FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je čtvrtek 18. 12. 2025, svátek má Miloslav Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Otázka začátečníka – K čemu mi jsou mapy? Jeden příspěvek | Celý strom
Otázka začátečníka – K čemu mi jsou mapy?   3. 12. 2008 / 20:33
Anyz
Dobrý den!
Létám na FS 2004 a FS X již druhým rokem a až teď jsem se dozvěděl, že existují něco jako letecké mapy. Vůbec netuším, k čemu jsou a jak se v nich orientovat. Nejsou tyto mapy spíše pro ŘLP?
Vzal jsem si jako příklad mapu zde: http://flight.sanyjo.cz/mapy/Czech/LKPR.pdf
Děkuji.
   Seznam příspěvků  

Otázka začátečníka – K čemu mi jsou mapy?   3. 12. 2008 / 20:51
Slávek   
třeba aby jsi pochopil instrukce řídícího kam to máš posadit, kam to zaparkovat, kudy k místu vzletu, kudy a jak příletat na dané letiště.atd.atd.atd....
   Seznam příspěvků  

Otázka začátečníka – K čemu mi jsou mapy?   3. 12. 2008 / 20:52
pilot_master   
Naco sluzia turisticke mapy ?? Na orientaciu v terene U tychto leteckych je to podobne.
Napriklad ta tvoja, na ktoru si dal odkaz, je to priletova trat do Prahy. Mas tam hore vpravo napisane RNAV/STAR Cize ked je to STAR tak to znamena ze je to priletova trat. Standard Arrival... Ked mas mapu SID tak je to standard departure...
Na mape mas vypisane jednotlive priletove trate ktore su aj v FMC. Cize tato mapa sluzi napriklad pri indisponibilite FMC. To iste mas aj v FMC, len si tam zadas nazov priletovky.
   Seznam příspěvků  

Otázka začátečníka – K čemu mi jsou mapy?   3. 12. 2008 / 22:57
Mike2811
Ty ten server evidentně nepoužíváš... Musíš se kouknout na další stránky, je to celý soubor map, které potřebuješ pro Ruzyňské letiště...
   Seznam příspěvků  

Otázka začátečníka – K čemu mi jsou mapy?   4. 12. 2008 / 18:30
pilot_master   
Ved ja viem Ja som reagoval prave na tu jeho mapu. Ostatne mam...
   Seznam příspěvků  

Otázka začátečníka – K čemu mi jsou mapy?   4. 12. 2008 / 18:36
B3d4   
ty jsi reagoval na první stránku jeho souboru map ty masteře...
   Seznam příspěvků  

Otázka začátečníka – K čemu mi jsou mapy?   3. 12. 2008 / 21:19
L3V3L
Přesně tak, jak říká Slávek a pilot_master, slouží k lepší orientaci při určitém postupu nebo úkolu od ATC nebo i třeba pro Tvé ujištění.
   Seznam příspěvků  

Otázka začátečníka – K čemu mi jsou mapy?   3. 12. 2008 / 21:36
Anyz
Děkuji všem!
   Seznam příspěvků  

Otázka začátečníka – K čemu mi jsou mapy?   3. 12. 2008 / 21:40
Gustav ( BHA576 )   
Ještě dodám to nejpodstatnější.Mapy jsou důležité pro člověka,který se chce v simulátoru zabývat virtuálním létáním po síti ( IVAO nebo Vatsim ) pro létání pouze v samotném simulátoru,jsou mapy k ničemu,protože zadrátovaný řídící v simulátoru stejně mapy nedodržuje
   Seznam příspěvků  

Otázka začátečníka – K čemu mi jsou mapy?   3. 12. 2008 / 23:24
kuma   
Nemůžu tak docela souhlasit s Gustíkem (promiň ) - mapy jsou důležité pro létání v jakékoliv situaci, tedy i pro létání off-line (mimo sítě IVAO atd.).

Totiž - i jako začátečník můžeš prostě jen odstartovat kroužit, letět nazdařbůh - a když zahlédneš nějaké letiště (vizuálně nebo podle defaultní GPS) - tak s tím prostě flákneš o zem a hotovo. Protstě FS je jen hra...

Tak na tohle fakt nepotřebuješ žádnou mapu.

Ale když už chceš letět od někud - někam, tak se bez mapy neobejdeš. Mapy jsou totiž různé - nejen ta "hrůza" cos dával odkaz tady nahoře. Máš (z těch nejpoužívanějších leteckých map) k dispozici:

- mapu ICAO 1:500.000 (ta se blbě tiskne z netu, nová stojí kolem 400,- Kč - a tak ji většinou mají jen skuteční piloti,. kteří se bez ní fakt neobejdou. Magoři jako já maj občas i nějaké zahraniční - Německo, Rakousko - ale to už je úchylka).

- VFR přibližovací mapy (tzv. VAC a podobně) - většinou okolí velkých letišť v měřítku 1:200,000 - ty už se většinou dají vytisknout i z netu, ale ty slouží k přesnému přiblížení přes vstupní body - a tak jak píše Gusta, tyhle v simu nevyužiješ.

- mapy standardních postupů (to je to, na co jsi dal nahoře odkaz) - když nelítáš on-line (nebo ve skutečnosti), tak to vůbec nepotřebuješ, jinak je to ale zcela nezbytné pro komunikaci s řídícím a pro představu, kudy bys měl to letadélko vést (horizontálně i vertikálně). V reálu maj právě tyhle mapičky - nejčastěji od firmy Jepessen, řečený "jepík" - pajloti trvale po ruce, na to maj právě na beranech ten klip, do kterého se mapy zacvaknou, abys na to viděl i když máš plné ruce. To asi nejvíc svědčí o jejich užitečnosti. V těch mapách je ale spousta informací - když se je naučíš číst - usnadní ti představu, co je potřeba, když se přibližuješ k letišti, jak daleko a jak vysoko se rozhodnozt pro to nebo pro ono... Jak tu taky někdo psal, slouží k přístrojovému přiblížení (IFR).

- mapy letišť - uspořádání RWY, pojížděček, stojánek - opět veledůležitá mapa v reálu a při létání na síti, když tě řídící pošle "taxi papa lima to holding point of RWY 06" - tak když nevíš, že to je od starého terminálu na vyčkávací stanoviště dráhy 06 v Praze na Ruzyni - tutově tam bez mapy zabloudíš a bude průser Tyhle mapy jsou užitečné i pro létání odff-line, protože na cizím letišti (JFK, Heathrow, Haneda, Domodědovo - podle chuti) se bez nich prostě nevyznáš. Ty maj pajloti v tom klipu na beranech vždycky taky.

- mapy "enroute" - traťové - typická síť čar, spojující význačné letecké body, někdy skutečné, někdy pomyslné, s vyznačením kursů a vzdáleností - slouží k sestavení letového plánu při delších traťových letech, jsou dvojího druhu - pro spodní a horní vzdušný prostor (Hi/Lo). Pokud neplánuješ dálkový let na síti, tak se bez nich obejdeš, můžeš je ale i tahat na dovču, když letíš někam dál, když není kompletně zadekováno, tak je zajímavé sledovat, kudy a kolem čeho vlastně letíte

- různé příručky, databáze letišť "malý AIP" - s plánky malých letišť - pro simulátorové létání mají malý význam, slouží hlavně k oriebntaci příletů při VFR letu na neznámé letiště.

To všechno jsou mapy, které můžeš mít v ruce (buď si je koupíš - to nedoporučuju, nebo si je najdeš na netu, stáhneš a vytiskneš. A potože mapy zastarávají - letecká situace se mění - nedoporučuju syslit a tisknout si mapy ve velkém, škoda barvy v tiskárně). Když se ale budeš odněkud někam chystat (třeba z Prahy do Brna) - je přece jen dobré nějakou mapu mít u ruky. Vezměš pak pravítko, uděláš čáru - a po odstartování nabereš kurs, který jsi podle úhlu té čáry odečetl pomocí úhloměru z mapy. To je ten nejprimitivnější způsob, ale taky ten nejzákladnější. Máš kurs - a letíš, kam sis naplánoval. Úplně primitivně na to stačí jakákoliv mapa, kde je vyznačena poloha letiště (to platí v simulátoru, kde nemusíš brát ohled na zakázané prostory a hranice).

Máš k dispozici ještě další mapy - a to jsou hlavně dva mapové systému v samotném FS - jednak GPS - která má mapový mód - na obrazovčičce vidíš polohu letišť v okolí - a tak si to k některému zamíříš - a letíš. Druhý systém je prostě "mapa" - která je ale jen určitou modifikací toho prvního - můžeš si tam rozkliknout radiomajáky, ukáže ti to směry drah a frekvence ILS a tak podobně. Pro plánování letu se to ale moc nehodí, akorát když se definitivně ztratíš, tak ti GPS nebo počítač pomohou zjistit, kde to vlastně bloudíš.

Doporučuju proto začít s NĚJAKOU mapou, co můžeš mít vedle počítače, na beranech, nebo prostě V RUCE. Pak si napěstuješ představu, odkud kam vlastně letíš, co je kolem, na co se kouknout - a kde eventuálně jak přistát. Na chuť těm dalším mapám určitě v budoucnosti taky přijdeš
   Seznam příspěvků  

Otázka začátečníka – K čemu mi jsou mapy?   3. 12. 2008 / 22:45
FSPilot   
No vzhledem k tomu, jak to všichni velmi odborně popsali, tak asi už víš, k čemu jsou, že?
Já v době, kdy s tím začínal o nějakém FMC, R NAV apod. v životě neslyšel a netušil jsem, co ty zkratky znamenají

Jednoduše řečeno, to, co jsi našel jsou mapy pro tzv. létání podle přístrojů (tzv. IFR) a je v nich zakresleno, jakým způsobem a pomocí jakých radionavigačních prostředků provést přiblížení k letišti, popř. odlet od letiště po tzv. standardních příletových a odletových tratích a pak jsou na nich postupy pro samotné přistání (k využití různých navigačních prostředků jako VOR/DME, NDB/DME, ILS atd.). Jsou v nich všechny postupy, podle jakých se létá a tyto jsou hlavně určeny pilotům.
Takže pokud chceš létat podle přístrojů, tak tyhle mapky se budeš učit číst Není to nic těžkého, ale chce to čas a trpělivost O víkendu se možná přemůžu a nějaké návody pro začátečníky pro přístrojové létání zplodím (i s obrázkama a popř. tam bude, jak pracovat s mapkama)
   Seznam příspěvků  

Otázka začátečníka – K čemu mi jsou mapy?   3. 12. 2008 / 23:02
Jandik   
A křesťanům zpívaj......
   Seznam příspěvků  

Gonzo
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ