FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 28. 4. 2024 Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
ILS Jeden příspěvek | Celý strom
ILS   22. 8. 2008 / 16:51
sobieski
kdyz chci leted na ILS kolik mil a feet pred RWY musim zapnout ILS???
 

ILS   22. 8. 2008 / 17:33
MzM   
přijímač, jak máš volné rádio, autopilota tak, aby to byl schopen uřídit.
 

ILS   22. 8. 2008 / 18:06
Lowmick   
14,28 NM
4875,6 ft.
 

ILS   22. 8. 2008 / 18:11
Karel
13,45 NM
4125 ft (na QNH)
 

ILS   22. 8. 2008 / 18:22
Mike2811
11,27 NM
3511 fts
 

ILS   22. 8. 2008 / 18:31
Teflon_490   
Zapni uz kdyz budes naletavat do paprsku (uz pred protnutim), idealne v uhlu nejakych 30° na finalni kurz (kurz drahy/ils), cca 15nm pred prahem ve vysce cca 2000-3000 feetu nad vyskou letiste! Cili, Praha ma nadmorskou vysku neco kolem 1270ft, a tim padem naletavas ve vysce 4000ft. Kazde letiste to ma ale jinak, vse je v mapach k letistim, ale pokud chces litat jen tak, tak ty 2000 ti vetsinou obecne staci.
 

ILS   22. 8. 2008 / 19:20
FSPilot   
Všechno marné. Zbytečné, bez základních základů pokusy vysvětlitivší marné jsou

Pane Sobieski, budu se bavit k tématu:

1) sežeň si něco, co by se dalo považovat za joystick. Popros třeba rodiče, ať ti koupí od firmy Genius ten bazmek za cca 300,- To na začátek bohatě stačí.

2) zkus se pořádně seznámit s nějakým jednoduchým letadlem jako třeba Cessna C172 a naučit se koukat na ty přístroje a poznávat a naučit se ovládat ty přístroje, které tam jsou. To je prostě základ, bez toho se nehneš. Až toto zvládneš aspoň z poloviny, pak se můžeš začít bavit o něčem dalším jako je třeba ILS.


PS: pár kontrolních otázek soudruhu kapitáne (nechci ti dokazovat, že jsi hloupý nebo něco podobného, ale chci ti dokázat, že o dané problematice opravdu nic nevíš a bylo by vhodné a pro tebe i snažší se o to zajímat z jiné strany):

a) Co je to QNH a co standard. Ke kterému přístroji se to váže a co to vlastně s oním přístrojem udělá?

b) Co to je směrový setrvačník (Gyrokompas) a na co v letadle vlastně je (resp. k čemu se dá využít)?

c) Co je to variometr a k čemu vlastně slouží? Co na něm poznáme?

d) Na rychloměru jsou takové barevné části (beru rychloměr cessny, o větších letadlech vůbec nemá cenu se bavit). K čemu jsou a co které barvy značí?

e) Co to jsou vztlakové klapky a na co se používají a proč?

f) A teda když už jsme u toho, co to teda je, to ILS, jak poznáš kde jsi(na ose sestupu, v ose dráhy)?

Až odpovíš pravdivě všechny tyhle otázky, tak se pak můžem začít bavit o dalších věcech, které by ti mohly přistání podle ILS trošku víc přiblížit
 

ILS   22. 8. 2008 / 19:34
Lukas.wz   
Hej počkej, to já taky nevím..
 

ILS   22. 8. 2008 / 19:39
Jakub Edr
no obávám se že využuje googlu a wiki a bude chtrý jak rádio
 

ILS   22. 8. 2008 / 19:44
Mike2811
I kdyby udělal toto, tak to alespoň k něčemu bude, já si spíš myslím, že to neudělá...
 

ILS   22. 8. 2008 / 19:52
krupi
Taky si myslím že to neudělá, podle mě sobieski pouze plácá na fórum zbytečné věci. Vetšina z jeho příspěvků jsou doopravdy "perly",ale třeba z toho vyroste nebo spíš někomu dojde trpělivost.
 

ILS   22. 8. 2008 / 20:23
Karci
Chlapi! Ruku na srdce, koľkí z vás vedeli v 13 viac? Ja som síce v 13 trávil na letisku každý voľný deň , ale o QNH a podobných "vtákovinách" som nemal ani šajnu a o mnohých nemám doteraz. Pre mňa boli idolmi môj otec - práškar (Lietal pomaly a nízko) a Maverick z Top Gun (lietal prekliato rýchlo) . Chalan si chce skúsiť ILS, tak prečo mu nepovedať citujem "Zapni uz kdyz budes naletavat do paprsku (uz pred protnutim), idealne v uhlu nejakych 30° na finalni kurz (kurz drahy/ils), cca 15nm pred prahem ve vysce cca 2000-3000 feetu nad vyskou letiste! Cili, Praha ma nadmorskou vysku neco kolem 1270ft, a tim padem naletavas ve vysce 4000ft. Kazde letiste to ma ale jinak, vse je v mapach k letistim, ale pokud chces litat jen tak, tak ty 2000 ti vetsinou obecne staci." To bohato stačí. Časom keď sa bude o to zaujímať viac, tak sa to naučí.
 

ILS   22. 8. 2008 / 20:30
FSPilot   
No já byl třeba ve 13 nejblíž letadlu v TV. O létání na PC jsem mohl akorát tak snít... Je sice pravda, že si to chce vyzkůsit, ale co je to za zkoušení, když nevíš co to vlastně mačkáš? O čem to je? Já taky začínal na FSce a zkošuel jsem ILS, ale ani boha jsem nevěděl, jak to nastavit, aby to ukazovalo ten křížek v 737 a už vůbec ne, jak s tím nějak spojit AP a z počátku jsem lítal s AP až na zem... nebudu to raději dovádět do podrobností Ale tak mě to moc nebavilo Je to jen můj pocit, ale dělat něco tak, že v podstatě nevím ani co dělám a proč to dělá to, co to dělá, mě moc teda nenaplňuje... jestli někoho jo, tak prosím
 

ILS   22. 8. 2008 / 20:34
Karci
Však o tom to je. Ak to chce lietať poriadne tak zistí, že je za tým viac. Ale pravdupovediac, tvoj prvý príspevok by ma v tom odradil Neber to ako útok na teba, skôr som si predstavil seba v jeho veku
 

ILS   22. 8. 2008 / 20:38
FSPilot   
Já to beru, jak jsem psal, docela často poslední dobou reaguju až příliš tvrdě (to je můj problém), holt tady už člověk přivykl k určité úrovni zájmu o danou problematiku a tím pádem se předpokládá i trošku hlubší zájem A v tom asi bude ten problém
 

ILS   25. 8. 2008 / 08:44
MzM   
Ve třinácti jsem lítal s F22 (?) na Amstrad 464, joy vlevo - levá zatáčka, joy vpravo - pravá zatáčka.... letiště se nedalo najít, ILS to nemělo.
Pak jsem sehnal simulátor nějakého dopravního letadla v Basicu. Umělo to úžasné věci. Ve vzduchu se nabral směr vzhůru, když to zahlásilo sall, tak se zaply reverzy naplno a letadlo se otočilo čumákem dolů.. a ono to stálo ve vzduchu...
Tam bylo ILS, ale přibližování k letišti (vzdálený obdélníček v monobarevném poli, bylo takové eee .. no asi tak jeden snímek za 2s... prostě nenadchlo. Nic méně simulátor dopravního letadla v basicu a vlezlo se to do 40 KB paměti....
 

ILS   22. 8. 2008 / 20:32
Bery Junior
No nechci se nějak vytahovat , ale já když začínal na IVAO (to mi bylo 13), tak jsem se všechno tyhle věci učil, kvůli zkouškám na vyšší hodnosti, takže jsem je jakž takž ovládal. A správně, proč by si nemohl vyzkoušet ILS už teď, vždyť od toho ten sim je, že se nemusí učit od cessny, ale může klidně sednout do jumba a lítat ILS až doblba. Akorát by si o tom mohl přečíst alespoň nějaký základy, nebo zalítnout lekci v FSce.
 

ILS   22. 8. 2008 / 19:51
Tragédie v JRD
to sice bude, ale pokud to nepochopi, tak ten ILS stejne neda .. resp. mozna da - na jednom naucenym letistatku.
 

ILS   22. 8. 2008 / 20:20
FSPilot   
Ikdyby, tak by to byla výhra, protože kdyby si o tom něco přečet a třeba to jen tady přepsal, tak si z toho něco vezme a tím pádem se něco o tom dozví a o to jde Člověka nikdo nenaučí, jen je třeba ho nějak navést, aby se naučil sám Bohužel, já poslední dobou zrovna trpělivosí nepřetékám, takže občas reaguju tvrději, než bych ve skutečnosti chtěl
 

ILS   23. 8. 2008 / 10:06
jemen
Že tě napráskám psychologům v ÚLZtu...
 

ILS   23. 8. 2008 / 10:13
Xampik
 

ILS   25. 8. 2008 / 08:46
MzM   
To je normální. Taky mám kolegu, co mě pokaždé pošle nevybíravým způsobem do..., ale nestalo se mi, že by mi někdy nepomohl. Lidé jsou prostě různí.
 

ILS   22. 8. 2008 / 21:24
Xampik
http://www.flightsim.com/cgi/kds?$=main/howto/ilstutor.htm

http://www.ehow.com/how_2000003_fly-ils-approach.html

http://www.navfltsm.addr.com/ils.htm

http://stoenworks.com/Tutorials/ILS%20Approaches.html

http://support.microsoft.com/kb/251377
 1x  

ILS   22. 8. 2008 / 21:26
Rychlokvaška
Tak jsme se všíchni moc pěkně zasmáli panu tazateli a podivili nad cenzurou některých příspěvků, ale nikdo se ani nepokusil o nějaké jednoduché a rozumné vysvětlení. On ten dotaz (ať už byl myšlený jakkoliv) není zase tak úplně primitivní jak by se mohlo zdát a mnoha lidem zvyklým na to, že nalétnou ILS v mapách předepsané výšce a vzdálenosti, by mohla skutečná letecká praxe takříkajíc rozčísnout hřebínek (nebo dokonce rozhodit sandál ;o) Ona totiž speciálně při sestupu a přiblížení je dostatečná flexibilita víc než důležitá a vědět jak takové ILS, nalétnutí do něj a klesání do něj funguje a kde a a v jakém místě bych měl očekávat nějakou výšku, rychlost a rychlost sestupu je docela nezbytná, klíčová záležitost.

1.) Nejprve základní věci
- Každé letiště má svou nadmořskou výšku, tzv. elevation, která je specifikována v příslušných mapách. Pominu teď pro FSku zanedbatelnou rozdílnost výšek prahů jednotlivých drah, která v reálu není vůbec zanedbatelná.
- Každé ILS přiblížení má nějak definovaný úhel sestupu - většinou dvěma parametry - úhlem ve stupních a pak tzv. gradientem v procentech.
- Standardní ILS funguje tak, že přivede letadlo lokalizérem (LOC, LLZ) v magnetickém kurzu dráhy v její ose do výšky 50ft nad jejím prahem a dráhu protne glideslope (G/S) 1000ft za tímto prahem v místě dotyku. Pominu teď pro jednoduchost různé vyosené speciality a vlastnosti ILS paprsku (zejména glideslope) v blízkosti země.
- Standardní ILS má, v případě že to letiště a terén v jeho okolí umožňuje, také standardní úhel sestupu 3°, resp. gradient 5.2%. Není náhodou, pro ty co si pamatují něco málo z goniometrie a umí si představit ILS trojúhelník, že sin(3)=0.052

2.) Teď trochu velmi jednoduché matematiky
- V letectví se nyní standardně používají 2 důležité délkové jednotky - Nautical Mile a Feet
- 1NM = 6076ft
- Kam tím směřuju ? Když si představíme pravoúhlý ILS trojůhelník, tak na levé straně je ILS svíraný úhel (ony 3°/5.2%), základnu tvoří vzdálenost letadla, na ni kolmá je jeho aktuální výška a přeponu poté trať letěná letadlem při sestupu. A tak se dá velmi jednoduše vypočítat, v jaké vzdálenosti mám být jak vysoko, abych byl pořád v sestupové rovině. Např. ve vzdálenosti 5NM (tzn. 5x6076ft=30380ft) bych měl být ve výšce odpovídající 5.2% této vzdálenosti - a 5.2% z 30380ft je 1980ft (30380x0.052)

3.) Co teď s tím?
To je právě to - cokoliv Díky tomuhle jednoduchému výpočtu, zjednodušitelnému až na úroveň snadno v duchu proveditelné pomůcky - každý 1NM vzdálenosti = cca 300ft výšky (6076x0.052=316), se dá určit pro každou vzdálenost potřebná výška, pro každou výšku potřebná vzdálenost, dá se zjistit v jaké vzdálenosti musím být "stable" (definováno výškou jako 1000ft AAL v případě IMC a 500ft v případě VMC), v jaké vzdálenosti mně řídící navede ve výšce třeba o 1000ft vyšší než je na mapě definovaná platform altitude, v jaké výšce můžu akceptovat zkrácené ILS třebas na 4. nebo 5. míli, atd. atd. Stejně tak si naplánovat tzv. continuous descent, nebo body v počátečním přiblížení a daný gradient "natáhnout" do delší vzdálenosti od ILS a být tak neustále v optimálním sestupu, nebo jako pomůcku tyhle data naládovat do FMC.

4.) Praxe
V reálu je většina ILS v podobě popsané v bodě 1, s tím, že nalétnutí se odehrává někde mezi 6 a 10 NM s příslušně odvoditelnou výškou platform altitude (rovina protínající FAP v bodě protnutí s GS). Nalétnutí GS ve vzdálenosti nad 10NM není až na speciální případy proveditelné z předpisového hlediska - není zajištěna dostatečná kvalita signálu. Stejně tak pod 4NM není zase dostatečný čas na stabilizování, atd.

Takže ještě jednou pro lenochy, pokud to někoho vůbec ale vůbec nebavilo ;o)
Vezměte libovolné standardní letiště, zjistěte si jeho elevation, jako kompromis pro testovací potřeby vezměte vzdálenost 8NM a vaše výška bude 8x300=2400ft ke které přičtete elevation a je to. Díky zaokrouhlení je zajištěno i to, že GS nalétnete odspoda.

Ani to nebolelo ne ?
 7x  

ILS   22. 8. 2008 / 22:01
Lowmick   
"jednoduché a rozumné vysvětlení"

aaaha, tak to pak jo
 

ILS   22. 8. 2008 / 22:03
Rychlokvaška
To nestačil ani ten poslední odstavec?
 

ILS   22. 8. 2008 / 22:07
FSPilot   
Otázka je, jestli se k němu oni lenoši dostanou Z vlastní zkušenosti vím, že když je člověk líný (už jsem to z části překonal ) a vidí tolik textu, tak už to vypíná a nečte, tím pádem ten poslední odstavec zbyl jen pro ty, kteří si to přečtou celé Nejde o lenost klikat v letadle, ale lenost číst
 

ILS   22. 8. 2008 / 22:13
OK-PPT (AVP57T)   
Já bych se vsadil, že se za týden zeptá znova.
 

ILS   22. 8. 2008 / 22:18
XEAR
ty mu ale fandíš dávam tři dny, a za další tři napíše, jak když je pod GS se dá nahoru dostat pomocí slew modu
 

ILS   22. 8. 2008 / 22:15
Lowmick   
Az tak daleko jsem se nedostal abych se priznal...

btw 061ku se taky ucim, takze me to nervy nijak nedrasa. Ale nevim co si z toho pocitani vezme 13ti letej kluk (a jestli napises ze nic, protoze to svym zpusobem k navigacnimu odhadu neni potreba a podstatny jsou ty lehce zapamatovatelny vzorce [1:60 apod.], tak pak nechapu proc ses tak "slozite" rozepsal ), nic vic.
 

ILS   22. 8. 2008 / 22:23
Rychlokvaška
Jednak to nepíšu jen pro něj, ale pro všechny, druhak ne každé ILS je 3° (takže odhad moc nepomůže), hodně lidí si není schopno spočítat, když jim řekne řídící že jim zbývá 25 track miles jak mají být asi vysoko nebo obecně co to je continuous descent a další věci z té praxe o které jsem psal, atd...

Třináctiletej kluk si z toho může vzít ten poslední odstavec, který mu odpoví na to co se ptal jednoduchou formou, pokud nechce pochopit do hloubky problému o co jde.

Ale jinak celkem potěší, když nad něčím člověk ztratí třičtvrtě hodiny času a pak to ostatním přijde zbytečný ;o)
 

ILS   22. 8. 2008 / 22:26
XEAR
to ne, těch 45 min a 49 vteřin za to stálo
 

ILS   22. 8. 2008 / 22:34
Latom   
Otázka ovšem nastane, aby vůbec věděli co znamená 25 track miles a natož potom něco spočítat.
 

ILS   23. 8. 2008 / 00:11
pseudoMates
Myslíš "25 miles to go"..?
 

ILS   23. 8. 2008 / 08:28
FSPilot   
Jak můžeš ale vědět, že máš 25nm to go? Co jak to bude missed approach nebo go-around? To máš dalších x nm navíc
 

ILS   23. 8. 2008 / 11:15
LS
you have 25 miles to go, if unable, you are number 819 and got 3500miles to go...

Staci?
 

ILS   23. 8. 2008 / 11:28
Mike2811
Milé...
To to vezme přes severní pól nebo bude holdovat ?
 

ILS   22. 8. 2008 / 22:40
FSPilot   
No zbytečné určitě ne Já jsem si z toho třeba vzal hodně, ale on neví ani jak se má na onu věc zeptat. Ptal se, kdy má zapnout ILS Což je otázka velmi obecně položená, takže si každý představí něco Když to vezmu doslova, tak ILS zapnout vezmu jako aktivovat frekvenci na radiopanelu, což si dělám v momentě, kdy vím, na jakou dráhu a jakým přiblížením půjdu, tzn. po nastavení příletové tratě, popř. pokud mi to dá řídící. A to pak můžu říct, že je to aktivováno, ikdyž je pravda, že to nemusí být hned aktivní, ale na IAFu už to aktivované stopro mám To, jak mám být správně vysoko je docela zajímavá poučka, já zatím snad vždy využíval onoho krásného zeleného obloučku, který mi ukazoval, kde dosáhnu požadované výšky na ALT selectoru - nesmírně praktická věcička
Když to vezmu jinak, tak samotné připnutí APP modu bych řekl je do 5min před FAFem Možná to dělám zcela špatně, ale funguju s tím spolehlivě
 

ILS   22. 8. 2008 / 22:45
Teflon_490   
Kdyz ti ridici neda povoleni, tak nebudes nic pripinat ani na FAFu
 

ILS   23. 8. 2008 / 00:07
mípa   
Ale no tak, vždyť my to čteme moc rádi. Jenom to asi málo chválíme
 

ILS   23. 8. 2008 / 09:48
B3d4   
Tak pro mě těch 45 minut zbytečných nebylo, já jsem si to přečetl a pochopil jsem hodně věcí...díky za tvůj čas a za sdílené zkušenosti
 

ILS   22. 8. 2008 / 23:39
Fero
Náhodoou, ja se ve 13 naucil ILS pouzivat... s defaultnim letadlem na defaultnim letisti ve FS2002 s defaultním ATC... on ani nepsal s čím lítá, ale s těma defaultama stačilo zpomalit, vytahnout klapky, nastavit frekvenci a zmacknout dve tlacitka a jak to hezky slapalo... a kdy to zapnout?? no prece az rekne ATC... pochybuju ze lita s nejakym placenym addonem a tohle mi tenkrat stacilo
 

ILS   23. 8. 2008 / 09:12
Vita Zenisek
Tak to ja zase jo. Dokonce jsem musel zaplasit manzelku abych si to mohl docist
Vita
 

ILS   22. 8. 2008 / 22:24
Flora   
Teda Davide, díky moc za skvělý příspěvek.
 

ILS   23. 8. 2008 / 04:19
Lukas.wz   
Dík za ten příspěvek..
 

ILS   23. 8. 2008 / 10:09
jemen
To je frajer...
 

ILS - NÁVOD na defaultní mašiny...   24. 8. 2008 / 00:19
FSPilot   
Neukamenujte mě, toto je "návod", jak si může někdo, kdo absolutně netuší o čem to vlastně je zkusit přiblížení ILS. Byl jsem nařčen, že nadávám někomu, kdo si to chce jen zkusit, takže jsem se rozhodl vytvořit něco jako návod, jak to udělat tak, aby to fungovalo.

NENÍ TO METODICKY SPRÁVNĚ A S REÁLNÝMI POSTUPY TO NEMÁ VŮBEC NIC SPOLEČNÉHO (jen aby někdo neřek, že jsem úplný amatér podle toho, co píšu )

pozn.: doporučuju otevřít tento příspěvěk ve dvou oknech a v jednom číst text a ve druhém koukat na obrázky

Takže započněme Jedná se o původní model FS9 Boeing 737-400 a přiblížení ILS se bude provádět na letišti LKMT (Ostrava-Mošnov)

1) je třeba zjistit výšku letiště a mít správně nastavený výškoměr. Tj. dle obr. 1. nastavení QNH v mb (neboli hPa). Je tam 5 čísel, ale poslední je za desetinnou čárkou, takže to, co tam je je 1013.2 hPa. Jedoduchý způsob jak to nastavit je kliknout na klávesu "B" (reset altimeter). Vidíme, že je tam výška cca 850ft. to je třeba vědět.

2) Pro použití autopilota je potřeba nastavit několik velmi důležitých parametrů, bez kterých by to nešlo (obr. 2).
Takže od leva Kurz dráhy (červená) - je potřeba to nastavit pro lepší orientaci pilota, jak je odchýlen od kurzu dráhy.
Rychlost (žlutá) - nastaveno 220 KIAS, což je na ten kratičký let tak akorát. Pod 200 to chce moc klapek a nad 230 už je to zase moc rychle. Samozřejmě, tato hodnota je jen pro tento let, resp. pro přiblížení k letišti (přílet do jeho blízkosti).
Kurz (zelená) - po vzletu bude třeba točit do nějakého směru, tak si jej předem navolím (pro náš účel postačí směr vpravo přibližně kolmo k dráze, tj. 223+90=313 (když bude nastaveno 300 nebo 340, je to jedno - je důležité se vzdálit od letiště)
Výška (světle modrá) - poletíme v nějaké výšce, jak psal Míra D., odhadem by to mělo být okolo 2400ft nad terénem. V mapkách se pro tento druh přiblížení na dráhu 22 v Mošnově létá na 3000ft (na jiných letištích je výška jiná!!!), tedy zvolíme si 3000ft, kde nám autopilot po vzletu nastoupá a bude držet.
Rychlost stoupání (fialová) - tak když už nám bude autopilot stoupat, tak potřebuje vědět, jak rychle tam chceme. B737 plně naložen je schopen stoupat v této výšce do 3000ft/min. Nám bude bohatě stačit nastavit si 2000ft/min.

Tak autopilot je v podstatě nastaven a připraven do akce

3) jsme před vzletem, takže je třeba zkontrolovat několik důležitých věcí, abychom neměli po vzletu potíže.
U obr. 2 je vidět Poloha klapek. Hodnota 5 znamená vysunutí klapek na 5°, což se používá pro vzlet (resp. pro jeho zkrácení). Pro kratší letiště může být i hodnota 10°, ale na LKMT nám stačí 5. Další důležitou částí je nastavení frekvencí na radiopanelu (obr. 3 - ušetříme si tím čas ve vzduchu). Na obr. je vidět COM 1 a NAV 1. COM frekvence jsou komunikační frekvence, ty nás momentálně nijak nezajímají. Pro naše účely vyzkoušení ILS nás zajímá NAV 1 frekvence. Tam jsou vidět 2. Active a STBY. Active je ta, kterou momentálně přijímáme a STBY je v záloze. Mám nastaven maják VOR/DME s označením OTA na frekvenci 117.450 MHz a v záloze připravenu frekvenci ILS pro dráhu 22 na frekvenci 110.950 MHz. Mezi nimi je "čudlík", na který když kliknu, tak se frekvence přehodí a aktivuji ILS frekvenci (110.950) a maják OTA bude ve STBY.
Další věcí je zapnutí Flight directoru a Autothrottle arm switch (obr. 4). Oba do polohy ON. Měl by se objevit na umělém horizontu fialový křízek, do jehož středu by měla směrovat "tečka" uprostřed umělého horizontu a tím se zajistí let s požadovanými parametry, které jsme na počátku nastavovali (na obr. 2) a je to opět pro nás kontrola, že autopilot letí přesně tak, jak my požadujeme, tedy, že se drží křížek tak, jak má a průsečík těch dvou fialových břemen nám nikam neutíká.

4)Tak "hotovo", teď plný kotel a hurá do vzduchu. Po vzletu, tj. po odpoutání od země a nastoupání nějakých pár stop je potřeba rychle udělat několik věcí.
a) zavřít podvozek (klávesa "G")
b) zapnout autopilota, jsou to takové dvě páčky úplně vpravo nahořena obr. 5 do polohy ON (tedy aby směřovaly nahoru jako na obr.)
c) aby autopilot začal reagovat, je třeba připnout tlačítko ALT HOLD (na obr. 5 žlutě)
d) pro udržení ryhclosti připnout IAS (na obr. 5 červeně)

V tuto chvíli by se mělo letadlo pohybovat relativně stabilně a stoupat na 3000ft. toto by se mělo zmáknout do výšky 1500ft. Tam se může začít točit první zatáčka (zase, ta výška je u každého letiště jiná, je to v mapách).

Tady nastává čas začít točit zatáčku. Připnutím tlačítka HDG se letadlo začne natáčet do kuzu, který jsme si nastavili (mám tam hodnotu 330) - obr. 6

Na obr. 7 je vidět jak se letadlo natáčí a drží požadované parametry. Tedy, na umělém horizontu je zřetelný křížek pěkně ve středu, jak má být, tzn. autopilot letí přesně tak, jak se po něm požaduje, rychlost(žlutě zakončená ručka přístroje - vlevo na rychloměru) je u oranžového "pamatováku" (označeno modrou barvou), variometr už se dostává k nule, protože máme skoro 3000ft (letadlo je tam velmi rychle). Můj kurz je označen zeleně a dotáčí se na požadovaný (nastavený - 330), který je ve žlutém kolečku. Fialově je označen konec "šipky" ukazující směr dráhy (kurz dráhy).

5) Dostali jsme se na 3000ft a jsme přibližně kolmo k dráze, vzdalujeme se od letiště. Po chvlilce (cca 2-3min) letadlo otočíme souběžně s drahou, tedy natočíme kurzem přibližně 040 (tedy fialový pamatovák se nám dostane na druhý hrot šipky od COURSE, tedy kurz dráhy) a letadlo se nám natočí a drží stále 300ft a rychlost 220 KIAS. Takovýmto způsobem se dostaneme do poslední fáze, což je samotné nalétnutí paprsku ILS a jeho zachycení s vlastní sestup.

6) Opět je třeba udělat nějaké úkony pro zahájení samotného přiblížení.
Je třeba nastavit frekvence, resp. připojit do aktivní tu naši pro ILS dráhy 22, což je pro nás hračka, protože to máme už připraveno, takže je to jen jeden klik na přepínač na radiopanelu u navigačních frekvencí (NAV 1) - obr. 8. Pak ještě nastavit Autobrake, což je zařízení, které nám brzdí samo kola po přistání a pomůže tak zkrátit dojezd (obr. 13). hodnoty se volí podle podmínek. Takový zlatý střed je 2.
Na obr. 9 je vidět, co se nám musí zobrazit na obrazovkách v letadle, abychom si mohli bý jisti, že nastavená frekvence funguje.
Zeleně - směrová odchylka od dráhy (5 teček a 1 fialový jezdec, který by v konečné fázi měl být přesně uprostřed)
Červeně - odchylka od sestupové roviny. Při nalétávání je důležité nalétnout tak, aby v počáteční fázi letu byl ukazatel (fialový jezdec) nahoře, tedy nalétáváme paprsek ze spod (je to vidět na posledním obrázku dole - výškový profil přiblížení)
Žlutě - pamatovák a odchylka dráhy. Je vidět, že dráhu mám vpravo od letadla (fialový obdélník vysunutý z ukazatele) a zároveň je vidět, že míří stejným směrem jako já, tzn. letím souběžně s drahou. (směr, kde ukazatel ukazuje je dole, vypadá to trošku jako kříž), takže letím v opačném směru.

7) Poslední fáze letu před zachycením paprsku ILS by měla být do 30°-45° od osy dráhy. Čím větší úhel, tím hůř se autopilot chytá do osy dráhy. Takže s ohledem na to je třeba letadlo takto navést pomocí HDG.
Jakmile to mám a vše je jak má být(výšková osa sestupu je nademnou - červeně označeno na obr. 9, jsem od osy do 30°-45°), připnu tlačítko APP (obr.10). Jakmile letadlo zachytí paprsek, samo se srovná do osy dráhy (někdy to chvíli kličkuje, ale nakonec se srovná - to zapříčiní velký úhel přiblížení).
Teprve až teď se letadlo je schopno zachytit i výškově, takže klesnutí ukazatele odchylky od výškového profilu sestupu (G/S - glideslope) se teprve teď může dostat do centrální polohy, jinak letadlo nezačne klesat. Pokud se ukazatel (G/S) dostane pod střední polohu dřív, než se letadlo začne srovnávat do osy dráhy, tak už letadlo nezklesá a je potřeba to nějak opravit (o tom se rozepisovat nebudu). Jak to vypadá, když se letadlo dorovnává do osy je na obr. 11 s tím, že už se blíží G/S a tím pádem letadlo začíná pomalu klesat.

Rychlost v této fázi by měla být mezi 180-200KIAS, klapky na přibližně 10°
Jakmile se letadlo dostává a srovnává, musím jej kontrolovat, aby se dorovnal správně a je třeba vytáhnout podvozek, postupně ubírat rychlost a vytahovat klapky (zkrátka připravit letadlo na samotné přistání).

8) Dorovnáno a letící v ILS, tedy plně usazeno je vidět na obr. 12. Tam vidíme na dolním displayi (Navigační display) DME 2.9 OSV. To znamená, že jsme vzdáleni od měřiče vzdálenosti 2.9 nm. To už je docela blízko letiště. Přibližně kolem 2nm bychom měli vypnout autopilota a autothrottle arm switch a přistát na ruku. Rychlost na konečné fázi před přistáním by měla být mězi 140-160KIAS. Záleží na množství paliva a zátěže (samozřejmě čím těžší letadlo, tím rychleji musí letět, aby nespadlo )

No, po dosedu vytáhnout spoilery, aby letadlo neposkakovalo, zapnout reverzy tahu, tedy zpětný tah pro rychlejší ubrzždění a je to. Přistáli jsme podle ILS.

Snad to pomůže k ovládnutí defaultních strojů v FSce, ale i tak bych raději doporučoval se zajímat o přesnější postupy, což žádá trošku víc studia a hlavně mapy
34073 B / 600 x 450 / ILS01.JPG
36053 B / 600 x 450 / ils02.JPG
36911 B / 600 x 450 / ILS03.JPG
41283 B / 600 x 450 / ILS04.JPG
35269 B / 600 x 450 / ILS05.JPG
35893 B / 600 x 450 / ILS06.JPG
33230 B / 600 x 450 / ILS07.JPG
27959 B / 600 x 450 / ILS08.JPG
36772 B / 600 x 450 / ILS09.JPG
33803 B / 600 x 450 / ILS10.JPG
32269 B / 600 x 450 / ILS11.JPG
31840 B / 600 x 450 / ILS12.JPG
29698 B / 600 x 450 / ILS13.JPG
19615 B / 599 x 500 / ILS14.JPG
 3x  

ILS - NÁVOD na defaultní mašiny...   24. 8. 2008 / 04:39
Lukas.wz   
Teda Ivo..! Ještě jsem to nečetl, to až ráno.. Teda, spíš tak k poledni.. Až se vyspím.. Ale už teď to vypadá jako spousta práce..!! Seš dobrej..! Tohle bude jedno z nejhodnotnějších vláken..
 

ILS - NÁVOD na defaultní mašiny...   24. 8. 2008 / 09:06
Blackrat
Jojo, zatimco clanky Miry Dusinovyho a AJS sou spis pro nas co o tom uz neco vime, tohle by mohlo pomoct kupe zacatecniku. Skoda ze se v tom bordelu tady ztrati - mozna by to mohl prepsat jako clanek? ILS pro uplne zacatecniky

Akorat spoilery se tahat rucne nemusi, kdyz si je da do pohotovstni polohy (nevim jak to rict cesky - arm) klavesou SHIFT + / Ale to je detail..
 

ILS - NÁVOD na defaultní mašiny...   24. 8. 2008 / 10:00
FSPilot   
To ti nevím, jestli to defaultní mašiny zmáknou
 

ILS - NÁVOD na defaultní mašiny...   24. 8. 2008 / 10:36
Blackrat
Vyzkousej, budes mile prekvapenej Ono ty defaulty nejsou zas tak strasny - jakoze pokud nechces spoustet uplne jak v realu a zapinat i vetrak na toalete. I ta nejhorsi vada - absence FMC se da obejit konverzi trate z rfinderu do planku fsky pomoci cesminovy (nebo moji) utility. Pak to mas normalne v GPS a po prepnuti NAV/GPS mas LNAV jak vysitej
 

ILS - NÁVOD na defaultní mašiny...   24. 8. 2008 / 10:43
FSPilot   
No co se týče té trati, tak jsem takhle fungoval asi 2 roky Ale ty spoilery dávám na automatiku až od Wilco no Tak aspoň si to človíček procvičí a časem na to příjde, jak se bude ve všem zdokonalovat
 

ILS - NÁVOD na defaultní mašiny...   24. 8. 2008 / 12:38
Mike2811
Akorát teda dostaneš jeden direct a můžeš se jít klouzat...
 

ILS - NÁVOD na defaultní mašiny...   24. 8. 2008 / 13:04
Blackrat
Musis si dat do planku ze nechces zkratky
 

ILS - NÁVOD na defaultní mašiny...   24. 8. 2008 / 13:13
Lukas.wz   
Hej a já blbec to armuju ručně.. Dík..!!
 

ILS - NÁVOD na defaultní mašiny...   24. 8. 2008 / 13:30
FSPilot   
Proč blbec? Já to beru tak, že čím víc toho můžu naklikat (samozřejmě když je čas) v cockpitu myškou, tím jsem radši, protože aspoň vím, kde je to, co chci umístěno. Klikáním na klávesnici jen oživím funkci, kterou chci, ale kde a jak se to mačká nevím a to je takové blbé Ale je to jen můj názor
 

ILS - NÁVOD na defaultní mašiny...   24. 8. 2008 / 14:13
Mike2811
Což mi připomíná, že jsem stále plně nepobral jak letadlo brzdí...
 

ILS - NÁVOD na defaultní mašiny...   25. 8. 2008 / 09:03
MzM   
"Skoda ze se v tom bordelu tady ztrati" - tady? Dyť je to úžasné originální a skvělé fórum. Tady se nic neztratí.
(omlouvám se, hlavně autorovi fóra, já jsem si prostě musel rýpnout, není to špatné, ale skvělé taky ne)
 

ILS - NÁVOD na defaultní mašiny...   25. 8. 2008 / 09:12
Teflon_490   
Mohlo by tu byt neco jako klasicke skvele "sticky topics" na jinych forech. Kdyz neco hledam a je to treba aktualni problem ktery trapi mnoho lidi, skoro vzdy to najdu v sticky topicku vetsinou spolecne s horecnou diskuzi ohledne tematu a taky fungujicimi resenimi. Bylo by dobre udelat aspon nejakou sekci, kde by byly odkazy na vsechny hodnotne prispevky nebo vlakna, ktere se tu objevi.
 

ILS - NÁVOD na defaultní mašiny...   24. 8. 2008 / 08:57
Serž   
ty se asi hodne nudis, co?
 

OT: ILS   24. 8. 2008 / 10:07
FSPilot   
No dalo mi to asi 2,5h práce, ale rozhodně raději posedím takovou dobu a píšu, než tu co druhý den číst kraviny typu "kolik feet před RWY mám zapnout ILS" apod. V porovnání s tím, jak dlouho se tu marně Sobieski snaží někoho přinutit jsem si řekl, že už toho bylo dost a nějaký takový návod, jak dostat podle nějakých přístrojů defaultní mašinu na zem by možná šlo Ale bylo toho tolik, že jsem to po sobě ani nečet, protože bych to čet asi ještě teď Tak tam snad nebudou bláboly
 

OT: ILS   24. 8. 2008 / 16:07
sobieski
dobré
 

OT: ILS   24. 8. 2008 / 16:18
sobieski
hodne sem se naucil
 

ILS - NÁVOD na defaultní mašiny...   24. 8. 2008 / 17:29
ZDESVA
prosím tě mohl bys mi napsat co je to za panel?
 

ILS - NÁVOD na defaultní mašiny...   24. 8. 2008 / 17:31
B3d4   
Default 734/ FS2004
 

ILS - NÁVOD na defaultní mašiny...   24. 8. 2008 / 17:35
Teflon_490   
Ale dulezite dodat, ze je to virtual cocpit, a ne 2D, to asi tazatele mate
 

ILS - NÁVOD na defaultní mašiny...   25. 8. 2008 / 07:27
ZDESVA
přesně tak )) díky
 

ILS - NÁVOD na defaultní mašiny...   25. 8. 2008 / 09:00
MzM   
ses musel nudit... vydej to knižně, jako příručku "ILS rychle a snadno".
 

ILS - NÁVOD na defaultní mašiny...   25. 8. 2008 / 09:07
MzM   
Ještě mě napadlo, že by mazači fóra mohli schraňovat takovéto příspěvky a pak (někdy v budoucnu) bylo něco jako "podívejte se nejdříve sem" a tam by byl seznam takovýchto skvělých návodů.
 

ILS   24. 8. 2008 / 17:07
Demoskinos
http://msfs09.sweb.cz/main.html. Urob minimalne Private Pilot License v MS Fligh Simulatore a uvidis, ze to velmi vela pomoze.
 

ILS   24. 8. 2008 / 17:13
B3d4   
Kdyby to fungovalo tak by to bylo možná i dobrý
 

ILS   24. 8. 2008 / 18:03
Blackrat
No vetsine lidi to podle me funguje. PPL sem udelal, IFR certifikat mi ta stara semetrika Marta Kingova nejak nechce dat
 

ILS   25. 8. 2008 / 09:09
MzM   
koukám taky sis oblíbil její skvělé hlášky "you have not .... , you did not ... , sorry..."
 

ILS   24. 8. 2008 / 18:10
malickej
Funguje v Internet Exploreru a jesto to ma problemy s ramy, ale jde to.
 

ILS   24. 8. 2008 / 18:14
B3d4   
Beru zpátky, jde to jen v IE..v jiných prohlížečích Error 404
 

Gonzo
FS Medlánky
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ