|  |  | OT: Výpočet do školy, Cessna 172 24. 8. 2008 / 17:20 | |
|  | Ahoj, sorry, že s tím otravuji, ale jinou možnost momentálně nemám. Počítám úlohu do školy a bohužel jsem si nějak z měření nezapsal všechny hodnoty. Potřebuji vědět (platí pro Cessnu 172):
1) Jaká je standardní hmotnost pilota včetně vybavení? (myslím, že je nějaká universální standardní hodnota).
2) Jaká je (přibližně) poloha těžiště: Nejlépe od čumáku, je li letadlo naloženo čtyřmi lidmi a bez bagáže (čtvrtina nádrže v každém křídle plná)... Nebo alespoň poloha těžiště u prázdného letadla. Jakkoliv, třeba od náběžky křídla.
Vím, že tu leckdo lítá reál a někdo i možná na C172. Za jakoukoliv odpověď k věci předem díky. |
| |
|
 |  |  | OT: Výpočet do školy, Cessna 172 24. 8. 2008 / 17:45 | |
|  | Mno ve škole počítáme cestujícího jako 8o kg.. Vím že se to tady nedávno v jednom příspěvku objevilo, zkusím ti to najít.. |
| |
|
 |  |  |  | OT: Výpočet do školy, Cessna 172 24. 8. 2008 / 17:50 | |
|  | Jo, ale podle mne je rozdil cestujici jako kastan v autobuse, a pilot cessny  |
| |
|
 |  |  |  |  | OT: Výpočet do školy, Cessna 172 24. 8. 2008 / 18:05 | |
|  | Vím že FSka je FSka ale tam se počítá s pilotem o hmotnosti 77kg a je tam i pohled na letadlo ze shora a tam podle naložení letadla se pohybuje těžiště. Ale v simulátoru to není až tak moc odborný  |
| |
|
 |  |  |  |  | OT: Výpočet do školy, Cessna 172 24. 8. 2008 / 18:11 | |
|  | Njn, nějakej jinej návrh..? |
| |
|
 |  |  |  |  |  | OT: Výpočet do školy, Cessna 172 24. 8. 2008 / 18:17 | |
|  | V litani se to rozdeluje podle dosti faktoru, napr. co mas mezi nohama (muz/zena), deti, infanti, pocet sedacek v letadle, jestli to je pravidelny let nebo charter...
tak samo deleni bagaze na vnitrostatni lety, lety v evropske oblasti, mezikontinentalni lety a "ostatni" lety. |
| |
|
 |  |  |  | OT: Výpočet do školy, Cessna 172 24. 8. 2008 / 18:10 | |
|  | A k tomu težišti.. Teoreticky bych ti to mohl i spočítat.. Přibližně.. Zatím ti pro příklad třeba bude stačit tohle, pokud o tom nemáš ani páru..
Doporučuje se aby krajní zadní poloha těžiště ležela nejméně 3 - 5 % hodnoty SAT před neutrálním bodem.. Neutrální bod leží v 28 - 48 % SAT.. A SAT je střední aerodynamická tětiva a kde leží se dá zjistit jednoduchým obrázkem.. Ale jako nějaký přesný hodnoty neumím..
U cessny máš obdélníkový křídlo tže budeme počítat že SAT se nachází v polovině půlky rozpětí ( od kraje křídla ve čtvrtině ) Tže kdybych věděl nějaký hodnoty křídla u tej cessny tak by se to dalo.. Počítej, že těžiště je bude tak ve 30 % SAT.. Tže u toho obdélníkovýho křídla ve 30 % vzdálenosti od náběžnej k odtokovej hraně..
Ještě k těm obrázkům.. SAT je tam popsána, je to ta silnější žlutě zvýrazněná čára.. Neutrální bod je ta kolmá čárka na SAT cca v tej třetině.. A kde leží težiště ukazuje ta zvýrazněná šipka co jde zdola..
Pro rejpálky, přesně bych to nespočítal, to neumím.. Tenhle obrázek je pro naučení zjištění polohy těžiště a všeho kolem, ale tady mám jen asi 5 "hmostností" kdežto v reálu by jich samozřejmě bylo nepočítaně.. |
| |
|
 |  |  |  |  | OT: Výpočet do školy, Cessna 172 24. 8. 2008 / 23:55 | |
|  | Díky moc, dal sis až moc práce . Já jsem to chtěl v nejhorším nějak odhadnout. Prostě, že bych vzal polohu těžiště něde ve třetině až čtvrtině tětivy.
Ale říkal jsem si, že třeba někdo bude znát přesnou polohu těžiště u prázdného letadla. Já znám hmotnosti posádky, paliva a bagáže. Pak bych si z plánku nebo fotky odměřil ramena od těžiště prázdného letadla a dopočítal z momentové rovnováhy polohu nového těžiště. Bylo by to tak přesnější. Ale je to víceméně jedno.
|
| |
|
 |  |  | OT: Výpočet do školy, Cessna 172 24. 8. 2008 / 18:14 | |
|  | 1) hmotnost pilota se udava 85kg
2) me to vychazi baj vocko na nejakych 37,5'' od pozarni prepazky pri 2200lb, tzn. plny 40ti gal nadrze, kdyz to prepocitam na ctvrtiny, tak c.g. zhruba na 35,6'' (je to pocitany uz bez paliva pro nastartovani, taxi a runup). |
| |
|
 |  |  |  | OT: Výpočet do školy, Cessna 172 24. 8. 2008 / 23:56 | |
|  | Díky moc. Přesně to jsem potřeboval. Doufám, že si se s tím nemusel nějak dlouze počítat. |
| |
|
 |  |  |  |  | OT: Výpočet do školy, Cessna 172 25. 8. 2008 / 10:26 | |
|  | Tohle pocitani je tedka muj "denni chleb", takze v poho  |
| |
|
 |  |  |  |  |  | OT: Výpočet do školy, Cessna 172 25. 8. 2008 / 13:10 | |
|  | Zajímalo by mě jak se to pořádně počítá.. Jestli jsi to psal na papír, nebyl by scan..? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | OT: Výpočet do školy, Cessna 172 25. 8. 2008 / 13:29 | |
|  | Ono je to docela jednoduchy, stacej ti grafy z prirucky danyho letadla, a pak nejaky ty noticky s ruznejma hmotnostma a jejich polohama na rameni... |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | OT: Výpočet do školy, Cessna 172 25. 8. 2008 / 13:33 | |
|  | Právě ty grafy a hmotnosti nemám.. Cel bych si to zkuusit spočítat sám.. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | OT: Výpočet do školy, Cessna 172 25. 8. 2008 / 13:33 | |
|  | Odhaduju, že stejně jako ty v těch papírech, co jsi naskenoval. Polohu těžiště prázdného letadla asi udává výrobce. A pak znáš vzdálenost sedadel, nádrží a nákladového prostoru od těžiště prázdného letadla ve směru x. Znáš hmotnost paliva, posádky a bagáže. Pak už vše přes momentovou rovnováhu. Kde je výsledný moment nula je těžiště pro dané už. zatížení. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | OT: Výpočet do školy, Cessna 172 25. 8. 2008 / 13:59 | |
|  | To je fakt, já jsem si neuvědomil že těžiště by se fakt asi někde v papírech našlo.. A pak už je to otázka pár minut.. |
| |
|
 |  |  | OT: Výpočet do školy, Cessna 172 24. 8. 2008 / 18:22 | |
|  | Jsem ti teď kouknul do profilu a já si předtím myslel že jsi nějakej prcek co to potřebuje na základku tak do 8 třídy a měl to přes prázdniny za úkol.. A on pán je vysokoškolák..  Tak to je pak můj příspěvek doooooooost na nic.. |
| |
|
 |  |  | OT: Výpočet do školy, Cessna 172 25. 8. 2008 / 14:27 | |
|  | nemám bohužel po ruce letovou příručku cessny, ale v každé by měl být graf centráže a výpočtu ramene při daném nákladu (tedy počtu osob a kde kdo sedí atd), pokud ji někdo po ruce má, jsou to tuším dvě maximálně tři stránky a je problém vyřešen. Deset minut skenování a hotovo Potom link na jedno PDF a vsjo jásno. |
| |
|
 |  |  |  | OT: Výpočet do školy, Cessna 172 25. 8. 2008 / 14:28 | |
|  | a kua, nepřečet sem si Lowmickův příspěvek z 13:29. Mea culpa  |
| |
|
|