|  |  | Klimatizace 5. 11. 2008 / 09:54 | |
|  | Ahoj,
V dokumentaci (vcelku jedno jakého letadla) je napsáno, že v případě potřeby se zapne na zemi APU pro zajištění klimatizace a pohody cestujících a posádky. Nechme teď stranou externí klimatizovaný vzduch poskytovaný letištěm.
O klimatizaci a přetlakování je mi známo, že se bere stlačený teplý vzduch z motorů (a/nebo APU) a posílá do PACKů, kde se míchá s vnějším vzduchem a patřičně natlakován a smíchán na správnou teplotu se pouští dovnitř.
Ale nemohu pobrat jak by teplý vzduch z motorů, smíchaný s 40st teplým vzduchem vně letadla na ploše udělal 20 stupňů uvnitř.
Něco mi uniká?
L.
|
| |
|
 |  |  | Klimatizace 5. 11. 2008 / 10:24 | |
|  | No, treba tak, ze se ochladi? .) oni ty packy (a/c packs) jsou prave ta klimatizace, kde se ten vzduch ochladi na cilovou teplotu (neplest s cilovou teplotou v letadle)
ps - teda nevim co mas na mysli tim teplym vzduchem z motoru? jako ze se veme vzduch na vytoku? .) neni tim spis jen mysleno vzuduch tlakovany kompresorem atd |
| |
|
 |  |  |  | Klimatizace 5. 11. 2008 / 10:41 | |
|  | Simte, nebud salat, zadny velky čachry s tim, normalne z vejfuku natahnes hadici do kabiny a das si par prasku kyslickniku uhelnatyho. Hlavne ze je teplo.
Jinak pokud vim, tak v systemu klimatizace mas chladici ventilatory ktery ti dodavaj studenej vzduch do vymeniku tepla kdyz sedis na zemi. A ty vymeniky tepla ti chladej vzduch dodavanej od motoru a od kompresoru turbochladice. Jinymi slovy - z klimatizace ti opravdu leze studenej vzduch...
Diky bohu ze uz tu 021ku mam za sebou. |
| |
|
 |  |  |  |  | Klimatizace 5. 11. 2008 / 13:07 | |
|  | A že by jsi se o tom víc rozepsal, když už tu 021ku máš za sebou? Třeba princip. 
To Kubikula: Packy vypínaj jen ábusy při každém startu, protože ehm, mno nechám to bez komentáře. Bulík to nemusí,jen když to opravdu potřebuje.
|
| |
|
 |  |  |  |  |  | Klimatizace 5. 11. 2008 / 13:53 | |
|  | jak bych tam slyšel nějaký náznak nesympatií k Abusu Proč to ábusy musí vypínat? |
| |
|
 |  |  |  | Klimatizace 5. 11. 2008 / 10:53 | |
|  | > No, treba tak, ze se ochladi?
Vzduch od motoru (chceš-li z kompresoru) je teplý, vzduch okolo letadla má 40 stupňů a teplota v kabině má být 20 stupňů. JAK se ochladí? Klasickým odebráním teploty nějakým médiem s výměníkem? O tom jsem nikde nic nečetl že by tam něco takového bylo.
|
| |
|
 |  |  |  |  | Klimatizace 5. 11. 2008 / 11:07 | |
|  | Da se rict, ze v letectvi se pouzivaji dva ruzne druhy chlazeni. Jedno z nich je klasicke ochlazovani (odebiranim vlhkosti), podobne tomu, jake mas doma v klimatizaci. Pouzival ho napr. Boeing 707. Druhym systemem je ACM (air cycle machine) a podrobnejsi popis najdes tady - http://en.wikipedia.org/wiki/Air_cycle_machine . moc se mi ten popis nechtelo louskat (chtelo by to obrazek), ale prijde mi, ze v podstate jde ochlazovani/ohrivani zmenami tlaku. Je to natolik ucinne, ze i pri stani na zemi ve vedru to dokaze produkovat vzduch ochlazeny pod 0 stupnu... |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Klimatizace 5. 11. 2008 / 11:10 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  | Klimatizace 5. 11. 2008 / 11:17 | |
|  | Na běžných přetlakovaných dopravních letadlech se odebírá vzduch z kompresoru, odběr se pak dále, když pomineme větve které s používají na vyhřívaní např. náběžných hran, nebo vstupu motorů, dělí na dvě větve jedna zůstává teplá cca 220 stupňů a druhá se zpravidla v turbochladiči chladí na teplotu 2 stupně C, úmyslně ne 0, nebo méně, tato studená větev se pak míchá s teplou větví směšovacím ventilem a vpouští se do kabiny. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Klimatizace 5. 11. 2008 / 12:50 | |
|  | Když se odebírá vzduch z kompresoru, nedochází k poklesu výkonu stejně jako třeba v autě, když se zapnutím světel nabudí více alternátor? To je asi ten důvod, proč se air cond. packy při startu vypínají jestli se nemejlím? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Klimatizace 5. 11. 2008 / 12:52 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Klimatizace 5. 11. 2008 / 14:25 | |
|  | Ano samozřejmě. je to tak. Chybějící vzduch je nahrazen palivem. Proto po zapnutí odběru vzdzchu a klimatizace dojde k nárůstu teploty na turbíně motoru |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Klimatizace 5. 11. 2008 / 14:33 | |
|  | U takového Jak-40 je to celkem nutnost, protože kdyby se ponechal otevřený odběr pro tlakování a klimatizaci od všech tří APU, tak by se zemědělci sekající oves za koncem dráhy velmi divili, kdo jim to pomáhá. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Klimatizace 5. 11. 2008 / 19:21 | |
|  | Takyto chladic sme pred nedavnom pouzili na chladenie motora jednej linky u nas vo fabrike. Do tohoto malickeho valceka R50x50mm sa zapojil stlaceny vzduch 6Bar a nic ine. Generovalo to teploty blizke nule. Normalne nam odvodna hadicka namrzla... Fakt som krutil hlavou. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Klimatizace 5. 11. 2008 / 20:42 | |
|  | Diky moc všem za vysvětlení, už je mi to (snad) jasné. |
| |
|
 |  |  | Klimatizace 5. 11. 2008 / 14:24 | |
|  | No, ono se odbírá vzduch z motoru (nepíšu z jakého stupně kompresoru, protože u každeého motoru je to jiné) na dvou místech. Na vyšším stupni kompresoru pro nižší otáčky a na nižším stupni kompresoru pro vyšší otáčky. Teplota zpravidla dosahuje 200-270°C. Horký vzduch je vedený do tvz packu. V PACKu se pak vntilem vzduch dělí na horký vzduch, který je přimícháván do potrubí, které vede do kabiny. A na vzduc, který vede dále do packu. Zde je tak expanzní turbína, chladič a zas několik ventilů. Nejdříve tento vzduch projde přes chladič, pak přes ventil, který při nízké teplotě odvádí vzduch za turbínu (pokud je velmi chladné počasí) V této chvíli prochází vzduch kompresorem, kde je stlačen (kompresor je zde z toho důvodu, že potřebujeme nějak zatížit expanzní turbínu) další v řadě je chladič, kde dojde k ochlazní vzduchu, který vstupuje na turbínu. v expanzní turbíně dojde asi k nejradikálnější ochlazní vzduchu. Pak je zde nejčastěji odstředivý odlučovač vody. Vzduch odcházející z turbíny je smíchán s horkým vzduchem, který se této turbíně vyhnul. Pak je tento vzduch míchán se vzduchem, který je v kabině.
Tímto jsem dopověděl na otázku. Vzduch, který vstupuje do packů z vně letadla je určen pouze k chlazní klimatizažního vzduchu. Po této akci zas odchází vně letadlo. Samozřejmě je několik systému klimatizace a přetlakování. Tento je nejčastěji s různýmy změnamy používán u dnešních dopravních letadel. |
| |
|
|