|  |  | Kynetoza a dalsie nastrahy za letu v lietadle. 11. 11. 2008 / 08:50 | |
|  | Ked som lietal na tryskacoch, tak som nosil so sebou igelitovy sacek.Nosili to aj ostatni.Nikdy som neblil,ale ten pocit istoty , ktory vyvolaval ten sacek v kapse zabezpecoval pohodu a klud na palube,ze keby nahodou nieco, tak som pripraveny. Boli frajeri, ktori ho nemali a poblili sa do kyslikovej masky.Potom to cistenie....
Este by som pokracoval o tej nevolnosti za letu.Na tryskacoch boli moznosti este okrem klasickej kynetozy aj dalsie dva nebezpecne stavy , a to hyperventilacia organizmu /prebytok kysliku/ a druhy nedostatok kysliku.Pri oboch moznostiach dochadzalo k "zmagoreniu" pilota postupne az do upadnutia do bezvedomia.Mal som moznost zazit obidva stavy,ovsem nie az do konca,podarilo sa mi vcas urobit opatrenia,ktore sa kazdemu pilotovi vryli do pamate neustalymi skoleniami na zemi.
Zo zivota:
Pri hyperventilacii/prekysliceni/organizmu som po vykonanom radarovom prepade zacal pochybovat o spravnosti pokynov od velitelskeho stanovista a uvazoval som ,co su to za magori,ze mi davaju stupat a tocit do nejakeho kurzu,ktory sa mi vobec nepacil.Tak som si letel svojim kurzom a svojou vyskou.Zaroven mi zacali trpnut nohy a ruky,take mravencenie.No trvalo to asi minutu a zrejme mi ostal este kusok zdraveho rozumu a vyhodnotil som, ze ja som zmagoril a hned som vypol privod cisteho kysliku do masky,zaroven zadrzanie dychu aspon na 20 sekund parkrat, a bolo to vyriesene.Ovsem tie kropaje,ktore som potom mal, ze co sa vsetko mohlo stat,mam z toho zimomriavky dodnes. Pricina toho bola uplne jasna. Bol to netypicky radarovy prepad vzdusneho ciela v mraku , ktory pouzil rusenie prepadoveho radaru vystrelovanim nabojov s dipolovymi odrazacmi, a pri takomto prepade musi byt uzavrety privod vzduchu do kabiny a musi sa dychat cisty kyslik.Pilot je vytoceny na maximalne otacky,kedy pri rychlosti 1000 km/h a velkej zblizovacej rychlosti ma iba par sekund na vykonanie prepadu a odpalu a frekvencia jeho dychania je vysoka.Tym si prekyslici organizmus a nebezpecna situacia je na svete.
Druhy pripad , nedostatok kysliku, sa mi stal po ukonceni prepadu ciela na stratosfere pri klesani z 14 km ked som si na 12 km odkryl celny stit na prilbe GŠ-6, lebo som sa akosi zapotil pri "boji" a chcel som si dat trochu "cerstveho" vzduchu a po takej minute som zacinal pocitovat az moc netypicku radost z letu a privelky optimizmus a zaroven sa mi vsetko zdalo az moc kontrastne a ostre,pristroje,kabina,proste vsetko.Je to ale falosny optimizmus,lebo je to stav par chvil pred upadnutim do bezvedomia. Presne tak ako je to popisovane v lekarskej prirucke. V 8 km som sa donutil znovu si zatvorit stitok na GŠ-6 a dychat kyslik.Stav sa hned upravil a takisto som sa zlakol , ze co som to vystrajal.
Obidva pripady boli presne popisane v prirucke a priznaky boli presne take ake v reali.
Bolo dobre si nieco z toho zapamatat,cloveku to mozno zachrani zivot.Hlavne ked je v kabine sam.
Na zaver - oba pripady nevolnosti alebo nebezpecnych stavov sposobili havarie v historii CS vojenskeho letectva.
Vseobecne znama fraza u stihacov, ktora vosla do historie:
"Mam brneni, du z toho ven" .
Pilot v dosledku hyperventilacie nebol schopny pokracovat v lete na MiG-21 a katapultoval sa. Vysetrovanie zistilo , mal spatnu stravu, prislo mu zle za letu, rychlo dychal, doslo k mravenceniu az k ochromeniu koncatin a v poslednej chvili zakrical do radia onu znamu vetu a vypalil sa.
Este druhy pripad , nedostatok kysliku, sposobil katastrofu, ked skuseny zaletovy pilot z Prahy Kbel robil zalet MiG-21 F a na rozhonovej trati na stratosfere prestal komunikovat z riadiacimi organmi a po par minutach letu to zapichol nadzvukovou rychlostou do zeme. Pravdepodobna pricina bola prerusena dodavka kysliku a strata vedomia pilota.
Tot vse, zatial.Dakujem za pozornost, bolo to vycerpavajuce a idem na panaka |
| |
|
 |  |  | Kynetoza a dalsie nastrahy za letu v lietadle. 11. 11. 2008 / 09:13 | |
|  | Díky za zkušenosti ze života. Krásně napsané. Tohle by bylo škoda, aby to zapadlo do minulosti péráku.
Jestli máš víc takových zkušeností, tak sem s nimi, rád si je přečtu a asi nebudu sám. |
| |
|
 |  |  | Kynetoza a dalsie nastrahy za letu v lietadle. 11. 11. 2008 / 09:25 | |
|  | Moc díky ... super počtení, možná by nebylo odvěci dát i na www.planes.cz  |
| |
|
 |  |  |  | Kynetoza a dalsie nastrahy za letu v lietadle. 11. 11. 2008 / 11:15 | |
|  | To je dobrý nápad !
Podporuju "knižní vydání" - šlo by to i jako článek poskládaný z jednotlivých příběhů a tak by bylo dobré, kdybny se někdo ujal editace takového článku. (samozřejmě se souhlasem jednotlivých původních autorů). Určitě by to byl jeden z nejčtenějších na kterémkoliv leteckém webu
Pokud by k tomu zveřejnění došlo, stálo by za to ještě upřesnit jeden detail z Dandeeho vyprávění. Stavy tam popsané jsou realitou, jsou popsány velmi hezky, ale ne vždy jde o skutečnou "otravu kyslíkem".
Otrava kyslíkem jako patofyziologický stav existuje a vzniká, pokud člověk dýchá směs plynů se zvýšeným obsahem kyslíku (proti normálnímu vzduchu) anebo čistý kyslík. Nejčastěji to může nastat u potapěčů, pilotů, kosmonautů... (například při nevhodném použití "kyslíkové sprchy" u pilotů stíhaček, nebo u hloubkovůch potapěčů, když se mělo snižováním obsahu dusíku ve vdechované směsi bránit kesonové nemoci a podobně). Příznaky jsou: euforie, změněné vnímání reality, neschopnost adekvátně reagovat na zevní podněty.... například potápěč vyleze z vody a drží nůž za čepel, místo za rukojeť, má skoro uříznuté prsty, ale vůbec o tom neví a nevadí mu to. Nebo si potápěč v 90 m ponoru vesele strhne pasku, protože je přesvědčen, že pod vodou se dá normálně dýchat...
To "mravenčení" je spíše projev "hyperventilační tetanie." Hypervbentilační tetanie je stav, kdy v důsledku neadekvátního přehnaného dýchání (člověk dýchá více, než by měl - rychleji, nebo hlouběji - příčina bývá v masivní většině případů psychická, falešný dojem dechové tísně nebo stresu vede k urychlení a prohloubení dýchání, uzavře se bludný kruh, čím je mu blbějc, tím víc dýchá, čím víc dýchá, tím je mu blbějc). Takový stav nevede k předávkovábní kyslíkem (ve vzduchu je ho vždycky jen těch 21% a náš organizmus si ho zahustit nedovede), ale naopak výrazné oddchání kysličníku uhličitého (dnes oxid uhličitý ). Oxid uhličitý je jedním z hlavních "udržovačů" správné kyselosti našeho vnitřního prostředí, rozpuštěný ve vodě (v krvi a tkáních) funguje jako slabá kyselina uhličitá. Pokud jej příliš vydýcháme, naše vnitřní prostředí ztratí kysdelost, stane se "zásaditým" - a přitom se změní poměry pro přestup iontů vápníku přes membrány buněk, především nervových a svalových- Proto ta slabost, třes, mravenčení. V nejtěžších případech pak dojde ke křeči končetin, které se typicjkým způsobem krčí a kroutí...
V civilu je první léčbou zadržet dech, přestat "hyperventilovat." Někdy se doporučuje "dýchat do pytlíku" - pak člověk nadechuje vydýchnutý oxid uhličitý zpět - a stav se vyrovná (ve vydechovaném vzduchu je kyslíku pořád ještě dost)
Oba stavy na sebe mohou za určitých okolností navazovat - hyperventilační tetanie prohloubí pocit dechové tísně a dotyčný, pokud stav špatně vyhodnotí, si pustí "kyslíkovou sprchu" - a vdechuje přemrštěné množství kyslíku a vydechuje přemrštěné množství oxidu uhličitého. Vzniklý stav je paik součtem obou - pro pilota (i potapěče) pochopitelně s devastujícími následky. |
| |
|
 |  |  |  |  | Kynetoza a dalsie nastrahy za letu v lietadle. 11. 11. 2008 / 11:29 | |
|  | Presne presne tak,pan doktoor.Teraz je to komplet.
P.S.
Len aby sa teraz nestalo, ze si uchadzac o prijemny let bude prehnane kontrolovat a vsimat svoje pocity a stavy a vsugeruje si jednu z popisanych nevolnosti.Lebo hodne urobi aj sugescia.
Velky nabeh na vytvorenie si nejakej slamastiky za letu ma jednotvarny a pokojny let za jasneho a kludneho pocasia.Vtedy pilot uvazuje nad pi......mi a privodi si to sam.Najlepsi liek na to bolo urobit si zopar kotrmelcov, proste poriadnu akrobacku,aspon 6 gecek a to potom prejdu dotycneho veskere choroby.  |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Kynetoza a dalsie nastrahy za letu v lietadle. 11. 11. 2008 / 11:31 | |
|  | | |
|
 |  |  | Kinetoza a dalsie nastrahy za letu v lietadle. 11. 11. 2008 / 10:07 | |
|  | | |
|
|