Jako mladý ještě dříve než nám v aeroklubu zakázali létat nedotáhl jsem to dále než na ŠK-38 a Grunau Bejbinu.Teď to doháním.Přesto,že je mi 81 sedím u počítače od rána do večera.No nic omluvte mou neznalost,ale mám dotaz.K čemu slouží ve větroni vodní zátěž a jak se v letu projeví.Děkuju za radu.Dědab.
Vodna zataz vo vetroni "posuva" polaru ryhlost/opadanie - do vyssich rychlosti pri rovnakej klzavosti - cili- vetron bez vodnej zataze dosiahne klzavost napr 1:44 pri optimalnej klzacej rychlosti 90km/h. pri natankovani 200 kg vody vsak tuto klzavost dosiahne az pri rychlosti 128 km/h ... a toto plati aj pri vyssich rychlostiach. Tazko sa to vysvetluje slovne ale krasne to zobrazuje condor gliding simulator. - nevyhoda vody je vysoka hmotnost vetrona - cize tocit stupaky tym padom treba na vyssej rychlosti a samotne stupaky sa nedaju centrovat tak dokonale ako bez nej. taktiez cim tazsi je vetron tym silnejsi stupak nanho treba- takze voda sa pouziva najma pri silnych pocasiach pri silnych stupakoch , potom sa s nou dosahuju ovela vacsie priemerne rychlosti ... tot laicke vysvetlenie
este pridavam nazorny obrazok vetrona LS-7 (vlavo je polara bez vody , vpravo polara s vodou ) http://www.segelflug.de/tests/LS7-WL/LS7_html_50efe533.jpg (vsimnite si ze pri rovnakom opadani 2m/s ma bez vody rychlost 170 km/h a s vodou 200 km/h ... tot vyznam vody
Velmi děkji za vysvětlení,je mi to teď jasne a jsem takto o něco chytřejší a zdravím na Slovensko.To už je dávno co jsem šlapal na Krivaň.Tak čau děda.