|  |  | IFR a male lietadla (GA) v REALE 6. 4. 2004 / 11:12 | |
|  | Zaujimalo by ma niekolko veci ohladom lietania podla pristrojov v malych lietadlach (GA) v reale. Hlavne starty a pristatia na riadenych letiskach. Napr. Cessna....
- je rozdiel medzi nocnym lietanim a lietanim cez den v MLHE ???
- ak nemam FMS ci FMC (???) co asi cessna nema, musim vykonavat SID a STAR procedury ?
- ak tie procedury musim vykonat a nemam ten pristroj FMS ci FMC (???), tak ma naviguje niekto cez vysielacku (TWR, APP, DEP...atd) ?
- ak tieto procedury nemusim vykonat, tak kto ma naviguje ? (TWR, APP, DEP...atd)
- ak mam cessnu vybavenu tym pristrojom FMS ci FMC (???) , a nahodim tam vsetky STAR a SID udaje, tak ZAPINANJU po vzlete par metrov nad zemou piloti autopilota alebo to pilotuju vsetko rucne ?
- ak pilotuju rucne, ako piloti vedia, kedy su nad konkretnym bodom (FIX) a maju tocit na iny bod ?
Vsetko toto (SID a STAR) som skusal v FS cez FSNavigator s vypnutym autopilotom, ale bolo to uplne nelietatlne bez neho. Okamzite som bol strateny. VOR/DME ovladam, a vedel som nalietavat v kurse v akom bolo treba, ale napr. LZIB ma v STAR a SID hodne FIX bodov a tam som sa zacal stracat.
Sorry za obsiahly prispevok, ale chcem to mat vysvetlene, "ALLinONE"
|
| |
|
 |  |  | Re: IFR a male lietadla (GA) v REALE 6. 4. 2004 / 11:40 | PavelS |
|  | To je hoooodně problémů v jednom :
a) IFR je IFR a je prakticky jedno, jestli je noc nebo mlha, vždy se letí podle přístrojů
b) IFR vybavení neznamená FMS, ale VOR, DME, NDB, ILS a přijímač markerů pro ILS. S tím vystačíš a dá se podle toho letět IFR bez autopilota. To že je autopilot v FSce i v Cessně je v našich podmínkách nereálný. FMS(FMC) v cessně obvykle taky není.
SID a STAR procedury jsou dvojího druhu - klasické a RNAV. Pokud nemáš vybavení pro RNAV( t.j. prakticky FMC), musíš letět klasický SID nebo STAR, t.j. prakticky trať kde stačí VOR , DME a NDB. Takový SID/STAR existuje na každým letišti pro každou dráhu.
c) Nikdo tě nenaviguje - TWR ( APP,.. ) ti dá SID a ten musíš zaletět sám podle VORu, DME, NDB a mapy.
d) Řídící Ti může dát "Radar departure" nebo "Vektorování" a pak skutečně letíš kursem , co ti řekne APP... ( velmi obvyklé v ČR ).
e) No pokud máš v Cessně FMC + autopilota , pak asi se zapnou po staru jako v 737. Ale to je věcí postupů pro to určité letadlo a vybavení.
f) Pokud zvolíš správný SID ( t.j. ne určený pro FMC ) , tak každý bod je definovaný např. radiálou a vzdálenost v mílích od majáku VOR . To Ti pak ukazují přístroje ( VOR, DME ) a musíš se naučit se podle nich orientovat.
Obecně doporučuji : zapoměň na FSnavigator, FMS a nastuduj si navigaci podle VOR, NDB , DME a pak to zkoušej. To je základ.
|
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: IFR a male lietadla (GA) v REALE 6. 4. 2004 / 12:13 | |
|  | ad a) jenom poznamenám, že IFR se létá za IMC (Instrument Meteorological Conditions). V noci se samozřejmě dá létat VFR, v případě, že platí VMC (Visual Meteorological Conditions). To na upřesnění.
ad d) jak Pavel správně poznamenává, ATC tě pomocí "radar departure" může dostat na koncový bod daného SIDu, kde přecházíš (transition) na letové trasy, které přes něj vedou. Poznámku mám k "vektorování". Tady se nejedná o klasické vektorování, tak jak ho všichni známe při přiblížení nebo pro zajištění horizontálních rozestupů, ale o tzv. "radar heading", přičemž slovo "radar" je v tomto smyslu velmi důležité. Jedná se totiž o heading odečítaný z obrazovky radaru, která většinou nerespektuje odpovídající plochojevné (nebo jaký je přesný terminus technikus) zobrazení. U nás to sice při deklinaci okolo 2 stupňů nemá praktický význam, ale v zeměpisných šířkách Grónska či Kanady potom často nastává pilotovo divení, když ho řídící neustále na "radar headingu" opravuje. Ale jak říkám, u nás to není problém. (Vidíte, kluci, další chuťovkový dotaz na naše reálné kolegy, ať se instruktoři potí ))
ad vše) pro zdůraznění Pavlových slov si dovoluji ještě jednou a velkými bukvami:
OBECNĚ DOPORUČUJI: ZAPOMEŇ NA FSNAVIGATOR, FMS A NASTUDUJ SI NAVIGACI PODLE VOR, NDB, DME A PAK TO ZKOUŠEJ. TO JE ZÁKLAD.
Karel |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: IFR a male lietadla (GA) v REALE 6. 4. 2004 / 12:40 | |
|  | Panove diky za rady....
To je presne to co chcem urobit, ZABUDNUT na FSnavigator.
Lenze, FSnavigator je jediny program, ktory mam a ma v sebe elektronicku databazu SID a STAR procedur.
Ja viem lietat podla VOR/DME, ale ja som mal skor namysli, tie pomyselne body FIX. Podla tych FIX bodov sa proste bez FMC a autopilota lietat neda a na Cessne uz vobec ne. Takze tie FIX body v reale neexistuju a SID a STAR sa v reale lieta podla VOR, DME, NDB....atd ??? To si potom autor FSNavigatoru tie FIX body vymysla ???
Takze ake SID a STAR potrebujem pre Cessnu so standartnym vybavenim pre IFR bez FMC a autopilota ??? |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: IFR a male lietadla (GA) v REALE 6. 4. 2004 / 12:48 | Stanislav Moravek |
|  | Ty FIX body jsou ale vetsinou definovany kurzem a vzdalenosti od nejakeho radiomajaku. Napriklad BALTU (IAF pro LKKV, RWY 29) je 36 nm v azimutu 268 k VOR OKG (115.7 CHEB). A u tech ostatnich je to podobne. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: IFR a male lietadla (GA) v REALE 6. 4. 2004 / 12:54 | |
|  | FSNavigator je možná jediný program, který má elektronickou databázi SID a STAR. Ale sedni si do Cessny nebo do L200, odleť z Ruzyně podle DONAD 1A a nezapomeň si s sebou vzít FS Navigator )) Zní to jako blbost a je to blbost. As real as it gets ti samozřejmě může dopřát obyčejný papír. Prostě si potřebný příletový či odletový plánek vytiskni, zařaď do šanonu pro příslušné letiště ja je vymalováno.
Pokud se v non-RNAV SIDu vyskytuje nějaký FIX, pak je to vždy FIX, který je zaměřen a definován ve vztahu k radionavigačním zařízením, která jsou v dané oblasti k dispozici. Podívej se do AIPu, např. pro LKPR jsou tyto body defiovány v separátní tabulce, vždy pomocí radiomajáku (VOR-DME), radiály a vzdálenosti (míle i kilometry).
Body se nikdy nevymýšlí. Mohou být ale konstruovýny on-fly. Neboli, tam, kde je např. definován ARC okolo nějakého bodu (např. VOR-DME), je možno tento oblouk zkonstruovat jako posloupnost bodů na různých radiálách a v různých vzdálenostech. Potom se tyto fixy označují pomocí zkratky radionavigačního zařízení a vzdálenosti. Pokud je vzdálenost od navaidu do 99NM pak se dává za zkratku navaidu (např. OKL20 - 20NM od Prahy), pokud je více než 99NM pak se dává před zkratku (např. 24OKG - 124 NM před Chebem). Podotýkám ale, že se jedná především o waypointy, protože jsou umístěny na definované "cestě", radiále k/od daného radiomajáku. Ale uznávám, že FSNavigátor si asi všechny nestandardní fixy, intersections a waypoints, které nejsou definovány v AIPu, prostě vymýšlí, aby tím nahradil některé jiné pseudo-body, které jsou jinak definovány naletěním radiály nebo vzdáleností od nějakého bodu.
Pro Cessnu vyžaduj klasické non-RNAV SIDy a STARy, které jsou definovány pro dané letiště. Pokud by ti ATC dával jiné, použij magickou formulku: "unable to comply, we are not RNAV equipped". Ale nesnaž se o to v případě, že bys letěl např. Airbusem - ATC to pozná.....
Karel |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: IFR a male lietadla (GA) v REALE 6. 4. 2004 / 13:14 | |
|  | pardon, ještě bych jenom dodal, že pro účely SIDů a STARů v TMA Praha (docela dobrý prostor pro trénink ) byly vytvořeny fix začínající PRxxx, které jsou v AIPu v sekci AD LKPR v souboru a2-pr-txt..pdf v tabulce 2.22.5 Seznam traťových bodů. Sice můžeme polemizovat s názvem tabulky, ale obsahuje přesně to, co bys rád získal. Kromě latitude a longitude tam jsou pro každý bod uvedena i zaměření pomocí navaidu a vzdálenosti v NM.
Editace:
dovolím si ještě přidat kopii tabulky s definiceme PRxxx pro LKPR:
Seznam traťových bodů / Way−point list
PR101 50 19 42,72 N 014 33 08,90 E R−037 OKL, 17,86 DME OKL
PR102 50 15 38,38 N 014 08 07,86 E R−331 OKL, 11,02 DME OKL
PR104 50 25 52,83 N 014 33 09,40 E R−165 HDO, 30,66 DME HDO
PR201 50 28 17,71 N 014 02 06,16 E R−203 HDO, 30,24 DME HDO
PR202 50 24 59,51 N 014 09 24,09 E R−303 NER, 11,12 DME NER
PR203 50 36 21,27 N 014 07 56,98 E R−203 HDO, 21,35 DME HDO
PR302 50 10 19,36 N 014 27 40,88 E R−057 OKL, 8,91 DME OKL
PR303 50 12 25,02 N 014 34 44,66 E R−059 OKL, 13.89 DME OKL
PR501 50 05 09,13 N 014 17 28,23 E R−118 OKL, 1,27 DME OKL
PR502 49 58 31,41 N 014 15 51,73 E R−178 OKL, 7,27 DME OKL
PR503 49 46 10,78 N 014 37 09,68 E R−143 OKL, 24,01 DME OKL
PR504 49 51 53,89 N 014 25 27,84 E R−154 OKL, 15,25 DME OKL
PR505 49 54 26,97 N 014 27 31,10 E R−144 OKL, 13,65 DME OKL
PR601 50 03 06,83 N 014 10 18,19 E R−231 OKL, 4,42 DME OKL
PR602 49 53 47,80 N 014 15 12,66 E R−180 OKL, 12,00 DME OKL
PR603 49 42 16,57 N 014 39 14,10 E R−318 VOZ, 13,46 DME VOZ
PR610 49 40 36,50 N 014 34 37,89 E R−305 VOZ, 14,49 DME VOZ
PR701 50 05 10,41 N 014 10 27,63 E R−258 OKL, 3,47 DME OKL
PR702 50 07 50,82 N 014 03 26,43 E R−283 OKL, 8,20 DME OKL
PR703 50 13 51,35 N 014 01 49,88 E R−310 OKL, 12,06 DME OKL
PR704 49 55 01,85 N 013 51 31,13 E R−234 OKL, 18,99 DME OKL
PR705 49 59 16,03 N 013 48 05,36 E R−248 OKL, 19,00 DME OKL
PR710 49 58 01,56 N 013 48 52,74 E R−244 OKL, 19,00 DME OKL
PR711 50 01 06,10 N 013 32 56,11 E R−259 OKL, 28,00 DME OKL
PR712 50 00 25,09 N 013 47 29,67 E R−252 OKL, 19,00 DME OKL
PR801 50 03 33,90 N 014 05 07,37 E R−250 OKL, 7,21 DME OKL
PR802 50 05 46,71 N 013 58 20,23 E R−268 OKL, 11,22 DME OKL
PR803 50 15 51,03 N 013 53 08,70 E R−303 OKL, 17,69 DME OKL
PR804 50 09 41,19 N 013 46 16,84 E R−280 OKL, 19,37 DME OKL
PR810 50 07 41,54 N 014 12 12,67 E R−308 OKL, 2,98 DME OKL
PR811 50 08 16,04 N 014 11 01,10 E R−307 OKL, 3,94 DME OKL
PR812 50 06 14,41 N 014 08 39,37 E R−274 OKL, 4,60 DME OKL
PR813 50 11 50,08 N 014 03 35,81 E R−306 OKL, 9,90 DME OKL
PR814 50 07 23,07 N 013 58 25,68 E R−276 OKL, 11,28 DME OKL
PR815 50 14 11,44 N 013 58 40,58 E R−306 OKL, 13,84 DME OKL
Enjoy!
Karel |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Kde najdu popisy fixů? 24. 10. 2005 / 19:23 | |
|  | Mám mapy z ČS divize IVAO, ale tam žádný seznam fixů není. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Kde najdu popisy fixů? 24. 10. 2005 / 19:43 | |
|  | Stahni si en-route mapy a tam fixy urcite budou, teda budou tam takove, ktere lezi na letovych tratich, dalsi fixy jsou treba na priletovych mapach atd. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Kde najdu popisy fixů? 24. 10. 2005 / 20:01 | |
|  | 1. Třeba na NON-RNAV SID rwy 10 LKTB: je tam BITSI, leží na R-295 BNO, ale nikde tam není vzdálenost od BNO. Stačily by mi nějaké tabulky s radiálem a vzdáleností.
2. Když dostanu od řídícího direct BITSI (nacházím se v nějaké nestandardní pozici), jak poznám, jakým je BITSI směrem? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Kde najdu popisy fixů? 24. 10. 2005 / 20:02 | |
|  | A tu nastava jedno z mala praktickych vyuziti geometrie v realnom zivote  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Kde najdu popisy fixů? 24. 10. 2005 / 20:07 | |
|  | To mě napadlo, ale v reálu se snad nelítá s pravítkem a kalkulačkou v ruce, nebo se pletu? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Kde najdu popisy fixů? 24. 10. 2005 / 20:16 | |
|  | To už musíš vedieť z hlavy  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kde najdu popisy fixů? 24. 10. 2005 / 20:33 | |
|  | Je možný říct řídídímu, že nemám RNAV vybavení, a on by mi dal třeba direct VLM VOR? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kde najdu popisy fixů? 24. 10. 2005 / 20:36 | |
|  | DCT ti môže dať či máš či nemáš RNAV, rovnako nemusí. Môžeš ATC priamo požiadať o ten ktorý WPT, ale nemusí ti ho dať. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kde najdu popisy fixů? 24. 10. 2005 / 20:41 | |
|  | A co když mi ho nedá, a já nemám při ruce rýsovací náčiní? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kde najdu popisy fixů? 24. 10. 2005 / 20:52 | |
|  | Předletová příprava je k tomu, aby sis mimo jiné připravil takový letový plán, který budeš s daným tipem letadla schopen zaletět. V LKAA je i jedna NON-RNAV trať W32, zalétnutelná klasickou radionavigací. Z této tratě jsou příletové resp. odletové tratě na všechna IFR certfikovaná letiště. Poku by jsi teda chtěl letět jinam v ČR tak na posledním bodě té NON RNAV (a vlastně i RNAV) tratě skončíš s IFR a přejdeš na VFR. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Kde najdu popisy fixů? 24. 10. 2005 / 21:30 | |
|  | Kalkulacku mit nemusis, ale pravitko vyuzijes... |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: IFR a male lietadla (GA) v REALE 24. 10. 2005 / 19:29 | |
|  | FSnav si zadne body nevymysli .. obsahuje pouze ty body, ktere jsou soucasti daneho AIRAC cyklu ... |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: IFR a male lietadla (GA) v REALE 24. 10. 2005 / 19:55 | |
|  | Jsi se o ten monitor asi fakt bacil, že? ... odpověď na příspěvek z dubna 2004 ... Pozdě ale přece )
Soráč, nic ve zlém, ale já musel  |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: IFR a male lietadla (GA) v REALE 6. 4. 2004 / 13:12 | PavelS |
|  | Tak znova.
Na kazdym IFR letišti je pro každou dráhu nejméně jedna trať SID i STAR, kde není FMS potřeba. Jsou tam sice FIXy, ale ty jsou jasně definovaný vzdáleností od nějakého majáku , který naladíš na panelu na NAV1 ( NAV2) a obvykle radiálou nějakého VORu, který si rovněž nastavíš na NAV1. Žádný autopilot, FMC, navigator, nic. Jen IFR panel.
Na Ruzyni zkus třeba odlet RWY24, tuším RAK9F se to jmenuje ( www.vacc-cz/download ). Vytiskni ji na papír, dej si ji před sebe a tam máš , že letíš po vzletu osou dráhy a na nějakém 4NM od majaku OKL točíš doprava k RAK NDB. Čili na ADF nalaď 386 kHz (RAK), na NAV2 nalaď 112,600MHz (OKL) a na NAV1 asi 109,50MHz a CORSE 243deg - pro kontrolu odletu ( ILS RWY 24). Po vzletu si hlídáš osu dráhy 24 a koukáš na NAV2, až tam budou 4NM, točíš na RAK.
Když se překlopí ručička ADF , jseš přesně nad RAK. Je to sice jak s bombardérem za války ( myslím 2.světový ), ale funguje to dodnes a na naučení je to super.
Teprve až tohle zvládněš, zkoušej ty FMC apod...
Upozorňuju, že to stejně běží v reálu, takže se není za co stydět, naopak. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: IFR a male lietadla (GA) v REALE 6. 4. 2004 / 13:18 | |
|  | *** ... nalaď 112,600MHz (OKL) a na NAV1 asi 109,50MHz a CORSE 243deg ... ***
na NAV1 pro 24 raději 109.10 MHz Jistota je jistota
Karel |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: IFR a male lietadla (GA) v REALE 6. 4. 2004 / 13:22 | PavelS |
|  | jo to radši jo, jinak jsou potíže s vyhýbáním hangáru F, že jo...?
Omluva. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: IFR a male lietadla (GA) v REALE 25. 3. 2005 / 10:47 | |
|  | Jak to vlastne bylo s tim hangarem F? Vite nekdo neco blizsiho? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: IFR a male lietadla (GA) v REALE 6. 4. 2004 / 15:26 | |
|  | Myslim ze vsetkemu som porozumel, DAKUJEM
Ale ma to zasa jeden hacik.
NAV1 - nejaky majak...
NAV2 - nejaky majak...
Panove, a komunikacia s TWR alebo APP bude cez ake NAV???
|
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: IFR a male lietadla (GA) v REALE 6. 4. 2004 / 15:36 | PavelS |
|  | NAV1/2 je označení pro přijímač majáku VOR/ILS v letadle. Na panelu se naladí frekvence majáku a přístroj pak ukazuje polohu/vzdálenost vůči tomu. Na palubě jsou dva přijímače VOR, proto ta číslice.
ADF je palubné přijímač majáku NDB , například RAKovníka.
Komunikaci bych pro začátek úplně vypnul , jinak je přes COM1.
PavelS |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: IFR a male lietadla (GA) v REALE 6. 4. 2004 / 15:37 | |
|  | na to je dobry COM1 nebo COM2 ) |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: IFR a male lietadla (GA) v REALE 25. 3. 2005 / 08:56 | |
|  | A da se nejak nastavit aby letadlo letelo podle NAV2 ? Me totiz jde prepinat akorat DME na NAV1/2 (na radiu), ale autopilot zustava stejne porad na NAV1. |
| |
|
|