojitá velká vrata (jako měly C-47 - a tady je to přestavěno na vchod do kuchyně) a vlevo vpředu plexi kopuli pro navigátora. Přídavné nádrže na koncích křídel nebyly vázány na verzi, byly určitě u Superavií a u všech osobních Avií, které se prodaly do Ghany (nebo kam to bylo), i u některých co létaly u ČSA - a jak je vidět i u vojenských (když už u ČSA žádná nelítala...).
Další verze jsou Av-14 (ta úplně normální, původní verze pro osobní dopravu),ta měla pasažírské dveře vpravo vzadu, jako je měly Lisunovy (a první verze DC-3, až později se dakotí dveře přestěhovaly doleva)
Pak to byla Av-14 Super - napěchovaná sedačkami pro 42 cestujících a nakonec
Av-14FG - se skleněným podbradkem, fotogrammetrická. Pokud vím, přestavby na FG se nedělaly jinde, než v Avii. Tady v těch příspěvcích to není moc srozumitelně napsáno, ale taky si myslím (nemám u ruky pramen, viz dole), že verze FG byla nejméně u 1 kusu realizována nikoliv z Av-14, ale z původního Il-14, který se lišil jen málo. Nejde ale o zcela stejný stroj, Av-14 (a nemyslím tím Av-14 Super) měl proti Il-14 řadu vylepšení, nemůžu teď ale napsat jaké, protože si to nepamatuju a jsem 150 km od domova (kde to mám v polici)
A teď povzdech: myslím, že toto je dobrý a čestný osud pro veterána tohoto kalibru - a mrzí mne, že v českých luzích a hájích se s letadlovými restauracemi dost pohrdá... Já bych jich rozhodně snesl víc, než tu jednu ušmudlanou u Bakova a zavřenou v Olomouci... |
|