| | | Amerika.. 23. 11. 2008 / 14:11 | |
| | http://www.youtube.com/watch?v=pl-TWH93qTY
Vcelku zajímavá videa z kokpitu 747my, doporučuji shlédnout všechny díly, je to přínosné a poměrně hezky vysvětlující.
Ale, zaujalo mne tam něco jiného. Jednak množství provozu nad San Franciscem, pohled na TCAS v jednom záběru vypadá poněkud hrůzyplně. A pak několikero věcí, které bych si rád nechal vysvětlit.
1) Cleared for visual approach. Piloti dostanou od ATC tuto insturkci, klidně si ale použijí ILS. Měl jsem za to, že se to nemá, že instrukce ATC má nějakou váhu, třeba pro případy, že by byl ILS rozbitý/vypnutý/ne zcela funkční a s letadlem by to dělalo psí kusy.
2) Clear to land. Opět zazní na poměrně dlouhém finále, ale pak se tam ještě řeší přítomnost nějakého jiného letadla na runway. Tady ale asi již tuším, někdo tu o tom mluvil, že je to běžná praxe.. |
| |
|
| | | Amerika.. 23. 11. 2008 / 14:21 | |
| | 1) Vizuální přiblížení je nástroj pro zkrácení celé procedury přiblížení, piloti by ze svý pozice měli pokračovat přímo na finále dráhy. Pokud je ILS (nebo některá jeho část, např. MKR apod.) mimo provoz,tak je to v ATISe a pokud se to stalo nyní, tak je to pilotům přímo oznámeno. Takže ho klidně použít můžou, ta instrukce není nějak striktní, že by znamenala "ani se neopovažujte použít nějaké radionavigační zařízení"
2) Tak tohle se ve špičce děje snad na uplně všech letištích typu Mnichov, Brussel apod. Pokud je splněn radarový resp. časový rozestup mezi přilétajícím a odlétajícím provozem, tak v tom problém nevidím. |
| |
|
| | | | Amerika.. 23. 11. 2008 / 14:33 | |
| | ad 2) FAA postupy jsou zcela jiné oproti ICAO.
Takže v US and A je povolení na přistání od ATCo zcela informativního charakteru, protože zároveň zatím by měl uvést, kolikátý v pořadí to daný letadlo je na přistání povoleno..:
"rwy XX, cleared to land, number two/three/.."..
Co se týče rozstupu, tak ten je v ICAO postupech danej.. Je to "práh/práh" (možno upravit lokálně, jako např. na LKPR, kde je to 2500m) a povolení na přistání ATCo vydává tehdy, když má "opodstatnělou jistotu", že vzlétající letadlo provede vzlet. Což je pohledem z okna po dosažení Vr. |
| |
|
| | | | | Amerika.. 23. 11. 2008 / 14:35 | |
| | Mno ale tohle přesně nekoresponduje s tím, co napsal Lukáš. |
| |
|
| | | | | | Amerika.. 23. 11. 2008 / 14:37 | |
| | Lukáš to doplnil, takže už to koresponduje..? |
| |
|
| | | Amerika.. 23. 11. 2008 / 14:31 | |
| | Fraze Cleared to Land znamena ze v okamziku preletu prahu drahy bude tato draha volna pro pristani.Nikde se nehovori o tom,ze kdyz zazni cleared to land je dana draha nepouzitelna pro cokoliv jineho.Ciste teoreticky muzes letadlu povolit pristani na 10DME a pred nej v klidu odstartovat 3 letadla aniz by si porusil jedinej predpis.U nas se lidi teto praxi dosti vyhybaji a proto ta neznalost a demonizaze povoleni k pristani..Ja osobne sem to uz nekolikrat za svou kratkou praxi udelal. |
| |
|
| | | | Amerika.. 23. 11. 2008 / 14:36 | |
| | jeste doplnim: Hlava 7 Predpisu L4444
7.9.2 Povolení k přistání
Letadlu se smí povolit přistát, je-li odůvodněná jistota,
že rozstup v ust. 7.9.1 nebo předepsaný v souladu
s ust. 7.10 bude existovat, když letadlo přeletí práh
dráhy, za předpokladu, že povolení k přistání nebude
vydáno, dokud předchozí přistávající letadlo
nepřeletělo práh dráhy. Pro snížení možnosti
nedorozumění, povolení k přistání musí obsahovat
označení dráhy pro přistání. |
| |
|
| | | | | Amerika.. 23. 11. 2008 / 15:03 | |
| | Takže fakticky, můžu cleared to land říct letadlu, nezáležíc na jeho současné pozici a můžu před ním poslat do vzduchu třeba 5 letadel, ale nesmí tam být žádné další na přistání. Což v US and A jde... Jest tak ? |
| |
|
| | | | Amerika.. 23. 11. 2008 / 15:05 | |
| | pridavam si do oblibenych jako dukaz , protoze jsem za to uz parkrat kdysi dostal vynadano...zase od nejakyho chytrolina , skoda ze nevim od koho |
| |
|
| | | | | Amerika.. 23. 11. 2008 / 15:39 | |
| | Já taky Jinak suprový videa |
| |
|
| | | | Amerika.. 23. 11. 2008 / 15:54 | |
| | Lukáši a teď řekni správné frazeo pro případ,když udělíš Clered to Land a na páté majli zjistíš,že letadlo,které už mělo dávno odstartovat je ještě na dráze.Pro zesložnění situace ještě dodám,že je mizerná viditelnost a přistávající letadlo nemá potuchy,že je tam opozdilec.A ještě dodám,že se éro přibližuje rychlostí třeba 180 KIAS.To píšu proto,aby bylo zřejmé jak rychle sebou musíš hodit,aby přistávající stačil včas zareagovat |
| |
|
| | | | | Amerika.. 23. 11. 2008 / 16:01 | |
| | a třeba mu taky na finále zkolabuje komunikace, nic neslyší a myslí si, že má stále volno na přistání... |
| |
|
| | | | | | Amerika.. 23. 11. 2008 / 16:10 | |
| | No Tome to už se bojím domyslet.No snad by to druhé letadlo měl vidět do meze rozhodnutí a to by pak asi reagoval. |
| |
|
| | | | | Amerika.. 23. 11. 2008 / 16:08 | |
| | | |
|
| | | | | | Amerika.. 23. 11. 2008 / 16:11 | |
| | Jo to u F117 byl katapult |
| |
|
| | | | | | | Amerika.. 23. 11. 2008 / 16:44 | |
| | | |
|
| | | | | Amerika.. 23. 11. 2008 / 16:10 | |
| | Jestli je na dráze tak má puštěný odpovídač a na TCASu přistávajícího letadla bude vidět. Jinak osobně bych to řešil GoAroundem. |
| |
|
| | | | | | Amerika.. 23. 11. 2008 / 16:12 | |
| | Nemá odpovídač! To už jsme tu řešili,ža řada strojů má odpovídač přepnutý na Auto a to se pak zapne po odlehčení podvozku. takže s tím odpovídačem opatrně. |
| |
|
| | | | | | | Amerika.. 23. 11. 2008 / 16:14 | |
| | Máte lítat pořádnými letadly. Pořád je tam ale GA. |
| |
|
| | | | | Amerika.. 23. 11. 2008 / 16:18 | |
| | Samozrejme ze musis zapojit zdravy rozum.Pokud bude spatna dohlednost tak se jiste do neceho takove poustet nebudu.Jen rikam ze je to mozne,ne ze by se to melo stat pravidlem.Jiste ze pokud ma letadlo na finale pristani povoleno a ja pred nej budu startovat tak ho budu informovat ze se neco takoveho chystam udelat.Ja osobne to pouzivam jen ve vyjimecnych situacich kdy sem dal pristani a na vyckavaci dojelo letadlo ktere je redy a ja si ho predtim nevsiml.Tak aby zbytecne nemuselo cekat nez pristane..Je to spis vyjimka.Nicmene muze se to
Jinac 5ta majle neni jeste zadny stres.To se normalne startuje.Zacal bych to resit kdyby letadlo bylo treba na 1 majli.To bych mu pak dal prulet.Kdyby neslo radio,no...To uz je moc velka spekulace.To bych nemohl ridit vubec ... |
| |
|
| | | | | | Amerika.. 23. 11. 2008 / 16:25 | |
| | Lukáši je pravdou,že jsme navodili čistě hypotetickou situaci,protože piloti jsou oba naladěni na věžku a určitě slyší co se děje. My když jsme s Cessničkou vyčkávali více jak deset minut nad první majlí rwy 24 ( dělali se tam ty brzdné povrchy),tak jsme nejen,že viděli všechny stroje jdoucí na rwy 31,ale slyšeli i celou komunikaci.To byla pro mne škola |
| |
|
| | | | | | Amerika.. 23. 11. 2008 / 17:37 | |
| | Hem, jen doplním, co by to asi bylo za letadlo, kdyby mělo na přiblížení 180 KIAS cat E snad ani do evropy na civilní letiště nemůže, ne? |
| |
|
| | | | | | | Amerika.. 23. 11. 2008 / 20:19 | |
| | KIAS is "knots indicated airspeed", the speed shown on an aircraft's pitot-static airspeed indicator.
Ivo já osobně mám na přiblížení 180 KIAS na páté majli 160 KIAS a 20Ft nad rwy 140 KIAS - co je na tom divného? |
| |
|
| | | | | | | | Amerika.. 23. 11. 2008 / 22:29 | |
| | No nic moc divného na tom není Jen, že jsi psal, že éro na 5nm na 180kt atd. Ty kategorie se berou podle rychlostí nad prahem dráhy a nejvyšší tam je 165 kt
Já jen, že malujete bůh ví jak extrémní případy Při např. LVP by si toto asi žádný ATC nedovolil, ale za jasného počasí při dohlednostech nad 10km proč ne, když to předpis nezakazuje |
| |
|
| | | | | | Amerika.. 23. 11. 2008 / 20:35 | |
| | no když nejde radio hurá před okno a červéné záblesky ne?! |
| |
|
| | | | | | | Amerika.. 23. 11. 2008 / 20:41 | |
| | Najskôr o poschodie nižšie. Hore neotvoríš ani okno. Alebo vypnúť pozemný radar a vyliezť na strechu. |
| |
|
| | | | | | | Amerika.. 23. 11. 2008 / 21:35 | |
| | To uz sme zkouseli...Nikdo na vez uz nekouka) |
| |
|
| | | | | | | | Amerika.. 23. 11. 2008 / 22:30 | |
| | To jste jako blikali červeně na přistávající éra a oni nereagovali, jo? |
| |
|
| | | | | | | | | Amerika.. 23. 11. 2008 / 22:33 | |
| | Třeba si to piloti vyložili jako stopku na semaforu a uznali, že už nestihnou zastavit |
| |
|
| | | | | | | | | | Amerika.. 23. 11. 2008 / 22:38 | |
| | a nebo spíš už ani neví, kde je věžka |
| |
|
| | | Amerika.. 23. 11. 2008 / 21:09 | |
| | | |
|
|