FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 12. 5. 2024, svátek má Pankrác Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
FYZIKA: chování vzduchu na listu vrtule, která se točí hodně rychle. Jeden příspěvek | Celý strom
FYZIKA: chování vzduchu na listu vrtule, která se točí hodně rychle.   22. 9. 2008 / 09:14
MzM   
No jo, taky to bylo před spaním.
1. Kdyby se vzala teoretická vrtule, která se točí hodně rychle. Konce vrtule by měly rychlost větší jak mach, u středu menší, někde uprostřed by se to lámalo (ta rychlost). Jak se bude chovat taková vrtule?

2. Turbíny, řekněme std (dnes už snad std) dvouhřídelové. Tam se vzduch kolem lopatek žene nadzvukovou rychlostí? Nebo jsou tam takové tlaky, že to jede všechno podzvukem?

Odborníci, co?

A ještě jedna myšlenka. Pokud by se v turbínových motorech pohyboval vzduch nadzvukovou rychlostí (což záleží na tlaku, takže nevím), tak co se děje při přechodu na nadzvukovou rychlost? Bude to asi hlučné, ne?
 

FYZIKA: chování vzduchu na listu vrtule, která se točí hodně rychle.   22. 9. 2008 / 09:22
MaPa   
Hledej Šmudlo:
http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=84422&lan=1
 

FYZIKA: chování vzduchu na listu vrtule, která se točí hodně rychle.   22. 9. 2008 / 09:58
MzM   
Když já nikdy nevím, co mám hledat... Dík.
 

FYZIKA: chování vzduchu na listu vrtule, která se točí hodně rychle.   22. 9. 2008 / 13:04
FSPilot   
Laicky logická (pravděpodobně) odpověď

Vrtule by ti buď jen vytvářela odpor (pokud by ji to nerozlámalo) a v tryskovém motoru (a to je už jedno, jestli jednohřídelovém nebo více (asi) to funguje zcela jinak, protože ty tlaky tam jsou opravdu obrovské... v kompresoru se v průřezu zmenší plocha o víc jak 2/3 a při tom množství vzduchu... no nechtěl bych být uvnitř Jinak při nadzvukovém letu se na vstupním ústrojí tryskových motorů musí proud vzduchu zpomalit na podzvuk (proto měla např. MiG 21 ten kužel v čumáku, který se s větší rychlostí vysouval dopředu, aby se udrželo podzvukové proudění na vstupu do samotného motoru), jinak by to ten motor asi roztrhalo

ještě k těm vrtulím... nevím jestli se to nějak výrazněji zkoumalo, ale všechny vrtuje až na pár vyjímek u vrtulníků se konstruují tak, aby při daných otáčkách nikde na listech nebylo překročeno kritické Machovo číslo (jestli to píšu dobře), jinak by to byl jen klacek s co zvětšuje odpor
 

FYZIKA: chování vzduchu na listu vrtule, která se točí hodně rychle.   22. 9. 2008 / 14:11
MaPa   
Já bych začal suchou teorií na konci tohohle materiálu http://www1.vsb.cz/ke/vyuka/PS/kompresory-skripta.pdf , kde se dočteš něco o turbokompresorech, což je vlastně první část proudových motorů. Spalování v turbíně je už nejen hydrodynamika, ale i termomechanika a to je už moc velká divočina.

Ale obecně si můžeš problém nadzvukové rychlosti na vrtuli představit asi tak, že při tomhle čurbesu za vrtulí vzniká oblast "vakua", která po splasknutí vyvolává tlakové rázy (je to ten známý třesk) ale zároveň vytváří i jakési diskontinuum ve vzduchu, do kterýho pak vnniká další list a krom odporu nemá jakkoliv šanci vytvořit v tom čurbesu jakýkoliv tah.
 

FYZIKA: chování vzduchu na listu vrtule, která se točí hodně rychle.   22. 9. 2008 / 23:04
dandee
bič - nie je tiez prikladom vzniku tlakovych razov? Pri dobrom svihnuti "praskne" , lebo konec dosahuje okolozvukovej rychlosti.
 

FYZIKA: 1. fan proudového motoru při vyšších rychlostech.   1. 6. 2009 / 15:10
MzM   
Výživný odkaz. Zase se na to dívám v práci místo abych pracoval. Napadá mě (zase) otázka. Jak se zpomalí vzduch, který letí do motoru, řekněme b737 při rychlosti ~300 kts {~0.5Mach), tak aby lopatky dmychadla o průměru 3m neletěly vzduchem rychleji jak 1Ma (prý se počítají na 0,8M)? Kdyby se měla lopatka na konci pohybovat v nastudovaných max 270m/s, tak by se mohl točit max. ~3400 ot/min. A to by musel stát, nesměl by letět. To se mi zdá málo. Nebo ne? A tak asi ne...

Taky jsem se dočetl, že změnou tlaku se změní hustota plynu (to ví každý) a obě tyto změny zapříčiní neměnnost rychlosti zvuku. Takže tlakem to není. Pak by se dalo udělat jedině přeměna rychlosti na tlak (tedy, že tlak vzroste, ale sníží se díky tomu rychlost). To bych si asi nějak představil (i když ne u GE motoru u 737).

Pak, jak to vypadá na výstupních lopatkách, kde výstupní rychlosti jsou dost větší?

Nějak mi to furt vrtá hlavou....
 

FYZIKA: 1. fan proudového motoru při vyšších rychlostech.   1. 6. 2009 / 15:31
Vulcan
Možno pomôže, dodám že nove kompresory máju staviteľné lopatky a systémi proti zabráneniu pumpaže.
35954 B / 357 x 500 / 4.jpg
11127 B / 419 x 240 / 1.jpg
7458 B / 289 x 148 / 2.jpg
 

FYZIKA: 1. fan proudového motoru při vyšších rychlostech.   1. 6. 2009 / 15:37
MzM   
Na pohled to vypadá hezky, ale je to v mnoha místech nečitelné. Nemáš tam odkaz na celý obrázek?
I tak díky
 

FYZIKA: 1. fan proudového motoru při vyšších rychlostech.   1. 6. 2009 / 16:59
MzM   
A ještě, koukám, rychlost zvuku víc závisí na teplotě... takže když se "to" ohřeje, tak se tam ten zvuk šíří rychleji -- ohřát a už to je podzvuk... Tyjo to je fakt celý samostatný obor...

trochu O.T. během pátrání jsem narazil na kavitaci a potažmo na sonochemii. No to je prda...
 

FYZIKA: 1. fan proudového motoru při vyšších rychlostech.   2. 6. 2009 / 09:49
MzM   
Při pátrání jsem narazil na zajímavé odkazy:
http://www.reactionengines.co.uk/lapcat_scim.html
http://www.reactionengines.co.uk/sabre.html

- to jsou zatím teorie

a vcelku lidsky a poutavě podaný web http://www.mzak.cz/ a jeho teorie o motorech a td. http://www.mzak.cz/teorie/teorie-00.php .

Už to tady bylo, ale opakování...
 

FYZIKA: chování vzduchu na listu vrtule, která se točí hodně rychle.   1. 6. 2009 / 15:39
pilot_master   
Ak sa dobre pamätám to s tou vrtulou tu bolo nedavno.
-vrtula pri rychlosti >1M by kladla odpor a nie vztlak
-vytvaralo by to sialeny rachot, teda nadzvukovy tresk... nieco take vraj ludom ktory boli v blizkosti takej vrtule popraskali usne bubienky... co uz nie je sranda..
 

Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ