|  |  | | Otázka na AP, dotaz na navigaci 16. 11. 2008 / 16:27 | |
|  | Dobrý den!
Mám dva dotazy:
1) Když je zapnutý autopilot a blížím se k cílové destinaci, tak nikdy nevím, kdy mám začít se sestupem, a jaký má mít letadlo sklon. Neexistuje nějaká možnost vypočítat si to, aby mi to hezky vyšlo?
2)Když letím podle GPS navigace a zadám cílovou destinaci (která je dost daleko), tak mi to vypočítá velkou "zajížďku". Jednoduše, takový velký oblouk, místo toho, aby to vypočítalo rovně. Napadlo mě, že bych mohl doprostřed trasy zadat nějaké mezipřistání. Nešlo by to udělat i jinak?
Děkuji, Ondřej Strnad. |
| |
|
 |  |  | | Otázka na AP, dotaz na navigaci 16. 11. 2008 / 16:41 | |
|  | | |
|
 |  |  |  | | Otázka na AP, dotaz na navigaci 16. 11. 2008 / 16:44 | |
|  | | To je snad jedno, třeba B 737-400. |
| |
|
 |  |  | | Otázka na AP, dotaz na navigaci 16. 11. 2008 / 16:46 | |
|  | K první věci - u velkých letadel se používají počítačové systémy FMS, MFC, MCDU a ty ti ukáží tzv TOD (Top of Descent, vrchol klesání) a taky ti řeknou jako rychlostí máš klesat, například -1000ftm. Což je přesně to co chceš vědět.
Především ale musíš říci jaké letadlo používáš, zda je to addon (doinstalované) nebo default a raději také zda FS2004 nebo FSX. |
| |
|
 |  |  |  | | Otázka na AP, dotaz na navigaci 16. 11. 2008 / 16:48 | |
|  | | Tak mám například ten Boeing 737-400, který je default (původní). Mám FS 2004. A jak mám používat ty přístroje, co jste napsal? Je k tomu někde návod? |
| |
|
 |  |  |  |  | | Otázka na AP, dotaz na navigaci 16. 11. 2008 / 16:51 | |
|  | | TOD se da zhruba vypocitat jako 3x (cestovni vyska - vyska letiste). Rate of desc. se napr. pro 3° klesani (coz je i ILS) pocita jako 5x TAS. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | | Otázka na AP, dotaz na navigaci 16. 11. 2008 / 17:35 | |
|  | | Aha, ještě ale nechápu, jak si vypočítat rychlost klesání. Matematika není můj obor. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | | Otázka na AP, dotaz na navigaci 16. 11. 2008 / 17:52 | |
|  | TAS je True airspeed, neboli pravá vzdušná rychlost, ale to v defaultu nezjistíš, jedině, že by jsi počítal jak urvaný... vem to tak, že rychlost klesání standardně je kolem 2000-2500 ft/min u té 737 Zatím to ještě tak neřeš, k tomu se dostaneš časem  |
| |
|
 |  |  |  |  | | Otázka na AP, dotaz na navigaci 16. 11. 2008 / 16:52 | |
|  | defaultních letadlech FMS není Je to docela složitý palubní počítač, který umí velkou spoustou věcí pomoct a spočítat ale na defaultech to nenajdeš  |
| |
|
 |  |  |  |  |  | | Otázka na AP, dotaz na navigaci 16. 11. 2008 / 16:55 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  |  | | Otázka na AP, dotaz na navigaci 16. 11. 2008 / 16:57 | |
|  | To bývá většinou jen na placených addonech. A nebo se ještě dá použít VASfmc, která je volně ke stažení. Ale s tím chvíli trvá, než se člověk naučí a měl by už kolem lítání znát víc věcí. Teď na toto ještě kašli a pokud budeš chtít lítat IFR (podle přístrojů), tak se koukni, jak se lítají přiblížení VOR/DME, NDB/DME, ILS a vyzkoušej si to zalítat podle mapek co nejpřesněji A zatím to klesání řeš jen tak odhadem  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | | Otázka na AP, dotaz na navigaci 16. 11. 2008 / 17:07 | |
|  | | IFR také létám. A ještě takový "nováčkovský" dotaz: Co je VOR/DME? Zkoušel jsem Googlovat, ale našel jsem jen pár odborných věcí. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | | Otázka na AP, dotaz na navigaci 16. 11. 2008 / 17:12 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | | Otázka na AP, dotaz na navigaci 16. 11. 2008 / 17:13 | |
|  | http://www.lkpr.info/takeoff/skolka/pristroj.htm
No, jestli si najdu v druhé polovině týdne čas, tak se pokusím, co už delší dobu uvažuju o jednoduché obrázkové návody na tyhle věci pro úplné nováčky, ať trošku přičichnou k tomu IFRu 
IFR je let podle přístrojů a let podle GPS není IFRovým letem jako takovým to, co jsem psal jsou některé typy přiblížení podle přístrojů a to je nejzákladnější základ, jak létat IFRově 
Jinak na ILS jsem zplodil zatím jen toto, tak pokud to ještě nějak neřešíš, tak se na to koukni, možná se dozvíš nějaké novinky 
http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=246253&lan=0 |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | | Otázka na AP, dotaz na navigaci 16. 11. 2008 / 17:01 | |
|  | | |
|
 |  |  | | Otázka na AP, dotaz na navigaci 16. 11. 2008 / 16:48 | |
|  | | K druhe veci - kdyz letis po ortodrome na vetsi vzdalenosti tak je spravne ze letis po krivce. |
| |
|
 |  |  |  | | Otázka na AP, dotaz na navigaci 16. 11. 2008 / 16:49 | |
|  | | Ale je to o hodně delší let. |
| |
|
 |  |  |  |  | | Otázka na AP, dotaz na navigaci 16. 11. 2008 / 17:19 | |
|  | | Právě že není. Země je kulatá a ty tu kouli opisuješ. |
| |
|
 |  |  | | Otázka na AP, dotaz na navigaci 16. 11. 2008 / 16:50 | |
|  | 1) Na klesání se používá taková pomůcka, myslím, že to je letová hladina děleno 3 a výjde ti vzdálenost v nm, jakou potřebuješ při klesání (tuším) -2500 ft/min. Ale tímhle si nejsem jistý. Nemůžu ten odkaz, kde se to řešilo najít 
2) ta zajížďka je ve skutečnosti nejkratší vzdálenost. Ta křivka se jmenuje Ortodroma a na mapě se vykresluje taková křivka, protože kulovou plochu do roviny nikdy nepřevedeš, takže se zdá, jako by to bylo delší Ale můžeš té GPSce věřit, že je to opravdu nejkratší vzdálenost  |
| |
|
 |  |  |  | | Otázka na AP, dotaz na navigaci 16. 11. 2008 / 16:52 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  | | Otázka na AP, dotaz na navigaci 16. 11. 2008 / 16:54 | |
|  | Jinak taková technická ještě Když vezmeš provázek (nit) a glóbus, tak si to na tom krásně můžeš vyzkoušet Natáhni si nit z místa A do místa B a pak zkus změřit úhel, pod jakým protíná jednotlivé poledníky Uvidíš, že s každým poledníkem bude ten úhel jiný a kdyby sis to pak do nějaké mapy zakreslil, tak tu křivku (Ortordomu) krásně uvidíš  |
| |
|
 |  |  |  |  |  | | Otázka na AP, dotaz na navigaci 16. 11. 2008 / 16:56 | |
|  | No jo, ono to funguje.  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | | Otázka na AP, dotaz na navigaci 16. 11. 2008 / 16:58 | |
|  | A to máš důkaz, že opravdu ta křivka je nejkratší vzdálenost a tím pádem si nikam nezajedeš  |
| |
|
|